М. В. Гоголь «Тарас Бульба». Утілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака. 7-й клас

Т. І. Мишак, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.


Цілі:

  • навчальні: аналізувати образ літературного героя; розкрити велич народного героя Тараса Бульби;
  • розвивальні: розвивати образне мислення, навички виразного читання;
  • виховні: виховувати почуття патріотизму, високі моральні якості учнів.

 

Форми організації навчання: групові, індивідуальні.

Обладнання: портрети М. В. Гоголя, ілюстрації до твору, аудіозапис опери М. Лисенка «Тарас Бульба», опорна схема.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Нема у нас нікого, рівного йому в доблесті.

М. В. Гоголь

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

 

1. Слово вчителя

— Україна… Безмежні її простори, багаті землі, величні, хоробрі і доблесні народні герої. Ми бережемо пам’ять про подвиги, починаючи з билинних богатирів Київської Русі, всіх героїв-захисників нашої матінки-землі.

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про Тараса Бульбу — героя однойменної повісті Миколи Гоголя, який є символом незалежності, сили, відданості Батьківщині.

 

2. Робота з епіграфом

• Як ви розумієте епіграф?

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Проблемне питання

• Що визначає моральну позицію Тараса Бульби? (Слід підкреслити, що її визначає безкомпромісне ставлення до ворогів України-неньки, почуття відповідальності за народ, волелюбність. Його моральна опора — власна незалежність і віра.)

 

2. Опрацювання образу Тараса Бульби

(Учнів працюють у шести групах, виконуючи завдання.)

 

Завдання групам

 

І група

1. Яким постає Тарас Бульба в сім’ї?

2. Яке значення для нього мають сім’я, дім?

 

ІІ група

1. Розкажіть про ставлення Тараса Бульби до Запорозької Січі.

2. У чому сила Тараса Бульби як отамана?

3. Знайдіть у промові Тараса центральну фразу і поясніть, чому саме її обрали.

 

ІІІ група

У формі репортажу з місця подій розкажіть про бій під Дубно.

 

IV група

1. Як розкривається козацька сила Тараса Бульби? талант полководця?

2. Поясніть, аргументуйте, спираючись на текст, гіперболізацію у відображенні подвигів козаків.

 

V група

1. Найстрашніший злочин для Тараса Бульби — зрада Батьківщині і загальній справі визволення. Чому?

2. Поміркуйте, чому Андрій не тікав, не ховався та не просив пощади, а лише зблід і «покірно, немов дитина, зліз к коня, зупинився не живий, не мертвий перед Тарасом»?

 

VI група

1. Як закінчилась битва під Дубно для Тараса?

2. Чому перед смертю Остап згадує саме батька і звертається до нього?

3. Які зміни відбулися з отаманом Бульбою?

3. Робота з опорною схемою

 

Учитель. Аналізуючи образ Тараса Бульби за схемою, ми складемо його характеристику, яка буде складатися з ваших відповідей.

4. Відповіді доповідачів груп

5. Прослуховування уривка опери М. Лисенка «Тарас Бульба»

6. Виразне читання вчителем сцени загибелі Тараса Бульби?

• У чому сенс останнього подвигу отамана Бульби. (Він думав про товаришів, як їм врятуватися і вмер, вірячи в перемогу. Герої не гинуть — вони стають безсмертними.)

 

IV. Підбиття підсумків уроку

1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

(Учні відповідають на проблемне питання: «Що визначає моральну позицію Тараса Бульби?»)

 

2. Висновки

• Чому твір називається «Тарас Бульба»?

• Чим дорогий нам сьогодні Тарас Бульба? Чому називаємо героєм та захоплюємося його подвигом?

 

Запис у зошити

М. В. Гоголь в образі Тараса Бульби втілює кращі риси запорозького козацтва, який є досвідченим воїном, геніальним полководцем. У ньому яскраво виражена національна ідея, любов до Батьківщини, волелюбність, безстрашність і героїзм народу.

 

VІ. Домашнє завдання

Підготувати питання Тарасові Бульбі для рольової гри «Час спілкування з Тарасом Бульбою».

Підготувати цитатний матеріал до образів Остапа та Андрія.

Створити малюнки до тексту (за бажанням).

Dounload PDF

Відгуки читачів