Казки О . С . Пушкіна. В ступ до поеми «Руслан і Людмила». 5-й клас

Т. О. Герасименко, с. Секретарка, Кривоозерський р-н, Миколаївська обл.


Цілі: 
  • навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю класика російської літератури О. С. Пушкіна; поглиблювати навички аналізу казок;
  • розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, навички переказу, творчі здібності школярів;
  • виховна: сприяти морально-етичному вихованню.
 
Обладнання: портрети О. С. Пушкіна в дитинстві і зрілому віці, ілюстрації та малюнки учнів до
казок, тексти казок, декорації — кіт учений на ланцюгу під дубом, білочка під ялиною гризе золоті горішки, фрагмент художнього фільму «Казка про царя Салтана», схеми-асоціативні кущі за казками О. С. Пушкіна та народними казками «Пані Метелиця», «Попелюшка».
 
Тип уроку: урок позакласного читання.
 
Давно, в дитячий любий вік,
В далекім ріднім краю
Я чула казку. Чула раз,
А й досі пам’ятаю.
Леся Українка
 
Хід уроку
 
І. Організ аційний момент
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Звернення учителя до учнів
 
— Коли господиня Осінь, порахувавши все добро по своїх коморах, збирається спочити, до наших країв навідується Зоряний Господар. Він має впевнитися, що люди добре підготувалися до візиту королеви Зими, що їм не страшні холоди, завірюхи, примарні сні. На лівому плечі Зоряного Господаря сидить мудрий Крук. Він пам’ятає минуле, дбає про сьогодення, опікується майбутнім. Цими знаннями, вміннями Крук готовий поділитися з нами, якщо ми, звісно, готові до такого спілкування. Для цього маємо зрозуміти втаємничену суть його пророцтва: «Узори майбутнього вишиваються Нитками минулого на Прядці сьогодення». Тому не дивно, що Зоряний Господар залишив нам свого віщуна.
 
За прадавнім гороскопом волхвів, листопад — місяць Крука. Ця птаха символізує людський досвід, набуті знання, вміння вчитися, аналізувати й робити висновки.
 
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
 
Бесіда з учнями
  • Як ви гадаєте, якою повинна бути мета уроку?
  • Що будемо робити на уроці?
  • Які завдання будемо виконувати?
 
ІV. Робота над темою уроку
 
1. Вступне слово вчителя
— Коли російському поету С. Я. Маршаку було 14 років, А. Лядов, відомий російський композитор, запитав у нього: «Чи любите ви Пушкіна?» «Я більше люблю Лермонтова»,— гордо відповів хлопець. Тоді композитор переконливо і ніжно сказав: «Милий, любіть Пушкіна». 
«…Я до цього часу вдячний йому за це добре напуття»,— говорив С. Я. Маршак через багато років.
 
Гадаю, що і ви будете не менш вдячні за своєчасну пораду: «Милі, любіть Пушкіна!» Але щоб полюбити поета, треба добре знати його — хто він, звідки родом, треба читати його твори.
 
2. Розповідь вчителя про О. С. Пушкіна
— Великим майстром чудових віршованих казок був О. С. Пушкін. Хто ж він такий і хто його навчив любити казки?
 
О. С. Пушкін — великий російський поет — народився у Москві 1799 року. Він ріс разом зі своїми старшою сестрою Ольгою і молодшим братом Льовушкою.
 
Мати, Надія Осипівна Ганнібал, була онукою арапа Петра І.
 
Батько, Сергій Львович, походив зі збіднілого старовинного дворянського роду. Був знайомий із багатьма російськими письменниками. Сам потроху писав. У сім’ї Пушкіних усі захоплювалися літературою, поезією. Навіть діти пробували складати вірші.
 
Олександр рано захопився книгами. У їхньому домі була багата бібліотека, і він частенько цілі ночі проводив за читанням, уже в одинадцять років дивував дорослих своїми знаннями, поетичними здібностями. Від його віршів була в захваті сестра Ольга — улюблений товариш і співбесідник Олександра.
 
Марія Олексіївна Ганнібал (бабуся О. С. Пушкіна) була чудово освіченою для свого часу жінкою, знала багато казок.
 
Ще маленьким, примостившись у величезному робочому кошику бабусі, серед клаптиків тканин і клубків різнокольорової вовни, хлопчик, затамувавши подих, прислухався до її голосу. Він дрімав, і казкові образи приходили до нього уві сні.
 
