Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Інклюзивні класи. Умови, можливості, перспективи

С. В. Акішина, спеціаліст II категорії, Козачелагерська ЗОШ I–III ст., Цюрупинський р-н, Херсонська обл.


Інклюзивна освіта — перспектива нова,

Хоч різні можливості — рівні права…

Кожна дитина — то цілий світ!

Освіта, повага, рівність для всіх.

 

У статті «Діти дощу», що вийшла друком у журналі «Початкове навчання та виховання» (№ 16–18, 2012 року), я ознайомила читачів із індивідуальним навчанням хлопчика-аутиста Єгора. Варто зазначити позитивні моменти цього дворічного індивідуального навчання:

  • усвідомлення і сприйняття школи як навчального закладу, з усіма її приміщеннями, учнями, учителями;
  • усвідомлення шкільного режиму: урок і перерва;
  • усвідомлення призначення шкільного приладдя й уміння ним користуватися.

 

Ці два роки — це відмінна підготовча база для влиття Єгора до класу інклюзивного навчання.

Що таке інклюзивний клас? Яких етапів реалізації інклюзивного навчання потрібно дотримувати?

 

I. Підготовчий етап

  • Знайомство з учнями класу, налагодження контактів (школа — дитина — батьки); вивчення діагнозу дитини, її особливостей.
  • Заяви від усіх батьків класу про згоду на відкриття класу інклюзивного навчання.
  • Добирання кадрового персоналу для роботи у класі та залучення їх до участі у семінарах, тренінгах, курсових підготовках з питань інклюзивної освіти.
  • Підготовка приміщень, відповідно до особливих потреб учнів (класна кімната, кімната релаксації та ін.), забезпечення харчування.

 

II. Концептуальний етап

  • Вивчення нормативно-правових документів щодо інклюзивної освіти (програм, підручників, посібників).
  • Психологічний та методичний супровід, що містить корекційні заняття із психологом, співпрацю з РПМПК.
  • Контроль за якістю надання освітніх послуг покладено на органи контролю: адміністрацію школи, районні та обласні відділи освіти, МОН України.

 

III. Формувальний етап

  • Створення психолого-педагогічного консиліуму в школі для розроблення індивідуальної програми розвитку учнів з особливими освітніми потребами.
  • Формування розуміння і толерантності всіх учасників процесу до дитини з ООП.

 

ІV. Узагальнювальний етап

Підбиття підсумків реалізації попередніх етапів, ліквідація недоліків.

 

V. Корекційний етап

Передбачає можливість корекції навчання дітей з ООП залежно від розвитку дитини. Корекцію здійснює психолого-педагогічний консиліум школи, розробивши індивідуальну програму розвитку дитини з ООП.

 

Підготовчий, концептуальний, формувальний етапи школа реалізувала без перешкод.

  • Учителі інклюзивного класу навчалися під час літніх канікул і мають сертифікати.
  • Співпраця з батьками учнів класу та дітей з ООП налагоджена і триває.
  • У класі поставили стіл для зручності учня та асистента вчителя.
  • Організували вільний доступ до кімнати релаксації, де є робоча зона, зона для відпочинку, ігрова зона.
  • Організували харчування.
  • У вересні створили і провели І засідання психолого-педагогічного консиліуму, на якому були розроблені індивідуальні програми розвитку дітей з ООП на І семестр за участі заступника директора з навчальної частини, учителів, асистента вчителя, практичного психолога, соціального педагога, батьків учнів з ООП. На засіданні детально розглянуто завдання кожного із учасників інклюзивного навчання для створення комфортних умов для учнів з ООП.

 

Клас інклюзивного навчання — це 12 учнів, 2 з яких — це учні з ООП. Дівчинка навчалася з дітьми з першого класу і продовжує навчання, а Єгор 2 роки навчався індивідуально і тепер вливається у дитячий колектив, хоча 5 годин індивідуального навчання у нього залишилося на основні предмети.

 

Єгор — це хлопчик-аутист. Аутисти не говорять, скупчення людей для них є стресом, вони виявляють цей стрес не мовленням, а різким емоційним сплеском. Першочерговою метою в інклюзивному класі ми ставили соціалізацію Єгора: взаємини з учнями, учителями, працівниками школи, правила поведінки під час уроку, перерви, у їдальні, під час концерту...

 

Реалізація інклюзивної освіти в нашій школі вже дає певні результати. Перш за все вона відкрила можливість перетворити життя поза суспільством на повноцінне життя в соціумі для дітей з ООП; відкрити для них сторінки нового якісного життя. Сьогодні Єгор працює у класі (важливо, що він — як усі), взаємодіє з дітьми під час перерви, пізнає правила поводження:

  • на уроці (відповідати, коли запитує вчитель; мовчати, коли хтось відповідає; виконувати завдання),
  • в їдальні (сісти, поїсти, винести за собою посуд, помити руки перед і після їжі);
  • на концерті (сидіти і слухати, аплодувати після виступу; якщо сам виступаєш — стати струнко, виразно і голосно розповісти віршик);
  • у спілкуванні з оточуючими також є незначні зрушення.

 

За два роки індивідуального навчання Єгор вивчив усі друковані літери, бездоганно їх називав, але не читав. Поштовхом до читання (злиття літер у склади) стало перебування Єгора у класі. Він побачив і впевнився, що читати — це не страшно, що це нормальне явище для учнів. Він уважно стежив за процесами на уроці, як діти дають відповіді, як вони читають, як виконують завдання... І лише тоді, упевнившись, що це не страшно, почав невпевнено читати поскладово на індивідуальному занятті. Після першого читання складів у нього стався емоційний сплеск, що пов’язано із тим, що він відкрив перед вчителем свої нові можливості. Тут важливо не дати можливості цьому сплеску перерости у істерику. Я вирішила зайняти увагу Єгора звичними для нього справами (ми пішли попити води, набрали у пляшку і полили квіти). Після звичних для себе занять такі діти майже завжди заспокоюються. Так було і цього разу. А на наступний урок поскладове читання вже не було таким страшним. Сьогодні Єгор читає поскладово 10 слів за хвилину. Порівняно зі звичайними дітьми це мало, але у роботі із особливими учнями — це також чимале досягнення. Цього року учень почав розуміти різницю між друкованими і прописними літерами, раніше прописні він міг лише обводити, а сьогодні сам їх пише, побуквено, під диктовку, записує слова; списує за зразком. Хлопчик вже може самостійно стежити і читати поскладово, прописувати до кінця рядочка за зразком, порахувати предмети (не більше ніж 20), записати під диктовку приклад. З обчисленнями прикладів ще є труднощі, але я сподіваюся, що і з цим завданням ми також упораємося. Адже найголовніше у нас є зацікавленість самої дитини у процесі пізнання.

 

Педагог-психолог, журналіст і письменник Євген Солнєчний зазначив: «Істинне щастя не у тимчасовому результаті, а у процесі творчості; не у кількості, а у якості життя...» І сьогодні можливість якісно жити дітям з ООП забезпечує інклюзивна освіта. Педагогічна діяльність — це творча діяльність, яка вимагає динаміки, постійного руху вперед, готовності до змін, до нововведень. На разі таким нововведенням є інклюзивне навчання. Не помиляється тільки той, хто нічого не робить. Не бійтеся нового, робіть, помиляйтеся, виправляйтеся, учіться і знову робіть! Адже сьогодні ми формуємо суспільство майбутнього. Усе нове колись стане звичним. Необхідно просто сумлінно виконувати свою роботу, і тоді кожен день буде наповнений сенсом.

Dounload PDF

Відгуки читачів