Чорна металургія. 9-й клас

Н. О. Лисенко, гімназія № 9 ім. О. М. Луценка, м. Черкаси


Мета:

- сформувати поняття «металургійний комплекс», визначити його склад комплексу і значення у господарстві України;

- розглянути особливості сировинної бази, виробничого процесу, типи підприємств, види продукції, принципи і центри розміщення, міжгалузеві зв’язки чорної металургії, проблеми і перспективи розвитку;

- розвивати пам’ять, мислення, вміння вільно висловлювати свої думки;

- виховувати економічну та екологічну культуру;

- продовжити формувати вміння працювати в групах, працювати з контурними картами.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Типи міні-модулів:

1. Установчо-мотиваційний.

2. Змістово-пошуковий.

3. Оцінно-смисловий.

 

Обладнання: карти України, атласи, опорні конспекти уроку, зразки корисних копалин, контурні карти, пересувна дошка з ватманом, маркер, малюнки-плакати до уроку «Способи виплавки металу», «Виробничий процес у чорній металургії», «Асоціативний ланцюжок».

 

На дошці:

- тема, закрита картою;

- плакати до уроку;

- малюнки-плакати до уроку:

  • «Виробничий процес у чорній металургії і типи підприємств»,
  • «Способи виплавки металу»,
  • «Асоціативні ланцюжки».

 

На партах:

- опорні конспекти;

- картки самоконтролю;

- підручники, атласи, контурні карти.

 

Додатковий стіл:

- зразки корисних копалин;

- умовні значки (клейкі).

 

Нові поняття

Пояснювати під час вивчення теми, самостійно доопрацювати терміни вдома.

 

Кокс — твердий залишок, утворюється під час коксування кам’яного вугілля. Паливо і відновник залізної руди.

 

Домна — піч для виплавки чавуну. У домні відбувається відновлення заліза з оксидів і насичення його вуглецем. Працює безперервно близько 10 років. Перші домни відомі з XIV сторіччя.

 

Феросплав — сплав заліза з іншими елементами (хром, манган, титан). Утворюється легована сталь з певними якостями.

 

Чавун — сплав заліза з вуглецем. Дуже крихкий, виплавляють у домнах.

 

1 Установчо-мотиваційний міні-модуль

  • Асоціативні ланцюжки

Знайдіть зайве, поясніть чому.

- Легка промисловість, важка промисловість, залізна руда.

- Торф, енергетика, марганцева руда.

- Енергоблок, кокс, АЕС.

- Харчова промисловість, текстильна промисловість, чорна металургія.

 

  • Оголошення теми

Всем известно: без металла

Все на свете бы стояло!

Даже в древности металлы

Люди в печах выплавляли,

Чтобы сделать из руды

Косы, стрелы, топоры

Всем нужны чугун и сталь,

Трубы-ка пойди достань!

Я для многого сгожусь

Хоть и черною зовусь!

 

  • Актуалізація знань

- Чим знайомі вам словосполучення: «металургійний комплекс» «чорна металургія». Як ви їх розумієте?

- Що виробляє ця галузь?

- Які знання 8-го класу нам допоможуть сьогодні на уроці?

- Які знання з інших предметів вам знадобляться?

 

  • Очікування

Написати очікуванні результати на ватмані (усі разом):

- засвоїти поняття «металургійний комплекс», «чорна металургія»;

- згадати сировинну базу галузі металургії;

- ознайомитись з виробничим процесом у чорній металургії, з різними способами виплавляння металу;

- виявити фактори розміщення підприємств чорної металургії;

- почати робити практичну роботу № 8;

- опрацювати опорні конспекти;

- удосконалювати вміння працювати з картою;

- правильно дати оцінку своїй роботі (картки самоконтролю).

 

  • Групова робота з картами

Згадати, знайти на карті «Господарство України» або «Металургійний комплекс» і перенести на настінну карту умовними позначками басейни чи родовища корисних копалин, що використовують у чорній металургії.

* — залізна руда (Криворізький, Кременчуцький, Білозерський, Керченський);

* — кам’яне вугілля (Донбас);

* — марганцева руда (Нікопольський, Великотокмакський);

* — вапняк флюсовий (Донбас, Крим);

* — вогнетривка глина (Донбас, Запорізька обл.).

 

  • Випереджальне завдання учнів

- Дати коротку характеристику мінералів;

- показати зовнішній вигляд (колекція корисних копалин);

- викласти додаткові історичні відомості (факти з енциклопедій, мережі Internet) про ці корисні копалини.

 

Залізна руда

- Первісні люди переробляли легкоплавні бурі залізняки в маленьких печах на деревному вугіллі. Пізніше в домницях, а згодом у домнах плавили й інші руди, виплавляючи чавун. Перші відливки з чавуну виробляли в Китаї за 300–600 р. до н. е. (плавили в тиглях). Слово «чавун» китайського походження. «Чугун» — «литво», «лиття».

