Соціально-моральні проблеми драми Г. Ібсена «Ляльковий дім». 11-й клас

М. О. Кукушкіна, м. Донецьк


Цілі:

  • навчальна: повторити й узагальнити вивчений матеріал, допомогти учням усвідомити новаторські ознаки в творчості драматурга, художні особливості п’єси;
  • розвивальна: розвивати аналітичне, образне мислення, вміння висловлювати свої думки і толерантно їх відстоювати, наводячи цитати і приклади з тексту;
  • виховна: виховувати повагу до людської гідності.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: текст твору, картки для роботи в групах, презентація.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя

— «Чоловік і жінка, немов цар і цариця, увінчані кожен своєю короною. І він, і вона правлять своїм світом серед роду людського. У кожного з них — свої особливі права. Чоловік — це зовнішня сторону світу, а жінка — внутрішня, прихована. Чоловік завойовує і підпорядковує, а жінка — як невичерпне підземне джерело, яке дає силу дереву життя»,— говорив мудрець Еліягу Кі.

Ми можемо з цим погоджуватися або не погоджуватися, але усі, напевно, визнають ту істину, що чоловік і жінка — рівноправні представники роду людського, які не можуть обійтися один без одного.

Тому несправедливо, коли хтось когось вважає істотою нижчого сорту, рангу. Це довела Ібсенівська героїня Нора, рішуче виступивши проти приниження своєї людської особистості, незважаючи на традиції і мораль, які існували в той час. «Ляльковий дім» їй не підійшов. Про це і про багато що інше — сьогодні на уроці.

І

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

• Розкрийте поняття «нова драма».

• Поясніть, чому період «нової драми» пов’язують із появою Генріха Ібсена в літературі. (Роком народження нової європейської драми — драми психологічної і соціальної — вважається 1879 рік, коли був написаний «Ляльковий дім».)

• Які основні ознаки «нової драми»? (Це драма сильних характерів і великих ідей; в основі сюжету лежить суперечка про основні проблеми сучасності.)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Реалізація домашнього завдання (робота в групах)

 

а) Повідомлення 1-ї групи «Дитинство і юність Ібсена. Початок творчості»

Генріх Ібсен народився в невеликому норвезькому містечку Шиєне. З його автобіографії ми дізнаємося, що рідний «будинок стояв якраз навпроти фасаду церкви з високою папертю і величною дзвіницею. Праворуч від церкви височів ганебний стовп, а ліворуч будинок, у якому поміщалися: зала міської ради, арештантські камери і палати божевільні. Четвертий бік площі займали гімназія і міська школа. Саме церква стояла посередині відкритої площі».

Таким був перший вид на світ, що відкрився моїм очам».

Дитинство і юність письменника минули в бідності. Батько Ібсена розорився, коли хлопчикові було 8 років. У 15 років він перебирається з рідного Шиєна в ще глухіше містечко Гримстад, де працює учнем аптекаря і мріє про славу поета.

Його перші вірші написані під враженням від революції в Угорщині 1848 року і дістали назву «Угорцям».

У Гримстаді починається шлях Ібсена-драматурга. Він пише драму «Катиліна», в центрі якої зображено давньоримського героя, що здавався Ібсену борцем і громадянином. Уже в першій драмі проявився інтерес драматурга до громадських проблем, прагнення розкрити протиріччя дійсності. У 1850 році Ібсен переїжджає в столицю Норвегії і, працюючи в газеті, зближується з демократичним робітничим рухом. Рух був подавлений, і Ібсену дивом вдалося уникнути арешту. Він переїжджає у Берген, де стає постійним драматургом національного Норвезького театру. Там Ібсен виступає проти національної романтики, яка не відображує своєрідності Норвегії. Драматург порівнює її з фотографією і засуджує надмірну цікавість до дрібниць і техніцизму. Ібсен пропонує мистецтво, звернене до глибини народного життя.

 

б) Повідомлення 2-ї групи «Європа. Драматична поема “Пер Гюнт”»

— У квітні 1864 року Ібсен залишає Норвегію — починається добровільне вигнання.

Двадцять сім років норвезький драматург перебував за кордоном. Там він створив найзначущі твори, такі як «Пер Гюнт», «Ляльковий дім», «Привиди». У них Ібсен висміює недоліки сучасного суспільства, розкриває фальшиву міщанську мораль, пристосовництво, брехню і обмеженість.

У1891 році Генріх Ібсен повернувся на батьківщину. На чужині він досяг всесвітньої слави, визнання, матеріального благополуччя. На цей час його п’єси ставилися на сценах театрів всього світу. В історію світової літератури Ібсен увійшов як драматург — новатор, автор глибоко філософських гострокритичних  п’єс соціального змісту.

 

в) Повідомлення 3-ї групи. «Народження “нової драми”. “Ляльковий дім”»

— Драма «Ляльковий дім» поклала початок своєрідному «сімейному циклу» п’єс Ібсена. Автор з такою силою здійснив у своєму творі аналіз однієї жіночої душі, що окремий на перший погляд випадок набув характеру соціально-психологічного узагальнення.

