Майстер-клас для школи резерву на керівні посади «Мій шанс»

Н. П. Хвищук, методист Березнівського районного методичного кабінету, Рівненська обл.


...Учитель учителів… тільки вчитель учителів і є справжнім керівником, якому вірять і якого поважають. Ним можна стати лише тоді, коли з кожним днем усе більше заглиблюєшся в деталі, в тонкощі педагогічного процесу, коли перед тобою відкриваються все нові й нові грані того, що можна назвати мистецтвом впливу на душу людини.
В. Сухомлинський
 
 
МОДЕЛЬ МАЙСТЕР-КЛАСУ
 
Тема. Інноваційні форми розвитку професійної компетентності керівних кадрів
 
Мета: підвищення якості науково-методичної підготовки педагогічних працівників, зарахованих до кадрового резерву, як найбільш суттєвого чинника формування професійного зростання; сприяння активізації знань з теоретичних основ управлінської діяльності; задоволення потреби в спілкуванні й товаристві однодумців.
 
Завдання:
 
  • створення умов для професійного зростання працівників закладів освіти, які перебувають у резерві на керівні посади;
  • спільне відпрацювання методичних підходів і прийомів розв’язання поставленої в майстер-класі проблеми;
  • рефлексія власної професійної майстерності учасниками майстер-класу.
 
Форма проведення: інтерактивний діалог, побудований на роботі в групах з використанням наукового матеріалу й досвіду роботи учасників майстер-класу.
 
Учасники: педагогічні працівники закладів освіти, які перебувають у резерві на посади керівників навчальних закладів.
 
МОДЕЛЬ ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР-КЛАСУ
 

Етапи роботи

Зміст етапу

Діяльність учасників

Підготовчо-організаційний.

Визначення мети й завдань (10 хв)

Вітання, вступне слово майстра.

Очікування (сподівання від проведеної роботи)

Налаштовуються на діалог, проявляють активну позицію, допомагають майстру в орга­нізації заняття

Практичний (основна частина).

Зміст майстер-класу, його основна частина: план дій, який включає поетапну реалі­зацію теми (25 хв)

Методичні рекомендації для відтворення теми майстер-класу. Показ інноваційних форм розвитку професійної компетенції керівних кадрів

Кожна група презентує форму роботи відповідно до постав­лених завдань

Підсумковий.

Рефлексія. Заключне слово. Прийняття рекомендацій. Ана­ліз очікувань (10 хв)

Підсумок майстер-класу. Об­мін думками

Рефлексія — активізація са­мооцінки й самоаналізу щодо діяльності на майстер-класі

 
 
І. ПІДГОТОВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
 
Учасників майстер-класу об’єднують у 3 групи.
1. Проводять вправу «Вітання».
Основне завдання цієї вправи — створення емоційного настрою, залучення учасників до співпраці.
2. Ведуча пропонує провести роботу в три етапи:
  • підготовчо-організаційний;
  • практичний: інтерактивний діалог, побудований на роботі в малих групах з використанням наукового матеріалу та досвіду роботи учасників майстер-класу;
  • підсумковий, рефлексія.
3. Повідомлення теми й мети заняття.
4. Очікування. Вправа «Дерево сподівань».
 
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо їх участі в майстер-класі, професійних прагнень.
 
Очікувані результати:
  • поглибити знання щодо запровадження інноваційних форм роботи в практику управління навчальним закладом;
  • сприяти формуванню конкурентоспроможного керівника навчального закладу.
 
Ведуча. Які нові знання щодо управління навчальним закладом Ви б хотіли отримати?
 
Учасники записують свої побажання на листочках клена.
 
ІІ. ПРАКТИЧНИЙ ЕТАП. РОБОТА В ГРУПАХ
 
1. Слово ведучої.
2. Робота в групах. Учасників запрошують до інтерактивного діалогу з використанням наукового матеріалу й досвіду роботи. Ведуча по черзі запрошує представників груп поділитися напрацюваннями й відповісти на питання членів інших груп, якщо вони виникнуть.
 
1-а група — «Моніторинговий підхід до вивчення стану навчання, виховання та рівень навчальних досягнень з предмету в загальноосвітньому навчальному закладі».
 
2-а група — «Інноваційні форми підготовки та проведення педагогічної ради загальноосвітнього навчального закладу».
 
3-я група — «Вивчення, узагальнення й упровадження педагогічного досвіду та надбань педагогічної науки».
 
Ведуча. Важливо вміти поєднувати теорію з практикою.
Районним методичним кабінетом вивчено досвід роботи _____, яку запрошую до слова.
 
ІІІ. ПІДСУМОК МАЙСТЕР-КЛАСУ
 
Практична реалізація названих вимог у комплексі приведе систему методичної роботи, творчу діяльність педагогічних колективів до оптимальних результатів.
 
Заслухавши та опрацювавши питання «Інноваційні форми розвитку професійної компетентності
керівних кадрів», учасники майстер-класу рекомендують ________ (додають методичні рекомендації з кожного розглянутого питання).
 
