Джерела музичного мистецтва («Музичне мистецтво», 2-й клас)

Л. В. Яковенко, учитель музичного мистецтва Червонослобідської ЗОШ № 1, Черкаський р-н, Черкаська обл.


Мета: ввести дітей до світу музичного мистецтва, ознайомивши з основними видами музики; пояснити ролі композитора, виконавця, слухача; розвивати музичний слух, вокально-хорові навички; виховувати любов до музичного мистецтва.

 

Тип уроку: урок уведення в тему.

 

Обладнання: ТЗН; фортепіано; бубон; портрет Д. Кабалевського; карта «Море музики»; ілюстрації; картки.

 

Музичний матеріал: «Пісня про школу» (муз. Д. Кабалевського, сл. В. Вікторова); Д. Кабалевський «Три кити».

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Музичне привітання

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні ми продовжимо подорож чарівним світом музики, де співатимемо, будемо вчитися слухати та розуміти музику, а ще дізнаємося багато цікавого. Музика має свою мову. Щоб розуміти цю мову, потрібно її вивчати. Тоді завдяки музичним звукам можна дізнатися, як співають пташки, як шелестить листя від подиху вітру, як шумить море, як барабанить дощ…

 

ІІІ. Основна частина

Бесіда

Учитель. Музика — це не просто звуки, а безліч почуттів, переживань, зустрічей. Це мистецтво, що стає справжнім тільки тоді, коли її професійно створив композитор, художньо виконав виконавець та емоційно сприйняв слухач. Маю три картки. Прочитаймо, що на них написано. (Показує дітям картки зі словами: «композитор», «виконавець», «слухач».)

  • Хто з цих людей складає музику? (Композитор)

Учень, який дав правильну відповідь, виходить і прикріплює відповідну картку на дошку.

  • Що потрібно для того, щоб почули музику, яку склав композитор? (Потрібно, щоб її хтось виконав.)
  • Погляньте, будь ласка, на картки і скажіть, як звати людину, яка виконуватиме музику. (Виконавець)

Учень, який дав правильну відповідь, виходить і прикріплює відповідну картку на дошку.

У нас залишилася картка з назвою «слухач».

  • На вашу думку, хто це такий?

Учень, який дав правильну відповідь, виходить і прикріплює відповідну картку на дошку.

  • Ще раз погляньмо на дошку й повторимо, хто такі композитор, виконавець і слухач.

Молодці! Ви маєте запам’ятати, що композитор, виконавець і слухач є співтворцями музики. Сьогодні ми ознайомимося з найпоширенішими жанрами музичного мистецтва. Послухайте легенду про «трьох китів» — пісню, танець і марш.

Звучить музика. Учитель розповідає легенду й демонструє на карті «Море музики».

Всю музику пізнаєш ти,

Якщо з тобою «три кити».

Вони танцюють і співають,

До казки з маршем проводжають.

 

Слухання музики (Д. Кабалевський «Три кити»)

Учитель. Зараз ви маєте уважно послухати, як звучить кожен «кит». До нас на урок сьогодні завітав композитор, педагог — Дмитро Кабалевський (демонструє портрет). Він допоможе вам визначити, який тип («кит») музики прозвучав.

Учні слухають, аналізують і визначають три типи музики, записавши відповідні літери на картках.

 

Т

 

 

 

 

Ь

 

М

 

Р

 

 

П

 

 

 

Я

 

Три «кити», на яких тримається вся музика, це — пісня, танець і марш. Вони різняться певними особливостями. Спробуйте спочатку самостійно визначити, чим саме, а на наступних уроках разом перевіримо ваші здогадки.

· Пісня — пісенна, мелодійна (учні демонструють плавні рухи).

· Танець — рухливий, запрошує танцювати (плескають).

· Марш — чіткий, енергійний, під нього хочеться крокувати (тихо стукають кулачками по парті).

 

Робота в парах

Учитель роздає учням ілюстрації й пропонує визначити, який із «трьох китів» відповідає певному малюнку.

 

Розспівування

Релятив (за рукою вчителя, з використанням ЗО, ВІ, ЙО, РА, ЛЕ).

Поспівка «Ходить квочка коло кілочка».

 

Хоровий спів

Учитель. Ми були слухачами, тепер пропоную стати виконавцями. Ми маємо розучити «Пісню про школу».

Ознайомлення з «Піснею про школу» (муз. Д. Кабалевського, сл. В. Вікторова): слухання у виконанні вчителя, визначення характеру та змісту пісні, розучування.

 

Гра «Веселий бубон»

Під музику учні передають одне одному бубон. Якщо музика зупинилася, то той, у кого залишився бубен, має виконати фрагмент улюбленої пісеньки.

 

IV. Підсумок уроку

Учитель. Сьогодні ми познайомилися з «трьома китами» музики.

  • Як звати цих велетнів?
  • Які назви у нас на дошці?
  • Що вони означають?
  • Яку пісню ми вивчили?

 

Молодці, діти! Ви були дуже уважними й старанними. Розкажіть удома мамі й татові про нових друзів музики, з якими сьогодні познайомилися. Дякую і всього вам найкращого!

Звучить музичний акорд, діти підводяться й під музику залишають клас.

Dounload PDF

Відгуки читачів