Симфонічний оркестр і його інструменти («Початковий курс історії мистецтв. Музика», 5-й клас)

В. І. Решова, викладач музично-теоретичних дисциплін, Харківська спеціалізована школа з поглибленим вивченням окремих предметів № 133 «Ліцей мистецтв»


Мета: формувати в учнів уявлення про симфонічний оркестр і музичні інструменти, що є у його складі; розвивати дослідницькі навички, уміння визначати звучання різних інструментів на слух, аналізувати музичні твори; виховувати любов до класичної та народної музики.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Обладнання: ТЗН; картки із зображенням музичних інструментів; схема розташування музичних інструментів симфонічного оркестру; аудіозаписи звучання інструментів.
 
Музичний матеріал: Дж. Верді. Марш з опери «Аїда»; П. Чайковський. Танець Феї Драже з балету «Лускунчик»; М. Римський-Корсаков «Політ джмеля» з опери «Казка про царя Салтана»; Ж. Бізе-Р. Щедрін. Кармен-сюїта «Танець»; Дж. Ґершвін. Колискова Клари з опери «Поргі і Бесс»; Б. Бріттен «Путівник по оркестру для юнацтва» («Варіації і фуга на теми Генрі Перселла»).
 
Хід уроку
 
І. Організація класу
 
ІІ. Актуалізація опорних знань
 
Бесіда
  • Що таке сонатна форма?
  • Які розділи її становлять?
  • Скільки складових у класичній сонаті?
  • Який твір сонатної форми ми вивчали на попередньому уроці?
  • Чим різняться сонатна та варіаційна форми?
 
ІІІ. Повідомлення теми уроку . Мотивація навчальної діяльності
 
У ч и т е л ь. Сьогодні ми дізнаємося, що таке оркестр, симфонічний оркестр, зокрема його складові музичні інструменти.
 
Учитель прикріплює на дошку схему розташування музичних інструментів симфонічного оркестру.
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
Учні виступають із підготовленими заздалегідь доповідями.
 
Доповіді учнів
 
Історична довідка
— Слово «оркестр» походить від грецького «орхестра» — так за часів античної Греції називали майданчик перед театральною сценою, куди виходив хор. Згодом на цьому місці розташовувалася група музикантів — «оркестр». Через деякий час цей термін набув ширшого значення; ним почали позначати великий колектив музикантів-інструменталістів. Симфонічні оркестри виникли на початку XVII ст., їх поява пов’язана з появою опери та інструментального концерту, що потребували значної кількості виконавців. Великий симфонічний оркестр сформувався в середині XIX ст. Сьогодні у великому симфонічному оркестрі грають 50—75 виконавців.
 
Класифікація інструментів симфонічного оркестру
 
Доповіді супроводжуються показом схеми (див. кольорову вкладку).
— Ще за давніх часів зі збільшенням кількості музичних інструментів виникла потреба їх класифікувати. У Давньому Китаї музичні інструменти розподіляли за матеріалом, з якого вони виготовлені. Сьогодні найбільш поширена класифікація Еріха фон Хорнбостеля і Курта Закса, за якою інструменти поділяють за джерелом звуку.
 
У симфонічному оркестрі музичні інструменти розподіляють за способом звуковидобування.
 
Найчисельнішою є група струнно-смичкових інструментів, зокрема перші та другі скрипки, альти, віолончелі й контрабаси.
 
До групи дерев’яних духових інструментів належать флейти, гобої, кларнети, фаготи.
 
Група мідних духових інструментів — труби, валторна, тромбони, туба.
 
Групу ударних інструментів становлять литаври, трикутник, бубон, малий барабан, тарілки, великий барабан, там-там, дзвони оркестрові, дзвоники, ксилофон, вібрафон.
 
Також до складу симфонічного оркестру належать клавішні/щипкові інструменти: арфа, фортепіано, челеста.
 
Інколи до складу симфонічного оркестру вводять саксофони, електрогітари, синтезатори тощо.
 
Робота в парах
 
Учитель роздає на кожну парту по 3 картки із зображенням музичних інструментів.
 
Завдання
- Визначте назви зображених інструментів і групу, до якої вони належать.
- Чи всі інструменти, зображені на картках, належать до зазначених чотирьох груп?
- До яких груп інструментів належать бубон, кобза, бандура, гітара, акордеон?
- У якому оркестрі їх використовують?
- Зробіть висновок: які інструменти становлять оркестр народних інструментів, а які — симфонічний.
 
Робота в групах
У ч и т е л ь. Уявімо, що ми опинилися в концертній залі. Ви маєте об’єднатися в 5 груп і виконати по два завдання.
 
