Інклюзивні класи. Умови, можливості, перспективи

С. В. Акішина, спеціаліст II категорії, Козачелагерська ЗОШ I–III ст., Цюрупинський р-н, Херсонська обл.


Інклюзивна освіта — перспектива нова,

Хоч різні можливості — рівні права…

Кожна дитина — то цілий світ!

Освіта, повага, рівність для всіх.

 

У статті «Діти дощу», що вийшла друком у журналі «Початкове навчання та виховання» (№ 16–18, 2012 року), я ознайомила читачів із індивідуальним навчанням хлопчика-аутиста Єгора. Варто зазначити позитивні моменти цього дворічного індивідуального навчання:

  • усвідомлення і сприйняття школи як навчального закладу, з усіма її приміщеннями, учнями, учителями;
  • усвідомлення шкільного режиму: урок і перерва;
  • усвідомлення призначення шкільного приладдя й уміння ним користуватися.

 

Ці два роки — це відмінна підготовча база для влиття Єгора до класу інклюзивного навчання.

Що таке інклюзивний клас? Яких етапів реалізації інклюзивного навчання потрібно дотримувати?

 

I. Підготовчий етап

  • Знайомство з учнями класу, налагодження контактів (школа — дитина — батьки); вивчення діагнозу дитини, її особливостей.
  • Заяви від усіх батьків класу про згоду на відкриття класу інклюзивного навчання.
  • Добирання кадрового персоналу для роботи у класі та залучення їх до участі у семінарах, тренінгах, курсових підготовках з питань інклюзивної освіти.
  • Підготовка приміщень, відповідно до особливих потреб учнів (класна кімната, кімната релаксації та ін.), забезпечення харчування.

 

II. Концептуальний етап

  • Вивчення нормативно-правових документів щодо інклюзивної освіти (програм, підручників, посібників).
  • Психологічний та методичний супровід, що містить корекційні заняття із психологом, співпрацю з РПМПК.
  • Контроль за якістю надання освітніх послуг покладено на органи контролю: адміністрацію школи, районні та обласні відділи освіти, МОН України.

 

III. Формувальний етап

  • Створення психолого-педагогічного консиліуму в школі для розроблення індивідуальної програми розвитку учнів з особливими освітніми потребами.
  • Формування розуміння і толерантності всіх учасників процесу до дитини з ООП.

 

ІV. Узагальнювальний етап

Підбиття підсумків реалізації попередніх етапів, ліквідація недоліків.

 

V. Корекційний етап

Передбачає можливість корекції навчання дітей з ООП залежно від розвитку дитини. Корекцію здійснює психолого-педагогічний консиліум школи, розробивши індивідуальну програму розвитку дитини з ООП.

 

Підготовчий, концептуальний, формувальний етапи школа реалізувала без перешкод.

  • Учителі інклюзивного класу навчалися під час літніх канікул і мають сертифікати.
  • Співпраця з батьками учнів класу та дітей з ООП налагоджена і триває.
  • У класі поставили стіл для зручності учня та асистента вчителя.
  • Організували вільний доступ до кімнати релаксації, де є робоча зона, зона для відпочинку, ігрова зона.
  • Організували харчування.
  • У вересні створили і провели І засідання психолого-педагогічного консиліуму, на якому були розроблені індивідуальні програми розвитку дітей з ООП на І семестр за участі заступника директора з навчальної частини, учителів, асистента вчителя, практичного психолога, соціального педагога, батьків учнів з ООП. На засіданні детально розглянуто завдання кожного із учасників інклюзивного навчання для створення комфортних умов для учнів з ООП.

 

Клас інклюзивного навчання — це 12 учнів, 2 з яких — це учні з ООП. Дівчинка навчалася з дітьми з першого класу і продовжує навчання, а Єгор 2 роки навчався індивідуально і тепер вливається у дитячий колектив, хоча 5 годин індивідуального навчання у нього залишилося на основні предмети.

 

Єгор — це хлопчик-аутист. Аутисти не говорять, скупчення людей для них є стресом, вони виявляють цей стрес не мовленням, а різким емоційним сплеском. Першочерговою метою в інклюзивному класі ми ставили соціалізацію Єгора: взаємини з учнями, учителями, працівниками школи, правила поведінки під час уроку, перерви, у їдальні, під час концерту...

 

Реалізація інклюзивної освіти в нашій школі вже дає певні результати. Перш за все вона відкрила можливість перетворити життя поза суспільством на повноцінне життя в соціумі для дітей з ООП; відкрити для них сторінки нового якісного життя. Сьогодні Єгор працює у класі (важливо, що він — як усі), взаємодіє з дітьми під час перерви, пізнає правила поводження:

  • на уроці (відповідати, коли запитує вчитель; мовчати, коли хтось відповідає; виконувати завдання),
  • в їдальні (сісти, поїсти, винести за собою посуд, помити руки перед і після їжі);
  • на концерті (сидіти і слухати, аплодувати після виступу; якщо сам виступаєш — стати струнко, виразно і голосно розповісти віршик);
  • у спілкуванні з оточуючими також є незначні зрушення.

 

За два роки індивідуального навчання Єгор вивчив усі друковані літери, бездоганно їх називав, але не читав. Поштовхом до читання (злиття літер у склади) стало перебування Єгора у класі. Він побачив і впевнився, що читати — це не страшно, що це нормальне явище для учнів. Він уважно стежив за процесами на уроці, як діти дають відповіді, як вони читають, як виконують завдання... І лише тоді, упевнившись, що це не страшно, почав невпевнено читати поскладово на індивідуальному занятті. Після першого читання складів у нього стався емоційний сплеск, що пов’язано із тим, що він відкрив перед вчителем свої нові можливості. Тут важливо не дати можливості цьому сплеску перерости у істерику. Я вирішила зайняти увагу Єгора звичними для нього справами (ми пішли попити води, набрали у пляшку і полили квіти). Після звичних для себе занять такі діти майже завжди заспокоюються. Так було і цього разу. А на наступний урок поскладове читання вже не було таким страшним. Сьогодні Єгор читає поскладово 10 слів за хвилину. Порівняно зі звичайними дітьми це мало, але у роботі із особливими учнями — це також чимале досягнення. Цього року учень почав розуміти різницю між друкованими і прописними літерами, раніше прописні він міг лише обводити, а сьогодні сам їх пише, побуквено, під диктовку, записує слова; списує за зразком. Хлопчик вже може самостійно стежити і читати поскладово, прописувати до кінця рядочка за зразком, порахувати предмети (не більше ніж 20), записати під диктовку приклад. З обчисленнями прикладів ще є труднощі, але я сподіваюся, що і з цим завданням ми також упораємося. Адже найголовніше у нас є зацікавленість самої дитини у процесі пізнання.

 

Педагог-психолог, журналіст і письменник Євген Солнєчний зазначив: «Істинне щастя не у тимчасовому результаті, а у процесі творчості; не у кількості, а у якості життя...» І сьогодні можливість якісно жити дітям з ООП забезпечує інклюзивна освіта. Педагогічна діяльність — це творча діяльність, яка вимагає динаміки, постійного руху вперед, готовності до змін, до нововведень. На разі таким нововведенням є інклюзивне навчання. Не помиляється тільки той, хто нічого не робить. Не бійтеся нового, робіть, помиляйтеся, виправляйтеся, учіться і знову робіть! Адже сьогодні ми формуємо суспільство майбутнього. Усе нове колись стане звичним. Необхідно просто сумлінно виконувати свою роботу, і тоді кожен день буде наповнений сенсом.

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 5409
 
Догори