Позакласний захід з хімії та біології «Останній герой»

В. В. Огнива, учитель хімії Яблунівського НВК, Лисянський р-н, Черкаська обл.


Мета: на основі інтеграції знань хімії з біологією розвивати інтерес учнів до природничих наук.

 

Хід заходу

 

Учитель

Доброго дня, дорогі друзі!

Ніхто не заперечить істину одвічну:

Щоб до зірок далеких нам дійти

Й Землі багатства зберігати,

Щоб впевнено в житті нам крокувати,

Знання постійно необхідно здобувати.

 

Сьогодні ви станете свідками видатної події — створення історії гри «Останній герой» уЯблунівському НВК. Для того, щобиперемогти, потрібні знання, терпіння, винахідливість, уміння логічно мислити, тобто необхідно бутирозумним учнем.

 

Отже, змагатимуться дві команди. Чи добре вони знають магічну науку хімію й цікаву науку біологію, ми перевіримо під час уроку, який проведемо за правилами гри «Останній герой».

 

Правила гри

Учитель. У нас є дві команди (прайди) по п’ять осіб. (Оголошує склади команд.)

Після кожного випробування команда шляхом таємного голосування «викидає» одного гравця.

Коли залишається усього п’ять осіб, вони об’єднуються в один правд. Учасник, який перемагає в проведеному змаганні, одержує тотем, і проти нього голосувати не можна.

Бажаємо вам успіху, і хай переможе сильніший.

 

Перше випробування

 

Хімічна естафета «У світі речовин»

Команди отримують завдання написати формули речовин. Та команда, яка припуститься найменше помилок, перемагає.

1. Природний газ.

2. Вапняк.

3. Кухонна сіль.

4. Оцтова кислота.

5. Ацетилен.

6. Натрій цинкат.

7. Чадний газ.

8. Глюкоза.

9. Сода.

10. Амоніак.

11. Гашене вапно.

12. Вуглекислий газ.

 

Команда, що дала меншу кількість правильних відповідей, обирає учасника, який залишає гру. Залишається всього дев’ять учасників.

 

Друге випробування

Учитель. Ваше завдання — відгадати тварину. Відповідь зараховують тій команді, яка відповідає першою.

 

1. До штату всесвітньо відомого Британського музею офіційно зачислено «роту» цих тварин у складі шести особин. Кожна з них отримує «платню» у 50 фунтів стерлінгів на рік. Щоб їх ніхто не рухав і всі відвідувачі знали, що ці тварини — службовці музею, їм видають уніформу — на шиї зав’язують жовтий бант. Що це за тварини? (Коти)

2. Суп із якої тварини на новорічному столі символізує довге життя? (Черепаха)

3. Роблячи на зиму запаси, ці тварини відкушують у дощових черв’яків голови, а тіло відносять в окреме місце, що є коморою, з якої черви не розповзаються. У найбільшій із виявлених камер було 1200 черв’яків. Що це за тварини? (Кроти)

4. Закінчіть фразу видатної людини, колишнього прем’єр-міністра Великої Британії Вінстона Черчилля: «Дивні істоти ці домашні тварини. Собаки дивляться на нас знизу догори, коти — зверху вниз, і лише (хто) дивляться на нас як на рівних». (Свині)

5. Кожний Папа Римський на безіменному пальці правої руки носить перстень-печатку з певною символікою. Зміст символіки такий: перші букви всіх слів давньогрецької фрази «Ісус Христос, Син Божий, Спаситель» складаються в одне слово, яке означає певний клас тварин. Що це за слово? (Риба; зображення риби символізує самого Христа. Перших віруючих називали «рибалками», а місця, де збиралися язичники і ставали християнами, — «садками для рибок».)

6. Яка комаха, згідно з фільмом «Парк Юрського періоду» Стівена Спілберга, потрапила в янтарну пастку й стала джерелом ДНК динозавра. (Комар)

7. Близько 100 років тому з допомогою цієї комахи у шведському місті Градембурзі відбулися вибори бургомістра. Претенденти сіли навколо столу, на якому розташували цю комаху, і переміг той, на чию бороду вона заповзла. Як називається ця комаха? (Воша)

 

Та команда, що дала меншу кількість відповідей, обирає учасника, який вибуває з гри, Залишається всього вісім учасників.

