Жити у світі книжок

Н. Я. Волківська, завідувач бібліотеки ЗОШ № 11, м. Коростень, Житомирська обл.


Засяявши в дитинстві як провідна зірка, вона веде людину по всьому життю.

 

Суспільство, намагаючись пізнати буття, звертається до досвіду минулого. А що є самим джерелом одвічної молодості? Це книга.

 

Віктор Гюго твердив, що винахід друкарського верстата підняв книгу над усіма видами мистецтв. Згадаймо: «Спочатку було Слово...» Із покоління в покоління передавалося воно. Незважаючи на популярність телебачення та телекомунікаційних ресурсів,Інтернету, книга й сьогодні залишається найбільш авторитетним джерелом інформації.

 

Так, сучасні бібліотеки дуже відрізняються від стародавніх, у тому числі й шкільні, але функції залишилися незмінними. Основні — це освітня, формування потреби в самостійному читанні, роботі з книгою. Дуже важливо робити це з дитинства, а особливо в школі. Ще Грем Грін писав: «Тільки в дитинстві книга дійсно впливає на наше життя. Далі ми захоплюємося нею, отримуємо від неї задоволення, можливо, змінюємо завдяки їй свої погляди, але головним чином знаходимо в книжці тільки підтвердження тому, що в нас давно закладено...»

 

Свого часу з’явився крилатий вислів «Шкільна бібліотека — кабінет № 1». Цей заклад — не стільки пункт видачі книжок та підручників, скільки місце, де формується бібліотечна й інформаційна культура, поширюються знання.

 

Шкільна бібліотека — це особливе педагогічне середовище, а бібліотекар у своїй професійній діяльності є джерелом інформації, при цьому він розвиває дітей і виховує їх.

 

Нашою бібліотекою користуються 509 учнів і 70 учителів і батьків.

 

Головне й найважливіше у професії шкільного бібліотекаря — любов до дітей, уміння цінувати в кожній дитині особистість і поважати її людську гідність. Надаючи кваліфіковану допомогу нашим читачам, крім професійних якостей, бібліотекар повинен мати необхідні знання літератури, історії, психології. Бібліотекар повинен знати свого читача.

 

Виходячи з досвіду своєї роботи я переконалася, що індивідуальна робота є найперспективнішою в досягненні кінцевого результату, а саме у формуванні стійкого інтересу до книги, основ культури читання.

 

Починаємо з екскурсії до бібліотеки учнів 1-х класів. Саме тоді майбутні читачі ознайомлюються з книжками та бібліотекою, правилами користування книгою. Під час бесіди переконливо доводжу, що книга — найцінніший скарб, невичерпне джерело знань.

 

Після цього я розпочинаю серйозну роботу над формуванням читача, закладаю фундамент з виховання культури читання. Найважливішим напрямком у цьому є індивідуальне керування читанням дітей. Бесіди проводжу в ненав’язливій формі, відповідні записи виконую у формулярі. Крім індивідуальних аналізів читання, складаю плани читання. У цьому навчальному році діти працюють за такими планами:

 

  • «Що можна, а що ні»;
  • «Азбука ввічливості»;
  • «Світ навколо тебе»;
  • «У світі прекрасного»;
  • «Ми й закон» та інші.

 

Крім індивідуальних аналізів читання, проводжу групові аналізи. Мета цієї форми роботи — розкрити значення книги, залучити учнів до читання, відзначити кращих читачів та виявити боржників, допомогти учням наблизитися до книги.

 

Людина це підсумок прочитаного і, якщо вона у дитинстві не зустрінеться з доброю книгою, в майбутньому вона не стане особистістю. М. Слабошпицький

 

Як відомо, культура учнів формується шляхом популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. Бібліотека проводить бібліотечні уроки, і для цього розроблено тематику уроків для учнів початкових і старших класів.

