Надзвичайні ситуації. Викрадання дітей і торгівля ними. Урок у 8 класі

 

О. В. Ужакіна, м. Горлівка, Донецька обл.


 

Мета:

  • формувати уявлення учнів про проблему торгівлі дітьми, види експлуатації дітей;
  • ознайомити з основними передумовами втягнення дітей у рабство, а також головними шляхами запобігання порушенню прав дитини;
  • розвивати вміння аналізувати отриману інформацію;
  • виховувати толерантне ставлення до дітей, які потрапили в складну життєву ситуацію, сприяти формуванню бажання творити добро, засудження байдужості й жорстокості.

 

Тип уроку: урок-конференція з використанням інноваційних прийомів навчання.

 

Обладнання: мультимедійні засоби й презентація, фліп-чарти, маркери, мікрофон, малюнки, олівці, підручники, зошити, папір формату А4, музичний супровід, виставка «Нормативно-правові документи із захисту прав дитини», формат круглого столу (парти розташовані колом).

 

Хід уроку

 

I.Організаційний момент (1 хв)

Вітання, шикування в коло, уточнення відсутніх, чергових.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів (2 хв)

Учні стоять у колі, учитель просить їх по черзі показати пантомімою надзвичайні ситуації (НС) того чи іншого походження, які вивчали на попередніх уроках, а всі інші учні пантомімою показують, як треба діяти під час показаної НС.

 

III. Повідомлення теми уроку. Мотиваційна вправа (1 хв)

Учитель просить учнів показати пантомімою безпритульність, рабство, цікавиться, чи є ці явища небезпечними. Учні також показують, як від них захиститися. Учитель пояснює, чому в деяких дітей це не вийшло, і просить сісти за круглий стіл.

 

IV. Конференція (20 хв)

Учитель бере на себе роль спікера, оголошує присутніх на конференції (учнів у ролі журналістів, міліціонерів, працівників соціальних служб, інтернатів, служб у справах дітей). Ставить перед учасниками конференції проблемні запитання, підтверджуючи їх слайдами відеопрезентації, та спонукає учасників до обговорення проблем безпритульності й бездоглядності. Учить учнів правильно представлятися, ставити запитання, відповідати на них, використовуючи вправу «Мікрофон». Наприклад, запитання: Рикова Анастасія, газета «Вечірня Горлівка». Назвіть, будь ласка, основні ознаки безпритульності. Відповідь: інспектор служби у справах неповнолітніх, Онасенко Ірина.

 

Питання, які слід розглянути:

4.1. Ознаки безпритульності й бездоглядності, їх наслідки, у чому полягає загроза для інших підлітків, як боротися з цими явищами. (Учні посилаються на підручник, с. 22-23, і пригадують відеослайди.)

4.2. Торгівля дітьми й пов’язані з нею злочини.

 

Із року в рік усе більше дітей в усьому світі вивозять до інших країн із метою використання у важкій праці, всиновлення для жебракування, створення дитячої порнографії, надання інтимних послуг. Число таких дітей уже перевищує 2 млн.

— Що ж сприяє збільшенню продажу дітей? (Відповідає представник ООН)

Як відбувається втягнення дітей у торгівлю людьми? (Відповідає прокурор)

— Які форми може мати незаконне використання дитини? (Відповідає представник ООН)

Що відомо про сексуальну експлуатацію дітей? (Відповідає психотерапевт)

Чи висвітлювалися в українських ЗМІ випадки сексуальної експлуатації дітей? (Преса)

— Кого слід найбільше остерігатися, хто купує дітей? (Відповідає депутат Верховної Ради України)

Як експлуатують дитячу працю? (Відповідає інспектор з охорони праці)

Чи відомі вам історії експлуатації українських дітей? (Преса)

А як потрапляють діти в порнобізнес? (Відповідає прокурор)

Що відомо з цього приводу пресі? (Преса)

Із якими ще цілями купують і продають дітей? (Відповідає представник ООН)

— До яких наслідків може призвести торгівля дітьми? (Інспектор служби у справах неповнолітніх)

 

4.3. «Мозковий штурм»

Де можуть діяти торгівці людьми й що вони зазвичай пропонують?

Можливі відповіді:

Місце

Пропозиція

Агенція з працевлаштування

Робота

Інтернет

Знайомство, дружба, відпочинок

Знайомі (іноді родичі)

Робота, відпочинок

Шлюбні агенції

Одруження

Молодіжні агенції

Навчання за кордоном

Туристичні агенції

Подорожі, робота, навчання, відпочинок

 

V. Гра в парах «Тиск» (1 хв)

Учні по черзі тиснуть одне одному на плечі. Аналізують відчуття, порівнюють фізичний і моральний тиск.

 

VI. Робота в групах. Розминка (4 хв)

Тиск інакше можна назвати насильством. Насильство буває: фізичне, психологічне, сексуальне, економічне. Назвіть найбільш поширені прояви одного з видів насилля. Учні об’єднуються в 4 групи за видами насилля. Обговорюють завдання, записують варіанти, презентують, прикріплюють необхідне на дошку.

 

VII. Робота в групах. Проект пам’ятки «НІ» насильству» (10 хв)

(Інформацію учні можуть брати в Інтернеті, для цього необхідні сайти вказано на дошці.)

1 група: правила безпеки на вулиці;

2 група: домашнє насильство;

3 група: насилля в школі;

4 група: куди звернутися, якщо насилля відбулося?

 

VIII. Вправа «Хто яке серце має?» (2 хв)

— Чуйне серце у…

— Кам’яне серце у…

— У мене серце…

— Самотнє серце у…

— Байдуже серце у...

— Прекрасне серце у...

— У мене серце...

— Крижане серце у...

— Золоте серце у…

— У мене серце…

— Недобре серце у...

— Гаряче серце у…

— У мене серце…

 

IХ. Закріплення знань учнів. Вправа «Незакінчене речення» (2 хв)

Закінчити речення «Після цього уроку я…»

 

ХХ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок (1 хв)

 

ХI. Домашнє завдання (1 хв)

Підручник (с. 21-23), прочитати, написати міні-твір «Моє ставлення до безпритульних».

За бажанням: розробляння презентацій, проектів, створення малюнків, складання повідомлень, ситуаційних задач.

 

ХII. Прощання

Усі разом кажуть: «Будьмо пильними! Будьмо добрими!»

 

Література

1. Тагліна О. В. Основи здоров’я : підручник для 8 класу.

2. Левченко К. Б. Запобігання торгівлі людьми та експлуатації дітей : навчально-методичний посібник.

3. Калошин В. Ф. Позитивне мислення : щастя, здоров’я, успіх : навчальний посібник.

4. Доповідь Хуана Мігеля Петіта на засіданні ООН після відвідування України «Про торгівлю дітьми, дитячу порнографію та проституцію».

5. Звіти служби у справах неповнолітніх міста Горлівки та статистичні дані по Україні.

6. Нормативно-правові документи із захисту прав дитини.

7. ЗМІ, Інтернет-статті із зазначеної проблеми.

Dounload PDF

Відгуки читачів