Віночок — символ України. Інтегроване заняття для старших дошкільників

Т. М. Руденко, вихователь-методист, ДНЗ № 21 «Казка» (ясла-садок) комбінованого типу художньо-естетичного спрямування, м. Орджонікідзе, Дніпропетровська обл.


Мета: активізувати пізнавальні інтереси у процесі спілкування з природою; учити помічати гармонію поєднання кольорів, милуватися і розуміти сюжет картини; закріплювати знання про віночок як символ України; розширювати знання про лікарські властивості квітів; учити працювати із лекалом; збагачувати емоційну сферу почуттям радості та задоволення від власноруч створеної краси; стимулювати бажання працювати в колективі; учити розподіляти й планувати роботу; розвивати артистичні здібності, зв’язне виразне мовлення, увагу та старанність; уміння передавати мімікою й жестами характер вибраних квітів; збагачувати словник іменниками — назвами квітів у зменшувальній формі; вдосконалювати вміння працювати із ножицями і тканиною; виховувати віру у власні здібності, дружні взаємини.

 

Матеріали та обладнання: репродукція картини К. Трутовського «Одягають віночок»; штучні квіти (барвінок, мак, ромашка, півонія, дзвоник, безсмертник, фіалка, волошки); накрохмалений шовк відповідних кольорів та лекала пелюсток; ножиці; простий олівець; клей; пензлі; серветки; клейонки; музичний запис «Бал квітів» («Лускунчик») П. І. Чайковського; чашки із чаєм з ромашки та м’яти; наголовники квітів.

 

Попередня робота: розглядання картин М. Пимоненко, К. Білозір; ознайомлення зі стендом «Квіти рідного краю»; розучування віршів про квіти; милування альбомом «Мій квітучий сад».

 

Хід заняття

 

Вихователь. Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію до картинної галереї. Запросили нас туди наші друзі Ромашка та Барвінок. Пригадаймо, як поводитися в музеї.

Діти пригадують правила поводження в музеї.

— Я хочу, щоб ви ще раз помилувалися картиною відомого українського художника Костянтина Трутовського «Одягають вінок».

Діти споглядають 2–3хвилини картину, потім пригадують її сюжет.

— Правильно, надягання віночка для дівчинки справді було справжнім святом у сім’ї. Починали носити віночок дівчатка з трьох років. Плела його мама, намочувала у росах квіти сім днів, а тоді клала до скрині. Вплітала туди чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки.

З трьох років дівчинці надягали «Вінок Спаса», давали свячене яблуко та приказували: «Здоровому тілу — здоровий дух!».

У чотири роки плели інший віночок: усі кінчики пелюсток були розсіченими, допліталися безсмертник, листочки яблуні.

З шести років вплітали мак, волошку. Для семирічної дівчинки плели віночок із семи квітів і вперше вплітали квіти яблуні. У центрі було ґроно калини — символ дівочої краси.

— А чи хочете ви дізнатися, які саме квіти обов’язково були у віночку української красуні? (Відповіді дітей.) Зробімо віночок! Наш віночок буде незвичайним. Кожен, хто вплітатиме свою квіточку до вінка, має про неї розповісти. А шукатимемо наші квіти ми, подорожуючи на килимі-літаку. Зверху так гарно все видно!

Діти повертаються до художньої студії. Вихователь пропонує їм сісти на килим.

— Уявіть, що наш килим чарівний. Заплющить очі, ми піднімаємося в повітря. Ось ми пролітаємо над полями та луками, що оточують наше місто. Який простір, яка краса! А як же багато тут квітів, що не злічити! Спускаємося донизу, щоб краще розгледіти їх.

«Політ» відбувається під музику.

 

Вихователь. Яка ж перша квіточка проситься до нашого віночка?

1-ша дитина

На стрункій високій ніжці

Біля річки на лужку,

У косинці-білосніжці

Стрів я квіточку ясну.

 

Вихователь. Здогадалися? Правильно, це ромашка. Вона — наймолодша із квітів, що почали вплітати до українського віночка. Ромашка символізує здоров’я, ніжність, красу. Чаєм із ромашки лікують біль у животику. (Вплітає ромашку у вінок.)

— Ходімо далі. А що це за квіточка?

2-га дитина

Певно, знає з вас усяк,

Хто буває в полі,

Що червоний пишний мак

Там росте на волі.

