Використання проектних технологій на уроках англійської мови

 

Бондаренко А. А., ЗОШ № 10, м. Новий Буг, Миколаївська обл.


 

Педагогічна діяльність є процесом розв'язання нескінченної низки педагогічних задач, підпорядкованих загальній кінцевій меті — формуванню особистості... людини, її світогляду, переконань, свідомості, поведінки. Тому для себе я обрала проблемне питання «Використання проектних технологій на уроках англійської мови».

 

На мій погляд, саме проектна робота — найвдаліший метод розвитку особистості, а саме креативності учнів, найбагатша форма залучення дітлахів додослідної, пошукової роботи, чудова можливість спонукати дітей до експерименту, знаходження нових шляхів розв'язання тих чи інших проблем, справжній відпочинок від рутини. Це надає можливості кожній дитині на уроках проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті знання й навички з лексики, граматики тощо; поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати на все власний погляд, навчитися слухати думки інших і поважати їх. Це заохочує дітей до творчих експериментів, креативного мислення. Працюючи над проектом, учні проводять невеличку дослідну роботу. Діти займають активну позицію під час проектної роботи. Проектна робота є практичним шляхом реалізації освітніх цілей на уроці, розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. І врешті-решт, проектна робота якнайкраще інтегрує освіту й виховання. Якісна та продуктивна реалізація проекту значною мірою залежить від попередньої підготовки та наявності в дітей необхідних знань та вмінь. Основне навантаження з виконання проекту лягає на учнів, я виконую лише роль консультанта, надаю методичну допомогу, здійснюю контроль, надихаю учнів на творчий лад, роблю акцент на тому, наскільки запропонована тема важлива та актуальна для дітей, суспільства.

 

На другому етапі учні збирають інформацію, котра різнобічно характеризує проблему, доводить її актуальність. Вони готують творчі роботи з малюнками, аплікації з вирізками з періодичних видань, фотоколлажі, проспекти, буклети, відеоматеріали, газети.

 

Так, на уроці у 7-му класі з теми «Здоров'я та здоровий спосіб життя» учні виготовили проспект-пам'ятку «Правила здорового способу життя». А група учнів 10-го, 7-го та 9-х класів створили міні-проект — відеофрагмент «Яку їжу ми вживаємо». Семикласники, вивчаючи тему «Хвороби», презентували слайдову роботу на тему «Різні види болей». Учні 9-х класів під час вивчення теми «Сполучене королівство Великобританії та Північної Ірландії» виконали декілька проектних робіт. Одна з них — це віртуальна подорож визначними місцями Лондона, яка була виконана за допомогою слайдів, а також яскраво оформлені фотоколлажі на тему «Традиції та звичаї Великобританії». Оцінювання фотоколлажів відбулося за анонімним голосуванням. Цю ідею також підказали учні та зробили оригінальну скриньку для голосування. Учні 6-го класу під час вивчення теми «У магазині одягу», об'єднавшись у невеликі групи, створили міні-журнали «Світ моди», у яких зобразили прекрасні моделі одягу. А презентацію проводили під музику та супроводжували цікавими описами та поясненнями. П'ятикласники щойно почали робити перші кроки у світ проектних технологій і вже мають певні результати. Перша проектна робота у цьому класі «Створення PressCard» за зразком у підручнику, але вимагає від дітей певних орфографічних знань (написання вулиці, прізвища, країни, міста). Постає проблема, як дизайнувати роботу. Хтось намалював квіточки, а хтось витримав діловий стиль; хтось написав зміст червоним кольором, а хтось помітив, що червоний колір — це колір для вчителя, а колір ділового стилю — це чорний. Виконуючи роботу, діти закріплюють знання відомостей про себе, у них виховується художній та естетичний смак. Учні сьомого класу під час вивчення теми «Рецепти приготування їжі» виконали різноманітні проекти. Але одна із учениць не тільки представила свою розгортку — «Рецепти моєї матусі», а ще, використавши гру, подарувала рецепти чотирьом учням. А на останок пригостила всіх смачним печивом, яке спекла за рецептом своєї матусі.

 

Як відомо, Нью-Йорк — місто контрастів. От і групі учнів 9-х класів це місто припало до душі. Тому вони і вирішили створити слайди, виконані в комп'ютерному режимі, про райони Нью-Йорка у вигляді віртуальної подорожі на літаку та прокоментували їх на англійській мові. У 9-му класі під час вивчення теми «Вибір професії» діти висловлювали свої думки про те, ким вони хочуть в майбутньому стати. Ткачук Юлія створила фотоколаж, який розкривав нам її бажану професію. А фотоколаж був зібраний із ілюстрацій відомого телесеріалу «Моя прекрасна нянька», і всі репліки няні під вирізками були написані англійською мовою.

 

Проекти розвивають логічне мислення, навички стилістичного оформлення думки, правильного добору слів.

 

Виконання такого завдання, як написання проектів, вимагає від учня обдумування і формування основних ідей з предмета.

