Що таке Батьківщина? Усний журнал для учнів 3–4-х класів

Л. П. Левченко, спеціаліст І категорії, Вовковинецька ЗОШ І–ІІІ ст., Деражнянський р-н, Хмельницька обл.


Мета: розширювати знання учнів про нашу країну; поглиблювати знанняпро родину; формувати усвідомлення своєї належності до держави; розвивати пізнавальні інтереси школярів; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання. Клас прибраний вишитими рушниками, картинами з місцевими краєвидами, фотографіями родин, малюнками учнів.

 

Хід заходу

 

І сторінка «З чого починається Батьківщина?»

 

Учитель

Батьківщина –– за віконцем калина,

Тиха казка бабусі,

Ніжна пісня матусі,

Дужі руки у тата,

Під тополями хата,

Під вербою криниця,

В чистім полі криниця.

Ведучий. Батьківщина –– це земля, на якій ти народився, де народилисятвої батьки, усі ми.Кожна людина любить свій рідний край. Батьківщина –– це твоє ріднесело, вулиця і твій будинок.

Ведуча. Батьківщина –– це рідна мова, якої навчили тебе тато й мама.Батьківщина у нас одна, як мати. Батьківщина і мама –– наче два крила уптаха, які підтримують його у польоті.

Ведучий. Батьківщина –– це і тато, його дужі руки, мудре слово, що такпотрібне дітям у житті.

Ведуча. Батьківщина –– це казки, що розповідала тобі бабуся тихимивечорами. Слушна дідусева порада у скрутну хвилину. Це зелена травичка іблакитна річечка.

1-й учень

Кажуть, що на світі

Сонце найясніше,

Та всміхнеться мама ––

І стає світліше.

 

2-й учень

Кажуть, що без сонця

Не розквітнуть квіти,

Та хіба без мамі

Єщасливі діти?

 

3-й учень

Я до неї серцем

Любо пригорнуся.

Хай сіяє сонце,

Як моя матуся.

 

4-й учень

Спочинув день в м’яких обіймах ночі ––

Його заколисали солов’ї.

Пухнаста киця пісеньку муркоче

Тобі й мені, мені й тобі.

 

5-й учень

Голівку гладить рученька тендітна.

І чую шепіт: «Спи, дитинко, спи,

Нехай до тебе буде доленька привітна,

Нехай насняться лиш хороші сни!»

Учні виконують пісню «Колисковадлямами».

 

6-й учень

Матусю, я молюсь за тебе.

Твоя любов мене обігріва,

Мені в житті нічого більш не треба

Лиш ти була б здорова і жива.

 

7-й учень

Тебе цілую і тобі вклоняюсь низько,

І відчуваю рук твоїх тепло.

Багато мам на світі, та я знаю:

Такої ще ні в кого не було!

Звучить пісня «Моя мама –– найкраща».

 

8-й учень. А я хочу привітати саме батьків.

Нехай слова і пісні милозвучні

Для вас лунають знов і знов,

Нехай будуть у серці нерозлучні

Добро, надія віра і любов.

 

9-й учень

Ти хороший, ти ласкавий,

Ти привітний, гарний, славний.

Будь здоровий, не хворій,

Татусечку рідний мій!

Ведучий. Бабуся! Яке ніжне, красиве, лагідне, пестливе і тепле слово! Дідусь і бабуся –– невтомні бджілки-трудівниці. Вони з ранку і до ночі трудяться, щоб їх діти та онуки жили добре і щасливо.

 

10-й учень

З ранку і до ночі трудиться бабуся.

В неї я охоче працювати вчуся.

Я бабусю прошу: хоч на півгодини

Хай, моя хороша, ляже відпочине.

 

11-й учень

Щоб у вас, бабусю,

Не боліли ручки,

То я вам поможу,

Ваша рідна внучка.

 

12-й учень

Мій любий дідусь –– він найкращий у світі.

(Ось знічений погляд ловлю.)

І щиро признаюсь: хай знають всі діти,

Що я його дуже люблю.

 

13-й учень

Тому хай лунає сьогодні для нього

Найкраща із наших пісень

Достатку всім, щастя, здоров’я міцного

Ми зичим в цей радісний день.

 

Звучить пісня «Нерозлучні друзі».

 

ІІ сторінка «Батьківщина –– це рідна школа»

 

1-й учень

Наша школа –– планета Добра.

Тут зростаємо ти і я.

В цілім світі такої нема,

Бо найкраща школа моя.

 

2-й учень

Школо, рідна школо,

Приголуб нас мила.

Пригорни усіх нас,

Як голуб під крила.

 

3-й учень

Ти нас всіх научиш,

Як у світі жити,

Як зло оминати,

А добро чинити.

 

4-й учень

Бджілоньки –– на квітах,

Дітоньки–– до школи.

Там збирають мудрість,

Як мед в полі бджоли.

 

5-й учень

Наче вулик наша школа,

Вся вона гуде, як рій.

І,здається, що довкола

Розквітають квіти мрій.

 

6-й учень

Бігають, сміються діти,

Та –– лиш дзвоник задзвенить ––

Стане тихо, ніби в квіти

Поховались бджоли вмить.

 

7-й учень

Просторі стеляться путі,

Навкруг широкий обрій.

Мені відкрито все в житті, ––

Аби учився добре!

 

8-й учень

І я учитимусь як слід,

І буду вірним сином,

Найкращої на цілий світ

Моєї Батьківщини.

