Звертання. Уроки на українознавчій основі з теми «Гончарство». 8 клас

Л. І. Трощинська, учитель української мови та літератури ДСХШІ І–ІІІ ст. «Колегіум мистецтв в Опішні», с. Опішня, Полтавська обл.


Урок № 1

 

Тема. Звертання

Мета: поглибити знання учнів про звертання, удосконалювати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідного краю, повагу до його минулого.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручник, книга Олеся Пошивайла «Етнографія українського гончарства».

 

Епіграф до уроку:

Земле рідна!

Мозок мій світліє.

І душа ніжнішою стає,

Як твої сподівання і мрії

У життя вливаються моє.

В. Симоненко

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Підготовка до сприймання нового матеріалу

1. Вступна бесіда

— На уроці ми будемо вивчати тему: «Внесення».

Внесення — повнозначні слова в реченні, які не відповідають на питання і служать для уточнення його змісту.

— Пригадайте, які розділові знаки вживають при звертаннях.

— Які особливості інтонування цих речень?

 

2. Актуалізація опорних знань учнів

Робота в групах.

• Опрацювання епіграфа до уроку. Двома-трьома реченнями передати ідейний зміст строфи, визначити звертання.

• Чим виражається звертання? Пояснити розділові знаки при них.

 

III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

• Проблемне запитання: для чого потрібно використовувати звертання у мовленні?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

• Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику.

• Складання плану зв’язної розповіді про звертання.

 

V. Виконання вправ на закріплення

• Записати речення. Визначити звертання та їх синтаксичну роль в реченні.

Помірковане підсоння твоє, Україно! Твоя чудова природа та бурхлива героїчна історія сформували поетичну й героїчну душу народу, що знайшло відображення у безмежно-багатій, розмаїтій творчості — гончарстві.

Гончарі! Ви — посередники між світом живих і мертвих.

Гончарю! Ти — славний чарівник!

 

• Вибірковий диктант.

Виписати з поданих речень звертання, визначити, якими частинами мови їх виражено.

Твоє життя, славний гончарю, то цікава сторінка нашої матеріальної і духовної культури, традицій, народної етики та моралі. Народні майстри! Від роду до роду ви тримаєтеся батьківських заповітів, свято оберігаєте і примножуєте таємниці стародавнього гончарського ремесла.

Опішне! Ти кликало до себе моє серце і душу. На твоїх крутих схилах ярів буяли сади, в яких дозрівали пресмачні яблука та сливи.

 

• Зоровий диктант.

Зорепад, вічність, експрес, рима, тихесенький, артист, навчитися, ніч, ясно.(З перших літер читаємо ключове слово — звертання.)

 

• Лексична хвилинка.

Пояснити значення слова — рима.

 

• Творча робота.

Скласти 5-6 речень зв’язного тексту за темою «Чого мене навчають уроки гончарства?», використовуючи звертання.

 

VI. Підбиття підсумків уроку

— Чи потрібні звертання у мовленні?

— Якою частиною мови виражають?

— Яку синтаксичну роль в реченні виконують?

— Які завдання у вас викликали труднощі?

Виставлення та обґрунтування оцінок по ходу уроку.

 

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила за підручником, виписати з книги «Етнографія українського гончарства» п’ять прикладів речень зі звертаннями.

 

Урок № 2

Тема. Звертання. Тренувальні вправи

 

Мета: закріпити вміння й навички учнів визначати в реченнях поширені й непоширені звертання, правильно інтонувати їх, використовувати звертання в мовленні; розвивати увагу, спостережливість, логічне й образне мислення, пам’ять; виховувати любов до народних умільців-земляків, прагнення продовжувати їх справу.

 

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

 

Обладнання: підручник, таблиця, книга Олеся Пошивайла «Етнографія українського гончарства».

 

Епіграф уроку:

Випалена глина — незнищенна.

Навіть найменші черепочки археологи зберуть докупи й прочитають долю кожного покоління.

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Перевірка домашнього завдання

• Індивідуальні завдання.

• Робота біля дошки. Розкрити дужки, поставити звертання в кличному відмінку.

