Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

М. В. Гоголь «Тарас Бульба». Утілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака. 7-й клас

Т. І. Мишак, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Цілі:

  • навчальні: аналізувати образ літературного героя; розкрити велич народного героя Тараса Бульби;
  • розвивальні: розвивати образне мислення, навички виразного читання;
  • виховні: виховувати почуття патріотизму, високі моральні якості учнів.

 

Форми організації навчання: групові, індивідуальні.

Обладнання: портрети М. В. Гоголя, ілюстрації до твору, аудіозапис опери М. Лисенка «Тарас Бульба», опорна схема.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Нема у нас нікого, рівного йому в доблесті.

М. В. Гоголь

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

 

1. Слово вчителя

— Україна… Безмежні її простори, багаті землі, величні, хоробрі і доблесні народні герої. Ми бережемо пам’ять про подвиги, починаючи з билинних богатирів Київської Русі, всіх героїв-захисників нашої матінки-землі.

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про Тараса Бульбу — героя однойменної повісті Миколи Гоголя, який є символом незалежності, сили, відданості Батьківщині.

 

2. Робота з епіграфом

• Як ви розумієте епіграф?

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Проблемне питання

• Що визначає моральну позицію Тараса Бульби? (Слід підкреслити, що її визначає безкомпромісне ставлення до ворогів України-неньки, почуття відповідальності за народ, волелюбність. Його моральна опора — власна незалежність і віра.)

 

2. Опрацювання образу Тараса Бульби

(Учнів працюють у шести групах, виконуючи завдання.)

 

Завдання групам

 

І група

1. Яким постає Тарас Бульба в сім’ї?

2. Яке значення для нього мають сім’я, дім?

 

ІІ група

1. Розкажіть про ставлення Тараса Бульби до Запорозької Січі.

2. У чому сила Тараса Бульби як отамана?

3. Знайдіть у промові Тараса центральну фразу і поясніть, чому саме її обрали.

 

ІІІ група

У формі репортажу з місця подій розкажіть про бій під Дубно.

 

IV група

1. Як розкривається козацька сила Тараса Бульби? талант полководця?

2. Поясніть, аргументуйте, спираючись на текст, гіперболізацію у відображенні подвигів козаків.

 

V група

1. Найстрашніший злочин для Тараса Бульби — зрада Батьківщині і загальній справі визволення. Чому?

2. Поміркуйте, чому Андрій не тікав, не ховався та не просив пощади, а лише зблід і «покірно, немов дитина, зліз к коня, зупинився не живий, не мертвий перед Тарасом»?

 

VI група

1. Як закінчилась битва під Дубно для Тараса?

2. Чому перед смертю Остап згадує саме батька і звертається до нього?

3. Які зміни відбулися з отаманом Бульбою?

3. Робота з опорною схемою

 

Учитель. Аналізуючи образ Тараса Бульби за схемою, ми складемо його характеристику, яка буде складатися з ваших відповідей.

4. Відповіді доповідачів груп

5. Прослуховування уривка опери М. Лисенка «Тарас Бульба»

6. Виразне читання вчителем сцени загибелі Тараса Бульби?

• У чому сенс останнього подвигу отамана Бульби. (Він думав про товаришів, як їм врятуватися і вмер, вірячи в перемогу. Герої не гинуть — вони стають безсмертними.)

 

IV. Підбиття підсумків уроку

1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

(Учні відповідають на проблемне питання: «Що визначає моральну позицію Тараса Бульби?»)

 

2. Висновки

• Чому твір називається «Тарас Бульба»?

• Чим дорогий нам сьогодні Тарас Бульба? Чому називаємо героєм та захоплюємося його подвигом?

 

Запис у зошити

М. В. Гоголь в образі Тараса Бульби втілює кращі риси запорозького козацтва, який є досвідченим воїном, геніальним полководцем. У ньому яскраво виражена національна ідея, любов до Батьківщини, волелюбність, безстрашність і героїзм народу.

 

VІ. Домашнє завдання

Підготувати питання Тарасові Бульбі для рольової гри «Час спілкування з Тарасом Бульбою».

Підготувати цитатний матеріал до образів Остапа та Андрія.

Створити малюнки до тексту (за бажанням).

Dounload PDF

Відгуки читачів