Конструкційні матеріали. Будова тканини бінарний урок у 5 класі

Н. М. Коробочка, учитель обслуговуючої праці Гельмязівської ЗОШ І–ІІІ ст., Золотоніський р-н, Черкаська обл.


Тема. Конструкційні матеріали, їх вибір. Стислі відомості про текстильні волокна. Будова тканини. Лицьовий і виворітній боки тканини

 

Мета:

  • дати знання про конструкційні матеріали, текстильні волокна, процес прядіння, ткацтва;
  • розширити знання про будову тканини (основа, піткання, пруг), лицьовий і виворітний боки;
  • розвивати спостережливість, увагу;
  • виховувати посидючість, наполегливість, акуратність, позитивне ставлення до трудової діяльності.

Обладнання й інструменти: альбом «Колекція тканин», зразки пряжі, волокон, тканин із різним переплетенням, презентація, мультимедійний проектор, ножиці, клей.

 

Тип уроку: бінарний урок — трудове навчання, світова література.

 

Ключові слова: текстильні волокна, основа, піткання, пруг, лицьовий і виворітний бік, ткацтво, прядіння.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

  • Вітання з класом.
  • Перевірка присутніх на уроці, наявності спецодягу.
  • Призначення чергових.

 

Учитель

Добрий день вам

В нашім світлім класі:

Як гостей найкращих,

Раді зустрічати.

 

Хочем вас привітати,

Запросити на урок.

Буде усмішок багато,

Оповідок та казок.

 

Покажемо майстерність,

Розум та кмітливість,

До праці любов,

У розмові — щирість.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями

  • Давайте згадаємо, які конструкційні матеріали ви використовували на уроках трудового навчання в початковій школі? (Папір, природні матеріали, нитки, тканину)
  • Для чого ви використовували тканину? (Вишивали на ній, виготовляли іграшки й одяг, робили аплікації)
  • Чи відрізняються тканини за зовнішнім виглядом? (Колір, товщина)
  • Із чого утворюють тканину? (Із ниток)

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдання уроку

Учитель. Тема нашого уроку — «Конструкційні матеріали, їх вибір. Стислі відомості про текстильні волокна. Будова тканини. Лицьовий і виворітній боки тканини».

 

IV. Визначення завдань для учнів

Учні повинні:

знати:
  • види текстильних волокон;
  • особливості процесу виготовлення тканини;
уміти:
  • розпізнавати лицьовий і виворітній боки тканини;
  • визначати напрямок нитки основи, піткання, полотняне переплетення.
 

 

V. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель.Сьогодні в нас незвичайний урок. До нас завітала гостя, а щоб дізнатися — хто це, ми маємо скласти слово із літер.

На стікерах записані літери З, А, К, А, К. Діти складають слово «КАЗКА».

До нас завітала казка! З казкою ми зустрічаємося з перших днів свого життя: нам читають її рідні, потім ми переглядаємо її на екрані, пізніше, занурюючись у світ книги, починаємо читати самостійно.

Сьогодні на уроці ми вирушимо за новими знаннями про тканину в чудовий світ казок.

 

VI. Вивчення нового матеріалу

(Звучить заставка з передачі «В гостях у казки»)

Розповідає учитель світової літератури.

«Землю прикрашає казка — найкраще у світі золото, те золото, що блищить вогником у дитячих оченятах, дзвенить сміхом із дитячих уст і вуст батьків».

Г. К. Андерсен

 

Перша зупинка — «Уважний читач». Слухаємо уважно уривки з казок і згадуємо, хто автор, яка назва та про кого в них йдеться?

«Своїми ніжними руками рвала дівчина жахливу кропиву, пекучу, як вогонь. Руки Елізи вкрилися великими пухирями, але вона з радістю терпіла біль, бо лише так могла врятувати своїх любих братів. Вона розім’яла кожну стеблинку кропиви босими ногами і приготувала з неї зелену пряжу».(Г. К. Андерсен «Дикі лебеді»)

 

«Бідна дівчина щодня сиділа при дорозі край криниці й пряла доти, доки їй нитка не прорізала пальці до крові». («Пані Метелиця» Брати Грімм)

 

«Оце було як підуть на досвітки, то дідова дочка пряде, бабина знай цілу ніч гуляє, і не раз так бувало, що, гарцюючи, і мички попалить. А йдуть додому вранці та дійдуть до перелазу, — бабина дочка й каже до дідової:

— Дай, — каже, — мені починки, сестрице, я подержу, поки ти перелізеш.