 

Вихователь. Мак — символ краси, ошатності. Макова голівка символізує розум, мудрість. Легкий відвар із них має снодійну властивість. Яку квіточку можна побічити у полі поряд з маком? Правильно, волошку!

3-тя дитина

Визирають із пшениці

Синьоокі диво-птиці,

Сяють злотом колоски,

Синім цвітом волошки.

 

Вихователь. Синя квітка волошки символізує красу та мрії про щастя і любов. А з відвару волошки готують примочки для хворих очей.

Вплітають волошку та мак.

4-та дитина. А ось іще квіточка визирає. Та яка гарна і незвичайна!

Це — безсмертники золоті,

Квіти в них сухенькі,

І не в’януть без води,

Завжди, як свіженькі.

 

Вихователь. Безсмертник — символ життя, він дарує здоров’я нашому роду людському. Віночок із без смертників тамує головний біль. Усі ці квіти — польові, адже їх дім — чисте поле. Полетіли далі! (Повертаються на килим.) Піднімаємося! Ой, яка ж гарна наша Україна! Тут і поля золоті, і річки сині. А он і лісок зелений. Що це там так гарно бринить? Та це ж дзвоники! Візьмемо до віночка і їх!

5-та дитина

Дивні квіти розцвіли в діброві,

Люди їх назвали дзвоники чудові.

Вітер колихає голівоньки сині,

А вони співають пісеньку дитині.

 

Вихователь. Дзвоники — це лісові квіти. Їх дім — зелений ліс. Повертаємося додому. А дорогою залетимо до бабусі у село. Там коло кожної хати ростуть квіти. Вони прикрашають садибу, тому називаються присадибними, або садовими. Спускаємося. Ой, які гарні квіти стеляться по землі!

6-та дитина

Барвіночку синьоокий,

Постелися на всі боки...

До травиці, до росиці,

До глибокої криниці.

 

Вихователь. Так, барвінок ми теж вплетемо до нашого віночка. Адже він так тягнеться до людської хати. Україну називають «барвінковим краєм». А відвар барвінку п’ють від застуди.

7-ма дитина. Гляньте, яка поважна та пишна квітка. Що це?

 

Вихователь. Це — півонія. Коли людина із має корінь цієї квітки, то їй не страшні ані хвороба, ані всяка нечисть. Півонія — символ довголіття.

8-ма дитина

Пашить півонія розкішна,

Пелюстки ніжні розпуска.

У неї одяг дуже пишний,

Дарує плаття їй весна.

9-та дитина. А що це за квіточка так сором’язливо виглядає з-під листочків?

 

Вихователь. А це ж фіалочка! Її вплітали у віночок сором’язливі дівчатка. Вона така скромна!

Земля заплакала вві сні:

Їй снились фіалкові сни.

І роси-сльози сині-сині

Фіалками в траві зросли.

Ось і сплели ми наш віночок. І кожна квіточка в ньому — символ і оберіг. Подаруймо його малятам у групу! Хай він їх охороняє і радує. А для себе виготовимо ще один! Працюватимемо із лекалом і ножицями.

 

Вихователь нагадує дітям про послідовність роботи та раціональне використання матеріалу. Діти домовляються між собою, хто яку квітку виготовлятиме, самостійно обирають відповідний колір.

 

Вихователь. А щоб краще пригадати, які ж квіти нам потрібні, уявімо, що кожен із вас — квітка.

Діти обирають і одягають наголовники.

 

  • Гра-медитація «Я — квітка»

 

Вільний таночок під музичний супровід.

Спільне виготовлення дітей та вихователя панно «Український віночок».

Вихователь виготовляє серединки з порізаних ниток.

Вихователь. Який же він гарний, барвистий та запашний, наш віночок — символ нашої квітучої України! Але до нього слід додати ще й стрічки. Про них я розповім вам на наступному занятті, а зараз я вже відчуваю аромат запашного цілющого чаю із ромашки та м’яти! Зелень м’яти також додавали до віночка. А чай цей відновить вам сили і поліпшить настрій. Швиденько до групи!

Діти повертаються до групи, де пригощаються чаєм із трав.

 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Тамара Ключко 24.01.2015
Дуже гарне заняття, дякую.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 2235
 
Догори