Королівство сербів, хорватів та словенців (Югославія). Всесвітня історія 10 клас

Кудленко Ю. В., гімназія «Гранд», м. Красноград


Мета:з’ясувати обставини утворення Королівства сербів, хорватів та словенців (КСХС); визначити суть національного питання та причини його загострення; формувати вміння зіставляти історичний матеріал, аналізувати, робити свої висновки; виховувати учнів у дусі національної толерантності.

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть: розповідати  про утворення КСХС; визначати особливості соціально-економічного та політичного розвитку Югославії; характеризувати державотворчі процеси у період правління короля Александра; тлумачити суть національного питання у королівстві та причини його загострення.

 

Тип уроку:урок вивчення нових знань.

 

Обладнання:підручник,карта,атлас.

 

Хід уроку

 

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Запитання

– Пригадайте, як називався Балканський півострів на початку ХХ ст.

(«Порохова бочка Європи»)

 

IІI.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель.Наприкінці 90-х рр. ХХ ст. одна  з центральних українських газет опублікувала статтю під назвою: «Була колись така країна Югославія». Якщо ми подивимось на сучасну політичну карту Європи, то такої країни там дійсно немає. Коли вона з’явилась? Чи була ця держава штучним державним утворенням? На ці запитання ми спробуємо знайти відповідь на цьому уроці.

 

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота в групах

Учні об’єднуються у три групи. Кожна група отримує картки із завданнями, виконавши які учні розкриють суть питання, над якими працювали. Робота груп (1–3) завершується коротким висновком щодо суперечностей, які супроводжували процес утворення і розвитку КСХС (із 1929 р. — Югославії). Вивчення нового матеріалу під час уроку супроводжується роботою учнів з атласом і настінною картою.

 

1-ша групаопрацьовує § 45, С. 268–266 посібник  Т. Ладиченко із всесвітньої історії для 10 кл., п. 1 «Утворення КСХС».

Запитання:

1. Які південнослов’янські землі увійшли до складу Королівства сербів, хорватів і словенців (Югославія)?

2. Яка подія стала каталізатором  об’єднання на Балканському півострові?

3. Як відбувався процес утворення Держави СХС?

4.Чому Держава СХС виявилася нежиттєспроможною?

5. Як утворилось Королівство СХС?

6. Які території увійшли до КСХС?

7. Які великі національні громади неслов’янських народів проживали на території КСХС?

8. Яким був політичний устрій нової держави?

9. Які суперечності супроводжували процес створення КСХС?

 

2-га групаопрацьовує § 45, С. 267, п. 2 посібника Т. Ладиченко.

Запитання:

1. Коли у КСХС відбулися вибори до Установчих зборів і хто на цих виборах переміг?

2. Коли Установчі збори прийняли Конституцію? Як її називають і чому? (Робота з документом «Із Конституції КСХС, прийнятої Установчою скупщиною 28 червня 1921 р.»)

3. За якими принципами розбудовувалась КСХС?

4. Який адміністративний поділ держави передбачався в Конституції?

5. Які вимоги передбачала Конституція щодо депутатів Народної скупщини, а також щодо осіб, які не належали до сербсько-хорвато-слов’янської національності?

6. Яке значення мало прийняття  Конституції?

 

3-тя група— прочитати посібник Т. Ладиченко на С. 267–268, п. 3.

Запитання:

1. Які найбільш гострі проблеми постали перед новоствореною державою?

2. Суперечності між якими народами існували в Югославії і  чому?

3. Наведіть приклади прояву  хорвато-сербських суперечностей.

4. Яка партія очолила сепаратистський рух у Хорватії? До чого призвело загострення суперечностей?

5. У чому суть косівської проблеми?

 

Виступ експертів з історії Югославії

1) Аграрна реформа в Югославії.

2) Король Александр.

3) Промисловий розвиток Югославії.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Що означає абревіатура КСХС?

2. Покажіть на карті території, які увійшли до складу КСХС.

3. Коли було утворено КСХС?

4. Якого року була прийнята Конституція КСХС? Як вона називалася?

5. Якого року країна почала називатися Югославією?

6. Коли в Югославії відбулися державні перевороти?

 

Метод «Прес»

– Чи було Королівство СХС штучним державним утворенням?

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати § 45 підручника.

2. Відповісти на запитання 1–4 після параграфа.

3. Опрацювати документ.

4. Повторити § 11.

 

Література

1. Атлас. Новітня історія (1914–1930 рр.). 10 кл. — К. : ДНВП «Картографія», 2007.

2. Воропаєва В. В. Татаринов М. В. Всесвітня історія. 10й кл. Готові дидактичні набори до уроку. — Х. : ВГ «Основа», 2006 (Бібілотека журналу «Історія та правознавство»)

3. Гісем О. В., Мартинюк О. О. Всесвітня історія. Повний курс. —  Х. : Ранок, 2011.

4. Гісем О. В., Мартинюк О. О. Всесвітня історія ХХ — поч. ХХІ ст. Довідник для учнів та абітурієнтів. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2005.

5. Земерова Т. Ю. Всесвітня історія. Основні події Всесвітньої історії. Хронологічна таблиця. — «Весна» ФОП Співак В. Л., — Х. , 2010.

6. Історія епохи очима людини. Україна та Європа у 1900–1939 рр. / Ю. Комаров, В. Мисан, А. Осмоловський та ін. —  К. : Ґенеза, 2004.

7. Полянський П. Б. Всесвітня історія. 10 кл.: Підручник. — К. : Ґенеза, 2002.

Dounload PDF

Відгуки читачів