Звучить «Пісня про школу».

 

9-й учень

Одна Батьківщина, і двох не буває,

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долю не знайде в житті.

 

10-й учень

Тут кожна травинка і кожна билинка

Вигойдують мрії на теплих вітрах.

Під вікнам –– мальви, в саду–– материнка,

Оспівані щедро в піснях.

 

11-й учень

Тут мамина пісня лунає і нині.

Її підхопили поля і гаї,

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов’ї.

 

12-й учень

І я припадаю до неї вустами,

І серцем вбираю, мов спраглий води.

Без рідної мови, калини і мами

Збідніє подільська земля назавжди.

 

Звучить пісня «Червона калина».

 

ІІІ сторінка «Батьківщина –– це наше Поділля»

 

1-й учень

Красо України, Подолля!

Розкинулось мило, недбало,

Здається, що зроду недоля,

Що горе тебе не спіткало.

 

2-й учень

Земле подільська, рідний наш краю,

Кращого в світі, мабуть, немає.

Яблуні білі, сяйво калини

І неповторна пісня Вкраїни.

 

3-й учень

Я –– подолянин над Бугом.

Стоїть в саду вишнева хата,

Кущі калини під вікном,

Криниця, журавель з цебром

І скибка місяця крилата.

 

4-й учень

Я подолянка. З юних літ

Мене пісень навчила мати,

Які чарують цілий світ

Тож заспіваймо разом з нами.

 

Учні водять хоровод «Подоляночка».

Ведучий. Поділля розкинулося на території Хмельницької, Вінницької, частково Тернопільської областей. Це надзвичайно чарівний край.

Ведуча. Славиться він родючими землями, багатими садами тапрацьовитими людьми.

 

IV сторінка «Батьківщина – це вся Україна»

 

Ведучий. Україна –– це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу і незалежність.

Ведуча. Її оспівано в численних піснях, думах, легендах. Дніпро –– національна гордість, слава України.

 

5-й учень

Ой високі наші гори!

А як глянеш на долину,

Видно поле, наче море

І всю Україну.

 

6-й учень

Соком повниться кожна зернина,

Кожна стежка біжить до Дніпра.

Це наш сонячний край –– Україна,

Це дитинства щаслива пора.

 

Ведучий. На берегах Дніпра стоїть прадавнє місто Київ –– столицяУкраїни. Назвали його на честь засновника –– князя Кия.

 

7-й учень

Я на тебе дивлюся щовечора, Києве мій,

Із пташиного лету, де кручі Дніпрові і схили.

Над тобою яскріє Стожарами зоряний рій,

Ніби хтось таємничий прослав самоцвітовий килим.

 

Ведуча. Україна –– це славні лицарі Богдан Хмельницький, Устим Кармелюк,Іван Сірко та багато інших, які боролися і загинули за щастя народу.

Ведучий. Це Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка. Це народнахудожниця Катерина Білокур, Маруся Богуславка, Маруся Чурай таРоксолана, перед пам’яттю яких схиляють голови нащадки.

Діти читають вірші Тараса Шевченка, Лесі Українки (за вибором).

Ведуча. Україна ––це велика незалежна держава в Європі. Україна –– велика і простора. Вона славиться родючими землями, зеленими лісами, ріками, озерами і морями.

Ведучий. Як і кожна держава світу, Україна має свою символіку: Герб, Прапор, Гімн.

 

8-й учень

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна!

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

Ти і взимку найтепліша ––

Наша отча сторона.

 

9-й учень

Моя Україно –– широкі простори:

Поля і левади, долини і гори...

Молитва і пісня, і слово натхненне,

Зчого почалась Україна для мене?

 

10-й учень

Слава тобі, Україно,

Невмируща слава.

Хай святиться твоя воля

І твоя держава.

 

Ведуча. Багато легенд і казок створив український народ. Послухайте одну з них –– легенду про Україну:

Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші пращури працювали, тому з’явилися пізніше. Вони прийшли до Бога. А Він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Почали чекати. Коли Бог обернувся, то сказав, що вони чемні діти, слухняні. Дізнавшись, чого прийшли до Нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, –– відповіли наші пращури, –– там уже живуть німці, іспанці, французи, італійці».

«Ну, тоді я вам дам землю, яку залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні –– то ворога».

Пішли наші пращури на ту землю. Оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.

 

11-й учень

Розквітай, прекрасна Україно!

Рідна земле, матінко моя.

Хай лунає мова солов’їна,

Пісня неповторная твоя.

 

12-й учень

Красивий, щедрий рідний край.

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна.

 

13-й учень

Пісня –– наша гордість і краса,

Наче квітка дивна з росяного саду.

Не обходиться без неї жодне свято.

То ж нехай чарівна пісня в нас луна!

Звучить фінальна пісня про Україну.

 

Література

  1. БайбараТ. М., БібікН. М. Я і Україна. ––К. : Освіта, 2002.––176 с.
  2. Ліщук В.С. Материнська мова. –– К.-Подільський: «Абетка-нова», 2002. ––73 с.
  3. Народознавство Поділля. –– Хмельницький : Просвіта, 2003. –– 240с.
  4. Програми для середньої загальноосвітньої ніколи. 1–4 класи. –– К. : Початковашкола, 2006.
  5. Ткач Л. В. Джерела краси рідної мови. –– Тернопіль : Мальва –– ОСО, 2010. –– 120 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів