Витрати. Планування витрат

О. М. Дуднікова, Черкаська обл.


Мета:

  • систематизувати і узагальнити знання дітей по темі «Багатство. Прибуток сім’ї», дати учням уявлення про витрати, їх види, звернути увагу на проблеми, які виникають під час планування витрат, вводити нові поняття в мовлення дітей;
  • розвивати образне мислення учнів, уміння аналізувати, узагальнювати, спонукати учнів до прийняття рішень;
  • виховуватибажання навчатись планомірно витрачати гроші, бережливе ставлення до них, повагу до думки своїх товаришів під час роботи в групах.

 

Обладнання: схеми-опори, матеріал для роботи в групах, тести, магнітофон.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Учитель. Сьогодні на нашій прес-конференції представники Спілки економістів — найкращі економісти нашого класу. Представники преси, радіо та телебачення можуть ставити їм запитання (газета «Сміла», «Черкаський край», телестудія «Тясмин», радіостанція «Сміла»).

— Що таке багатство?

— Назвіть приклади рухомого майна, нерухомого майна.

— Що є основним джерелом доходів?

— Які ви знаєте види заробітної плати?

— Назвіть види доходів сім’ї.

— Що таке власність? Якою вона буває?

— Хто такі споживачі?

Представники Спілки економістів задовольнили вашу цікавість. На цьому прес-конференція закінчилася.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Кілька останніх уроків ми з вами з’ясовували, що таке доходи, від чого залежать доходи сім’ї. А навіщо нам потрібні доходи? Чому ми прагнемо збільшити їх?

 

Звичайно ж, щоб мати можливість придбати якомога більше товарів і послуг, які ми не можемо зробити для себе самі. Чим більша ця можливість, тим більше своїх потреб ми можемо задовольнити, тобто виконати більше своїх бажань. Отже, крім доходів, ще є і витрати, на те ми і споживачі. Саме про це наш урок.

 

Ми знову зустрінемося з королем Економом, чарівницею Економікою. Ми з’ясуємо, що таке витрати, якими вони бувають, як правильно спланувати свої витрати, щоб вони не перевищували доходів.

 

ІІІ. Робота над новим матеріалом

Учитель. Одного разу чарівниця Економіка прийшла на урок у палац. Увійшовши до зали, де проходили заняття, вона почула голосну суперечку.

 

Тож і ми послухаємо цю суперечку.

(Інсценівку доцільно записати на аудіоносій.)

Король. То я ж маю рацію!

Королева. Ну звичайно ж!

Король.Мені набридло з самого ранку сперечатися про те, що слід робити, щоб стати багатшим.

Королева.А я кажу, що в першу чергу слід добре працювати і, відповідно, багато заробляти. Будеш багато і добре працювати — будеш багатим.

Король.А я кажу, що слід уміти витрачати зароблені гроші. Якщо витрачати їх без розуму, то скільки б я не заробляв, ми ніколи не будемо багатими.

Учитель. Діти, хто з них правий? (Діти висловлюють свої думки.)

Учитель. Чарівниця Економіка назвала цю суперечку вічною. Насправді, щоб стати багатим, слід уміти і заробляти, і витрачати гроші.

 

Уявіть собі озеро Багатство, куди втікає річка Дохід, а витікає річка Витрати. Якщо річка Дохід перетворюється в струмочок, а річка Витрати — у повноводу річку, то дуже швидко ваше озеро Багатство обміліє і засохне. А якщо трапиться навпаки, і перекриєте річку Витрати, то озеро Багатство може перетворитися в болото Скупості, де все живе помре. Адже багатство потрібне нам не для того, щоб сидіти на скринях з золотом і радіти — який я багатий! А для того, щоб мати можливість задовольнити якомога більше своїх потреб.

 

А ще слід завжди пам’ятати: яким би великим не був ваш дохід, ви не зможете купити все, що хочеться. Чому? (Діє закон підвищення потреб.)

 

Так, наші потреби завжди більші, ніж можливості. З появою великої кількості грошей, як правило, з’являються й нові потреби. І якщо ви витрачатимете гроші бездумно, куплятимете перші побачені (і часто непотрібні) речі, то ніколи не станете багатими, як би багато не заробляли.

 

Повернемося до персонажів казки. Чарівниця пообіцяла королеві й королю, що навчить їх витрачати гроші.

— Який ваш дохід цього місяця, — запитала вона.

Король і королева взяли аркуші й почали писати.

— Діти, чарівниця Економіка навчає не лише короля з королевою, а й нас з вами. Тому й ви зробіть такі ж записи.

 

Аудіозапис

Король. Моя заробітна плата становить 160 еконів, пенсія бабусі дорівнює 80 еконів. Додамо сюди і стипендію принцеси — 30 еконів. Вона здала сесію в Королівському Університеті на одні п’ятірки. Дуже розумна дівчинка. Уся в мене. Так, ще допомога принцу, яку він отримує, поки йому не виповниться 12 років — 20 еконів. Отже, загальна сума доходів нашої сім’ї за місяць становить…, становить…

— Діти, обчисліть загальну суму доходів. (290 еконів)

Учитель (продовжує читати). Добре, — сказала чарівниця. — А з чого складаються ваші витрати?

— Діти, а як ви розумієте слово «витрати»? Порадьтеся в парах, порівняйте з парою сусідів. (2-4 — усі разом).

— Так. Витрати — це гроші, які витрачає сім’я на купівлю товарів і послуг (записи визначення в зошитах).

