Декілька слів про кабінет математики

О. І. Лемешовець, м. Чернігів


У сучасній науково-педагогічній літературі наводять таке означення навчального кабінету: це єдина, органічно пов’язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує високий рівень викладання предмета.

 

Виходячи з цього, визначено основні завдання навчального кабінету:

  • надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні навчально-виховної роботи;
  • забезпечення можливості для вчителя використовувати сучасні педагогічні засоби навчання;
  • узагальнення і розповсюдження досвіду найкращих учителів;
  • організація позакласної роботи з учнями («Навчальний кабінет та його основні завдання»).

 

Завданням функціонування навчальних кабінетів є створення передумов для:

  • організації індивідуального та диференційованого навчання;
  • реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
  • забезпечення в старшій школі профільного та поглибленого навчання;
  • організації роботи гуртків та факультативів;
  • проведення засідань шкільних методичних об’єднань;
  • індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівня («Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів»).

 

Перелік вимог до оформлення та наповнення кабінету сформульований у «Положенні про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів», але якщо говорити неофіційною мовою, створення шкільного кабінету можна порівняти з облаштуванням власної кімнати.

 

Якби кожен сучасний учитель мав можливість удома виділити кімнату —кабінет для роботи, то, без сумніву, там опинилися б книжкові шафи з літературою найрізноманітніших напрямів, добірки газетних та журнальних статей, улюблені картини та фотографії, необхідне канцелярське приладдя, учнівські зошити різних років та безліч зошитів із власними нотатками. І хоча є серед педагогів настільки дисципліновані і охайні, що навіть їх домашня бібліотека має каталог, більшість, однак, систематизує свої матеріали не «як треба», а «як зручно».

 

Наповнення шкільного кабінету теж має бути доцільним і зручним. За алфавітом — правильно, але книжку на «А» використовуєш раз на рік, а низку дидактичних матеріалів —щодня. Стаття про писанкарство —це ніби для кабінету українознавства, але й ній згадуються трикутники і криві, тільки у народному тлумаченні. А ось і художня література —наприклад, «Аліса…» Льюїса Керролла —у ній завжди можна знайти цитату до будь-якого уроку з будь-якого предмета, а якщо ще пов’язати це із задачами Керролла-математика… Важливо знати, чому саме ця книга або річ тут зберігається, яке її змістове навантаження, як її можна використати.

 

Оформлення математичного кабінету —процес постійний і невпинний. Завжди хочеться додати сучасних матеріалів, тим більше, що перехід до дванадцятирічної (а тепер знов одинадцятирічної) школи і нової програми потребує такого оновлення. Але математика —наука класична, тому видання минулих років часто є досить корисними і сьогодні, їх зручно використовувати для індивідуальної роботи.

 

Звичайно, переходи від «рішення з’їзду» і «КПРС» до «прискорення» і «перебудови», від «національної ідеї» і «незалежності» через «освітню реформу» і «ДПА» до «світової кризи» і «ЗНО» накладають свій відбиток на зміст задач. Але правила знаходження відсотків залишаються, і 2 + 2 ще дорівнює 4 (хоча вже доведено існування групи арифметик, де 2 + 2 = 2…). Історичний зміст таких завдань навіть сприяє зацікавленню предметом. І з деякими такими матеріалами дуже сумно іноді розлучатися як із частиною життя країни і нашої школи.

 

Серед нових надходжень —збірники дидактичних матеріалів, важливі для сьогоднішніх випускників тестові завдання («Експрес-контроль», зошити для комплексного оцінювання знань, матеріали у форматі ЗНО), оновлені картки і плакати. Серед традиційних —підручники минулих років, зошити на друкованій основі з творчими завданнями, різноманітні завдання на готових кресленнях, математичні таблиці. Дуже корисними виявилися старі підручники у період очікування підручників нових.

