Давня Індія. Всесвітня історія. 6 клас

Савчук С. В., Преображенська ЗОШ, Криничанський р-н, Дніпропетровська обл.


Мета: поглибити знання учнів з історії Стародавньої Індії;визначити, які найбільші надбання давньоіндійської культури увійшли до скарбниці світової цивілізації;виробити вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати вивчений матеріал, розвивати творчу уяву та мислення;формувати естетичні смаки, повагу до культурних надбань та минулого, інтерес до літератури і мистецтва різних народів, заохочувати до пошукової діяльності;розвивати вміння працювати в групах, робити висновки, працювати з картою та історичними джерелами;виховувати толерантне ставлення до думок інших.

 

Обладнання: мультимедійна система, карта-схема Давньої Індії, пазл із секретом, чарівна скринька.

 

Тип уроку:урок-узагальнення.

 

Хід уроку

 

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

 

ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

(На тлі музики звучать вірші)

Там прячутся хижины в зарослях гибких лиан,

Там девушки в сари подобны бутонам цветов.

Там солнце так близко, и ярче поэтому свет.

Там стайки серебряных рыбок играют у ног.

Там пахнет сандалом и можно ходить босиком.

Другие созвездья сплетают небесный навес.

Там ходят слоны, обезьяны гуляют по крышам,

Коровы бредут не спеша.

На флейте волшебной играет сиреневый Кришна,

И гопи танцуют. И очень вольготно дышать.

 

Учитель.У казках Східних народів Індію зображували країною незліченних багатств. На Заході складалися легенди про скарби індійських князів. Усі ці багатства створювалися працею індійського народу. Тож давайте сьогодні доторкнемося до загадкового світу Давньої Індії.

 

На попередніхуроках ми мандрували цією прекрасною країною. На нашому шляху траплялися цікаві пригоди. Ми зустрілися з чарівником, який не хотів нас відпускати з Індії поки ми не виконаємо його завдання, за допомогою яких ми мали ще більше дізнатися про історію його країни. Для цього наш клас був поділений на три групи, кожна з яких отримала своє завдання. Щоб перевірити, як ми виконали завдання, чарівник  прислав до нас свого помічника, який не тільки буде спостерігати, а й давати деякі пояснення.

 

Але перш ніж групи звітуватимуть про виконання завдання, кожен з вас повинен написати на крапельці дощику свої очікування від сьогоднішнього уроку і прикріпити їх під хмаринкою на дошці.

 

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Давня Індія». (На екрані з’являється тема уроку.)

 

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель.Завданням 1-ї групи було за допомогою картосхеми, яку вони отримали від чарівника, скласти розповідь про його країну. (Учні розповідають, користуючись картосхемою.)

 

Завданням для 2-ї групи було підготувати альбом з малюнками про релігію та культуру Давньої Індії. (Учні розповідають,  показуючи малюнки.)

 

3-тя групадізнається про своє завдання, коли складе пазл із секретом.

1.Хто себе називав «благородні»? (Арії)

2.Як називалися воїни в Індії? (Кшатрії)

3.Хто такі шудри? (Наймані робітники, слуги, раби)

4.Як називається книга, у якій змальована природа джунглів? («Книга джунглів»)

5.Ім’я юнака, у якого міг втілюватися Вішну. (Крішна)

Отже, склавши пазл, ми отримали малюнок, на якому вміщено завдання3-ї  групи: розповісти про рослин і тварин, які відіграють значну роль в житті індусів. (Розповідь учнів)

 

Фізкультхвилинка

Треба нам перепочити…

Щоб з історією дружити,

Мати гарну статуру,

Пропоную — фізкультуру!

Наші пращури колись

На дві кінцівки піднялись.

Зараз ми —сучасні люди,

Тож ходить на місці будем.

Люди прямо не ходили —

Нагинали шиї й спини,

Щоб вам виглядать відмінно,

Тулуб всі тримайте рівно!

Зараз як первісні люди

Ми плоди збирати будем:

Руки вгору піднімайте

І навшпиньки всі вставайте.

А тепер ми всі мисливці,

Там вовки, а там — лисиці.

В боки шиї повертайте,

Хижих звірів пошукайте.

Щоб родину захищати,

Треба гарно в ціль влучати,

Уявіть, що ви — стрільці!

Тож вперед! Ви — молодці!

Ми хвилинку відпочили,

Всі пограли, всі раділи…

Тож почнем знов працювати

Та історію вивчати!

(Учні виконують вправи.)

 

Учитель. Ой, що це? Погляньте яка гарна скринька! Давайте подивимось, що в ній є. Ага, в ній якісь папери. Цікаво, що це таке?... Сувій якийсь, та ще й мокрий. Розгорнімо його. Букви деякі намокли і розмилися. А може, ви мені допоможете і разом ми прочитаємо, що ж за слова тут написані.