Головна героїня «Лялькового дім» Нора бачить сенс життя в любові до чоловіка і дітей. Вона щиро вірить, що в її сім’ї панують мир і любов, оскільки вони з чоловіком по-справжньому люблять один одного. Але є у Нори таємниця: вісім років тому вона підробила підпис свого батька, що помер, щоб мати можливість позичити грошей у місцевого ділка Крогстада. Нора зробила це заради того, щоб заплатити за лікування свого важко хворого чоловіка. Нора вважала, що її таємниця є вагомим доказом відданої любові. Крогстад починає шантажувати Нору, сподіваючись з її допомогою посісти високий пост у банку Хельмера, чоловіка Нори. У листі Хельмеру він відкриває давню таємницю Нори. Побоюючись пліток, пересудів і скандалів, а також боячись втратити своє місце у банку, він вже говорить з дружиною як із справжньою злочинницею. «О, яке страшне пробудження! Усі ці вісім років вона, моя радість, моя гордість, була лицемірна, брехлива. О, яка бездонна прірва бруду, удаваності!» Пристрасно бажаючи дотриматися зовнішньої благопристойності, Хельмер зраджує дружину, він навіть збирається усунути Нору від виховання дітей. Коли Крогстад, зрозумівши, що вчинив непорядно, відмовляється від своїх домагань, Хельмер щасливий. Проте Нора вже зрозуміла, що є для чоловіка лише улюбленою іграшкою. Будинок, побудований на брехні і обмані, не може бути справжнім будинком: немов іграшковий будиночок, він руйнується після першого настання злої долі. Нора вирішує піти з будинку.

На питання стурбованого Хельмера, чи повернеться вона, вона відповідає: «Для цього повинне статися диво з див, щоб спільне життя по-справжньому стало шлюбом». Тепер Нора розуміє, що вона «передусім людина. Чи, принаймні, повинна стати людиною».

 

2. Робота з образами драми (в групах)

1-ша група

• Охарактеризуйте Хельмера. Що в ньому притягує, а що відштовхує?

• Інсценуйте або прочитайте за ролями діалог Хельмера і Нори на початку I дії від слів «Нора зачиняє двері в передню» до слів «Дзвінок в передній».

• Як Хельмер відноситься до Нори? Як в цьому епізоді проявляється складне душевне життя Нори, яка змушена обманювати свого чоловіка?

• Дайте оцінку відношенню Хельмера до брехливих людей. Чи можна вважати її абсолютною? Доведіть, що чоловік Нори показаний як реалістичний герой, що в ньому переплітаються позитивні і негативні риси.

 

2-га група

• Чому Крогстад намагається шантажувати Нору історією з фальшивим векселем?

• Він, по-вашому, лиходій, чи людина, поставлена обставинами життя в скрутне становище?

• Прочитайте діалог Крогстада і фру Лінне з III дії з початку й до слів «За усе моє життя я жодного разу не був так неймовірно щасливий».

• Як міняється Крогстад під впливом подій?

 

3-тя група

• Згадайте, як Нора рятує свого чоловіка від важкої хвороби. Чому те, що Нора вважала перемогою самопожертви, закон вважає злочином?

• Доберіть з тексту п’єси приклади, які показують складний психологічний стан Нори в очікуванні арешту. Що при цьому говорить вона й інші герої?

• Як вона себе почуває в сцені виконання тарантели? Чому сама сцена танцю не показується, а залишається «за кадром»? Зробіть висновок про роль підтексту в психологічній драмі.

• Прочитайте за ролями і проаналізуйте сцену останньої розмови Нори і Хельмера з III дії від слів Нори «Нам з тобою є про що поговорити» й до кінця п’єси. Чому Нору не влаштовує її положення в сім’ї і в суспільстві?

 

3. Проблемні питання і завдання

• У чому полягає символічність назви п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»? («Ляльковий дім» — це будинок фальшивих цінностей, за якими криються егоїзм, духовна порожнеча, самотність людських душ. У цьому будинку не живуть, а лише грають в любов, шлюб, сім’ю, згоду і навіть в людську гідність і честь; при найменшій бурі «затишне гніздечко» Хельмерів руйнується.)

• Розшифруйте ланцюжок «дочка → лялька-жінка → людина-борець». (Це етапи стану в сім’ї і становлення особистості Нори.)

• Доведіть, що «Ляльковий дім» — соціально-психологічна драма. (У творі розглядаються соціальні проблеми: багатства і бідності (Хельмер — Крогстад), громадянських прав жінки (Нора і вексель, який вона підробила); психологічні, оскільки напруга твору являється, передусім, психологічним, внутрішнім; поведінка героїв п'єси є глибоко мотивованою.)

• Визначте риси «нової драми». (Перенесення акценту із зовнішньої дії на внутрішню; конфлікт зав'язується раніше самої дії; «відкритий фінал»; незвична тема.)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

• Які можливі повороти сюжету (інші ситуації, відмінні від авторської)?

Очікувані відповіді

«Чоловік відразу дізнався про підроблений вексель Нори і про походження грошей».

«Норі дає гроші Ранк».

«Фру Лінне умовляє Крогстада забрати листи і зам’яти цю історію».

«Крогстад не повертає вексель і чекає повернення боргу».

«Історія стає загально відомою. Проти Нори порушують справу в суді».

«Нора прощає чоловіка».

«Хельмер бере на себе провину Нори».

«Нора отримує величезний спадок від далеких родичів».

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

Dounload PDF

Відгуки читачів