Марія Олексіївна дуже любила розумного хлопчика. Той відповідав їй взаємністю, вчився в неї російської мови, а коли підріс, жадібно слухав її розповіді про російську давнину, про царя Петра І, про свого прадіда Ганнібала.
 
Особливо любив Олександр Сергійович свою няню Орину Родіонівну, просту і добру селянку. Колись вона була кріпачкою. Отримавши «вільну», навіки пов’язала свою долю з сім’єю Пушкіних. Ця дивовижна російська жінка не знала грамоти, але пам’ятала безліч російських народних казок, пісень, прислів’їв, примовок, повір’їв та билин, які майстерно розповідала.
 
Мастерица ведь была
И откуда что брала:
А куда разумны шутки,
Приговорки, прибаутки,
Небылицы, былины
Православной старины!
 
Уже відомим поетом Пушкін записав зі слів няні сім казок, які послужили матеріалом для «Казки про царя Салтана», «Казки про попа і його робітника Балду», «Казки про мертву царівну і про сімох богатирів» та ін.
 
Записи свідчать, як складно і співучо розповідала Орина Родіонівна казки своєму 25-річному вихованцю і як поет прикрасив їх своєю фантазією, у яку чудову форму втілив.
 
Захоплюючись багатством вимислу, високими моральними ідеалами народних казок, Пушкін захоплено говорив: «Що за розкіш ці казки! Кожна є поемою!» Він міг годинами слухати казки, а прислів’я і приказки порівнював із золотом. Я запрошую вас у світ казок, до лукомор’я. Там, на березі морському, біля зеленого дуба ми зустрінемося з казковими героями.
 
3. Сценка перша: бабуся-казкарка та Баба-Яга запрошують дітей у казку
 
4. Виразне декламування учнем (1-ша частина) і вчителем (2-га частина) «Прологу» до поеми «Руслан і Л юдмила»
 
5. Бесіда
 
  • У вступі «Край лукомор’я дуб зелений» автор змальовує багатьох казкових героїв. З яких вони народних казок? («Царівна-жаба», «Марія-Царівна», «Баба-Яга», «Казка про Івана-царевича, Жар-птицю і Сірого Вовка», «Кощій Безсмертний » та ін.)
  • Які герої й образи заселяють цей казковий світ? Знайдіть і прочитайте.
  • З казок якого народу взяті ці герої? Знайдіть і прочитайте рядки, які це доводять.
  • Слово «там» повторюється у пролозі аж 14 разів. Як ви гадаєте, чому? (Щоб підкреслити, що дія відбувається там — у казці.)
 
6. Повідомлення підготовленого учня про зв’язки Пушкіна з У країною
 
— В Україні, де поет побував під час свого першого, «південного» заслання, було створено поему «Людмила і Руслан» (це первісна назва твору, перші розділи якого вийшли 1820 р. без уславленого нині вступу). Київ, «мати міст руських», нагадав поетові місце дії поеми — світлиці київського князя Володимира. Та й сам поет любив прогулюватися «вздовж берегів Дніпра щасливих» («Руслан і Людмила»). Вам цікаво буде також дізнатися, що прогулянки київською горою Щекавицею надихнули поета на написання відомої «Пісні про віщого Олега», а відвідини Лаври, могил Іскри та Кочубея, зародили перші зерна задуму відомої поеми «Полтава». У Запоріжжі екскурсоводи стверджують, що Пушкін бував на острові Хортиця і сидів під знаменитим тисячолітнім дубом, який можна побачити там і нині…
 
7. Вікторина за казками О. С. Пушкіна
 
  • Відгадайте твір за уривком.
 
 
1)
К морю лишь подходит он,
Вот и слышит будто стон…
Видно, на море не тихо;
Смотрит — видит дело лихо:
Бьётся лебедь средь зыбей,
Коршун носится над ней;
Та бедняжка так и плещет,
Воду вкруг мутит и хлещет…
 
 
2)
Удивился старик, испугался:
Он рыбачил тридцать лет и три года
И не слыхивал, чтоб рыба говорила.
 
 
3)
Пошёл, сел у берега моря;
Там он стал верёвку крутить.
Да конец её в море мочить.
Вот из моря вылез старый Бес:
«Зачем ты, … , к нам залез?»
 
4)
И … к ним сошла,
Честь хозяям отдала,
В пояс низко поклонилась;
Закрасневшись, извинилась,
Что-де в гости к ним зашла,
Хоть звана и не была.
 
