Класи неорганічних сполук. 8 клас

Н. А. Мельникова, учитель хімії вищої категорії Червонозабійницької ЗОШ, Криворізький р-н, Дніпропетровська обл.


Цілі уроку: систематизувати, узагальнити й закріпити знання про класи неорганічних сполук, продовжувати формувати вміння складати рівняння реакцій і розв’язувати задачі, а також володіти хімічною мовою; розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння класифікувати, узагальнювати, працювати в колективі.

 

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма уроку: урок-змагання.

Методи: бесіда, експеримент, розв’язування вправ і задач.

Обладнання: реактиви для експериментального завдання, періодична таблиця Д. І. Менделєєва, дидактичний матеріал до вправ.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя

2. Формування команд («Кислоти», «Солі», «Оксиди», «Основи»)

 

II. Основна частина уроку

1. Презентація команд

Капітани презентують свої команди.

 

Кислоти

Ми серйозне товариство

І не виглядаєм кисло:

У залізі дірку вмить

Зробим — треба лиш полить.

Вчора двієчник Бориско

На сорочку нас набризкав,

А тоді, забувши втому,

У лахмітті біг додому.

 

Солі

Є у світі нас доволі,

Називаємось ми — солі!

Ми різноманітні дуже,

Так що поважай нас, друже!

Силу нам дають метали,

Залишки кислот відстали.

Якби сіль кудись пропала,

Їжа прісною б враз стала!

 

Основи

Ми основи, зауваж,

Групу містимо ОН!

Нас у хімії всі знають,

Щиро люблять, поважають!

Якщо вб’є якась нас сила,

То позбудетесь ви мила!

 

Оксиди

Ми життя основа, люди!

Озирнись, оксиди всюди.

З H2O прийшло життя.

Чи протягнеш без пиття?

10 днів — і згинеш, друже,

Воду поважають дуже!

А як зникне SiO2

От побачите дива:

Ні піску, ні скла. І знаєш…

Ворогу не побажаєш!

 

2. Розминка

Учитель по черзі ставить командам питання:

1. Які речовини називають кислотами?

2. Які речовини називають солями?

3. Які речовини називають оксидами?

4. Які речовини називають основами?

5. В якій «кислоті» розчиняються благородні метали? («Царська горілка»)

6. Яка кислота міститься у шлунку людини? (Хлоридна)

7. Яка кислота міститься в газованій воді? (Карбонатна)

8. Які речовини називають індикаторами?

9. Що таке луги?

10. Який найпоширеніший оксид на нашій планеті? H2O

11. Найпоширеніший оксид літосфери. SiO2

12. До якого класу сполук належить дорогоцінній камін топаз? (Солі)

13. Яка кислота не розчиняється у воді? (Силікатна)

14. Чи всі солі солоні на смак? (Ні, тільки NaCl)

 

3. Складіть формули

Командам роздають аркуші, на яких намальовано вісім колб, і набір частинок від різних сполук. Учні повинні правильно підібрати частинки, щоб утворилася речовина, які слід вписати у відповідну колбу.

 

4. Експериментальний конкурс

Від кожної команди учень-експериментатор виконує дослід, а асистент допомагає йому.

«Солі». Визначити, в якій склянці міститься кислота.

«Кислоти». Дано три склянки з прозорими рідинами. Визначити, в якій склянці міститься луг.

«Солі». Визначити, яка речовина утворюється, якщо до кальцій оксиду долити воду.

«Оксиди». Дано три склянки з прозорими рідинами. Визначити, в якій склянці вода.

 

5. Закінчіть рівняння реакції

Рівняння записано на дошці. Учні з кожної команди по черзі виходять до дошки.

 

 

 

6. Два слова

Командам пропонують визначити, що поєднує пари слів.

1) Кислота — сіль.

2) Основа — індикатор.

3) Оксид — основа.

4) Сіль — метал.

7. Розв’язування задач

Учитель видає командам картки із завданнями. Перемагає команда, яка розв’язує обидва завдання правильно та швидше за всіх.

І рівень

ІІ рівень

 

III. Підсумки уроку

Учитель оголошує команду-переможця, виставляє оцінки.

 

IV. Домашнє завдання

Повторити хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, написати рівняння реакцій відповідно до перетворення:

Dounload PDF

Відгуки читачів