 

Аудіозапис

Королева. Наш дохід у 290 еконів дуже малий. Мені цих грошей для ведення господарства катастрофічно не вистачає. Ось давайте запишіть наші витрати.

(Діти записують у зошитах.)

М’ясо (10 кг) — 30 еконів, овочі (30 кг) — 25 еконів, масло і жири (3 кг) — 10 еконів, крупи, макарони (7 кг) — 20 еконів, молочні продукти, яйця — 25 еконів, цукор, цукерки, торти — 30 еконів, лимонад, жуйки — 20 еконів, морозиво — 5 еконів, нова сукня мені — 30 еконів, костюмчик принцеві — 15 еконів, носові хустинки королю — 2 екони, плата за комунальні послуги — 48 еконів, інші послуги (перукар, пошта, таксі та ще й штраф за швидку їзду на самокаті) — 10 еконів, бал — 25 еконів. (Діти рахують загальну суму витрат.)

 

(На дошці — таблиця з доходами і витратами.)

Королева. А ще я не можу згадати, куди я витратила 5 еконів. Та й у бабусі позичила 10 еконів. А ще я хотіла купити новий пилосос за 25 еконів і книжку принцеві за 3 екони — «Казки народів світу», але мені не вистачило грошей. А ще ми давно не подорожували.

На це потрібно понад 100 еконів. Але грошей на подорож не вистачає. Якщо б король заробляв більше… До речі, сукня мені не підійшла — занадто вузька, та й колір не мій. Доведеться купувати нову. А костюмчик на принцеві сидить прекрасно, правда, самому принцеві він чомусь не подобається.

Король.Ні, ви чули? «Доведеться купувати нове». Навіщо купувала це?

Учитель. Діти, а ви як уважаєте, чи правильно королева витрачала гроші? (Ні, тому що витрати перевищували доходи.)

— На чому б могли зекономити ви?

 

Ознайомлення з видами потреб

Учитель. Так, ви правильно визначили, що існують такі витрати, скоротити які не можна — це обов’язкові витрати (комунальні послуги, їжа, одяг, ліки). Існують ще змінні витрати. Вони мають тимчасовий характер (туризм, ремонт, купівля нерухомості, бал). Є і випадкові витрати (збитки, штрафи тощо). (Записати види витрат у зошит.)

Учитель. Перелічіть витрати королеви, спираючись на ваші нові знання.

— Скільки можна було б зекономити грошей?

— Чи вклалися цього разу у доходи?

— Ви побачили 2 ситуації, коли доходи перевищували витрати і, навпаки, коли витрати були більшими, ніж доходи. Погляньте на малюнок.

Таку ситуацію, коли витрати перевищують доходи, називають дефіцитом.

Коли доходи перевищують витрати — надлишок.

Коли доходи рівні витратам — рівновага.

 

IV. Первинне закріплення матеріалу

— Як ви думаєте, яка ситуація найраціональніша? Чому?

— Згадайте відомий мультфільм «Троє з Простоквашино». Який дохід був у Матроскіна з Шариком? (Скарб)

— Який він був: випадковий чи постійний?

— Як вирішили друзі його витратити?

— Чи розумним було це рішення?

— Чи принесло це їм доходи? Які?

 

V. Закріплення матеріалу

Робота в групах

— Порадьтесь і допоможіть своєму казковому герою пройти нелегким лабіринтом, повним спокус. Використайте ваші знання, які ви засвоїли сьогодні.

(Кожній групі видають «маршрутний листок» із зображенням казкового персонажа та коротким поясненням. Діти мають провести свого персонажа, роблячи правильний вибір на певних етапах.)

— У розпалі червень. Літнього сонячного ранку прокинувся … Проміння приємно пестило, тихенько шепотіли листочки, червоніли перші ягоди. Усе навколо було таким чудовим і цікавим. … вирішив негайно прогулятися лісом. Навіть поснідати забув. Адже попереду цікава мандрівка.

Недалеко від галявини … знайшов монетку, на якій було написано «10 лісовичків».

Перед вами маршрут, по якому має пройти … Допоможіть зробити йому правильний вибір.

 

— Які доходи: випадкові чи постійні — були в…?

— Чому ви зробили саме такий етап? (Проаналізувати кожен етап.)

 

Гра «Сім’я» (робота в групах)

Діти в групах розподіляють ролі — батьки, діти. «Батьки» дають кожному з «дітей» на тиждень 10 грн. Як правильно витратити ці гроші?

 

Тестування (взаємоперевірка в парах, відповіді на дошці)

 

VІ. Підсумок уроку

— Де знадобляться здобуті сьогодні знання?

— Лише грамотні споживачі спочатку підраховують доходи і планують витрати, а потім слідкують за виконанням. Це дозволяє їм не робити зайвих покупок, не позичати даремно грошей і завжди знати, куди їх витратили. Я дуже сподіваюся, що знання, засвоєні вами на сьогоднішньому уроці, знадобляться вам у житті.

 

Література

1. Економіка в початковій школі // Початкова освіта. — 2003. — № 31.

2. Ковальчук Г. О. Економіка родини : для батьків і дитини. — К. : Видавництво КНЕУ, 2002.

3. Перило Т. Економічні ігри // Початкова школа. — 1998. — № 11. — С. 45-46.

4. Чумарна М. Казкова економіка // Початкова школа. — 2004. — № 6. — С. 48-50.

5. Формування економічного мислення молодших школярів : методичні знахідки вчителів початкових класів з поглибленим вивченням основ економіки / упор. О. В. Палига, М. В. Джус. — Тернопіль : Мандрівець, 2006. — 136 с.

Dounload PDF

Відгуки читачів