М. М. Коцюбинський. Повість «Дорогою ціною». Урок-дослідження

Т. Т. Гаврилюк, учитель української мови та літератури Дивненської ЗОШ І–ІІІ ст., Новотроїцький р-н, Херсонська обл.


Мета:

  • розкрити ідейно-художнє навантаженя твору;
  • виявити силу й виразність  художніх образів;
  • розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;
  • виховувати почуття поваги до мужніх патріотів, захисників батьківщини.

 

Слоган уроку

Мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

 

Перебіг уроку

 

I. Оголошення теми й мети уроку

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 

Вступне слово вчителя.

— Краса почуттів, відображена в досконалому художньому слові, дарує читачеві естетичну насолоду. Ознайомлюючись із твором М. Коцюбинського, ми глибоко сприймаємо те, що відбувається з героями, вболіваємо за їхню долю, радіємо, дізнавшись про чудесний порятунок. Недаремно його ще називають художником слова. Згадаймо опис комишу й те, як його сприймає люта від безсилля Соломія, що заблукала у плавнях. Здається, що ми й самі б рвали, трощили цей жовтий, нахабний очерет, який захопив у полон нашу героїню. Сьогодні, діти, ми зазирнемо у творчу лабораторію М. Коцюбинського й спробуємо розкрити секрети його художньої майстерності. І девіз нашого уроку такий:

мислити — логічно й критично,

висловлюватися — чітко й лаконічно,

досліджувати — глибоко, майстерно,

працювати — творчо й активно.

 

Звучить ніжна мелодія.

З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.

— То ти, Остапе?

— Я, Соломіє...

— Що ж воно буде?

— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люде не пособачились. От бачили — сакви... Бувай здорова, Соломіє.

— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!...» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»

— Так.

— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, кондю...»

— Так...

— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...

— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...

 

Учитель. Ось вони — наші головна герої повісті: волелюбні, чисті серцем і помислами, для яких воля — це життєво необхідна умова їх гармонійного розвитку.

 

III. Актуалізація опорних знань учнів

 

Учитель. Але перш ніж ми поринемо у творчу лабораторію Коцюбинського, перевірмо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.

 

А допоможуть нам в цьому наші помічники — експрес-зошити. Відкрийте зошити і зачитайте, що ж ми повинні знати, вміти і цінувати.

 

Перше завдання — виконання клоуз-тестів.

— Продовжте фразу.

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вов).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

 

Учитель. А зараз перевірмо завдання.

(Учні по черзі зачитують відповіді.)

 

Учитель. Тепер я перевірятиму ваші знання стосовно композиційної побудови, сюжету повісті. Виконаймо завдання «Сюжетний ланцюжок».

 

Експозиція                Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу обливав нею вовка.

Зав’язка                     Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.

Розвиток дії               Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком...

Кульмінація              Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі.

Розв’язка                   Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин від турецького, коли турки загалакали.

 

Після виконання завдання учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.

 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Евристична бесіда

— Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (Обоє)

— Які другорядні персонажі є у творі? Яка їхня роль у розкритті теми, ідеї, образів головних героїв? (Іван Котигорошко, цигани, драгоман (перекладач).)

— До речі, критики закидали М. Коцюбинському, що ці образи невмотивовані, недостатньо художньо виписані і ледь не зайві. А ви як вважаєте?

(Письменник показав, що  втікачі теж бувають різними: і боязкими, і незграбними, і нерішучими; це лише підкреслює позивні якості головних героїв).

— Які образи можна вважати символічними, алегоричними? (Комишу, вітру, вола, тура)

 

2. Робота в групах

Учитель. А зараз, діти, попрацюймо в групах-лабораторіях.

І група-лабораторія досліджує образ Соломії.

II група-лабораторія досліджує образ Остапа.

III група-лабораторія досліджує майстерність описів, їхню роль у творі.

IV група-лабораторія досліджує художні засоби, вжиті в тексті повісті.

3. Повідомлення про роботу в групах, обговорення, доповнення вчителя

4. Завдання учням

— Прочитайте прикінцевий епізод повісті про вітер, прокоментуйте його:...

 

Учні знаходять в тексті епізод, читають і коментують його. Це символічний образ, що уособлює плинність часу і вічність кохання.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 

Розгадування кросворда

— Назвіть «три кити», три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

 

VI. Підсумок уроку

 

Експрес-мікрофон

— Продовжте фразу...

  • «Найбільше мені сподобалося робота й відповіді групи...»
  • «Для мене робота в групі виявилася...»
  • «Досліджуючи майстерність письменника, я...»

 

VII. Оцінювання учнів

 

VIII. Домашнє завдання

  • Скласти твір-роздум «Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті М. Коцюбинського?» або «Якби Соломія не загинула...»
  • Підготувати повідомлення про Роксолану.
Dounload PDF

Відгуки читачів