— Добре, — каже, — сестрице, на!

Бабина дочка, взявши починки, побіжить додому і матері набреше, що дідова дочка цілу ніч гуляла і мички попалила.

— А я пряла і додому поспішала!» (Українська народна казка «Дідова та бабина дочка»)

 

«Жени, — каже баба, — ледащо, бичка пасти! Та на тобі круг прядива, щоб ти його зом’яла, і потіпала, і спряла, і полотно додому принесла!

Допомогла дівчині верба яра: віддала дівчині полотно тонке, таке біле — хоч зараз сорочки ший». («Золотий черевичок»)

Учитель трудового навчання. Молодці, казки ви добре знаєте. Що спільного в цих казках?

(Відповіді учнів. Учитель підсумовує.)

 

Види текстильних волокон

 

Учитель трудового навчання.У народі кажуть: «Яке волокно, таке й полотно». Полотно — це тканина. І ми розуміємо, що тканину виготовляють із волокон — це міцні, тонкі, пружні тіла, які мають різну довжину: від кількох міліметрів до сотні метрів.

За походженням текстильні волокна поділяють на натуральні й хімічні.

Уважно розглянемо таблицю «Види текстильних волокон».

Таблицю (див. додаток 1) проектують на екрані або діти розглядають її в підручнику «Властивості тканини». Учні розглядають колекцію волокон, учитель пояснює різницю між натуральними й хімічними волокнами.

— Сировина для натуральних волокон існує в природі, а хімічні отримують із різної сировини шляхом переробки: деревини, металів, лушпиння насіння, кісток тварин, сої — це штучні, а синтетичні отримують шляхом переробки продуктів газів, нафти, кам’яного вугілля.

• Що ж є сировиною для отримання натуральних волокон?

• Чи існують хімічні волокна в природі?

Учитель трудового навчання робить висновки на основі уривків із прочитаних казок: сировина для натуральних волокон дійсно існує в природі, процес утворення тканини складний і тривалий.

 

Виробництво тканини

 

Учитель трудового навчання. Процес створення пряжі із волокнистої маси називають прядінням. Упродовж багатьох століть люди пряли руками без будь-яких інструментів. Потім почали використовувати ручні веретена. (Показ слайдів або ілюстрацій у підручнику.)

А як виготовляють тканину в наші часи? (На прядильних підприємствах за допомогою складних машин у кілька послідовних етапів. Волокна спочатку розпушують, очищають від сміття, перемішують і розчісують. Потім витягують у тоненьку рівну стрічку, ледь перекручують її і на прядильних машинах виробляють пряжу. Готова пряжа йде на виготовлення тканин (із пряжі виробляють також нитки для шиття, в’язання, вишивання).

Учні розглядають колекції волокон «Льон», «Бавовна», «Вовна».

Процес виготовлення тканини називають ткацтвом. Ткацтво було відоме дуже давно — ще в IVст. до нашої ери. Спочатку тканину виготовляли вручну.

(На екран проектують зображення верстатів, на яких у давнину виготовляли полотно.)

Ткацькі верстати постійно удосконалюють. Усі основні операції на сучасних верстатах виконують автоматично, без участі людини.

На ткацькому виробництві основна професія — ткач. Ткачі мають добре знати вимоги до якості тканини, уміти розпізнавати дефекти тканини, знаходити причини їх виникнення. Під час виготовлення тканини вони стежать за роботою ткацьких верстатів.

Учитель світової літератури.Дійсно, у казках швидко отримують полотно, то героїні з казки «Золотий черевичок» верба допоможе, то Крихітці-Хаврошечці — корова.

Наші учні підготували повідомлення і запитання до них про волокна, тканину, пряжу. Спробуйте здогадатися, про що йде мова.

«Твоїх братів можна врятувати, але чи вистачить у тебе мужності, — сказала фея. — Вода легша, ніж твої руки ніжні; та все ж таки шліфує камінь, але вона не відчуває болю, у неї немає серця, яке не болить від страху та болю, як твоє. Бачиш моїх руках рослину? Вона росте біля печер та на кладовищах. Ти нарви її, хоча твої руки вкриються пухирями від опіків; потім розімнеш її ногами, зсучиш міцні нитки, сплетеш із них одинадцять сорочок із довгими рукавами, тоді ворожіння зникне».

