Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

М. М. Коцюбинський. Повість «Дорогою ціною». Урок-дослідження

Т. Т. Гаврилюк, учитель української мови та літератури Дивненської ЗОШ І–ІІІ ст., Новотроїцький р-н, Херсонська обл.


Мета:

  • розкрити ідейно-художнє навантаженя твору;
  • виявити силу й виразність  художніх образів;
  • розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;
  • виховувати почуття поваги до мужніх патріотів, захисників батьківщини.

 

Слоган уроку

Мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

 

Перебіг уроку

 

I. Оголошення теми й мети уроку

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 

Вступне слово вчителя.

— Краса почуттів, відображена в досконалому художньому слові, дарує читачеві естетичну насолоду. Ознайомлюючись із твором М. Коцюбинського, ми глибоко сприймаємо те, що відбувається з героями, вболіваємо за їхню долю, радіємо, дізнавшись про чудесний порятунок. Недаремно його ще називають художником слова. Згадаймо опис комишу й те, як його сприймає люта від безсилля Соломія, що заблукала у плавнях. Здається, що ми й самі б рвали, трощили цей жовтий, нахабний очерет, який захопив у полон нашу героїню. Сьогодні, діти, ми зазирнемо у творчу лабораторію М. Коцюбинського й спробуємо розкрити секрети його художньої майстерності. І девіз нашого уроку такий:

мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

 

Звучить ніжна мелодія.

З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.

— То ти, Остапе?

— Я, Соломіє...

— Що ж воно буде?

— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люде не пособачились. От бачили — сакви... Бувай здорова, Соломіє.

— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!...» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»

— Так.

— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, кондю...»

— Так...

— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...

— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...

 

Учитель. Ось вони — наші головна герої повісті: волелюбні, чисті серцем і помислами, для яких воля — це життєво необхідна умова їх гармонійного розвитку.

 

III. Актуалізація опорних знань учнів

 

Учитель. Але перш ніж ми поринемо у творчу лабораторію Коцюбинського, перевірмо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.

 

А допоможуть нам в цьому наші помічники — експрес-зошити. Відкрийте зошити і зачитайте, що ж ми повинні знати, вміти і цінувати.

 

Перше завдання — виконання клоуз-тестів.

— Продовжте фразу.

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вов).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

 

Учитель. А зараз перевірмо завдання.

(Учні по черзі зачитують відповіді.)

 

Учитель. Тепер я перевірятиму ваші знання стосовно композиційної побудови, сюжету повісті. Виконаймо завдання «Сюжетний ланцюжок».

 

Експозиція                Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу обливав нею вовка.

Зав’язка                     Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.

Розвиток дії               Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком...

Кульмінація              Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі.

Розв’язка                   Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин від турецького, коли турки загалакали.

 

Після виконання завдання учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Евристична бесіда

— Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (Обоє)

— Які другорядні персонажі є у творі? Яка їхня роль у розкритті теми, ідеї, образів головних героїв? (Іван Котигорошко, цигани, драгоман (перекладач).)

— До речі, критики закидали М. Коцюбинському, що ці образи невмотивовані, недостатньо художньо виписані і ледь не зайві. А ви як вважаєте?

(Письменник показав, що  втікачі теж бувають різними: і боязкими, і незграбними, і нерішучими; це лише підкреслює позивні якості головних героїв).

— Які образи можна вважати символічними, алегоричними? (Комишу, вітру, вола, тура)

 

2. Робота в групах

Учитель. А зараз, діти, попрацюймо в групах-лабораторіях.

І група-лабораторія досліджує образ Соломії.

II група-лабораторія досліджує образ Остапа.

III група-лабораторія досліджує майстерність описів, їхню роль у творі.

IV група-лабораторія досліджує художні засоби, вжиті в тексті повісті.

3. Повідомлення про роботу в групах, обговорення, доповнення вчителя

4. Завдання учням

— Прочитайте прикінцевий епізод повісті про вітер, прокоментуйте його:...

 

Учні знаходять в тексті епізод, читають і коментують його. Це символічний образ, що уособлює плинність часу і вічність кохання.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 

Розгадування кросворда

— Назвіть «три кити», три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

 

VI. Підсумок уроку

 

Експрес-мікрофон

— Продовжте фразу...

  • «Найбільше мені сподобалося робота й відповіді групи...»
  • «Для мене робота в групі виявилася...»
  • «Досліджуючи майстерність письменника, я...»

 

VII. Оцінювання учнів

 

VIII. Домашнє завдання

  • Скласти твір-роздум «Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті М. Коцюбинського?» або «Якби Соломія не загинула...»
  • Підготувати повідомлення про Роксолану.
Dounload PDF

Відгуки читачів