Українська художня культура від найдавніших часів до XV ст. («Художня культура», 10-й клас)
Т. О. Абрамян, учитель образотворчого мистецтва ЗОШ № 10, м. Дзержинськ, Донецька обл.
Мета: узагальнити знання учнів із теми «Українська художня культура від найдавніших часів до XV ст.»; розвивати розумові здібності; активізувати пам’ять; виховувати інтерес до рідної культури.
Тип уроку: узагальнення знань.
Оснащення
- Візуальний ряд: слайд-презентація; картки із завданнями; ілюстрації культурних пам’яток.
- Музичний ряд: аудіозапис музичного супроводу.
- Обладнання: ТЗН.
Примітка. Упродовж уроку учні виконуватимуть завдання і самостійно оцінюватимуть свою роботу за набраними балами. Шкалу оцінювання пропонує учитель.
Я -українець! Затямте усі.
Я син українського славного роду,
Один із мільйонів, я частка народу,
Того, що веде лік з Трипільських часів.
Михайло Харишин
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель
- Чи хотіли б ви саме зараз отримати спадок?
- Який саме спадок ви вже маєте, але не здогадуєтеся про нього?
Цей спадок пов’язаний безпосередньо з предметом художня культура…
ІІІ. Основна частина
Учитель. Культурний спадок українців бере свій початок з давніх-давен. Згадаймо періодизацію розвитку художньої культури України.
Завдання на картках
Картка № 1 «Періодизація»
Установіть відповідність між періодами й назвами культури (проставте у клітинці відповідний номер).
(…) VI ст. до н. е. - II ст. н. е. 1. Мізинська культура.
(…) II ст. н. е. 2. Трипільська культура.
(…) V-III тис. до н. е. 3. Зарубинецька культура.
(…) IX-XIV ст. 4. Скіфо-сарматська доба.
(…) XXV-X тис. до н. е. 5. Грецька колонізація.
(…) IX ст. до н. е. - IV ст. н. е. 6. Київська Русь.
Картка № 2 «Культурологічний диктант»
- На думку істориків, найдавніша археологічна культура, пов’язана безпосередньо з антами, сягає II ст. до н. е., має назву… (зарубинецька).
- Релігійні уявлення слов’ян були… (анімістичними).
- Глиняна пластика набула особливого розвитку у… (трипільців).
- Золоту пектораль знайдено в кургані… (Товста могила).
- Скіфський воїн вірив, що зображення хижого звіра надасть йому рис, властивих цьому звірові. Такий стиль мав назву… (звіриний стиль).
- Церковні піснеспіви запозичено у… (Візантії).
- Самобутнє явище художньої культури Київської Русі ? поєднання в одному ансамблі… (мозаїки і фресок).
- Першими творами станкового живопису в Україні були… (ікони).
- Найдавніша рукописна книга епохи Київської Русі, написана у 1056?1057 рр.,— це… («Остромирове євангеліє»).
- Досягнення й традиції книжкової мініатюри Київської Русі стали основою для її подальшого розвитку, започаткувавши окремий від мистецтва ?… (графіку).
Картка № 3 «Деформований текст»(робота в групах)
І група
На особливості розвитку культури східнослов’янських племен значно вплинули грецька культура та прийняття язичества. Оскільки на Русі держава підпала під владу церкви, то світські елементи в культурі не набули більшого значення. Міграції населення не сприяли жвавому культурному обміну між народами. У IX ст. типовою формою поселення Київської Русі стає «село». Заснована 1051 року монахами Антонієм і Феодосієм біля літньої княжої резиденції Берестово поблизу Києва Софія Київська є пам’яткою архітектури світового значення.
ІІ група
У трипільців особливого розвитку набула глиняна пластика, зокрема чоловічі статуетки. Для кераміки пізнього етапу трипільської культури характерними є вузькі форми, посуд товстостінний, недбало випалений. Орнаментація своєрідна: візерунок розміщувався лише у нижній частині посуду. Численні знахідки свідчать про зображення тварин на пізньому етапі трипільської культури. Трипільські статуетки були великими за розмірам, прикрашеними знаками і символами. Ідеологію трипільців засновано на культі сонця.
Кожна група читає виправлений текст, обґрунтовуючи свої відповіді.
«Так чи ні?» (усна робота)
Визначте, про які обряди йдеться у наведених уривках, і обґрунтуйте свою відповідь.
- Урочистий родинний обряд позначав вихід на косовицю. Цей цікавий звичай в Україні побутував здавна. В умовлений день збиралися люди-женці, ішли дожинати ниви. Потрібно було зжати хоча б один сніп. Цього дня беруть хліб-сіль, свічку-громівницю і вдосвіта йдуть у поле.
- З настанням цього свята печуть шулики — обрядові прісні ламані коржі, заправлені маком та медом. По церквах святять воду, квіти і мак, що кладуть за ікони, де їх зберігають аж до весни.
- Після завершення Богослужіння та після того, як діти віднесуть вечерю своїм хрещеним батькам, дідусеві та бабусі, які мешкають окремо, та родичам, починають колядування. Також виконують певні магічні дії.
- Цього дня не можна було сердитися і комусь дорікати. І до писанок, і до ритуальних дійств діти, дивлячись на батьків, ставилися дуже серйозно, засвоюючи на все життя кожну побутову подробицю цього свята.
- Власне святкування починалося з виготовлення опудала головних персонажів свята. Так, на Поділлі й Волині дівчата його виготовляють з гілки верби й прикрашають її квітами та вінками. На Полтавщині в одних населених пунктах опудало виготовляють із соломи, прикрашають його стрічками і намистом, в інших ? замість солом’яного опудала садовлять дитину. Узявшись за руки, дівчата ходять навколо й співають пісень. Основною темою цих хороводів є кохання. Чоловіки й жінки також сходяться на це видовище, але у співах участі не беруть.
- Пробуджується земля, оживає природа, а з нею — радісні надії та клопоти хлібороба. Після холодних коротких днів і довгих зимових вечорів, що минали колись у тісних хатах за роботою, за тьмяного освітлення, молодь діставала нарешті можливість вийти на залиті сонячним світлом левади, укриті першою прозеленню пагорби, де дихалося на повні груди і весело співалося. Можна було затіяти гру, повеселитися, радіючи ласкавому сонцю і теплу. Переходячи від покоління до покоління, пісні, хороводи, ігри поступово утворили специфічний обряд із чітко визначеним порядком дійства й усталеним пісенним супроводом.
Культурологічне лото
Учням пропонують ілюстрації культурних пам’яток. Вони мають обрати зображення пам’ятки й визначити, до якого періоду вона належить, зробити стислий стилістичний аналіз.
Асоціативний ряд з оповіданням (робота в групах)
Групи отримують конверти, у яких містяться слова й визначення. Кожна група має за певний час скласти асоціативний ряд, а за ним — оповідання про певний період розвитку культури України (кожен учасник групи складає речення до оповідання): група І — Київська Русь, група ІІ — скіфо-сарматська доба.
IV. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання
Учні називають кількість отриманих балів.
Учитель.Ви добре працювали й переконалися, що дійсно маєте безцінний скарб від пращурів. Отже, маєте зберегти його та передати нащадкам.