Подорож до зимового лісу. Пізнавально-розважальна діяльність дітей молодшого дошкільного віку

Л. Б. Неупокоєва, вихователь-методист, спеціаліст вищої категорії, ДНЗ № 72 «Струмочок», м. Черкаси


Мета: закріпити знання дітей про життя диких тварин, птахів та риб узимку, спосіб їх життя, потреби щодо харчування; навчати правильної поведінки в природному довкіллі; збагатитисловник дітей словами — назвами птахів; ввести в словник слова «лісник», «ополонка»; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу, фантазію; спонукати малюківрозмірковувати, робити висновки та припущення; виховувати любов та бережливе ставлення до об’єктів живої природи, бажання турбуватися про них.

 

Попередня робота: розповіді вихователя про зимівлю диких тварин; перегляд ілюстрацій; читання казок, оповідань про них; на прогулянці — спостереження за птахами, їх зовнішнім виглядом, поведінкою; розповіді про зимівлю риб; спостереження за рибами в акваріумі; розучування віршів, пісень; відгадування загадок про диких тварин, птахів та риб.

 

Матеріали: іграшковий зайчик, білочка, ведмедик; декоративні дерева, кущі; годівничка; кошик із «гостинцями» для лісових мешканців (морква, капуста, мед, горіхи, шишки, гриби, насіння); схеми до дидактичної гри «Чиї вушка та хвостики»; ілюстрації та силуети диких тварин та птахів; штампи; фарба; серветки; крижинка.

 

Словник: лісник, снігур, синиця, сойка, ополонка.

 

Хід заняття

 

Діти заходять до зали, вітаються.

 

Вихователь (тримаючи в руках крижинку). Малята, заплющте оченята та дайте мені свої руки! (Торкається крижинкою долонь кожного.)

— Що ви відчули? (Відповіді дітей.)

— Що це може бути? (Відповіді дітей.)

— Як ви вважаєте, звідки я взяла цю крижинку? (Відповіді дітей.)

— А коли на вулиці замерзають калюжі? (Відповіді дітей.)

— Так, на вулиці зима. Зима яка? (Відповіді дітей.)

— А як ви вважаєте, звірята та птахи дуже тішаться з того, що зима холодна? (Відповіді дітей.)

— Сьогодні я пропоную вам помандрувати разом зі мною до казкового лісу та провідати лісових мешканців. Віднесемо їм гостинці!

 

Діти підходять до столу і відбирають звірятам гостинці.

— Згадаймо, як потрібно поводитися в лісі. (Відповіді дітей.)

— Молодці!

— Підемо спочатку ось цією стежиною. Вона дуже вузька, потрібно ступати слід у слід. Тепер переступаємо через шишки, обходимо пеньочки, високо піднімаючи ніжки.

 

Фізкультхвилинка

Ось вузька доріжка,

В нас веселі ніжки,

По вузькій доріжці,

Ступають наші ніжки.

 

— Погляньте, як гарно в лісі! Зима одягла на дерева білі шапки, а землю застелила білою ковдрою. Під цим деревом щось видніється! (Вихователь знаходить схеми до гри «Чиї вушка і хвостики».)

 

Правила гри: сніг засипав усіх тварин, залишилися лише хвостики і вушка. Хто заховався під снігом? (Діти відгадують.)

 

— А це чиї вушка виглядають із-за кущика? (Відповіді дітей.)

— Виходь, зайчику, не бійся, ми тебе по вушках пізнали. (Дістає іграшку зайчика.)

— Малята, спробуйте, яка тепла шубка в зайчика! Якого вона кольору? (Відповіді дітей.)

— Але зайчик усе одно тремтить від холоду. Як ми можемо йому допомогти? (Відповіді дітей.)

— Молодці, малята! Тепер зайчикові не так холодно і сумно. (Діти співають зайчикові пісню «Подарунок зайчику».)

 

Діти. До побачення, вухатий!

 

По стежині далі в ліс

Дружно йдуть малята,

І тупочуть ніжки

Весело, завзято!

 

На дереві висить годівничка, біля неї — снігурі та інші зимуючі птахи.

— Хтось потурбувався про птахів та повісив їм годівничку! Хто б це міг бути? (Відповіді дітей.)

— Як називається ця красива пташка? (Відповіді дітей.)

— Так, снігурі прилітають до нас зимувати. Яких зимуючих птахів ви ще знаєте? (Відповіді дітей.)

— Годівничка майже пуста, насиплемо птахам зерна!

 

Діти насипають у годівничку зерно.

 

Пальчикова гімнастика «Птахи»

Пташечки по саду

 

Нашому летіли,

(Руки схрещені, імітують політ пташки.)

І на годівничку радісно присіли.

 

Нумо, пернаті друзі,

 

Крихітки дзьобати!

(Розгинають по одному пальчики на руках.)

Снідають пташата, дякують малятам.

(Плескають у долоні.)

 

— Малята, тут на снігу чиїсь сліди!

(Діти підходять, роздивляються.)

— Я пропоную вам сісти за столики і з допомогою штампів зобразити сліди диких тварин.

 

Діти працюють підгрупами.

 

1-ша підгрупа отримує аркуш паперу із зображення дикої тварини чи птаха та набір штампів, з-поміж яких обирає потрібний. Дітям необхідно штампом, умоченим у сіру фарбу, зобразити сліди даної тварини.

 

2-га підгрупа отримує чистий аркуш паперу, силуети лісових звірів чи птахів і набір штампів. Дітям потрібно відібрати силует та штамп до нього.

 

Після завершення роботи діти обох підгруп розповідають, сліди якої тварини чи птаха вони зобразили.

 

— Ми вже давно мандруємо лісом, пропоную зігрітися!

 

Рухлива гра «Щоб не мерзнути зимою»

Щоб не мерзнути зимою,

 

Треба зараз нам з тобою

 

Ніжками потупотіти,

(Тупочуть ніжками.)

Головою покрутити,

(Хитають головок.)

Вперед-назад пострибати.

(Стрибають)

У долоньки поплескати.

(Плескають у долоні.)

Ми присіли, підвелися

 

Ось уже й зігрілися!

 

 

— Діти, з-під тієї кучугури піднімається легенька пара. Що б це могло бути?

 

Діти наближаються і бачать, що в барлозі спить ведмідь, пара від його дихання піднімається на поверхню снігового замету.

 

— Так, це спить ведмідь. Ми не будемо його будити, а залишимо від нас гостинець: ось цю баночку з медом. Прокинеться ведмідь навесні та поласує медком. Може, хтось знає загадку про ведмедика?

 

Дитина розповідає загадку Л. Вознюк «Ведмедик».

 

Хоч у нього шуба є,

Так як холод настає,

Він не їсть тоді, не п’є,

І не ходить, не гуляє,

А в барлозі спать лягає. (Ведмідь)

 

Тихенько, щоб не «розбудити» ведмедика, діти ідуть далі. На дереві — білочка.

— Малята, який звір нас зустрічає? Так, це білочка. Яка в неї шубка? Де її хатка? Чим вона утепляє свою хатку на зиму? (Відповіді дітей.)

— А віршик про білочку ви знаєте?

 

Дитина розповідає вірш П. Демченко «Білочка».

 

— Де ти, білочко живеш?

Що ти, білочко гризеш?

— У зеленому ліску,

У дуплі, у соснячку

Я гризу горішки,

І гриби, і шишки.

— А в морози люті-злі

Ти не мерзнеш у дуплі?

— Мене добре зігріва

Моя шубка хутрова

І тому зимові дні

Мені зовсім не страшні.

 

Вихователь. Що в нашому кошику для білочки?

 

Діти пригощають білочку грибами, горіхами, шишками, прощаються, ідуть далі, доходять до озера.

— Обережно, малята, ми дісталися лісового озера. Та що це з ним? (Відповіді дітей.)

— А куди ж поділися рибки, які в ньому плавали? (Відповіді дітей.)

— Подивіться, тут у льоду зроблені невеликі дірочки,— ополонки. Як ви вважаєте, навіщо вони? (Відповіді дітей.)

— Ці ополонки зробив лісник. Маю трубочки. Подуємо в них. Крізь них проходить повітря. Ми вставимо ці трубочки в ополонки і так залишимо. Коли ополонка замерзне, повітря все одно доходитиме до риб.

 

Діти вставляють трубочки в ополонку.

 

З-за дерева на дітей летить сніжка.

— Малята, хто це там?

Виходить Сніговик, вітається.

Сніговик. Що ви робите у лісі та кого ви тут зустріли? (Відповіді дітей.)

— Які ви молодці, побували в лісі, допомогли звірятам та птахам, вони вам за це дуже вдячні. А що нового ви дізналися? (Відповіді дітей.)

— Наступного разу обов’язково візьміть мене із собою! Добре?

 

Ви, напевно, стомилися та й замерзли? Пограємося!

 

Рухлива гра «Сніжки»

Діти та сніговик кидають одне в одного сніжки.

Сніговик збирає сніжки в кошик.

 

— Ви добре граєтеся, такі спритні! Я вам приготував солодкі сніжки! (Роздає дітям зефір.)

 

Діти дякують, прощаються.

 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 2137
 
Догори