 

Перелічені посібники зібрані у великих кількостях для всіх учнів або, якнайменше, по одному на кожну парту. Хоча сучасна копіювальна техніка надає широкі можливості, кожен урок так забезпечити нереально, до того ж, ми поважаємо авторське право. Це стосується більшості книг, на яких ми з колегами зупинилися як найкорисніших та найзручніших. Але дуже важливою є можливість вибору, тому чимало посібників ми маємо хоча б в одному примірнику —з метою порівняти, обрати незвичне, змінити типовий хід уроку. До таких книг належать, наприклад, російськомовні видання —завдання для підготовки до ЕГЭ (рос.), методичні матеріали за програмою шкіл Росії, сучасні медіа проекти наших закордонних колег. Це також різноманітна література енциклопедичного та довідникового характеру, фахові періодичні видання, методичні розробки наших колег з міста і з усієї країни.

 

 

Кожен учитель обирає для себе власну стратегію підготовки і проведення уроку. Молоді вчителі часто спираються на видання типу серії «Майстер-клас», де пропонується загальна схема і план проведення/наповнення уроку. Ми не збирали ці матеріали на час перевірки у цей кабінет, бо наявна добірка матеріалів і так дозволяє створити оригінальний і сучасний урок з будь-якої теми.

 

Власні методичні розробки і знахідки прагнемо сучасно оформити. До них можуть належати проекти «Євро-2012 на уроках математики», ігрові та фотопроекти, матеріали для класного керівника.

 

Виховна складова як триєдиної мети уроку, так і сучасної школи з є дуже важливою. Вона реалізується і через роботу вчителя на кожному уроці, і через роботу класного керівника.

 

Широкий спектр матеріалів кабінету дозволяє провести сучасний виховний захід з предмета і не тільки. Дуже важливим також вважаємо наявність безлічі творчих ідей щодо тем та змісту їх проведення («Код да Вінчі»: історія і сучасність», «Теорія ймовірностей та ігроманія», «Геометричні змісти писанкарства» тощо). Колекція поповнюється і роботами студентів-практикантів, але зберігаються лише оригінальні та дійсно творчі. Те саме стосується і робіт учнів. Деякі з них рік у рік залишаються корисними і не втрачають актуальності (наприклад, моделі геометричних тіл), деякі створені «на перспективу» —проекти-презентації, фотоілюстрації до уроків, проведених нещодавно. Особливою частиною творчих робіт є вірші і сенкани про математичні науки.

 

У кабінеті зберігається і використовується велика кількість допоміжних матеріалів до уроку: лінійки, транспортири, олівці, вирізані з паперу геометричні фігури, коробки різних форм і розмірів, предмети правильної геометричної форми. І нема потреби їх інвентаризувати —це повсякденна «колекція», яка постійно втрачає і набуває за рахунок самих учнів. Застосування знань з математики у практичній роботі —одна з найважливіших складових засвоєння предмета.

 

Стаціонарну «важку артилерію» (комп’ютер, проектор), як правило, мають мало кабінетів. Але за потреби ці переносні пристрої вчителі також використовують. Є екран, зручна і широка дошка. До того ж, слово «сучасний» не є синонімом до «комп’ютерізований», бо специфіка математики як навчальної дисципліни часто потребує «живого» прикладу і роз’яснення, індивідуального темпу побудови зображень тощо. А ось складні стереометричні зображення дійсно красиво створювати за допомогою програмного забезпечення.

 

Завідувач шкільним кабінетом має бути не лише вчителем і класним керівником, а одночасно й бібліотекарем, дизайнером, завгоспом, організатором, архіваріусом, а іноді муляром, столяром і навіть спонсором. Але коли все збираєш сам і відповідно до власних потреб (і державних вимог), то приємно і легко знайти необхідний матеріал, порадити і поділитися, організувати і провести. Складніше —зберегти та поновити або описати-записати-надрукувати.

 

Комфорт шкільної кімнати —це, скоріше, не вимога адміністрації, а власна потреба. Бо так само як удома, на робочому місці має бути приємно і комфортно. І саме це задовольнить усі вимоги, забезпечить усі потреби і виконає всі завдання. 

Dounload PDF

Відгуки читачів