 

Джерела інформації для учнів я пропоную бібліотеку, газети, радіо, телебачення, журнали, вчителів школи, батьків, електронні засоби спілкування, рекламні буклети.

 

На наступному етапі діти систематизують матеріал, дизайнують, створюють і оформлюють роботу. Учні 7-го класу готували індивідуальні проекти — проекти, що виконуються одним учнем під моїм керівництвом, з теми «Їжа, яку ми їмо кожного дня». Вони уявляли, що в майбутньому стануть  рестораторами, створювали та дизайнували «Меню свого ресторану».

 

Проекти, в структурі яких акцент зроблений на презентації, діти полюбляють найбільше. Ці проекти називаються інформаційними. Так під час вивчення у 8-му класі теми «Музика. Мій улюблений виконавець» група дівчаток-шанувальниць творчості Тіни Кароль, презентували відеофільм «Сходинки до слави» (про життєвий та творчий шлях молодої співачки).

 

Рольові проекти — це проекти, у яких від початку визначені лише ролі учасників і правила взаємовідносин між ними, тоді як структура, форма продукту й результати залишаються відкритими до самого кінця, є більш дієвими у моїй практиці під час проведення англомовного гуртка «Майбутні актори». Практика свідчить, що під час рольових ігор, сценок діти почуваються  розкутими, не боятьсязробити помилки, вживаються в роль. Так під час проведення тижня англійської мови відбувся звітний концерт «Фабрики зірок», на якому учні грали роль та демонстрували свої таланти англійською мовою. Учні 7-го класу поставили казки «Попелюшка» та «Червона шапочка».

 

Учениці 9-х класів виконали пісню “CouldIHaveThisKissForever“ Вітні Х'юстон та Енріке Іглесіаса, а учениця 9-го класу Піднебесна Юлія виконала вірш шотландського поета Роберта Бернса «Моє серце у височинах».

 

Учні 6-го класу є прихильниками творчих проектів, центром яких є творчий продукт — результат самореалізації учасників проектної групи. 6-класники писали фантастичні оповідання, наприклад «Яким я уявляю... ?» (письменника, подію, виконавця, себе в майбутньому) і обов'язково оформлюють свої твори у вигляді книжечок. Це дає змогу розвивати їхню творчість та фантазію.

 

У час, коли телекомунікаційні технології стали поширеними, наша молодь вражає своїми здібностями у створенні телекомунікаційних проектів — групових проектів, що організовують на основі комп'ютерних телекомунікацій. Наприклад, найстарші учні нашої школи створили відеоролик «Найбільші винаходи людства».

 

Четвертий етап — презентація самого проекту. Рекламується з метою підвищення мотивації участі в його реалізації, усвідомлення його значимості. На презентації я створюю доброзичливу атмосферу (іноді звучить музика).

 

Наприклад, проект «Туристичний гід до Англії», який презентували учні 9-го класу, вийшов дуже цікавим.

 

«Уявіть, — сказала я, — що ви — туристичний агент, і ваше завдання — набрати групи туристів до Великобританії. Не буде туристів, не буде прибутку і вам. Ваше завдання — зробити такий яскравий і цікавий туристичний гід, щоб дивлячись на нього, людина сказала: «Я хочу тільки в Англію».

 

Як відомо, фантазія в дітей дуже розвинута, тому і результати цього проекту, особисто для мене, були не очікуваними. Учні створили в нестандартній формі постер, на якому були зображені найбільші міста Англії, їхні визначні місця, а також маєтки відомих співаків. Весь показ супроводжувала музика легендарної англійської групи «Бітлз». Після показу постера учасники проекту кожному учневі роздали пільгові квитки на літак та кишенькові гроші (в іноземній валюті).

 

А ось під час вивчення теми «Великобританія» у 7-му класі однією із підтем було «Життя видатних людей. Принцеса Діана». Розповідаючи про її життєвий шлях та трагічну загибель, учні самі запропонували створити міні-проект у вигляді фотоколлажу «Яким я уявляю життя принцеси Діани?» Група учнів, попрацювавши з журналами, виготовила аплікацію з фотографій життя принцеси Діани, а також під кожним знімком був зроблений відповідний коментар тієї чи іншої події. Але найбільше вразило те, що дівчатка після показу фотоколлажу продемонстрували уривок із казки «Попелюшка», мотивуючи, що кожна з них прагне бути принцесою і зустріти свого принца.

 

І на останньому етапі я разом з учнями підбиваю підсумки. Говорю про те, що дітям вдалося найкраще, яких помилок можна було б уникнути. Таким чином, здобувається важливий навчальний і життєвий досвід. Після виконання таких проектів у дітей з'являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення культури й англійської мови взагалі. Також хочу додати, що метод проектів стимулює потреби дитини в самореалізації, самовираженні, в творчій особистісно та суспільно значимій діяльності, дозволяє поєднувати в педагогічному процесі колективне та індивідуальне. Це технологія, яка забезпечує розвиток особистості дитини, дозволяє вести учнів сходинками розвитку — від проекту до проекту.

Dounload PDF

Відгуки читачів