До гончаря приходить гурт молодиць. Запитують, чи кріпкий горщик. «Жінк(о, а), води не лий да дрюком не бий, дак йому й віку не буде!

 

Славетні гончарі! Саме в Опішному має бути тільки суто народний гончарний промисел.

• Фронтальне опитування правил.

• Запишіть наукові терміни, які ви запам’ятали з теми «Звертання».

 

III. Повідомлення теми й мети уроку

 

IV. Мультимедійна презентація

«Правопис іменників у формі кличного відмінка І-II відміни однини».

 

V. Виконання вправ на закріплення

• Робота з підручником (виконання вправ).

• Пояснювальний диктант.

 

Жінка довго перебирає, розкладений на землі посуд, вибирає собі одного горщика і улесливим голоском питає у діда:

— Добродію, за дві копійки занести?

— За три копійки донести, — відповідає їй повагом дід.

— Дякую дорогенький, та він же маленький!

— Бери величенький!

— Господарю, та він же трошки худенький!

— Бери кріпкенький!

— Дякую, віддайте — таки за дві!

— Буде він у тебе і за три! Я й так по-божому. Та йому справжня ціна є п’ятак.

 

• Зоровий диктант.

  • Гончарство
  • ремесло
  • майстер
  • глиняний
  • традиції
  • кераміка
  • орнамент

 

• Лексична хвилинка.

Пояснити лексичне значення слова — орнамент.

 

• Поетична хвилинка.

...Були великі гончарі

Колись у ріднокраї.

Пишався ними наш народ,

Народ їх пам’ятає.

Несли у світ вони красу

Лихим вітрам супроти,

І не прощав гончарний круг

Ніякої дрібноти...

...Та є гартовані майстри,

Що справді гідні слави,

Що проливають сто потів

За кругом нелукавим.

Вони вклоняються вогню,

Працюють на сторіччя.

Вони випалюють горшки

Достоту історичні.

Петро Перебийніс

 

• Зачитування учнями прислів’їв, приказок, висловів про гончарське ремесло.

 

VІ. Підсумок уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

Повторити тему: «Звертання», скласти самостійно вправу, використовуючи матеріал з книги Олеся Пошивайла «Етнографія українського гончарства» (учням з високим рівнем навченості). Всі інші виписують 5 речень з поширеними звертаннями.

 

Урок № 3

 

Тема. Звертання поширені й непоширені

 

Мета: закріпити знання учнів про звертання; удосконалювати вміння визначати поширені та непоширені звертання в реченнях; правильно ставити розділові знаки при них, читати з відповідною інтонацією подані речення; виховувати логічне мислення, любов до гончарського ремесла, повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

 

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

 

Обладнання: підручник, книга Олеся Пошивала «Етнографія українського гончарства», виставка гончарських виробів учнів.

 

Епіграф уроку:

Гончарство — це той духовний літопис,

який неможливо знищити фізично.

Це те правічне коріння,

з якого розростатиметься

понівечена крона нашої історії.

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Перевірка домашнього завдання.

• Міні-твір «Чого мене навчають уроки гончарства?»

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

 

IV. Розповідь заслуженого майстра-гончаря М. Г. Пошивайла про прадавнє опішненське ремесло

Мультимедійна презентація виробів майстра.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя.

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

 

VІ. Виконання вправ на закріплення

Записуємо на дошці речення. Визначаємо поширені та непоширені звертання.

 Дощику, дощику, зварю тобі борщику в зеленому горщику.

 

Славне Опішне! Твої гончарі розрізняють багато сортів глини, властивості яких значно варіюються.

 

• Творча хвилинка «Розповідь майстра».

Скласти діалог, використовуючи поширені та непоширені звертання.

 

• Вибірково-розподільний диктант.

• Виписати звертання у два стовпчики: поширені та непоширені.

 

У народі вірили, що гончарям покровительствує Бог. Сівши вечеряти, гончар мовить: «Іди до мене, Господи, вечеряти». Аж це вилазе чоловік з-під воза й каже: «Ось я іду». Той хоч і злякався, так де ж йому дітись? «Як ідеш, — каже, — чоловіче, то сідай, будемо вечерять».