 

Учні намагаються прочитати слова, а помічник пояснює їхнє значення.

  • Веди, варни, деви, раджа, касти, Інд, вайші.

 

Перед  вами розповідь Мюнхаузена. Він, як завжди, забрехався. Чи не могли б ви виправити неточності, яких він припустився,  щоб перемогла істина?

 

Розповідь Мюнхаузена

Юний друже! Я багато мандрував світом і відвідав усі країни світу. Однією з таких  країн  була Індія. Мандруючи цією країною, я бачив річку Ніл (Ганг). Найдавніша цивілізація тут з’явилася в долині річки Дніпро (Інд). Арійський народ в Індії спілкувався індійською мовою(санскрит). В Індії є густі непрохідні, заболочені соснові ліси (джунглі). Я бачив, як наполегливою працею індійці підкоряли багату, але сповнену безліччю небезпек природу своєї країни. Свої знання про історію Давньої Індії я поповнив, читаючи найдавніші збірки священних гімнів — Конституцію Індії(Веди). Ця країна сповнена різних таємниць і пригод.

Учитель. А це що за слова? Ага, з цих слів треба скласти розповідь: брати, дядько, цар, дочка, заміж, стріла, золота рибка, ціль.)

 

Орієнтовний текст розповіді

П’ять братів рано залишились без батька. Дядько і двоюрідні брати прогнали їх з рідних місць. Подорослішавши, брати стали могутніми богатирями. Цар сусідньої держави обіцяв віддати свою дочку заміж за того, хто влучить стрілою в око золотої рибки. Рибка висіла на дереві; перед нею крутилося колесо із спицями. З усієї Індії зібралися на змагання молоді люди. Та тільки один з братів влучив у ціль. Він і одружився з царівною. Але старший брат програв у кості себе, братів і царівну…

 

Помічник.Ну що, цікаво, чим же закінчилася ця історія? А щоб про це дізнатися,  вам треба взяти в бібліотеці книжку і прочитати вдома стародавню індійську поему «Махабхарата».

 

А ось ці речі загубили історичні герої(сарі, флейта, бронзові гирі).Спробуйте повернути їх господарям. (Учитель показує картинки, а учні називають, кому саме належать зображені речі.)

 

Помічник. Давні індуси подарували людству найкращий подарунок —це свої досягнення і відкриття. Ось вони ці дари, візьміть їх і пам’ятайте про нас.

 

Перший дарунок —запровадження в систему обчислення поняття «нуль», другий —десяткова система лічби, третій —це цифри від 1 до 9, які називаються арабськими, проте власне араби запозичили їх в індусів, четвертий дарунок —це шахова гра, п’ятий — вони першими відкрили будову Сонячної системи, шостий —це чудові тонкі тканини і сьомий —це цукрова тростина. Без наших дарів подальший розвиток  людства не був би таким успішним. Отже, користуйтеся та згадуйте про нас із вдячністю!

 

ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель. Швидко минув час, і наш урок наближається до завершення. Повернімося до наших очікувань. Якщо ваші очікування  справдилися, вам треба на краплинку дощику прикріпити  промінчик сонечка, щоб дощик припинився і засвітило сонечко. (Учні, чиї очікування здійснилися, прикріплюють промінчики.)

 

Усі очікування здійснилися, а теперзверніть увагу, як у нас в класі стало сонячно. Але  це ще не все. Увесь цей час чарівник спостерігав за вами через свого помічника і він залишився задоволений тим, як ви представили його країну. І в нагороду за це він надіслав вам подарунок —індійський  танок, давайте зараз його подивимось.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти та прочитати один з індійських міфів.

 

Література

  1. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. —2-ге вид. перероб. —Х.: ВГ «Основа», 2011. —255 с. —(Серія «Золота педагогічна скарбниця»). Пазл із секретом. —С. 178–179.
  2. Все для вчителя. —2012. —№ 3–4, лютий; Фізкультхвилинка. —С. 103–104.
  3. Голишкін В. О. Інтелектуальні ігри на уроках географії. 6 клас. —Х.: ВГ «Основа», 2006. —128с.
  4. Голованов С. О., Костирко С. В. Історія Стародавнього світу: Підручник для 6-го кл. —К.: Грамота, 2006. —296с.
  5. Даниленко В. М., Кокін С. А., Слюсаренко А. Т., Даниленко О. В. Короткий історичний словник.—Запоріжжя : Прем’єр, 2008.—320с.
  6. Коровкин Ф. П. История Древнего мира: Учебник для 5-го кл. —М.: Просвещение, 1970.
  7. Матеріали мережі інтернет-вірш «Індія».
Dounload PDF

Відгуки читачів