 

Дуже цікаво пройшли такі уроки:

  • «Здрастуй, бібліотеко»;
  • «Книга — твій найкращий друг»;
  • «Каталоги й картотеки дитячої бібліотеки»;
  • «Про книгу й бібліотеку»;
  • «Подорож країною книги» та інші.

 

Під час проведення бібліотечних уроків ставлю за мету навчити дітей любити книгу, вміти з нею поводитися, самостійно з нею працювати. Форми роботи обираю виходячи з кожної вікової групи. Початковим класам у цікавій формі розповідаю про книжковий фонд, бібліотеку, нові книги. Для дітей середньої ланки було підготовлено багато цікавих заходів і книжкових виставок, наприклад:

 

  • «Свято тих, хто любить книгу»;
  • «Звідки прийшла книга»;
  • «Ти і твій підручник».

 

Книжкові виставки та перегляди літератури:

  • «Многії літа, вільна Україна»;
  • «Наша батьківщина Україна»;
  • «Великі пригоди малих чоловічків» (книжкова виставка-вікторина).

 

Для старшокласників практикую виставки-огляди до предметних тижнів:

  • «Математика — цариця наук»;
  • «Хімія навколо нас»;
  • «Тим, хто цікавиться комп’ютером» та інші.

 

Бібліотека надає можливість більш глибоко вивчати улюблений предмет. Вона доповнює навчальний процес і є справжнім інформаційним центром у розвитку школярів, педагогів, батьків.

 

Шкільна бібліотека завжди перебуває у вирії всіх культурних подій школи, проводить різноманітні свята. Так, для учнів 4-х класів було підготовлено та проведено свято разом з учнями 6-х класів «Свято тих, хто любить книгу».На цей захід були запрошені батьки та бібліотекарі шкіл.

 

Культура читання — це складний напрямок роботи. Шкільний бібліотекар повинен володіти вмінням через книгу інформувати творчу особистість, навчати мистецтва жити.

 

Сьогодні наша бібліотека стала інформаційним і культурним центром школи. Використовуючи різноманітні форми інформаційної роботи, я, як шкільний бібліотекар, роблю все, що від мене залежить, аби всі читачі — учні, вчителі, адміністрація школи — були переконані в тому, що шкільна бібліотека є орієнтиром у світі знань. Йдучи до бібліотеки, вони мають бути впевнені, що отримають тут кваліфіковану допомогу під час добору необхідної інформації.

 

Читайте! Нехай у вашому житті не буде жодного дня, коли б ви не прочитали хоча би сторінки з нової книги. К. Паустовський

 

Факти про читання

 

Електронні книги чи паперові видання: результати досліджень

Дослідники з Національного фонду грамотності опитали близько 35 тисяч британців у віці від 8 до 16 років і встановили, що більшість з них (52%) віддають перевагу електронним варіантам творів, вказано в опублікованих у четвер на сайті організації матеріалах.

 

Дослідження показало, що 39% підлітків щодня використовують планшети і електронні книги і лише 28% щодня читають друковані книги, причому дівчаток вони приваблюють більше, ніж хлопчиків — 68% проти 54%.

 

З минулого року вдвічі зросла кількість дітей, що використовують електронні книги — з 6% до 12%. Дослідники відзначили, що практично кожен має доступ до комп'ютера, а у чверті є власний планшет або смартфон.

 

Вчені вважають, що електронні пристрої не сприяють розвитку любові до літератури.

 

Діти, які вибирають традиційні друковані видання, більш схильні насолоджуватися читанням в порівнянні з тими, хто читає з екранів електронних пристроїв: 51% і 12%, відповідно.

 

Також дослідники з'ясували, що ті, хто читають друковані видання куди частіше мають улюблені книги (77%), у той час як серед прихильників сучасних технологій лише 59% змогли назвати улюблену книгу.

 

За матеріалами: http://vgolos.com.ua/zhyttya/news/15453.html

Dounload PDF

Відгуки читачів