Здорові зуби — здоров’ю любі Засідання клубу «Здоров’я для всіх» 6-й клас

В. О. Маринкевич, учитель основ здоров’я, НВК «ЗОШ І–ІІІ ст. № 3-ліцей», м. Володимир-Волинський


Мета: дати знання про шкідливу дію хворих зубів на організм людини, поглибити знання учнів про зуби; навчити школярів правильно доглядати за ротовою порожниною. Розвивати пізнавальні інтереси; виховувати бажання піклуватися про гігієну ротової порожнини.

Обладнання: колажі «Здорові зуби — здоров’ю любі», картки «шкідливо», «корисно», «ризиковано»; набір продуктів харчування для вправи «Здоров’я на тарілці», лікарські рослини, упаковки з-під зубної пасти, зубні щітки, гребінці, вата.

 

І. Вступне слово куратора клубу

— Погодьтеся, усі ми хотіли б мати чарівну білосніжну усмішку; здорові зуби, неначе перлини. Вони блискучі, білі, їх поверхня гладка. Проте чимало дітей, не досягнувши й повноліття, вже знайомі із зубним болем і його наслідками.

Призводять до руйнування зубів нездорове харчування, погана якість питної води.

У наш час діти й підлітки масово «підсіли» на жувальні гумки. Біда в тому, що ці «жуйки» виготовлені із застосуванням підсолоджувачів, ароматизаторів, хімічних речовин, які здоров’ю дуже шкодять.

Відомо, що в нас, на Волині, у воді бракує фтору. Лише досвідчений лікар може порадити, як захистити здоров’я зубів у таких умовах.

Неправильно діють люди, які відвідують стоматолога лише тоді, коли зубний біль стає нестерпним.

 

ІІ. Інсценізація смішинок

 

1. — Доведеться вирвати кутній зуб, — звернувся стоматолог до хворого. Пацієнт затремтів. Лікар подав йому склянку води, не заспокоївся. Лікар дав йому ще склянку, згодом ще одну. Помітивши, що хворий не тремтить, лікар запитав:

— Ну що, як справи? Зібрались на силі?

— Ще й як, — відповів хворий. — Нехай хтось тільки посміє зачепити мого зуба.

 

2. — Ти чому вчора не був у школі?

— Зуб болів.

— А сьогодні не болить?

— Не знаю, він залишився в зубного лікаря.

 

3. — Петю, — дивується мама, — чому ти чистиш зуби сьомий раз поспіль?

— Щоб ти на цілий тиждень залишила мене в спокої.

 

ІІІ. Бесіда з лікарем-стоматологом

  • Чи варто боятися стоматолога?
  • Як стан зубів впливає на здоров’я людини?
  • Які зубні пасти найкращі? Які з них підходять для нашого віку?
  • Що ви рекомендуєте для полоскання ротової порожнини?
  • Чому в деяких людей виникають хвороби ясен? Як лікують такі захворювання?

 

IV. Вікторина

1) Скільки зубів має доросла людина? (32)

2) Яка роль зубів? (Подрібнення, переробляння їжі)

3) Як називають перші зуби? (Молочні)

4) Коли з’являються постійні зуби? (У 10-12 р., а починають — у 5-6 р.)

5) Як називають останню пару зубів, які з’являються в дорослої людини? (Зуби мудрості)

6) Коли вони з’являються? (У 17-25 р.)

7) Які хвороби зубів є найбільш поширеними? (Карієс, пародонтоз)

8) Скільки разів на день потрібно чистити зуби? (2 — зранку й увечері)

9) Що потрібно робити після кожного прийому їжі? (Полоскати ротову порожнину)

10) Із якого віку варто чистити зуби? (Із 3-річного із застосуванням пасти)

11) Що спільного в будовах дерева й зуба? (Корінь)

12) Що вкриває ззовні коронку? (Емаль)

13) Від яких продуктів може змінитися колір зубів? (Червоні ягоди, червоне м’ясо, буряк, ягідні напої, кока-кола, кава, чай)

 

V. Виступ учениці «Паління і стоматологічні проблеми»

— Зі шкідливих речовин тютюнового диму особливо активний аміак. Він спричиняє кровоточивість ясен.