Завдання групи № 1
1. Оберіть з-поміж карток із зображенням музичних інструментів ті, що належать до струнно-смичкової групи.
2. Оберіть з-поміж 5 музичних фрагментів, що пропоновані до прослухування, фрагмент, де
звучать інструменти струнно-смичкової групи. Визначте прізвище композитора й назву твору.
 
Завдання групи № 2
1. Оберіть з-поміж карток із зображенням музичних інструментів ті, що належать до групи дерев’яних духових інструментів.
2. Оберіть з-поміж 5 музичних фрагментів, що пропоновані до прослухування, фрагмент, де звучать дерев’яні духові інструменти. Визначте прізвище композитора й назву твору.
 
Завдання групи № 3
1. Оберіть з-поміж карток із зображенням музичних інструментів ті, що належать до групи мідних духових інструментів.
2. Оберіть з-поміж 5 музичних фрагментів, що пропоновані до прослухування, фрагмент, де звучать мідні духові інструменти. Визначте прізвище композитора й назву твору.
 
Завдання групи № 4
1. Оберіть з-поміж карток із зображенням музичних інструментів ті, що належать до групи ударних інструментів.
2. Оберіть з-поміж 5 музичних фрагментів, що пропоновані до прослухування, фрагмент, де звучать ударні інструменти. Визначте прізвище композитора й назву твору.
 
Завдання групи № 5
1. Оберіть з-поміж карток із зображенням музичних інструментів ті, що належать до групи клавішних інструментів.
2. Оберіть з-поміж 5 музичних фрагментів, що пропоновані до прослухування, фрагмент, де звучать клавішні інструменти. Визначте прізвище композитора й назву твору.
 
Твори для прослуховування: 1. Дж. Верді. Марш з опери «Аїда» (труба); 2. П. Чайковський. Танець Феї Драже з балету «Лускунчик» (челеста); 3. М. Римський-Корсаков «Політ джмеля» з опери «Казка про царя Салтана» (група струнно-смичкових інструментів); 4. Ж. Бізе-Р. Щедрін. Кармен-сюїта «Танець» (ударні); 5. Дж. Ґершвін. Колискова Клари з опери «Поргі і Бесс» (саксофон). 
 
Учитель пропонує учням зробити висновок про належність музичних інструментів до певної групи та їх виразні можливості.
 
Розповідь учителя
— Сьогодні ми маємо прослухати та проаналізувати дуже цікавий музичний твір Бенджаміна Бріттена «Путівник по оркестру для юнацтва». 1945 року видатний англійський композитор Б. Бріттен отримав замовлення від міністерства освіти Великої Британії написати музику до навчального фільму «Інструменти оркестру». Так було створено один із-поміж найвідоміших творів композитора.
 
Твір побудовано у формі варіацій на тему Г. Перселла (із музики до драми «Абделязер»). Тут, окрім характеристики музичних інструментів, ми дізнаємося більше про видатного композитора XVII ст., відчуваємо взаємозв’язок між минулим і сучасністю.
 
Слухання твору.
Твір починається звучанням урочистої радісної теми Перселла у виконанні всього оркестру. Поступово вона набуває рис сучасної музики. Далі розпочинаються варіації, кожну з яких виконують один інструмент або невелика група. Тему розпочинає звучання флейти-пікколо — інструмента групи дерев’яних духових. Далі тему підхоплюють решта інструментів групи дерев’яних духових, потім — мідні духові. Струнна група передає її сольним арфам, далі — ударні. Фінальна варіація написана у формі фуги, що виконують разом усі інструменти оркестру. Таке звучання оркестру має назву тутті. Поступово головна тема набуває первісного характеру, у фіналі твору звучить велично та урочисто.
 
V. Рефлексія
Бесіда
  • З яким музичним твором ми ознайомилися?
  • Які музичні інструменти використав композитор у своєму творі?
  • Хто керує симфонічним оркестром? (Диригент)
У чому полягає це керування?
  • У який формі написано «Путівник..»?
  • Про яку нову музичну форму ми дізналися?
  • Які групи інструментів використано у цьому творі?
Колективний висновок. Багатогранні темброві можливості різних груп музичних інструментів симфонічного оркестру допомагають композиторові реалізувати свої творчі задуми, виконавцеві — довести свою художню майстерність, а слухачеві — отримати естетичне задоволення від прослуховування та сприйняття музичних творів.
 
VI. Пояснення дом ашнього завдання
Для учнів із середнім і достатнім рівнем знань: опрацювати матеріал підручника та додаткової літератури щодо музичних інструментів симфонічного оркестру; дізнатися про особливості кожної групи музичних інструментів симфонічного оркестру.
 
Для учнів із високим рівнем знань: дізнатися з довідкової літератури, які ще види оркестрів (окрім симфонічного) існують у музичній виконавській практиці. Які інструменти належать до електронних музичних інструментів і в чому їх особливості?
 
Dounload PDF

Відгуки читачів