Електромагнітні коливання. 11 клас

О. В. Яценко, Профільний ліцей № 135, м. Донецьк


Цілі: узагальнити та систематизувати знання учнів із теми; розвивати творчі й пізнавальні здібності учнів та вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; розвивати самооцінку учнів.

 

Тип уроку:урок закріплення та систематизації знань.

 

Форма проведення:урок-презентація.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети, плану уроку

Учитель. Сьогодні ми проведемо з вами нестандартний урок — урок-презентацію. Шестеро учнів, які підготували презентації, виступлять зі своїми роботами, а ваше завдання — оцінити роботу кожного доповідача. Для того, щоб оцінка була реальною, потрібно робити записи в робочі зошити-конспекти.

 

Чи є запитання?

 

Ви маєте оцінити виступи своїх товаришів на спеціальних аркушах, які заготовлені для кожного учня, а також для гостей.

 

Загальна тема:  «Електромагнітні коливання в контурі»

 

1. Олена Ткачук підготувала  доповідь на тему «Генератор змінного струму».

 

Доповідач. Із загальної теми «Електромагнітні коливання» я вибрала собі для проекту аспект «Електромагнітні коливання в контурі. Генератор змінного струму».

 

Контрольні запитання до класу. 

1. Що таке електромагнітні коливання?

2. З яких елементів складається коливальний контур?

3. Як відбувається перетворення енергії в коливальному контурі?

4. Складові частини та принцип дії генератора змінного струму.

 

Учні відповідають на задані запитання. На третє запитання дається більш обґрунтована відповідь.

 

Рецензент.Виступ Олени мені сподобався. Вона все розповіла, навіть використала контрольні запитання.

 

Учитель. Олена добре підготувала свою роботу, уміло захистила свій проект, склала план до нього, контрольні запитання, зробила висновок, зверталася до аудиторії, намагаючись її зацікавити. Теоретичний матеріал виклала правильно, хоч і використала значний обсяг інформації. Потрібно було б також пригадати визначення змінного струму.

Що таке змінний струм? (запитання до класу)

Відповідь: «Це будь-який струм, що змінюється з часом».

 

Оцінка — 10 балів. Бажаю успіхів.

 

2. Марини Трутенко підготувала проект на тему: «Закон Ома для кола змінного струму».

 

Рецензент. Хочу зробити зауваження, що треба було записати формулу потужності змінного струму: P=IUcosç. На мою думку виступ заслуговує 10 б.

 

 

Учитель. Для проекту Марина вибрала складний матеріал, з яким упоралася на «відмінно», але хочу порадити більш вдумливо складати план проекту. Значна роль у роботі відводиться векторним діаграмам, та, на мою думку, потрібно було б увести це в пункт плану: векторні діаграми для описування змінних струмів та напруг. І ще одна порада: можна було б показати, як визначають зсув фаз між напругою та силою струму: cosç=P/IU.

 

Оцінка — 10 балів. Бажаю нових успіхів!

 

3. Доповідь Віталія Бартоша на тему «Електричний резонанс. Коло з індуктивністю та ємністю».

 

Рецензент.  Правильно уточнив, що резонанс у колі змінного струму — це резонанс напруг, указав застосування резонансу, але не вказав необхідності урахування резонансу в електромагнітному колі. Моя оцінка виступу — 9 балів.

 

Учитель.Віталій розповів усе правильно, сам виводив формулу резонансної частоти, але, на мою думку, слід було повніше пояснити умову настання резонансу в коливальному контурі: нагадати товаришам, що ємнісний опір конденсатора та індуктивний опір котушки залежить від частоти прикладеної напруги U. Тому за сталого значення дієвої напруги U, прикладеної до виводів активного опору, котушки й конденсатора, послідовно з`єднаних, дієве значення струму в колі залежить від частоти змінної напруги.

 

Хто розкаже, як потрібно враховувати резонанс в електромагнітному полі? (Відповідь когось з учнів.)

 

Оцінка — 10 балів. Бажаю успіхів!

 

4. Доповідь Яни Давидкіної  на тему «Трансформатори».

 

Рецензент.Свою роботу Яна виконала вдало, теоретично грамотно, естетично виважено, гарно пояснила призначення трансформатора, але не сказала, що таке трансформатор на холостому ходу і що таке автотрансформатор. Моя оцінка виступу — 10 балів.

 

Учитель.Щоб доповнити відповідь Яни, пригадаймо що  являють собою трансформатор на холостому ходу та автотрансформатор.

 

На ці запитання відповідають учні з класу.

 

Можлива відповідь: «Автотрансформатор — це трансформатор, у якого частину первинної обмотки роблять вторинною або навпаки, частину вторинної — первинною».

 

Учитель.Де таке з`єднання використовують?  

Можлива відповідь: «У колах з малою потужністю».

 

Учитель.  Оцінка — 10 балів. Бажаю успіхів!

 

5. Доповідь Руслана Солодовника на тему «Передача електроенергії на відстань та її раціональне використання».

 

Рецензент. У роботі Руслан не повністю розкрив план теми, хоча використав цікавий матеріал. Варто було б нагадати , що в наш час рівень виробництва та споживання енергії — один із найважливіших показників розвитку продуктивних сил суспільства.

 

ТЕЦ виробляють 40 % ; ГЕС — 20 %; АЕС — 10 %.

 

Оцінка за роботу — 10 балів.

 

Учитель. Максим зробив правильне зауваження Руслану. Тут також слід звернути увагу, що на сьогодні передові технології виробництва електроенергії задовольняють потребу іншим способом: пріоритет у зусиллях має надаватися підвищенню ефективності використанню електроенергії, а не зростанню потужності електростанцій.

 

Робота оцінюється в 10 балів. Бажаю успіхів!

 

6. Доповідь Вікторії Борисенко на тему «Проблеми пошуку та використання екологічно чистих джерел енергії».

 

Рецензент. Мені робота сподобалася, але можна було б додати «місцевий» матеріал. Моя оцінка виступу —  10 балів.

 

Учитель. Проект Віка підготувала добросовісно, дібрала багато рисунків, але інколи ці рисунки не підтверджувалися розповіддю. Учениця правильно охарактеризувала роботу двох основних типів електростанцій:

— теплових;

— гідроелектростанцій.

 

Оцінюю роботу в 10 балів. Бажаю успіхів!

 

ІІІ. Підсумок уроку

 

Учитель. Давайте підіб’ємо підсумки роботи на уроці. Що ми повторили на уроці? Будь ласка, Вікторія Банадисєва.

 

Доповідач. На уроці ми зробили багато:

1. Повторили що таке електромагнітні коливання.

2. З’ясували, що являє собою коливальний контур.

3. Записали рівняння зміни сили струму за законом синуса.

4. Повторили будову та принцип роботи індукційного генератора.

5. Повторили закон Ома для кола змінного струму.

 

Учитель. Хто може доповнити, що зроблено на уроці? Будь-ласка, Оля Кручко.

 

Доповідач.

1. Повторили відомості про електричний резонанс.

2. Дізналися про передачу електричної енергії.

3. Говорили про необхідність створення нових, екологічно чистих джерел енергії.

 

ІV. Домашнє завдання

  • Повторити § 26–32, вправи №№ 22–27 (Фізика. 11 клас. Академічний рівень. Профільний рівень: Підручник для загальноосвіт. навч. закл. / В. Г. Бар’яхтар, Ф. Я. Божинова, М. М. Кірюхін, О. О. Кірюхіна.— Х.: Видавництво « Ранок», 2011.).
  • Підготуватися до контрольної роботи.
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 2014
 
Догори