Хімічні явища, або хімічні реакції. 7 клас

С. М. Ковальова, учитель хімії I категорії Африканівської ЗОШ, Барвінківський р-н, Харківська обл.

 

Ці матеріали можна рекомендувати для застосування не тільки у 7 класі, а також і у 5 класі на уроках природознавства.


Цілі: дати уявлення про хімічні явища, з’ясувати ознаки хімічних реакцій; ознайомити з правилами роботи з хімічними речовинами й лабораторним обладнанням; продовжити формувати вміння спостерігати явища у природі й побуті; навчити робити узагальнення; виховувати комунікабельність, розвивати вміння висловлювати думку.

 

Обладнання та матеріали: мідний дріт, спиртівка, крейда; розчини хлоридної кислоти, оцтової кислоти, натрій гідроксиду, фенолфталеїну, амоній гідроксиду, аргентум нітрату, натрій гідрогенкарбонату; пробірки, штатив, склянки з водою, марки поштові; картки із запитаннями для гри «Аукціон», молоточок.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи: словесні, наочні, практичні.

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Дидактична гра «Чи знаєте ви, що…»

 

Учням пропонують початок запитання, а вони повинні закінчити його короткою відповіддю.

- Усі зміни, які відбуваються з тілами, називаються… (явищами).

- Явища бувають… (механічні, теплові, електричні, світлові, звукові, хімічні).

- Механічний рух — це явища, пов’язані з… (рухом тіла).

- Теплові явища — ті, що пов’язані з… (нагріванням і охолодженням тіл).

- Електричні явища — ті, що пов’язані з…. (електризацією тіл).

- Магнітні явища — ті, що пов’язані з… (тяжінням тіл до магніту).

- Явища, пов’язані з поширенням світла, називаються… (світловими).

 

Дидактична гра «Аукціон»

Учням як лот аукціону пропонують запитання, викупити які вони зможуть за правильні відповіді. Чим їх більше, тим швидше вони отримають лот.

 

Запитання для «Аукціону»

- Яке явище є основою дії компасу? Як працює цей прилад?

- Що спільного між звуком і поширенням хвилі на воді?

- У якому середовищі звук поширюється швидше? Чому?

- Як виникають заряди на тілах?

- Які явища належать до фізичних?

 

Демонстрація досліду «Чарівна листівка»

Учитель. Чи подобається вам спостерігати за чарівними діями ілюзіоністів під час циркових вистав? Зараз вам доведеться побувати чародіями. Ви самі проведете один «чарівний експеримент».

 

Для цього покладіть на парту поштову марку. Потім зверху на неї поставте склянку, заповнену водою. Чи добре вам видно марку через стінки склянки? (Так)

А тепер накрийте склянку аркушем цупкого паперу. Чи видно вам зараз марку? (Ні)

 

Спробуйте пояснити, яке явище є основою досліду. Чому ви не побачили марку? (Основою цього досліду є світлове явище. У воді світло заломлюється під іншим кутом, ніж у повітрі. Через це світлові промені від марки піднімаються круто вгору, де натикаються на непроникний екран паперу. Ось чому ми не можемо побачити марку.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Діти, чи доводилося вам спостерігати як горить вугілля та дрова або як мама пече смачний пиріг і гасить соду оцтом? Напевно, всі бачили ржаві залізні предмети. Як ви гадаєте, до яких явищ належать наведені приклади? (До хімічних)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні на уроці ми ознайомимося ще з одним видом явищ — хімічними. Ми визначимо, які явища називаються хімічними, дізнаємося, що таке хімічні реакції та за яких умов вони можуть відбуватися. Запишіть, будь ласка, тему уроку та план, за яким ми будемо працювати.

 

План

1. Хімічні явища.

2. Хімічні реакції й умови, за яких вони відбуваються.

 

Хімічні явища

Учитель. Для того щоби визначити що таке хімічні явища, пригадайте, які явища називають фізичними? (Ті, під час яких речовина не змінюється й не відбувається утворення нових речовин, наприклад кипіння води.)