 

Третє випробування

Учитель. У грудні 2008 року 63 Генеральна Асамблея Об’єднаних Націй прийняла резолюцію, яка проголосила 2011 рік Міжнародним роком хімії. Учням шкіл усього світу було запропоновано вивчити один із найбільш критичних ресурсів Землі — воду. Щороку 22 березня відзначають Всесвітній день води.

У цьому випробуванні ми перевіримо, який багаж знань про воду ви маєте.

 

Так чи ні?

(Команди пишуть на аркушах відповіді й показують за командою вчителю.)

 

1. Якби висота земної кори була всюди однакова, наша планета вкрилася б шаром води заввишки 240 м. (Ні, 2400 м)

2. Звук у воді поширюється у три рази швидше, ніж у повітрі. (Ні, у 5 разів швидше)

3. Людина може прожити без води 5 днів. (Так)

4. Лужні метали під час узаємодії з водою утворюють лише луги. (Ні, витискують водень із води)

5. Цінні породи дерев сушать у воді. (Так, пропускаючи через воду електричний струм)

6. Під час узаємодії сульфур(VІ) з водою утворюється сульфітна кислота. (Ні, сульфатна)

7. У Києві працює музей води. (Так)

8. Освячену на Різдво воду вважали особливо цілющою. (Ні, на Водохрещу)

 

Команда, що дала менше правильних відповідей, обирає учасника, який вибуває з гри. Залишається всього сім учасників.

 

Четверте випробування

Учитель. Для цього випробування запрошую двох дівчат. Ваше завдання — вийняти з ємностей частини слова. Хто першою складе слово — та й перемагає. (Можна прикріпити частини слів на живих равликів або інших тварин.)

Прайд, учасниця якого склала слово другою, обирає учасника, який залишає гру. Лишається всього шість учасників.

 

П’яте випробування

Біла ворона

Завдання. У ряду запропонованих речовин, рослин, тварин указати зайву й пояснити чому. (Учасники витягують картку, спочатку пишуть відповідь на аркуші, а потім показують учителеві.)

 

1. Грицики, редька, капуста, нарцис, ріпак. (Родина Капустяні, зайва — нарцис із родини Лілійні.)

2. Метан, пентан, ацетилен, етан, бутан. (Насичені вуглеводні, ацетилен — ненасичений.)

3. Амеба, інфузорія, гідра, евглена зелена. (Гідра належить до кишковопорожнинних, інші — до найпростіших.)

4. Кислоти: сульфатна, оцтова, карбонатна, фосфатна. (Оцтова належить до органічних кислот.)

Прайд, що програв, обирає учасника, який вибуває з гри. Залишається всього п’ять учасників, які об’єднуються в один прайд. Тепер кожен буде змагатися сам за себе.

 

Шосте випробування

Чорна скринька

 

1. Вона — паливо в безлісих районах і сировина для одержання поташу, її попіл виявився чудовим добривом. Окрім того, вона є сировиною для хімічної промисловості: зі стебел і насіння одержують спирти, ацетон та інші продукти, а з них — штучний шовк, ізоляційні прокладки й інші вироби. Примочки з цієї рослини у вигляді екстракту, таблеток, порошку застосовують для лікування багатьох захворювань, бо вони містять вітамін К.

У колишній Югославії розробили спосіб одержання зі стебел кукурудзи кормового борошна й целюлози. Хімічний аналіз стебел показав, що в них міститься 34,14 % целюлози, яку застосовують у паперовій промисловості. Колір насіння гібридних сортів може бути від білого до темно-синього. (Качан кукурудзи)

 

2. Це лікарська рослина з великим стажем використання. У її листках багато вітамінів (С, Е, А), солей Феруму, Кальцію, Фосфору.