ІV. РЕФЛЕКСІЯ
 
1. Аналіз очікувань. Результати учасники записують на кленових листочках і дають ведучій.
2. Тест «Ви та Ваші успіхи на роботі».
Інструкція. Необхідно обрати з трьох варіантів відповідей той, що найбільше відображає Ваші дії, думки, вчинки.
 
1. Завтра Ви маєте виїхати у відпустку, а треба ще зібратися й виконати чимало справ. Несподівано начальник управління освіти доручає Вам термінову роботу. Як Ви вчините:
а) сядете та працюватимете безперервно, аби тільки закінчити в строк і виїхати зі спокійною душею;
б) відкладете від’їзд на кілька днів;
в) «повстанете» і категорично вимагатимете, щоби робота була передана комусь іншому?
 
2. На лотку перед універмагом почався продаж модного й недорогого одягу. Чи зважитесь Ви на покупку «з ходу»:
а) так, така нагода трапляється не щодня;
б) ні, тому що обнова може не підійти;
в) так, за умови, що можлива заміна?
 
3. У великій компанії Ви зустріли людину, яка Вас чимось зацікавила. Як Ви вчините:
а) знайдете привід, щоб із нею заговорити;
б) будете чекати нагоди, щоби бути їй представленим;
в) не зробите ніяких спроб?
 
4. На вакансію, що з’явилася, із більшим заробітком, ніж у Вас, претендуєте не тільки Ви, але ще двоє Ваших колег по роботі. Як Ви діятиме в цій ситуації:
а) будете спокійно продовжувати працювати, вважаючи, що Ваші ділові якості не вимагають реклами;
б) поставитесь до всього байдуже;
в) зробите все, щоб довести навколишнім, що Ви найкращий з усіх претендентів?
 
5. Ваш чоловік любить класичну музику, а Ви — легку. Як примирити ці настільки різні смаки:
а) спробуєте сама полюбити класичну музику;
б) будете купувати диски з легкою музикою й намагатися «перевиховати» чоловіка;
в) дасте чоловікові спокій?
 
6. Міліція шукає свідків вуличної події, що сталась у Вашій присутності. Чи готові Ви повідомити про це та стати свідком:
а) звичайно, інакше й бути не може;
б) ні, тому що Ви не любите уплутуватися в які б то не було «історії»;
в) ні, тому що Ви не впевнені, що точно знаєте, що відбулося?
 
7. Ви дуже поспішаєте, але на стоянці таксі довга черга. Як Ви діятиме в цій ситуації:
а) незважаючи на протести людей у черзі, спробуєте сісти в першу машину, що під’їхала, і попросите таксиста швидше від’їхати, пообіцявши «віддячити»;
б) будете нервувати, але стояти в черзі й чекати;
в) попросите людей пропустити Вас уперед, пояснивши причину?
 
8. Ви виграли в лотерею велику суму грошей. Як ними розпорядитесь:
а) почнете з насолодою витрачати гроші на речі, які давно хотілося купити, але не було можливості;
б) на сімейній раді вирішите, як учинити з виграшем;
в) частину грошей покладете в банк, а іншу частину витратите за своїм розсудом?
 
9. Ви з кимось зіштовхнулись на вулиці. Як Ви діятиме:
а) крижаним тоном вибачитесь;
б) кинете гострий «комплімент» зустрічному;
в) «буває», скажете сама собі, й мовчки підете далі?
 
Обробляння результатів: підрахуйте бали, виходячи з такої шкали: а) — 1 бал, б) — 2 бали, в) — 3 бали.
 
До 9 балів (включно). Ви не думаєте «про кар’єру». За характером Ви людина поступлива, сором’язлива, намагаєтесь не звертати на себе увагу. Успіхи й слава інших не викликають у Вас заздрості, ви давно змирилися зі своєю непомітною роллю. Не варто, однак, хвилюватися через таку характеристику. Адже головне, щоб ці якості не породили лінощів душі, не призвели до байдужого споглядання життя замість активної участі в ньому.
 
10–23 балів. Ви не ставитесь до службових обов’язків як до важкої ноші. Робота приносить Вам задоволення, вона для Вас є усвідомленою необхідністю, а успіхи в роботі стали важливою життєвою метою. Незважаючи на це, Вам не властиві якості кар’єриста. Ні, Ви не вважаєте, що для досягнення поставленої мети всі засоби гарні. Ви непоганий дипломат й у важких ситуаціях умієте поводитися гнучко й тактовно. Швидше за все, Вам вдасться тверезо й розумно поєднувати службові інтереси з особистим життям.
 
Понад 24 бали. Схоже, що Ви належите до честолюбних оптимістів, до гарних організаторів, які прекрасно знають, чого хочуть і чого мають досягти. Ви маєте достатню силу волі й наполегливіші від інших. Але щоб успіх був повним, потрібні ще й інші якості: зібраність, широкий кругозір, об’єктивність, стриманість. І не в останню чергу — уміння працювати з людьми, знаходити з ними спільну мову. Чи володієте Ви всім цим? І ще порада: побоюйтесь самозакоханості, не вірте у свою непогрішність. Не забувайте і про те, що життя має багато інших привабливих боків.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів