Поетичний практикум «Синтетичний вияв новітніх течій у поезії Р. М . Рільке, Ґ. Аполлінера». 11-й клас

О. В. Коваленко, учитель світової літератури Правдинської ЗОШ, Білозерський р-н, Херсонська обл.


Цілі

  • навчальні:допомогти учням розкрити поняття «модернізм», «авангардизм» в поезії;
  • розвивальні:розвивати навички ілюстрування принципів і положень літературних напрямів прикладами з конкретних поезій;
  • виховні:виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, естетичні смаки, любов до поезії.

 

Обладнання: портрети письменників; художні тексти; ілюстративні матеріали.

Тип уроку: поетичний практикум (з резервного часу).

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. «Поезія — одночасно Слово і Музика… Словом вона промовляє і мислить. Музикою співає і марить»,— говорив С. Мерріль. Про значення слова і красу музики в поезії ми розмірковуємо на сьогоднішньому уроці.

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку (на дошці записані слова С.Мерілля, тема й мета уроку).

 

ІV. Актуалізація опорних знань

 

Поетичний бліц-турнір

1. Назвіть автора та його твір.

 

а) А як вони іще живі

Десь б’ються на Північнім фронті

Тим олеандри всі в крові

 І сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті.

 

б) Така кохана,— то її ця ліра

оплакала за плакальниць усіх,

аж світ на плач суцільний обернувся,

де знову все було: і ліс, і діл,

і шлях , і поле, і ріка, і звір,

але в плачливому отому світі

так само, як над іншою землею,

і сонце йшло, й зоріло тихо небо.

плачливе небо в скривлених зірках,—

така Кохана.

 

в) Ось дерево звелось. О виростання!

О знов Орфея! Співу повен слух

І змовкло все, та плине крізь мовчання

Новий початок, знак новий і рух.

 

2. Закінчте фразу.

 

а) О постаті убогі любі

О дорогі розквітні губи

(Міє Маріє

Єтто лорі

Анні та Маріє

Де ви дівчата.)

 

б) Рука в руці постіймо очі в очі

(Під мостом рух

Вода тече хлюпоче

Од вічних поглядів

Спочити хоче.)

 

в) Виходять звірі з лісової тиші,

(Покинувши кубельця чи барліг;

вони, либонь, зробилися тихіші не з остраху,

не з хитрощів своїх.)

 

V. Робота над темою уроку

1. Повідомлення «літературознавця»

 

Анкета Г. Аполлінера

Прізвище: Аполлінер

Ім’я: Гійом

Роки життя: 1880–1918

Країна: Франція

Соціальний стан: службовець

 

Творчі досягнення: збірки поезій «Звіролов, або Почет Орфея», «Алкоголі», «Каліграми. Вірші миру і війни».

 

Новаторство в поезії:

• Створення каліграм;

•подальший розвиток верлібру;

• відмова від розділових знаків;

• різноманітність космічного простору в поезії;

• поєднання епосу і лірики, міфу і сучасності.

 

Анкета поета Р. М. Рільке

Прізвище: Рільке

Ім’я: Райнер Марія

Роки життя: 1875–1926

Країна: Австрія

Соціальний стан: службовець

 

Творчі досягнення: збірки поезій «Життя і пісні», «Подорожник», «Книга годин», «Нові вірші», «Сонети до Орфея», «Дуїнянські поезії».

 

Новаторство в поезії:

  • його поезія — високий взірець модерністської філософської лірики ХХ ст.;
  • відтворив містичну єдність Бога, янголів, людини, природи, речей;
  • змалював «єдиний колообіг» життя та смерті, у якому обертається природа і людство;
  • звертався до античної спадщини;
  • здійснив дві мандрівки Україною (1899, 1900), написав чотири вірші про нашу Україну.

 

2. Робота з таблицею

Учитель. У своєму творчому становленні Р. М. Рільке пройшов основні етапи розвитку літератури кінця ХІХ ст. — від символізму до вершини неокласичної модерністської поезії.

У його поезії можна знайти багато мотивів. Поєднайте уривки з віршів із мотивами.

Мотиви

Цитати

Відчуження людини в дегуманізованому світі

а) В оцім селі стоїть останній дім, самітній, наче на краю землі.

Іде дорога селищем малим

Крізь темну ніч і губиться в імлі.

(Переклад М. Бажана)

Ностальгії за втраченою єдністю людини зі світом

б) Вона — вже корінь, і коли нараз

Її спинив і з розпачем промовив

До неї Бог: «А він таки оглянувсь»,— Безтямно й тихо запитала «Хто?»

(Переклад М. Бажана)

Українські мотиви

в) Така кохана,— то її ця ліра

Оплакала за плакальниць усіх,

Аж світ на плач суцільний обернувся,

Де знову все було: і ліс, і діл, і шлях,

І поле, і ріка, і звірі…

Але в плачливому отому світі

Так само, як над іншою землею,

І сонце йшло, й зоріло тихе небо.

(Переклад М. Бажана)

 

3. Виразне читання сонета Р. М. Рільке «Ось дерево звелось…».

 

4. Аналіз вірша

• Яким ви побачили Орфея?

• Де, на вашу думку, співець має більшу силу?

• Визначте емоційну кульмінацію сонету.

• Що символізує дерево?

• Символами чого є темний ліс, звірі?

• За допомогою якого образу-символу поет втілює думку про піднесеність душі, усвідомлення високої істини?

• До чого поет закликає людство?

 

Висновок. Сонет сповнений символів і алегорій, які часто використовуються митцями. Ріст дерева, з якого починається рух перетворення, асоціюється з міфологічним світовим деревом, яке поєднує всі три світи і своїм вітям тягнеться до неба, до світу духовного.

 

5. Читання напам’ять вірша Г. Аполлінера «Міст Мірабо»

 

6. Аналіз вірша «Міст Мірабо»

Учитель. Поезія «Міст Мірабо» створена у стилі кубофутуризму, але поет використовує елементи імпресіонізму та символізму. (Міст Мірабо — це певний символ Вічності, в одному із значень — зупинка часу.)

 

Усі асоціації автора поєднуються в місткий художній образ, що дає змогу глибше зрозуміти світ, життя.

 

Хоча життя палюче, немов спирт, може спричинити біль, але не можна його зупинити (спинити річку, залишити кохання).

Треба сприймати життя таким, як воно є, бути готовим до змін.

 

Завдання

• Розкрийте символіку образів цієї поезії.

1) Сена — …

2) Годинник, зміна дня і ночі — …

3) Міст — …

7. Літературна робота

 

• Поєднайте художні засоби та уривки поезій.

Журба і втіха;

 вода бігуча —

 життя хода тягуча;

минають дні, а я ще є

 а) Порівняння

Любов сплива, як та вода бігуча

 

б) Алітерація

 

А я ще є… , а я ще є

в) Рефрен

 

Вода тече, хлюпоче

Од вічних поглядів

Спочити хоче

г) Антитези

 

Висновок. Гійом Аполлінер заклав підвалини нового сюрреалістичного мистецтва. У його творах реальність зображується у своєрідному синтезі, нерозривному зв’язку і взаємовпливі внутрішнього світу людини і реальності, а почуття передаються через ознаки реальності.

 

8. Читання напам’ять вірша Г. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй»

 

9. Аналіз вірша

Висновок учителя. Каліграма символізує вічну скорботу за загиблими на війні.

Будь-яка війна сприймається як всесвітній апокаліпсис.

Підтвердження цієї думки — в останніх рядках поезії:

Там олеандри всі в крові,

І сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті.

 

10. Робота з ОЛС поезії «Зарізана голубка й водограй»

• Розшифруйте опорну логічну схему. Зробіть висновок.

 

Висновок. Творчість поетів Г. Аполлінера і Р. М. Рільке не належать до певної художньої течії чи напряму, вона набагато ширша, тут може йтися про їхній синтез, співіснування різних поетичних стихій:

• поетичного реалізму;

• імпресіонізму;

• романтизму;

• символізму;

• футуризму;

• кубофутуризму;

• традиції фольклору, міфології;

• сюрреалізму (глибинне пізнання).

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Сьогодні ми говорили про творчість поетів-новаторів «чарівної флейти» авангарда Г. Аполлінера та поета-модерніста, сучасного Орфея Р. М. Рільке.

Істинні митці завжди відчувають справжню красу.

Українською мовою Рільке й Аполлінера перекладали такі майстри поетичного слова: Дмитро Павличко, Василь Стус, Микола Лукаш, Павло Тичина, Микола Бажан, Леонід Первомайський.

Рільке зазначив: «Щоб творити, митець мусить "вмерти" для життя. Його покликання не жити, а бути посередником між світами».

А це і є суть модернової доби: синтез чуттєвого і духовного, швидкоплинного і вічного, буття і творчості.

Літературознавець П. Попов уважав: «У Рільке є щось таке, чого не знайдеш ні в кого, дивний, суто рільківський образ: вічно зелений кущ у центрі всього, де час зупинився, вінок із гнучкого зілля, і кожна гілка — це хтось люблячий, а поети — квіти на цій неопалимій купині. Саме любов є тією силою, що робить людину безсмертною і довжить існування серця світу, попри весь трагізм життя, що його поет пізнав теж доволі. Все це дозволяє спокійніше дивитись і на наш час перетворень».

 

VIIДомашнє завдання

Ознайомитись з оглядовою темою «Срібна доба російської поезії».

Dounload PDF

Відгуки читачів