Корінь містить цукор, смолу, віск, органічні кислоти. У Франції цю рослину культивують як салатну й овочеву. Молоді, ще не розкриті суцвіття маринують і домішують у солянки й вінегрети, висушені, а потім підсмажені корені додають до кави. (Кульбаба)

 

3. Слов’яни називали цю рослину деревом п’яти справ: хворобу зцілювати, оселю освітлювати,чистоти дотримувати, лемент заспокоювати, спрагу втамовувати. (Береза)

 

4. У Китаї з цієї речовини виготовляли гроші з гербом імператора, у Стародавньому Римі легіонерам платили за службу цією речовиною, колись у Голландії існувала найтяжча кара: винуватцям не давали цієї речовини. Середній європеєць споживає 15 г цієї речовини на добу, а японець — 60 г, тому саме в них високий рівень захворювання гіпертонією. (Кухонна сіль)

 

5. Давні єгиптяни вважали цю рослину божественною. Афінський полководець Іфікрат одержав бочку цієї рослини як подарунок на весілля. Що це за рослина? (Цибуля)

Учасник, який дав найбільше правильних відповідей, одержує тотем, проти нього не голосують, після голосування залишається чотири учасники.

 

Сьоме випробування

Розрахункове

Учитель. Це статистичний конкурс. Я буду читати твердження, ви на аркушах пишете відповідь. Хто точніше дасть відповідь, той і перемагає.

1. Скільки років найбільше живе заєць? (7)

2. Скільки відсотків води містять очі людини? (99 %)

3. Яку кількість яєць відкладає кімнатна муха за одну кладку? (150)

4. Яку швидкість розвиває гепард за годину? (112)

5. Скільки років прожив Д .І. Мендєлєєв? (73)

6. 1976 року було засновано Червону книгу України. Скільки видів птахів до неї було занесено? (286)

7. Скільки відсотків йоду випаровується під час варіння м’яса? (48)

8. Скільки хімічних реакцій може водночас відбуватися в одній клітині людини? (Близько 2 тисяч)

 

Учасник, який дав найбільше правильних відповідей, одержує тотем, після голосування залишаються три учасники.

 

Восьме випробування

Хімічні реакції

Учасникам дають картки, на яких написано частини реакцій. Завдання: скласти ці частини так, щоби здійснювалися хімічні реакції. Той учасник, який зробить це першим, перемагає й одержує тотем.

Учасники голосують, залишається два учасники.

 

Дев’яте випробування

Бліцтурнір

1. Який хімічний елемент називають елементом життя і мислення? (Фосфор)

2. Як називається абрикос, висушений із кісточками? (Урюк)

3. Що спільного між хлором і хлорофілом? (Зелений колір)

4. Медове дерево. (Клен)

5. Найважча рідина. (Ртуть)

6. Символ Японії. (Хризантема)

7. Хімічний елемент, який на Сонці було відкрито раніше, ніж на Землі. (Гелій)

8. Яке дерево зображено на прапорі ООН? (Олива)

9. Який елемент було відкрито з допомогою кота? (Йод)

10. Цукерка й рослина. (Ірис)

Підбиття підсумків

 

Титул «Останнього героя» одержує учасник, який дав більше правильних відповідей.

 

Література

1. Білотіл А. Ю. Використання уривків із творів художньої літератури на уроках хімії // Хімія. — 2010. — № 1. — С. 8–10.

2. Герасименко І. С. З досвіду застосування міжпредметних зв’язків під час вивчення хімії // Хімія. — 2010. — № 10. — С. 8–10.

3. Лісницька М. Особистісний підхід у навчанні // Хімія. Шкільний світ. — 2008. — № 15. — С. 6–8.

4. Малахова Н. А., Лісницька М. Л. Навіщо потрібно вивчати хімію, або Деякі роздуми щодо мотивації процесу навчання // Хімія. — 2011. — № 8. — С. 2–7.

5. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. 8, 9 кл.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. — К.: Видавничий центр «Академія», 2008, 2009.

6. Хімія. 7–11 кл.: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. — Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005.

7. Шевцов В. Я. Міжпредметні зв’язки під час вивченні хімії в школі: Посібник для вчителя. — К.: Рад. школа, 1987.

Dounload PDF

Відгуки читачів