Вікові вимоги до харчування підлітків. Урок-тренінг у 6 класі

О. Ужакіна , м. Горлівка, Донецька обл.


Тема. Вікові вимоги до харчування підлітків. Профілактика йододефіциту

 

Мета:

  • сприяти формуванню в учнів поняття про вплив харчування на самопочуття та здоров’я, ознайомити з особливостями харчування підлітків;
  • дати поняття про чинники, які впливають на формування харчових звичок;
  • ознайомити з принципами раціонального харчування;
  • відпрацювати вміння складати збалансований харчовий раціон;
  • дослідити проблеми, що можуть виникнути через неправильне харчування;
  • пояснити небезпеку йододефіциту;
  • розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність, відповідальність за колективний результат роботи, самокритичність;
  • виховувати дбайливе ставлення до свого та чужого здоров’я.

 

Обладнання і матеріали: таблиці «Режим харчування», підручники, робочі зошити, папір формату А4, маркери, скотч, додаткові матеріали, харчова піраміда, стікери з написами та без них, зображення кошика з продуктами харчування, картки-завдання.

 

Хід уроку-тренінгу

 

1. Організаційний момент (1 хв)

Привітання, перевірка домашнього завдання.

 

2. Повідомлення теми уроку (1 хв)

Вікові вимоги до харчування підлітків. Профілактика йододефіциту.

 

3. Знайомство (1 хв)

Учні по черзі закінчують речення «Мене звуть … і найбільше я люблю їсти…», після чого прикріплюють свій малюнок страви на дошку, де зображений силует людини (намалювати улюблені страви треба було вдома).

 

4. Вступне слово тренера (1 хв)

— Г. Гейне говорив: «Людина є те, що вона їсть». Люди різняться за харчовими звичками і смаковими вподобаннями. Одні люблять домашню їжу, інші поспішають у кафе. Одні надають перевагу здоровому харчуванню, інші залюбки вживають усе, що гучно розрекламоване і має яскраву упаковку. Можливо, саме тому одні люди стрункі, рухливі, веселі, а інші страждають через надмірну вагу. Як слід харчуватися, щоб бути здоровим, яких принципів раціонального харчування слід дотримувати, ми маємо сьогодні з’ясувати.

 

5. Нагадування правил роботи на тренінгу (1 хв)

Вправу можна виконати, зачитуючи правила, або дати можливість відповісти учням на запитання: «Яке правило більше подобається й чому?».

 

6. Вправа «Мозковий штурм» (1 хв)

Для чого люди їдять? (Щоб угамувати голод, нормально розвиватися, отримати смакові задоволення, накопичення енергії, «за компанію», зігрітися, вилікуватися, так прийнято, щоб жити тощо).

 

7. Очікування учнів (1 хв)

Учитель читає задачі заняття, а учні прикріплюють біля зображення кошика малюнки овочів, фруктів, якщо вони хочуть дізнатися про те, що названо.

 

8. Руханка «Пантоміма» (1 хв)

Учні показують, як вони працюють, коли:

— дуже голодні;

— переїли надміру;

— у міру поїли.

Аналіз проведення рухавки.

Висновок:перший принцип раціонального харчування — помірність.

 

9. Інформація тренера (2 хв)

— Помірністьвимагає, щоб калорійність раціону не перевищувала енергетичних затрат організму. Під час засвоєння будь-якого харчового продукту виділяється певна кількість енергії. Одиниці її вимірювання — калорії або кілокалорії.

Учені порахували, що в середньому підліткам потрібно 2300-2800 ккал на добу. Лише на підтримку дихання витрачається 1300-1400 ккал, помірна активність (або 2 години стрибання на скакалці) — це спалювання 1000 ккал, 3 години їзди на велосипеді — 1500 ккал, 25 хв ходьби — 100 ккал (калорія — це кількість енергії, яка потрібна, щоб нагріти 1 кг води на 1 градус). Якщо вага дитини дорівнює 30 кг, то лише для підтримки температури тіла потрібно 1100 ккал. Таким чином, чим більше навантаження, тим більше треба їсти, щоб поновлювати свій енергетичний запас, і якщо ви ведете малорухливий спосіб життя, то їсти треба менше, бо зайві калорії перетворять вас на «колобка».

Другий принцип раціонального харчування — різноманітність. Про неї ви розкажете, попрацювавши самостійно в групах.

 

10. Робота в групах (5 хв)

— Об’єднати учнів у групи: гра «Будиночок, господар, землетрус»;

— дати роздавальні матеріали учням;

— пояснити завдання групам (розповісти про основні складові їжі);

— презентація роботи груп.

 

11. Побудова харчової піраміди (1 хв)

Третій принцип раціонального харчування — збалансованість. Щоб визначити, скільки й чого треба їсти щодня, можна скористатися харчовою пірамідою. Вона показує, чого слід споживати більше, а чого — менше. Отож роздивіться рис. 18 підручника й побудуйте правильно піраміду з домашніх малюнків.

