М. М. Коцюбинський. Повість «Дорогою ціною». Урок-дослідження
Т. Т. Гаврилюк, учитель української мови та літератури Дивненської ЗОШ І–ІІІ ст., Новотроїцький р-н, Херсонська обл.
Мета:
- розкрити ідейно-художнє навантаженя твору;
- виявити силу й виразність художніх образів;
- розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;
- виховувати почуття поваги до мужніх патріотів, захисників батьківщини.
Слоган уроку
Мислити — логічно й критично,
висловлюватися — чітко й лаконічно,
досліджувати — глибоко, майстерно,
працювати — творчо й активно.
Перебіг уроку
I. Оголошення теми й мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя.
— Краса почуттів, відображена в досконалому художньому слові, дарує читачеві естетичну насолоду. Ознайомлюючись із твором М. Коцюбинського, ми глибоко сприймаємо те, що відбувається з героями, вболіваємо за їхню долю, радіємо, дізнавшись про чудесний порятунок. Недаремно його ще називають художником слова. Згадаймо опис комишу й те, як його сприймає люта від безсилля Соломія, що заблукала у плавнях. Здається, що ми й самі б рвали, трощили цей жовтий, нахабний очерет, який захопив у полон нашу героїню. Сьогодні, діти, ми зазирнемо у творчу лабораторію М. Коцюбинського й спробуємо розкрити секрети його художньої майстерності. І девіз нашого уроку такий:
мислити — логічно й критично,
висловлюватися — чітко й лаконічно,
досліджувати — глибоко, майстерно,
працювати — творчо й активно.
Звучить ніжна мелодія.
З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.
— То ти, Остапе?
— Я, Соломіє...
— Що ж воно буде?
— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люде не пособачились. От бачили — сакви... Бувай здорова, Соломіє.
— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!...» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»
— Так.
— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, кондю...»
— Так...
— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...
— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...
Учитель. Ось вони — наші головна герої повісті: волелюбні, чисті серцем і помислами, для яких воля — це життєво необхідна умова їх гармонійного розвитку.
III. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Але перш ніж ми поринемо у творчу лабораторію Коцюбинського, перевірмо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.
А допоможуть нам в цьому наші помічники — експрес-зошити. Відкрийте зошити і зачитайте, що ж ми повинні знати, вміти і цінувати.
Перше завдання — виконання клоуз-тестів.
— Продовжте фразу.
1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).
2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).
3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).
4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).
5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).
6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).
7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вов).
8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).
9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).
10) Цигани виявилися... (злодіями).
11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).
12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).
Учитель. А зараз перевірмо завдання.
(Учні по черзі зачитують відповіді.)
Учитель. Тепер я перевірятиму ваші знання стосовно композиційної побудови, сюжету повісті. Виконаймо завдання «Сюжетний ланцюжок».
Експозиція Єдиним оружжям Остапа була вода, і він час од часу обливав нею вовка.
Зав’язка Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.
Розвиток дії Він йшов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком...
Кульмінація Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі.
Розв’язка Соломіїн човен повернув боком і був усього на аршин від турецького, коли турки загалакали.
Після виконання завдання учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Евристична бесіда
— Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (Обоє)
— Які другорядні персонажі є у творі? Яка їхня роль у розкритті теми, ідеї, образів головних героїв? (Іван Котигорошко, цигани, драгоман (перекладач).)
— До речі, критики закидали М. Коцюбинському, що ці образи невмотивовані, недостатньо художньо виписані і ледь не зайві. А ви як вважаєте?
(Письменник показав, що втікачі теж бувають різними: і боязкими, і незграбними, і нерішучими; це лише підкреслює позивні якості головних героїв).
— Які образи можна вважати символічними, алегоричними? (Комишу, вітру, вола, тура)
2. Робота в групах
Учитель. А зараз, діти, попрацюймо в групах-лабораторіях.
І група-лабораторія досліджує образ Соломії.
II група-лабораторія досліджує образ Остапа.
III група-лабораторія досліджує майстерність описів, їхню роль у творі.
IV група-лабораторія досліджує художні засоби, вжиті в тексті повісті.
3. Повідомлення про роботу в групах, обговорення, доповнення вчителя
4. Завдання учням
— Прочитайте прикінцевий епізод повісті про вітер, прокоментуйте його:...
Учні знаходять в тексті епізод, читають і коментують його. Це символічний образ, що уособлює плинність часу і вічність кохання.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Розгадування кросворда
— Назвіть «три кити», три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».
Відповідь: воля, кохання, боротьба.
VI. Підсумок уроку
Експрес-мікрофон
— Продовжте фразу...
- «Найбільше мені сподобалося робота й відповіді групи...»
- «Для мене робота в групі виявилася...»
- «Досліджуючи майстерність письменника, я...»
VII. Оцінювання учнів
VIII. Домашнє завдання
- Скласти твір-роздум «Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті М. Коцюбинського?» або «Якби Соломія не загинула...»
- Підготувати повідомлення про Роксолану.