Тютюновий дим подразнює слизові оболонки язика, піднебіння, зіва. Тепло — єдиний фізичний агент куріння — першим починає руйнівний вплив на організм людини. Перепади температури в порожнині рота під час куріння сприяють появі мікротріщин емалі зубів, утворенню на них жовтувато-коричневого нальоту, відкривають доступ до проникнення мікробів в зуби.

 

VI. Вправа «Здоров’я на тарілці»

— Необхідно класифікувати продукти харчування: «корисно», «шкідливо», «ризиковано». Як продукти впливають на здоров’я зубів?

(Перелік запропонованих продуктів: льодяники, карамелі, чорний шоколад, яблуко, сухар, насіння соняшника, морква, сир, жувальна гумка, горіхи.)

 

VIІ. Інформаційні повідомлення учнів

 

1-й учень. Шкаралупа курячих яєць — ідеальне джерело кальцію і фтору, які мають вагоме значення для здоров’я зубів.

Якщо вона сира, її спочатку треба прокип’ятити 1 хвилину. Коли ж яйце варене, то не треба. Потім необхідно змолоти або розтовкти на порошок у ступці. Найкраще додавати до різних каш і коров’ячого сиру.

Смакові властивості страв будуть збережені на 100 відсотків! Ваш апетит абсолютно не зіпсується! Користь для організму — значна!

 

2-й учень. А зараз дізнаємося про історію зубної щітки.

Виявляється, люди чистили зуби завжди, навіть 5000 р. тому. Тоді до їхніх послуг були маленькі гілочки, які вони розплющували з одного кінця, аби посилити очисні властивості.

Те, що ми називаємо карієсом, раніше називали костогризом, або костоїдом. Намагалися з ним боротися, і доволі успішно. Як?

Стародавні римляни користувалися для чищення зубів спеціальними мазями й дерев’яними паличками, а також порошками, виготовленими зі спаленого оленячого рога.

До речі, римляни для складної справи чищення зубів тримали спеціальних рабів.

 

3-й учень. В Індії з давніх часів до наших днів для чищення зубів користуються гілочками дерева «нім». Досить зняти з такої гілочки кору й пожувати її, і розмочені волокна вправно очистять зуби, а приємний на смак сік, який буде при цьому виділятися, не лише має дезінфікувальні властивості — він ще й зуби зміцнює.

На Русі за часів царювання Івана Грозного після їжі пускали в хід зубну мітлу або віник — паличку зі жмутком щетини. У селах зуби не просто чистили — їх відбілювали дрібно розтертим попелом, сіллю, порошком пемзи чи липового вугілля.

 

4-й учень. Першу письмову згадку про зубну щітку зустрічаємо в англійській пресі середини ХVIIст. І тільки в XVIII ст. у Німеччині з’явилися зубні щітки тієї конструкції, яку ми бачимо і якою користуємося зараз. Це були щітки зі щетини дикого кабана.

 

VIII. Застосування знань і засобів дій

— На партах лежать гребінці, між зубцями яких є вата (модель щелепи із залишками їжі), і зубні щітки.

Визначте, у якому напрямку необхідно чистити верхню й нижню щелепи, щоб ефективно видалити частки їжі?

 

ІХ. Заключна частина

— Тож зумійте зберегти подароване природою! Білосніжну усмішку збережіть на все життя.

 

Література

1. Світліковська Галина. А ви давно були у стоматолога? — Волинь. — 2009. — № 140. — 15 грудня.

2. Світліковська Галина. А зуби вставимо штучні? — Волинь. — 2011. — № 117. — 18 жовтня.

3. Школа здоровья / сост. Е. М. Люсько. — Мн. : Красико-Принт, 2006.

4. Ярмарка здоровья / авт.-сост. И. Н. Пичучина. — Минск : Красико — Принт, 2007.

Dounload PDF

Відгуки читачів