Урок-біографія: «Великий мрійник із Павлиша» (до 95-річчя В. О. Сухомлинського, педагога, письменника, філософа)

І. П. Скрипник, с. Роздолля, Бобринецький р-н, Кіровоградська обл.


Пропонований урок можна проводити як урок позакласного читання з української літератури у 7–8 класах.

 

Мета: дати поняття про життя та творчість В. О. Сухомлинського; розвивати знання учнів про духовні засади нашого життя; виховувати високі моральні та духовні якості громадянина.

 

Метод: слово вчителя, бесіда.

 

Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, його книги, видання «Квітка Сонця» (Сухомлинський В. О. Квітка Сонця: Притчі, казки, оповідання. — Х. : ВД «Школа», 2011).

 

Найкраща людина та, яка більше за інших прагне вдосконалюватися, і найщасливіша та, яка глибше за інших відчуває, що вона дійсно вдосконалюється.

Сократ

 

Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

Леся Українка

 

План та хід уроку

 

І. Організація уроку

 

ІІ. Слово про Сухомлинського (тези виступу вчителя)

Весь світ знає великого вчителя, Людину з великої літери, Василя Олександровича Сухомлинського. Його батьківщина — село Василівка (колись Херсонська губернія, а зараз Кіровоградська область). У селянській родині Сухомлинських виховувалось четверо дітей. Усі вони стали вчителями.

23 роки Сухомлинський був директором школи в селищі Павлиш. Результат його діяльності — півсотні наукових праць, 600 статей з проблем виховання і навчання, 1200 оповідань та казок для дітей. Казка — назва умовна, в ній бачення письменником і вчителем сучасного світу. Тріада «вчитель, філософ, письменник» повністю відповідає змісту його книг.

Свою школу він назвав «школа радості». Дитина повинна радіти новому дню, новим знанням, новим друзям.

Урок у «зелених класах», в лісі, в саду привчав любити природу, рідний край, Україну, батька та матір, братів і сестер — ось у чому сенс буття. Тож відкриємо книгу В. О. Сухомлинського.

 

ІІІ. Читання та обговорення оповідань В. О. Сухомлинського

1. «Бо я людина»

Питання до тексту

• Що ви можете сказати про зміст оповідання?

• Чому ми визначаємо його жанр як притчу?

• Чого не зробив батько, а зробив дідусь?

• Яку роль у тексті відіграє образ каменю?

 

2. «Миколі стало легше»

Питання до тексту

• Як Микола зустрівся з бабусею?

• Що викликало його сміх?

• Що він прочитав в очах бабусі Марини?

• Що стримувало його одразу попросити вибачення у старої людини?

• Як він відреагував на смерть бабусі Марини?

• Чому Миколі стало легше?

• Чого вчить нас автор?

 

3. «Сором»

Питання до тексту

• Кого Андрій зустрів у школі?

• Що він розповідав про далеке місто?

• Що пообіцяв вчителю біології і про що забув?

• Чому Андрію стало соромно?

 

4. «Жолуді для діброви»

Питання до тексту

• Що викликало в Миколи почуття радості і збудження?

• Чому його захопила ідея збирати жолуді?

• Що йому сказала старша вожата Валя?

• Чому про жолуді просто забули?

• Чому люди стають байдужими і безвідповідальними?

 

IV. Підсумкова бесіда

• Хто такий В. О. Сухомлинський?

• Що нового ви тепер знаєте про нього?

• Яке враження справили на вас його оповідання?

• Чого навчились ви на сьогоднішньому уроці?

• Яку людину називають духовною і що таке душа?

 

V. Заключне слово вчителя

Вчитель читає власний вірш, присвячений В. О. Сухомлинському.

 

Сухомлинський

 

Він входив в клас, його стрічала тиша

Й десять зацікавлених очей.

На дошці він повільно пише —

У Павлиші найкращий із людей.

 

Він дуже гордо ніс звання «учитель».

І вірив, й знав, що школа справді — храм.

Він був отут найщасливіший житель

І з щедрим серцем розкривався сам.

 

І бігли діти на його уроки,

І радісно дзвонив завжди дзвінок.

Для кожного Бог відміряє сроки,

Дарує генію в безсмертя крок.

 

Що б критики тепер не говорили,

Він — пам’ятник. Та тут його душа.

Так, як він, історію творили,

Історію країни й Павлиша.

 

Є речі, без яких нема людини.

Це віра. Це надія. Це любов.

Любов одна на світі зло зупинить.

Так він заповідав. І сам з любов’ю йшов.

(І. П. Скринник)

 

VI. Домашнє завдання

Прочитати оповідання В. О. Сухомлинського «Діду, дозвольте нам одного кавуна вкрасти», «Чому голуби до Олега прилетіли»?, «Бабусин борщ» і скласти запитання до текстів.

Dounload PDF

Відгуки читачів