Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Організація пізнавальної діяльності в позаурочний час у початковій школі

І. Г. Вороніна, учитель вищої категорії, учитель-методист, Відмінник освіти України, заступник директора з НВР, НВК № 91 з поглибленим вивченням іноземних мов,

м. Донецьк

Психолог Л. С. Виготський відзначав інтенсивний розвиток інтелекту в молодшому шкільному віці. Тому перед учителем початкової школи стоїть завдання не тільки закласти основу знань учнів в галузі мови, математики, природознавства, але й сформувати ставлення до навколишнього світу, навчити самостійно мислити і творчо працювати, захопити всіх дітей пізнавальною діяльністю, наповнюючи її цікавим змістом.


Організація пізнавальної діяльності в позаурочний час у початковій школі

І. Г. Вороніна, учитель вищої категорії, учитель-методист, Відмінник освіти України, заступник директора з НВР, НВК № 91 з поглибленим вивченням іноземних мов,

м. Донецьк

Психолог Л. С. Виготський відзначав інтенсивний розвиток інтелекту в молодшому шкільному віці. Тому перед учителем початкової школи стоїть завдання не тільки закласти основу знань учнів в галузі мови, математики, природознавства, але й сформувати ставлення до навколишнього світу, навчити самостійно мислити і творчо працювати, захопити всіх дітей пізнавальною діяльністю, наповнюючи її цікавим змістом.

Пізнавальна діяльність відчиняє дитині вікно в світ знань, світ книг, світ дивовижних відкриттів, потребує інтелектуальних зусиль, аналізу, роздумів. У ній розвиваються розумові здібності дітей, розширюється коло знань.

Пізнавальна діяльність виконує у вихованні важливу роль. Вона сприяє розвитку потреби у книзі, в читанні, тому що захопленість дітей цією діяльністю змушує їх шукати додаткову інформацію в енциклопедіях, довідниках, науково-популярних виданнях. Важливим є й те, що в пізнавальній діяльності формується розуміння цінностей знань, ставлення до знань як до цінності, значущої для суспільства і для окремої особи.

Щоб захопити дітей, залучити до складної інтелектуальної діяльності, необхідно починати з ігрових, цікавих форм. У молодшому шкільному віці гра поряд із навчанням посідає важливе місце в розвитку дитини. Використання інтелектуальних ігор створює радісний психологічний настрій, який сприяє появі бажання займатися вільною пізнавальною діяльністю за межами класу, школи.

У навчальному процесі через його регламентованість доволі складно забезпечити такі необхідні для справжньої інтелектуальної гри умови, як добровільність, необмежене спілкування, часову неозначеність. Тому ефективніше проводити ігри у вільний від уроків час. Коли у позаурочному навчально-виховному процесі створюються необхідні умови для творчого застосування учнями набутих на уроках і здобутих самостійно з довідників, енциклопедій знань; збагачується духовне життя школярів; долаються труднощі в навчанні; зміцнюються і поглиблюються знання.

Гра для учнів 1–2 класів «Поле чудес»

Загадка

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

— Наша гра сьогодні присвячена пернатим друзям — птахам.

Птахів на Землі багато — близько 9 тисяч видів. Є птахи дуже великі, майже двохметрові, є і зовсім маленькі, не більше метелика чи бабки.

Є птахи, які можуть літати вище хмар, а є і такі, які зовсім не вміють літати.

Одні птахи живуть у лісі, інші в степу, треті — в пустелі чи горах. А є і такі, які живуть тільки на березі моря.

Одні птахи їдять рибу, інші — комах. Є хижі птахи, які поїдають звірів та птахів, а є ті, які їдять тільки рослинну їжу, а саме — плоди та насіння.

1 ТУР

У садочку понад тином

Я зробив йому хатину.

Він навколо подивився,

Заспівав і оселився. (Шпак)

Гра з глядачами

— Зазвичай ці птахи прилітають навесні на старе гніздечко та одразу починають його ремонтувати. Гніздечко можна побачити на деревах на стовбурах і навіть на дахах будинків. Ця пташка вважається пташкою, яка приносить щастя. (Лелека)

2 ТУР

Не літає він кругом

Над зеленим лугом.

А полює на курчат

Та маленьких пташенят. (Шуліка)

— Дивлячись на цих пташок, які пустують у небі, ми вважаємо, що вони граються. Насправді вони невгамовно ловлять мілких комах, які літають у повітрі. Ці пташки зрідка та неохоче спускаються на землю, а для відпочинку сідають на тоненькі гілки або дроти. Навіть воду п’ють і купаються на льоту, пролітаючи над гладдю води, набираючи її у дзьоб.

З цегли, соломи ліплять ці птахи гніздечка на будинках, під балконами та карнизами. (Ластівка)

За літо сім’я ластівок з’їдає до мільйона різних комах.

3 ТУР

В’ється, стука молоток,

Поправляє ним сучок. (Дятел)

Гра з глядачами

Пташка за розміром, як горобець. За добу з’їдає стільки їжі, скільки важить сама.

Ці пташки — багатодітні матері. Два рази на весну вони висиджують пташенят, і кожного разу в гніздечку лежать по 10–12 яєць. Доки мама сидить на яйцях, майбутній батько турботливо піклується про неї: кожну годину приносить їжу. До кінця літа в одній сім’ї буде 20–25 пташенят.

У пташок білі щічки і грудка, жовте черевце, на голові чорна шапочка, спинка зелена, а крила — сіро-блакитні. (Синиця)

Фінал

Всі птахи, як птахи,

А ці — диваки:

Мають дзьоб, як два гачки,

І виводять молодняк

Серед лютої зими. (Шишкар)

Супергра

Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини,—

Та на дудочці одну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

Гра закінчується нагородженням переможця.

Гра для учнів 3–4 класів «Щасливий випадок»

У гри беруть участь 2 команди.

1 ГЕЙМ

Біг із перешкодами

Командам надаються питання, на які необхідно відповісти за 1 хв. За кожну правильну відповідь 1 бал.

Питання для першої команди

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Слова близькі за значеннями, але різні за написаннями. (Синоніми)

3. В якому місяці є 28 число? (У будь-якому)

4. Результат додавання в математиці. (Сума)

5. Спільна частина споріднених слів. (Корінь)

6. Перший місяць року. (Січень)

7. Автор книги про Незнайка. (М. Носов)

8. Столиця нашої Батьківщини. (Київ)

9. Ріка в Донецьку. (Кальміус)

10.     Яке свято відзначається 9 Травня? (День Перемоги)

11.     Скільки метрів в 1 км? (1000)

12.     Видатний танцюрист Донецька. (В. Писарєв)

13.     Скільки яєць можна випити натще? (1)

14.     Скільки годин у 2 добах? (24)

15.     10 морквинок важать 600 г, 8 буряків — 4 кг. А скільки важить 1 кг картоплі? (1 кг)

16.     Картина, на якій зображена природа. (Пейзаж)

17.     Назва найбільшого океану. (Тихий)

18.     1 грецький, і кокосовий. (Горіх)

19.     Ім’я черепахи, з якою зустрівся Буратіно. (Тортілла)

20.     Обличчя телевізора. (Екран)

Питання для другої команди

1. Скільки голосних букв в українському алфавіті? (10)

2. Слова, протилежні за значенням. (Антоніми)

3. Змінна частина слова. (Закін­чення)

4. В якому місяці найменша кількість днів? (У лютому)

5. Перший місяць навчального року. (Вересень)

6. Результат віднімання в математиці. (Різниця)

7. Автор книги про дядю Стьопу. (С. Міхалков)

8. Український Кобзар. (Т. Г. Шевченко)

9. Назва нашої країни. (Україна)

10.     Скільки см в 1 м? (100)

11.     Назва цирку в Донецьку. («Космос»)

12.     Яке свято відзначається 7 січня? (Різдво)

13.     Хто є батьком батька? (Дід)

14.     Скільки хв у 2 год? (120)

15.     Кінець спортивного змагання. (Фініш)

16.     Скільки горіхів у порожній склянці? (0)

17.     Трійка коней пробігла 15 км. Скільки км пробіг кожен кінь? (15)

18.     І гриб, і хитрий звір. (Лисичка)

19.     Ім’я батька Буратіно. (Карло)

20.     Велика для обіду в Антошки. (Ложка)

2 ГЕЙМ

Удача

Для цього гейму потрібен кубик із наклеєними колами від 1 до 6 на гранях. Гравець команди 6 разів кидає кубик. На табло відкриваються ті букви, які зазначені за допомогою кубика. Після того, як гравець кинув кубик 6 разів, він повинен назвати слово (у слові можуть бути відкриті не всі букви, бо на кубику випадали ті ж самі грані).

Слова для першої команди: ескімо, вітряк, кишеня.

Слова для другої команди: бджола, гурток, ковдра.

3 ГЕЙМ

Заморочки 3 бочки

По 1 гравцеві з кожної команди по черзі дістають бочонки з бочки. Учитель ставить запитання.

1. Назвіть малесеньку пташку з великим апетитом. (Корольок — найменша пташка наших лісів. За день вона з’їдає стільки ж їжі, скільки важить сама.)

2. Замініть речення приказкою. Не базікай. (Тримай язика за зубами.)

3. Закінчіть народну прикмету. Комарі та мошки сильно кусаються — до... (дощу).

4. Який овоч на 90 % складається з води? (Огірок)

5. Як називаються змагання найкращих спортсменів світу, що проводяться 1 раз на 4 роки? (Олімпійські ігри)

6. Супутник Землі. (Місяць)

4 ГЕЙМ

Ти — мені, я — тобі

Запитання один одному ставлять команди.

5 ГЕЙМ

«Темна конячка»

Питання ставить людина, яка запрошена на гру. Це може бути завуч школи, батько, мати, шкільна медсестра, старшокласник.

Питання ставляться обом командам одночасно. Право відповісти першому надається тому, хто швидше підніме руку.

6 гейм

Конкурс капітанів

За 1 хв. з поданих букв скласти най­довше слово.

Р, С, Е, А, П, Н, И, Т, О

Гра закінчується підбиттям підсумків і нагородженням команд.

Гра для учнів 3–4 класів «Щасливий куб»

Для гри потрібен картонний кубик, кожна грань якого має свій колір.

ЧЕРВОНА ГРАНЬ

БІЛА ГРАНЬ

ЗЕЛЕНА ГРАНЬ

ЖОВТА ГРАНЬ

СИНЯ ГРАНЬ

ЧОРНА ГРАНЬ

Грають 2 команди. По черзі кидають кубик. Відповідають на питання тієї грані, яка випала зверху. Яка команда дає найбільше правильних відповідей, та й перемогла.

Червона грань — казки

Закінчити назви казок.

1. «Кришталева...» (гора).

2. «Микита...» (Кожум’яка).

3. «Мороз...» (Іванович).

4. «Фарбований...» (лис).

Біла грань — птахи

Назвати найвідоміших птахів із дитячих книжок.

1. «Коник-горбоконик». (Жар-птиця)

2. «Повернення блудної папуги». (Кєша)

3. «Вінні-Пух і всі, всі, всі». (Сова)

4. «Снігова королева». (Ворони Карл і Клара)

Зелена грань — географія

Назвати столиці країн.

1. Латвія. (Рига)

2. Індія. (Делі)

3. Франція. (Париж)

4. Італія. (Рим)

Жовта грань — кмітливість

1. Яке свято відзначається 31 лютого? (31 лютого не буває.)

2. Хто краще плаває — каченятко чи курчатко? (Курчатко не вміє плавати.)