 

* Із якої рослини Ельза має виготовити волокна та сплести сорочки для визволення братів? (Із кропиви)

 

Ось про що говорить легенда Стародавньої Греції. Афіна Паллада була однією з найбільш шанованихбогинь. Вона давала людям мудрість і знання, учила мистецтв і ремесел. Серед майстринь славилася дівчина, яка вирішила викликати на змагання саму богиню Афіну. Дівчина сплела дивовижне полотно, але боги не визнали її перемоги, а богиня Афіна перетворила дівчину на павука, який і досі плете свою павутинку.

 

* Як звали дівчину? (Арахна)

 

Стародавній письменник Аполоній Родоський у книзі «Аргонавтика» розповідає: «Язон і Медея, припливши в Колхіду, знайшли в долині дуб, на якому висіло руно, подібне до яблука, що сяяло на вранішньому сонці».

 

* Із яких волокон було складене руно? (Із вовни)

 

Давньогрецький історик Геродот згадує: «Цар Амазис приніс у дар Афіні Родоській тканину, кожна нитка якої складалася із 360 найтонших ниточок. Ця тканини була дорожчою за золото».

 

* Про які нитки йдеться? (Натуральний шовк)

 

Поняття про ткацькі переплетення

 

Учитель трудового навчання. Але щоб пошити одяг, самої пряжі недостатньо, нам потрібна тканина. Розгляньте зразки тканини, скажіть:

  • Із чого ж складена тканина?
  • Як утворюють тканину?

— Тканина складена з ниток, які переплетені між собою. Нитки, що розташовані вздовж сувою тканини, називають поздовжніми — основою, а поперек від одного краю до другого — поперечними — пітканням. Нитки основи дуже довгі, міцні й натягнуті, вони дорівнюють довжині відрізку тканини. Якщо уважно придивитися до поверхні різних тканин, то можна побачити, що нитки переплетені по-різному й утворюють малюнок. З обох боків по краю тканини проходить пруг (кромка), у якому нитки розміщені щільніше. Завдяки пругові краї тканини не обсипаються.

Учні розглядають зразки тканин у конверті «Ткацькі переплетення» і ткацькі переплетення на екрані чи в міні-підручнику. (Див. додаток 2)

— Полотняне переплетення найпростіше. Його утворюють унаслідок переплетення кожної нитки основи з ниткою піткання. Більшість бавовняних тканин, а також лляне та шовкове полотна, виготовляють саме полотняним переплетенням. Тканина з полотняним переплетенням має однаковий ткацький малюнок як з лицьового боку, так і з виворітного.

 

Робота в групах

Завдання: із запропонованих зразків тканин виберіть тканини з полотняним переплетенням. Чому саме їх ви вибрали?

Чути стукіт у двері, на порозі з’являється листоноша.

Листоноша. Добрий день у вашій хаті! Я приніс вам телеграми.

Учитель світової літератури. А хто ж їх надіслав?

Листоноша. Вони без підписів.

Учитель світової літератури. Діти, допоможіть відгадати, від кого ці телеграми?

Листоноша. Десь затримується фея, не має в чому поїхати на бал.

(Попелюшка)

Листоноша. Буратіно розлив чорнило й забруднив мені сукню.

(Мальвіна)

Листоноша. Ішла лісом, несла бабусі пиріжки й загубила свою шапочку.

(Червона Шапочка)

Листоноша. Дуже замерзла в королівстві Сніжної королеви.

(Герда)

 

Учитель трудового навчання. А допоможімо нашим героям. Підберімо тканину, яка б відповідала вбранню наших героїв.

Учні працюють у групах, підбираючи для героїв тканину. Роблять висновок, що для потреби людини використовують різні тканини, ураховуючи вік, призначення одягу, пору року.

 

Визначення ниток основи та піткання

 

Учитель трудового навчання. Є декілька способів визначення нитки основи.

Учитель демонструє способи на зразках тканини, учні залучаються до роботи у своїх групах.