 

Запам’ятайте: явища під час яких речовина змінилася й утворилися нові речовини, називаються хімічними. (Учні записують визначення в зошити.) Спробуємо довести це експериментально.

 

Дослід 1

Учитель. Візьмемо шматок мідного дроту й виготовимо спіраль. Яке це явище? (Фізичне) Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

 

Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки. Що спостерігаєте? (Він почорнів.) Яке це явище? (Хімічне) Чому? (Змінилася речовина, утворилася нова — купрум оксид.) Отже, явища, під час яких відбувається перетворення одних речовин на інші, називаються хімічними. Запишемо це визначення в зошити.

 

Хімічні реакції та умови, за яких вони відбуваються

 

Учитель. Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описують із допомогою хімічних реакцій. Умовний запис хімічної реакції зображують із допомогою хімічних рівнянь або схематично: А+В=АВ; А+В=С+D ,

де A, B, C, D– формули хімічних речовин.                                                  

 

Речовини, які беруть участь у реакції, називаються вихідними речовинами, або реагентами.

Речовини, які утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

 

Хімічні реакції можуть відбуватися тільки за певних умов:

- нагрівання;

- зіткнення речовин;

- розчинення;

- дія світла чи електроструму;

- перемішування.

 

Тепер, знаючи, за яких умов відбуваються хімічні реакції, назвіть ті, що були характерні для реакції з мідним дротом.

- За якими ознаками можна судити про перебіг хімічної реакції?

Давайте спробуємо визначити експериментально. (Проводить демонстрацію дослідів.)

 

Дослід 2

Учитель. Візьмемо шматочок крейди й додамо трохи хлоридної кислоти. Що спостерігаєте? (Виділення газу) Це одна з ознак хімічної реакції. Запишемо її в нашу схему.

 

Дослід 3

Учитель. До розчину аргентум нітрату додали кілька крапель хлоридної кислоти. Що спостерігаєте? (Утворення осаду) Це також ознака хімічної реакції. Запишемо її в нашу схему.

 

Дослід 4

Учитель. До розчину натрій гідроксиду додамо три краплі фенолфталеїну. Що спостерігаєте? (Розчин забарвлюється в малиновий колір.) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаєте? (Розчин знебарвився.) Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення) Запишемо її в нашу схему.

 

Дослід 5

Учитель. До розчину амоній гідроксиду по краплинах додаємо розчин їдкого натру. Відчуваємо запах амоніаку. Яка ознака реакції? (Поява запаху) Записуємо до схеми.

 

Під час деяких хімічних реакцій можна спостерігати виділення теплоти, наприклад у процесі згоряння вугілля. Це також ознака хімічної реакції. Запишіть її в схему. (Можна створити асоціативну схему, наприклад, у вигляді квіткової рослини, де в кожній пелюстці записати ознаку хімічної реакції.)

 

Ознаки хімічних реакцій:

- виділення газу;

- випадіння осаду;

- зміна забарвлення;

- поява запаху;

- виділення теплоти.

 

V. Узагальнення й систематизація знань

- Які явища називають хімічними?

- Чим хімічні явища відрізняються від фізичних?

- Назвіть ознаки хімічних реакцій.

- За яких умов можуть відбуватися хімічні реакції?

 

Гра «Знайди помилку»

Учень Андрійко, повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось, наприклад:

- випаровується вода із калюжі;

- мама гасить соду оцтом, готуючи пиріг;

- охолодження напоїв у холодильнику;

- горять іменинні свічки;

- з відкритої пляшки «Живчика» виділяється газ;

- стовпчик термометра підіймається;

- після додавання цукру чай стає солодким;

- на цвяхах у гаражі з’являється іржа;

- іде тепло від батареї опалення;

- падає сніг».

 

Допоможіть знайти помилки, яких припустився Андрійко. Які з наведених явищ належать до хімічних? до фізичних?

 

VІ. Підбиття підсумків уроку, оголошення результатів оцінювання

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати с. 70–73 у підручнику. Виконайте дослід 1 на с. 73.

Dounload PDF

Відгуки читачів