 

12. Робота за підручником (1 хв)

Учні по черзі читають с. 36, рубрика «Запам’ятайте»

 

13. Інформація тренера (2 хв)

— Також слід пам’ятати про режим харчування, розподіл їжі за калорійністю (І сніданок — 25 %, ІІ сніданок — 10 %, обід — 40 %, підвечірок — 10 %, вечеря — 15 % добового раціону), про те, що їсти треба не пізніше як за 2 години до сну, вечеря має бути легкою (молочні продукти, овочі, фрукти). У період росту дітям треба більше поживних речовин, ніж дорослим, бо крім того, що білок витрачається як будівельний матеріал для нарощування м’язової маси, а ще потрібна енергія на тренування, змагання, навчання, ігри, танці тощо. Тому треба їсти продукти, багаті на білок (м’ясо, риба, молоко, яйця, боби, горох) та вітаміни.

Але найголовніша ваша праця — це навчання. Для нормального фізичного і психічного розвитку та працездатності людини велике значення має такий мікроелемент як йод. Дефіцит йоду в організмі може призвести до порушення обміну речовин, втрати слуху, затримки фізичного і розумового розвитку, спричинити апатію, зниження розумової активності, пам’яті, призводить до швидкої втомлюваності. У разі недостачі йоду людина відчуває слабкість, сонливість, сухість шкіри, надмірну чутливість до холоду. Тому йододефіцит є державною проблемою, розв’язання якої допоможе зберегти інтелект нації.

 

14. Рольова гра (8 хв)

Як кожен із нас зможе розв’язати цю проблему, ми почуємо з доповідей журналістів, міністрів охорони здоров’я, лікарів, учителів, рекламних менеджерів. Обирайте собі роль і працюйте із додатковими джерелами.

(Учні отримують вирізки із журналів, газет, ксерокопії з книг тощо. Презентують прочитане в довільній формі.)

 

15. Руханка «Кулінар» (1 хв)

На дошці написано назви трьох страв. Учні витягають із мішечка назву продукту та об’єднуються з «продуктами», що входять у ту чи іншу страву (наприклад, омлет: яйце, сіль йодована, молоко, борошно, олія; суп: картопля, цибуля, вермішель, сіль йодована, жир; манна каша: манна крупа, молоко, цукор, вершкове масло, сіль йодована).

 

16. Робота в групах (7 хв)

— дати роздавальні матеріали учням;

— пояснити завдання групам (скласти меню на сніданок — 1 група, обід — 2 група, вечерю — 3 група, ураховуючи задану кількість калорій); загальна кількість калорій на добу — 2500 ккал, значить, І сніданок — 625 ккал; ІІ сніданок — 250 ккал; обід — 1000 ккал; підвечірок — 250 ккал, вечеря — 375 ккал.

 

17. Презентація роботи груп

 

18. Руханка «Ураган» (1 хв)

Учні, що згодні із твердженням, пересідають на інше місце, незгодні — сидять на своїх місцях. Твердження «ураган для тих, хто...»

— вірить рекламі;

— знає наслідки неправильного харчування;

— завжди їсть, як хоче;

— уживає йодовану сіль;

— харчується правильно;

— дотримує режиму дня;

— знає правила поведінки за столом;

— завжди уважно читає етикетку на упаковках;

— знає, як уникнути харчових отруєнь;

— утомився.

 

19. «Мозковий штурм» (1 хв)

— Що найбільше впливає на ваші харчові звички (можливі відповіді: реклама, ЗМІ, стан здоров’я, національні традиції, родина, смакові уподобання, матеріальні можливості, знання про корисну і шкідливу їжу)? Аналіз висловів.

 

20. Зворотний зв’язок. Очікування (3 хв)

Дошка — це короткий конспект нашого уроку. Подивіться на неї ще раз, зробіть висновок щодо важливості для вас почутого та спробуйте оцінити свою роботу на уроці. Слід поставити собі оцінку на фрукті біля кошика та, якщо очікування здійснилися, покласти отримані «знання» до кошика.

 

21. Перегляд учнівської презентації (3 хв) за темою «Харчування підлітка» як можливого зразка виконання творчого домашнього завдання за бажанням.

 

22. Прощання (1 хв)

Учні підводяться, стають по колу в шеренгу й пишуть пальцем на спині свого сусіда оцінку, потім повертаються в інший бік і ще раз пишуть оцінки. Таким чином, кожен знатиме оцінку своєї роботи від двох учнів, учителя і порівняє зі своєю. Після цього всі беруться за руки і кажуть: «Будьмо здорові!»

Домашнє завдання:опрацювати п. 5, 6 підручника; виконати практичну роботу, с. 40. За бажанням: принести малюнки, скласти кросворди, розробити мультимедійну презентацію.

 

Література

1. Воронцова Т. В. Основи здоров’я : підручник для 6 класу. — К. : Алатон, 2006.

2. Воронцова Т. В. Основи здоров’я : посібник для вчителя. 6 клас. — К. : Алатон, 2006.

3. Поліщук Н. М. Основи здоров’я : підручник для 6 класу. — К. : Генеза, 2006.

4. Тагліна О. В. Основи здоров’я : робочий зошит для 6 класу. — Х. : Ранок, 2007.

5. Ламкова О. І. Основи здоров’я. 6 клас : розширене календарне планування. — Х. : Ранок, 2007.

6. Дмитрієв Ю. В. Основи здоров’я : заліковий зошит для 6 класу. — Х. : Ранок, 2007.

7. Газета «Здоров’я та фізична культура». — 2005. — №№ 5, 9; 2006. — № 8.

Dounload PDF

Відгуки читачів