  • За пругом: нитки основи йдуть уздовж пруга тканини.
  • За розтягом: тканина по нитці основи менше розтягується, а по нитці піткання — сильніше.
  • За звуком: під час різкого розтягування по нитці основи звук дзвінкіший, а по нитці піткання — глухий.
  • За зовнішнім виглядом ниток: нитки основи більш рівні й тонкі, а нитки піткання — більше звиті й товщі.

 

Визначення нитки основи потрібне вам під час пошиття виробу, їх треба враховувати, розкладаючи викрійки й розкроюючи виріб.

 

Визначення виворітного й лицьового боків тканини

 

Учитель трудового навчання.У будь-якої тканини є два боки: лицьовий і виворітній. Є ознаки, за якими ми можемо їх розрізнити. Зараз кожна група відкриє конверт «Визначення лицьового й виворітного боку», проаналізує та визначить, де в тканини лицьовий бік. Відповідь слід обґрунтувати.

У конвертах у кожної групи різні види тканин.

1 група — на лицьовому боці малюнок більш яскравий і виразний, а на виворітному — тьмяний і розмитий;

2 група — у тканини із ворсом лицьовий бік ворсистий, а виворітний гладкий;

3 група — у тканин із блиском лицьовий бік блискучий, а виворітний — матовий;

4 група — у гладко фарбованій тканині лицьовий бік більш гладенький, а виворітний — більш ворсистий, має потовщення та кінці обірваних ниток.

— У якій групі виникали труднощі із визначення лицьового й виворітного боків тканини?

Коментар для педагога. Зазвичай складно визначити лицьовий і виворітний боки у гладко фарбованих тканинах, тому треба наголосити, що треба бути дуже уважними, визначати за денного світла.

 

VІI. Лабораторно-практична робота

1. Вступний інструктаж

• Правила безпечної праці під час роботи з ножицями.

• Правила безпечної праці з клеєм.

Клеєм користуйтеся так, щоб він не потрапив до очей.

Брудні руки від клею витирайте серветками.

Після роботи вимийте руки з милом.

• Організація робочого місця.

• Роздавання інструкційних карток (див. додаток 3) (Учні заповнюють і здають учителеві в кінці уроку.)

Коментар для педагога. Для повторення правил безпеки під час роботи з ножицями можна провести таку фізкультхвилинку.

  • Якщо ви не користуєтесь іржавими інструментами — поплескайте в долоні.
  • Якщо ножиці передаєте кільцями вперед — похитайте головою.
  • Якщо ножиці на робочому місці лежать із зімкнутими лезами — потупайте ногами.
  • Якщо ви зберігаєте ножиці в робочій коробці — покліпайте очима.
  • Якщо ви робите все правильно — то погладьте себе по голові.

2. Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи

3. Поточний інструктаж:

• контроль за якістю виконання роботи;

• визначення недоліків та шляхи їх усунення;

4. Заключний інструктаж:

• короткий аналіз виконаної роботи;

• аналіз кращих робіт учнів.

 

VIІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Кросворд

1. Рівне поле полотняне, рівно ткане, чисто пране. (Тканина)

2. Натуральне волокно тваринного походження. (Шовк)

3. Натуральне волокно рослинного походження. (Бавовна)

4. За лісом-пралісом синій вогонь горить. (Льон)

5. Нитка в тканині, яка йде вздовж пруга. (Основи)

6. Найпростіше ткацьке переплетення. (Полотняне)

7. Нитка в тканині, яка більше розтягується. (Піткання)


IХ. Заключна частина

Рефлексія

Вправа «Закінчи речення»

Проектують на екрані

1. Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…

2. Мені найбільше запам’яталося…

3. Протягом уроку я почувала(в) себе…

4. Здобуті знання мені потрібні будуть…

5. Я хочу побажати своїм товаришам (учителю, собі)…

 

Х. Оцінювання. Домашнє завдання

— Ось і закінчилася наша мандрівка в чарівний світ казки й текстильних волокон.

Учителі по черзі відмічають кращих учнів у номінаціях «Найактивніший на уроці», «Найстаранніший учень», «Творчий учень».

Учитель світової літератури. Домашнім завданням зі світової літератури буде скласти ребуси, кросворди за відомими казками.

Учитель трудового навчання.А на наступний урок трудового навчання слід підібрати загадки про волокна, тканину, пряжу.

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Любов Дмитрівна

    15 листопада 2014

    ДЯКУЮ ЗА УРОК.Я В ЗОХОПЛЕННІ.