- Людина навчилася використовувати залізо за тисячі років до нашої ери. Залізні метеорити вона перетворювала в прикраси, знаряддя праці і полювання. Їх знаходять у індіанців Північної Америки, жителів Близького Сходу. Залізні обручки цінували в давнину дорожче від золотих чи срібних. Залізну вісь для колісниць мали єгипетські фараони. Найдавніша прикраса із заліза — буси з метеоритного заліза, які знайшли в Єгипті. Їм 6 тис. років. Тоді залізо було коштовним матеріалом.

- Найбільше використовують сталь, рідше — чавун. Чисте залізо можна виплавити тільки в космічних або лабораторних умовах, бо в звичайних умовах — завжди буде оксид.

 

Марганцева руда

- Марганцеву руду використовують у чорній металургії як легуючий (облагороджуючий) метал. Завдяки їй підвищується цупкість, твердість сталі. Сталь стає немагнітною (роблять рейки, зброю). Найбільший в Україні і світі — Нікопольський басейн (м. Нікополь, м. Марганець). Добувають у кар’єрах та шахтах.

 

Інша сировина для чорної металургії

- В Україні використовують у чорній металургії кам’яне вугілля Донбасу — воно добре коксується, запаси — великі, але видобувають його з глибин більше 1000 м — це дуже небезпечно і дорого.

- Вапняки флюсові — осадові горні породи, що використовують у чорній металургії для очищення металів. Ще у чорній металургії потрібна вогнетривка глина, якою обробляють внутрішні стінки доменних печей, де температура сягає понад 1,5 тис °С.

 

  • Бесіда

- Що встигли згадати і дізнатися нового?

 

2 Змістово-пошуковий міні-модуль

Учитель. На попередньому міні-модулі ми з вами згадали сировинну базу чорної металургії, зараз на основі цих знань доведемо розміщення основних центрів чорної металургії.

 

  • Робота з картою

Фронтальна робота з картою в атласі «Чорна металургія». За допомогою дітей учитель відмічає центри на настінній карті умовними позначками.

- Придніпров’я, Приазов’я, Донбас — основні центри чорної металургії. Наприклад, з Придніпров’я експортують:

- Кривий Ріг — залізна руда, агломерат, окатиші, прокат, арматура, катанка, обладнання для гірничої промисловості.

- Нікополь — феросплави, марганцева руда, сталеві труби.

- Новомосковськ — труби великого діаметра.

- Дніпропетровськ — труби, металургійне устаткування.

- Дніпродзержинськ — кокс, прокат чорних металів тощо.

 

  • Прийом «Два→чотири→всі разом»

Завдання. З’ясуйте фактори розміщення підприємств чорної металургії.

Учитель пише на дошці (ватмані) пропозиції.

 

Матеріалоємні

  • транспортний;
  • водомісткість;
  • енергомісткість (електродугові печі);
  • екологічний.
  • сировинний; паливний (вугілля, газ);
  • між сировиною і паливом;
  • споживачі (машинобудівні заводи);

 

  • Розповідь учителя

- Україна посідає провідні позиції у світі з виробництва чорних металів. (Наводить певні факти з опорного конспекту.)

- Чорна металургія — галузь спеціалізації України, з якою вона виходить на світовий рівень. Чим же і як займається ця галузь?

- Подивіться на малюнок у підручнику. Тут представлений комплекс виробництв чорної металургії.

- Склад галузі (опорний конспект).

- Схема виробничого циклу у чорній металургії (опорний конспект, малюнок-плакат на дошці).

 

Уметалургії переважають комбінати повного циклу з послідовною переробкою сировини: із залізної руди у доменних печах виробляють чавун, із рідкого чавуну і металобрухту у конвертерних, мартенівських, електричних печах виробляють сталь — із неї прокат. Переробні заводи — виробляють сталь з металобрухту — орієнтуються на споживача та сировину.

 

Випереджувальні завдання

«Проект «Способи виплавки металу»: І група — доменний, II група — конвертерний, III — електродугові печі, IV — порошкова металургія (демонструють малюнки-плакати).

 

  • Бесіда

Учасники груп ставлять одне одному запитання.

 

3 Оцінно-смисловий міні-модуль

 

  • Робота (індивідуальна) з опорними конспектами

Завдання. Заповніть олівцем порожні клітинки в «Схемі міжгалузевих зв’язків чорної металургії». Зверніть увагу на зворотні зв’язки.

 

  • Практична робота № 8

Завдання. На контурні карті позначте основні центри чорної металургії (завершення роботи — на наступному уроці).

 

  • Дослідницькі задачі

1) На виробництво 1 т чавуну треба:

- 1,5 т залізної руди;

- 1,5 т коксу;

- 0,5 т вапняку;

- 30 м3 води.

Річне виробництво чавуну приблизно 20 млн т. Скільки потрібно перелічених інгредієнтів?

 

2) Де і за яких умов в Україні в майбутньому можна було б побудувати металургійні комбінати (використати опорні конспекти, карти, здобуті знання)?

 

  • Заповнення карток самооцінювання (обговорення оцінок)

 

  • Бесіда

- Що нового ви дізналися для себе на уроці?

- Які перспективи, проблеми галузі?

 

  • Домашнє завдання

- Опрацювати параграф

- Доробити задану частину практичної роботи № 8.

Dounload PDF

Відгуки читачів