Спостереження за точним і влучним уживанням прикметників. Урок української мови у 4-му класі

М. В. Слєсарєва, спеціаліст вищої категорії, Макіївська гімназія, Донецька обл.


Мета: активізувати знання учнів про прикметник; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовленнєві явища; уточнити уявлення учнів про прикметники-синоніми, прикметники-антоніми; вправляти у доцільному добиранні прикметники в усному і писемному мовленні; виховувати спостережливість, любов до рідної природи.

 

Обладнання: мелодії пташиного співу; роздавальний матеріал; дидактичний матеріал (для 4-го класу); таблиця; аудіозапис вірша «Прикметник — це частина мови».

 

Хід уроку

 

I.Організаційний момент

Зошит свій я розгортаю

Та під нахилом кладу

І від вас не потаю —

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнусь,

За роботу враз берусь.

 

II. Актуалізація опорних знань

1. Слухання тексту, добирання заголовка (під музичний супровід)

Тихо в лісі. Червоніють клени. Пожовкли берези. Зрідка заспіває синичка і застукає дятел. Осінь.

Тихо в осінньому лісі. Красуються багряним вбранням клени. Замріяно стоять золоті берези. Зрідка заспіває маленька синичка і застукає працьовитий дятел. Незвичайна осінь! Сонячна! Замріяна! Золота!

 

III. Мотивація навчальної діяльності

— Який заголовок ви дібрали? (Осінь. Осінь у лісі. Золота осінь.)

 

1.Каліграфічна хвилинка

— Визначимо кількість складів, звуків, літер у цьому слові.

— Які слова асоціюються зі словом «осінь»? Складемо «Асоціативний кущ».

 

 

 

2. Бесіда

— Яку картину ви уявили у чорно-білому зображенні, а яку — у кольоровому?

— Які слова допомогли «розфарбувати» картину?

— Які з-поміж дібраних слів відповідають на питання яка?

— Яка це частина мови?

— Що нам відомо про прикметник?

 

Орієнтовні відповіді:

— Що таке прикметник?

— Що він означає?

— На які питання відповідає?

— З якою частиною мови пов’язаний?

— Чим є у реченні?

— Як позначається?

— Що дізнаємося? (Якою є їх роль у нашому мовленні.)

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку

— Отже, сьогодні на уроці ми вивчатимемо слова-прикметники, з’ясуємо їх роль у нашому мовленні, навчимося спостерігати за точним і влучним вживанням прикметників.

 

V. Формування уявлень про лексичне значення прикметників

  • Робота за підручником (із поданих іменникових сполучень утворіть сполучення прикметника з іменником)

 

Запис у зошиті.

Листя клена — кленовий лист;

вітер з півдня — південний вітер;

щебетання пташок — пташине щебетання;

потік води — водний потік;

небо без хмар — безхмарне небо;

полиця для книжок — книжкова полиця;

робота в класі — класна робота;

допомога товариша — товаришева допомога.

 

VI. Спостереження за мовним матеріалом

 

1.Робота в групах (на спеціальних аркушах-листочках)

Завдання 1. Прочитайте загадки. Відгадайте і знайдіть слова, що допомогли її відгадати.

Очі в неї вузенькі,

Ніжки в неї темненькі.

Рудий кожушок,

А думки — хитренькі.

 

Сірий, зубастий звір

По полю гуляє,

Ягнят шукає.

 

Довгі вуха,

Куций хвіст,

Невеличкий сам на зріст.

 

Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і не злий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?

 

Висновок. Прикметники допомагають відгадати загадки.

 

Завдання 2. Розпізнайте назву.

Добра, ніжна, лагідна — ...

Білокора, зелена, кучерява — ...

Руда, хитра, пухнаста — ...

Тепле, лагідне, блискуче — ...

Сірий, полохливий, довговухий — ...

 

Висновок: прикметники роблять мовлення яскравим.

 

Завдання 3. Знайдіть помилку.

Біл(а) цвіт на калині,

Біл(ий) стежка в долині,

Біл(е) хмари на небі,

Біл(ий) обличчя у тебе.

 

Висновок: щоб іменник уточнити, потрібно з прикметником подружитися.

 

Завдання 4. Речення доповнити прикметниками.

Лісами та садами іде осінь. Королева лісу — осика. Її листочки восени можуть бути.... Птахи відлетіли на південь. Іде дощ. Люди одягли одяг.

 

Висновок: прикметники прикрашають мовлення.

 

Завдання 5. Допишіть прикметники — матимете вірш Лесі Українки.

На ___ горбочку

У ___ садочку

Притулилася хатинка

Мов ___ дитинка

 

Висновок: прикметники уточнюють мовлення.

 

Завдання 6. До поданих прикметників доберіть антоніми.

Свіже печиво —

Свіже повітря —

Холодний погляд —

Холодний напій —

Легке завдання —

Хороший день —

 

Висновок: прикметники уточнюють мовлення.

 

Завдання 7. Доповніть рядки вірша римами.

На траві блищать росинки

Мов ___

Роси падають на квіти

І блищать як ___

Засоромилась дівчина

Мов ___

 

Висновок: прикметники прикрашають мовлення.

 

Завдання 8. Вставте прикметники.

... словечко коле сердечко.

Від ... слова і лід розмерзає.

... слово краще проковтнути, ніж сказати.

 

Висновок: прикметники уточнюють мовлення.

 

Завдання 9. Скоротіть речення до двох слів, але так, щоб зберегти його зміст.

Восени дмуть холодні вітри.

Дерева вкрилися жовтим листям.

Шумлять осінні дощі.

Важкі чорні хмари пливли по небу.

Закивали берізки привітно своїми вітами.

 

Висновок: прикметники надають мовленню образності.

 

2.Презентація

  • Фізкультхвилинка

 

VII. Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Робота за віршем

— Послухайте уважно вірш. Визначте, слів якої частини мови у ньому найбільше.

Прикметник — це частина мови,

Без нього нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля — ласкава, люба, рідна.

А сонце — щире, золоте,

А небо — лагідне, погідне,

Життя — прекрасне, дороге,

А очі в мами — добрі, ніжні,

А голос — чистий і дзвінкий,

А руки — теплі і надійні,

А погляд — сонячний, ясний.

Квітки у полі — білі, сині,

Червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі бистрокрилі,

Весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає —

Як частина мови

І жодної не обминають

Слова ці, справді, пречудові.

 

2. Гра «Аукціон»

Завдання: за 1 хв напишіть якомога більше прикметників, що зустрілися у тексті.

 

3.Кубування

Аналіз граней:

  • питання;
  • значення;
  • роль у реченні.

 

4. Складання сенкану

І рядок

слово

сонце

II рядок

2 прикметники

ясне жовте

III рядок

порівняння

соняшник, коло

IV рядок

речення

Сонечко дарує нам тепло.

V рядок

асоціація

усміхнене обличчя

 

5. Самостійне опрацювання завдання підручника

 

VIІІ. Підсумок уроку

 

1. Бесіда

— Яка частина мови робить наше мовлення образним, яскравим, точним?

— Чи можна прикметники порівняти з квітами? Чому?

 

2. Вправа «Продовж речення»

«Сьогоднішній урок навчив мене...»

 

ІХ. Домашнє завдання(за вибором учителя)

Dounload PDF

Відгуки читачів