Любі діти! Де вас подіти. Чи на піч загнати, чи горщик каші дати?

 

• Робота в групах.

І група. Складає план до теми «Поширені та непоширені звертання».

ІІ-ІІІ групи працюють з картками.

 

• Слуховий диктант.

Колись наші дівчата ішли в поле жито жать та несли з собою глек з водою. По дорозі їде литвин з горщиками.

— Дівчата, дайте мені води.

А вони кажуть:

— Нам самим буде мало, бо до села далеко, а води близько немає. Не дали йому. Литвин поїхав, нічого їм не сказав. Коли вони зирк: аж з глечика не вода, а піна так і ллється на землю. І глечик порожній. От які були мудрі литвини.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

— Які звертання називаються поширеними та непоширеними?

— Які завдання викликали у вас труднощі?

Виставлення та обґрунтування оцінок у ході уроку.

 

VIII. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури прислів’я, приказки, вислови видатних людей про гончарство.

 

Урок № 4

 

Тема.Звертання. Розділові знаки при звертанні

 

Мета:закріпити вивчене про поширені та непоширені звертання; формувати вміння ставити відповідні розділові знаки в реченнях зі звертаннями; розвивати логічне й образне мислення учнів; виховувати любов до рідного краю, пошану до умільців-земляків, прагнення продовжувати їхню справу.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручники, книга «Жива глина» В. Качкана, книга «Етнографія українського гончарства» О. Пошивайла.

 

Епіграф уроку:

І смішні вони, і втішні

Свати, куми із Опішні...

Додалося до Полтави

Ще й майстерності і слави!

Олекса Ющенко

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

• Підкреслити в реченнях звертання. Пояснити вживання розділових знаків. Чи правильно, на вашу думку, поставлені розділові знаки при звертаннях?

Дорога Людмило Дмитрівно!

Мабуть, сам Бог послав вас мені, щоб показати, що є на землі добрі люди.

21 липня ходила до родини Пошивайлів. Саме Микола палив гарно. Дай, Боже, щоб воно вдалося, а то скаже, що я погана на перехід...

 

III. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителем правил.

• Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.

• Складання алгоритму «Звертання. Розділові знаки при ньому».

 

— Чи може бути звертання поширене?

  • Так
  • Ні
  • Може
  • Розмірковую далі

 

— Чи можуть при поширеному звертанні стояти вигуки о, ой?

  • Так
  • Ні
  • Можуть
  • Розмірковую далі

 

— Чи виконують вигуки роль підсилювальної частки?

  • Так     
  • Ні
  • Виконують
  • Розмірковую далі

— Чи потрібно ставити після цих вигуків кому?

  • Так
  • Ні
  • Не потрібно

 

Висновок: кому не ставимо, бо вигуки виконують роль підсилювальної частки.

 

V. Виконання вправ на закріплення

Робота з мультимедійною дошкою.

Записати речення. Визначити звертання. Поставити відповідні розділові знаки. Накреслити схеми.

1. Діти, діти, де вас подіти — чи на піч загнати, чи горщик каші дати?

2. Грай, грай, глечику, а підеш без вушка.

3. Я з хлопцями погомоню, а ти вари борщ, горщику.

 

Доповніть та спишіть речення, вставте замість крапок звертання, накресліть схему (доповнити речення про гончарство та творчість О. Ф. Селюченко).

...Ви були не тільки гончарем, а й мудрою людиною, народним філософом. Болями, тривогами, надіями людей жили Ви...

 

• Зоровий диктант.

Глиняний, оберіг, національний, час, атом, ризик, стверджувати, тихо, вічність, озон

(Ключове поняття, вироблене з початкових літер слів, — гончарство).

 

VI. Самостійна робота

Вправа за підручником.

 

VII. Підсумок уроку

Що нового ви дізналися про розділові знаки при звертаннях? Чого з вивченого могли б навчити інших?

 

VIII. Домашнє завдання

Скласти та записати 6 речень із звертаннями про гончарство, рідний край. Вивчити правила за підручником.

 

Далі буде.

Dounload PDF

Відгуки читачів