3. Що сушить, коли мокне? (Рушник)

4. Що в каструлю кидають перед ним, як варять у ній їжу? (Погляд)

Синя грань — математика

1. У тебе є аркуш паперу і 1 лічильна паличка. Поклади паличку на аркуш паперу так, щоб утворився трикутник.

2. У тебе є аркуш паперу і 2 лічильні палички. Поклади їх так, щоб утворився квадрат.

3. У аркуша паперу — 4 кути. 2 з них відрізали. Скільки кутів залишилось? (6)

4. Настав довгоочікуваний січень. Спочатку зацвіли 2 яблуні, а потім 3 сливи. Скільки дерев зацвіло? (У січні дерева не цвітуть.)

Чорна грань — загадки

1. У вінку зеленолистім,

    У червоному намисті,

    Видивляється у воду

    На свою хорошу вроду. (Калина)

2. Є шапка, але немає голови,

    Є нога, але без черевика. (Гриб)

3. На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан)

4. Швець — не швець,

    Кравець — не кравець,

    Держить в роті щетинку,

    А в руках — ножиці. (Рак)

Гра для учнів 3–4 класів «Хрестики-нулики»

Грають 2 команди, потім — ще 2. У 3му турі зустрічаються переможці 1 і 2 турів.

Команда «Хрестики» обирає будь-який сектор, їм ставиться запитання. Якщо вони відповіли правильно, цей сектор закривається хрестиком, якщо не відповіли — нуликом, позначкою суперників. Перемагає в грі та команда, яка закриє або рядок, або стовпчик, або діагональ.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1 сектор — кмітливість

1. Летіли 3 страуси. Мисливець одного підстрелив. Скільки залишилось страусів? (Страуси не літають.)

2. Хто швидше з’їсть овес: горобець — ложку чи кінь — відро? (Горобець овес не їсть.)

3. Від чого качки плавають? (Від берега)

2 сектор — письменники

1. Автор казки «Мауглі»? (Р. Кіп­лінг)

2. Автор казки «Аліса в Країні Чудес». (Л. Керолл)

3. Автор казки «Фарбований лис». (І. Франко)

3 сектор — рослини

1. Дерево, з насіння якого роблять шоколад. (Какао)

2. Яка ягода заміняє лимон? (Журавлина)

3. Яка трав’яна рослина зацвітає першою? (Мати-й-мачуха)

4 сектор — прислів’я та приказки

Закінчити речення.

1. Краще погана дорога, ніж поганий... (супутник).

2. Бережи одяг, доки новий, а здо­ров’я — ... (доки молодий).

3.       Не одежа красить людину, а... (добрі діла).

5 сектор — міста і країни

Учитель називає «кінцівку» столиці і «кінцівку» назви країни.

1. Їв, Їна. (Київ, Україна)

2. Кіо, Нія. (Токіо, Японія)

3. Риж, Ція. (Париж, Франція)

6 сектор — загадки

1. Як не бий, він не заплаче,

    Тільки сам завзято скаче. (М’яч)

2. Хто завжди правду каже? (Дзер­кало)

3. На городі молода

    Пишні коси розпліта,

    У зеленії хустинки

    Золоті хова зернинки. (Кукурудза)

7 сектор-птахи

1. Яка пташка вміло копіює голоси багатьох пташок? (Шпак)

2. Хто кує — самець чи самка? (Самець)

3. Яка пташка «приносить звістку на хвості»? (Сорока)

8 сектор — спорт

1. Назвати три спортивні гри з м’ячем.

2. Хто такий голкіпер? (Воротар)

3. Найвище досягнення в спорті. (Рекорд)

9 сектор — українська мова

1. Скільки звуків у слові їдальня? (7)

2. Назвати зайве слово: долоня, розум, школа, ніч. (Зайве слово — розум. Всі інші слова жіночого роду.)

3. Дібрати синонім та антонім до слова багато. (Антонім — мало, синонім — чимало.)

Гра закінчується підбиттям підсумків та нагородженням команд.

 

Відгуки читачів