Завершення Великої Вітчизняної війни. 11 клас

Дрібниця Т. І., ЗОШ № 115, м. Кривий Ріг


Мета: ознайомлення учнів з подіями останніх днів Великої Вітчизняної війни; виховання поваги до ветеранів, учасників бойових дій, толерантного розуміння сучасною молоддю історії своєї країни; формування національної свідомості та історичної пам’яті; залучення молодого покоління до дослідження історії Великої Вітчизняної війни.

 

Хід уроку

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

 

Питання для обговорення

  1. Берлінська операція Червоної армії.
  2. Телеміст з учасниками Великої Вітчизняної і дітьми війни.
  3. Проектне дослідження «Прапор Перемоги над рейхстагом» і «Парад Перемоги на Красній площі».

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учитель. Найбільш драматичною сторінкою Другої світової війни стала Берлінська операція.  Під час оборони столиці Рейху гітлерівське командування робило все для реалізації гасла: «Берлін залишиться німецьким!». Мобілізувалося все населення, здатне тримати в руках зброю, формувалися загони «гітлерюгенду» для винищення танків, житлові квартали перетворювали на фортеці. До оборонних робіт були залученні близько 400 тис. осіб. Із боєздатних частин створювалися армійські групи, щоб завдавати удар по флангах радянських військ. Відмова А. Гітлера від капітуляції, його сподівання на суперечки між союзниками відтерміновували закінчення кривавої війни, призводили до непотрібних жертв. Радянські втрати становили 78 тис. осіб, німецькі — 150 тис. убитими.

 

Із радянського боку в Берлінській операції брали участь війська трьох фронтів: 2-го Білоруського, 1-го Білоруського і 1-го Українського; ними командували відповідно К. Рокоссовський, Г. Жуков та І. Конєв.

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Битва розпочалася 16 квітня. О 3-й годині ранку за берлінським часом при світлі прожекторів в атаку пішли танки і піхота. Війська під командуванням Г. Жукова наступали через так звані Зеєловські висоти. Лінію оборони супротивника перед висотами було подолано досить швидко, далі виникли труднощі. Бої тривали увесь день і не припинялися навіть уночі. Лише на ранок 18 квітня рубіж було взято. Зав’язалися бої на підступах до Берліна. Через чотири дні фронти Г. Жукова та І. Конєва зімкнули кільце навколо міста.

 

А. Гітлер особисто керував битвою за Берлін. 25 квітня невеличке місто Торгау на березі Ельби стало відоме всьому світові. Цього дня тут зустрілися передові частини 1-го Українського фронту і підрозділи американської армії. Тим часом у Берліні бої точилися вже у центрі міста, де ворог чинив запеклий опір. Майже кожен будинок доводилося брати штурмом. «На третій день боїв у Берліні, — згадував Г. Жуков, —фортечні гармати відкрили вогонь по центру міста. Маса кожного снаряда становила півтонни. Оборона Берліна розліталась ущент. Навіть в імперській канцелярії розуміли, що наближається розв’язка битви за столицю Німеччини…» 30 квітня штурмом було взято рейхстаг. Над ним замайорів червоний прапор.

(Перегляд кадрів з фільму про взяття рейхстагу.)

 

Мовою документів

 

Зі спогадів маршала Г. Жукова

Боротьба за Берлін точилась не на життя, а на смерть. Із глибин матінки Росії… прийшли сюди наші люди, щоб завершити справедливу війну з тими, хто зазіхнув на свободу їхньої Батьківщини… Усі прагнули уперед… щоб здійснити важливу справу — встановити Прапор Перемоги в Берліні.

 

Зі спогадів маршала В. Чуйкова

Ми розуміли, що там, у центрі Берліна засіли у кам’яних руїнах не просто солдати, що там зосередилися фашистські маніяки, злочинці, у яких руки по лікоть у крові. Їм було байдуже, де помирати: у Берліні під кулями радянських військ або йти на смертну кару з лави підсудних.

 

Зі спогадів генерала Дж. Маршалла, начальника Штабу армії США

Своєю перемогою у Берлінській операції радянські війська завдали блискавичного удару по гітлерівській воєнній машині. Утративши головний воєнний, економічний і політичний центр, Німеччина була позбавлена можливості продовжувати опір. Штурм столиці нацистської Німеччини — одна з найбільш складних операцій радянських військ у ході Другої світової війни…

 

Завдання

  1. Порівняйте наведені висловлювання і з’ясуйте, чи є між ними розбіжності.
  2. Як оцінювали значення Берлінської операції автори наведених висловлювань?

 

Учитель. Залишки німецьких військ на півночі Німеччини, притиснуті до узбережжя Балтійського моря, теж капітулювали. 8 травня 1945 р. у передмісті Берліна Карлсхорсті перед представниками СРСР, США, Великої Британії, Франції генерал-фельдмаршал В. Кейтель від імені німецького уряду підписав Акт про беззастережну капітуляцію німецьких збройних сил. Це була перемога.

 

Я прийшла. Перемога,

Як свято із свят.

Я вклоняюсь тобі,

 Перемоги солдат.

Я прийшла із опалених літ,

Я принесла з собою

Весняний цей світ.

А я іду і переможним кроком,

В тюльпановому вічному вогні,

Йду з травнем крізь хвилини, дні й роки,

Несу нащадкам спогади свої.

Буяють мирно квіти на могилах,

До сонця красного метелики летять,

А ті, кому війна зламала крила,

Священним, вічним сном в могилах сплять.

 

Телеміст

У нас на зв’язку учасники та очевидці подій 9 травня 1945 року. (По черзі слово надається слово учасникам і свідкам тих подій, записаних на відео.)

Своїми спогадами діляться з учнями  учасник взяття Берліна І. Я. Донченко, учасник Параду Перемоги О. І. Шаройко,  О. М. Євенко, якій у травні 1945 року було 12 років.

Сьогодні по-різному оцінюють події Великої Вітчизняної війни. Одним із суперечливих питань є питання взяття рейхстагу. Учні класу підготували дослідницьку роботу: «Прапор Перемоги над рейхстагом».

Учитель.  22 червня 1945 року на Красній Площі відбувся Парад Перемоги.

(Перегляд фрагментів документального фільму про Парад Перемоги.)

Виступ учнівз проектними дослідженнями «Прапор Перемоги над рейхстагом» і «Парад Перемоги на Красній площі».

 

IV. ЕТАП УЗАГАЛЬНЕННЯ

Учитель. Звичайні хлопці, рядові солдати й офіцери не думали про те, що ввійдуть до історії, що їх назвуть героями. Вони пронесли через всю війну любов до свого народу, не втратили людяності, доброти, милосердя, не загубили на далеких дорогах Європи чистоти і душевної щирості, здійснили справжній моральний подвиг, пам'ять про який повинен жити вічно.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Підготувати ппроектні дослідження:

  • «Роль кіно в роки  війни»;
  • «Література і мистецтво в роки війни».
Dounload PDF

Відгуки читачів