5)
… с высокой спицы
Стал стеречь его границы
Чуть опасность где видна,
Верный сторож как со сна
Шевельнётся, встрепенётся,
К той сторонке обернётся
И кричит…
 
 
8. Перегляд фрагменту художнього фільму «Казка про царя Салтана»
 
9. Бесіда за змістом казки
  • Назвіть головних героїв казки.
  • Про що, на вашу думку, ця казка?
  • Які фантастичні елементи є в казці?
  • Хто з героїв сподобався і чому?
 
10. Обговорення ілюстрацій до «Казки про рибалку та рибку»
  • Якими, на ваш погляд, зображені герої?
  • Як ви гадаєте, чи справедливим було покарання баби?
  • Чого навчає ця казка О. С. Пушкіна?
 
11. Слово вчителя
— «Казку про мертву царівну і про сімох богатирів» О. С. Пушкін написав 1833 року, коли його літературна слава досягла вершини. Його знали як автора чудових віршів, прекрасних поем, віршового роману. Багатьом тоді здалося дивним, що Пушкін удався до жанру казки. Але це не була обробка народної казки, хоча пушкінський твір базувався на відомих мотивах народних казок. Поет порушив питання, над якими замислювалися мудреці в різні часи: що робить людину щасливою? І саме в цій казці є відповідь: Краса, Добро, Справедливість.
 
12. Інсценізація «Розмова мачухи із дзеркальцем»
 
13. Бесіда
  • Назвіть головних героїв казки.
  • Чому мачуха так незлюбила пасербицю?
  • Як цариця покарала дівчину?
 
14. Хвилина красномовства (вправи на встановлення дихання)
  • Знайдіть у тексті і прочитайте про життя царівни в лісі.
  • Хто врятував царівну?
 
15. Робота над художнім словом
  • Що в «Казці про мертву царівну…» реальне, а що — фантастичне?
  • Які магічні числа зустрічаються у казці? Прочитайте слова, якими починається і закінчується казка. Чому?
  • Зачитайте, якими словами характеризуються цариця-мачуха і царівна.
  • Від чого загинула мачуха-цариця?
 
Висновок. Краса зовнішня нічого не варта без добра і справедливості. Заздрощі, підступність гублять красуню-царицю.
 
Вона помирає, бо їй тоскно жити. У світі, де перемагають щирі почуття, відданість, любов, немає і не може бути місця підступності. А відтак там немає місця і цариці.
 
Фінал казки, як годиться у казці,— щасливий. Людські чесноти винагороджуються. Краса, добро, Справедливість перемагають.
 
 
V. Закріп лення вивченого матеріалу Проблемне питання
  • Який мотив у казці є «мандрівним»?
 
VІ. Підбиття пі дсумків уроку
 
1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
  • Які з казок Пушкіна вам сподобались найбільше і чому?
  • Які моральні уроки ви винесли з цих творів?
2. Звернення до схем-асоціативних кущів за творами «Пані Метелиця», «Попелюшка». Створення куща за казками О. С. Пушкіна
 
3. Бесіда
  • Для кого був корисним цей урок і чим?
 
4. Оцінювання
 
VІІ. Домашнє завдання
 
Повторити вивчений на попередніх уроках матеріал, підготуватися до контрольної роботи.
Вчити Пролог напам’ять.
 
VІІІ. Рефлексія
Заключне слово учителя
 
— Світ казок О. С. Пушкіна гармонійний і прекрасний тим, що ненависть, корисливість, заздрість, жадібність, тиранія в ньому — приречені на загибель.
 
Торжество істинної краси пов’язує пушкінські казки із казками народними набагато більше, ніж подібність сюжетів.
 
Сонячний промінь і море, найсиніше і найбезмежніше з усіх поетичних морів, краса природи і людей, побачених ніби вперше, освітлюють казки Пушкіна.
І тим самим — наше життя.
Адже Леся Українка мала рацію, коли писала:
 
Давно, в дитячий любий вік,
В далекім ріднім краю
Я чула казку. Чула раз,
А й досі пам’ятаю.
 
Тож, я певна, і ви будете пам’ятати казки О. С. Пушкіна.
 
Література
1. Волощук Є. В. Зарубіжна література. Підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. — К. : Генеза, 2005.
 
2. Мельник А. О. Мир пушкинской сказки (урок введения в мир этой сказки на примере изучения пролога к поэме «Руслан и Людмила). // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. — 2001. — № 10.
 
3. Казки. — М., 1978.
Dounload PDF

Відгуки читачів