Технологія вирощування декоративних кущів. Урок у 8 класі

 

Ю. В. Бараболя, учитель трудового навчання, ІІ кваліфікаційна категорія, Червоноукраїнська ЗОШ І–ІІІ ст., Березанський р-н, Миколаївська обл.


 

Тема. Технологія вирощування декоративних кущів. Місце декоративних кущових рослин в озелененні території. Їх естетична і захисна роль. Загальна характеристика традиційних українських декоративних кущів (калина, бузок, жасмин).

 

Мета уроку:

  • навчальна: навчити учнів характеризувати декоративні рослини, ознайомити з їх сортами, дати поняття про способи розмноження і догляду за рослинами; формувати вміння висаджувати саджанці декоративних рослин;
  • розвивальна: сприяти розвитку сенсорної сфери, пам’яті, спостережливості, логічного мислення;
  • виховна: виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника; ознайомити учнів з професією садівника.

 

Зміст уроку

1. Теоретичні відомості: місце декоративних рослин в озелененні території. Загальна характеристика декоративних кущів (калина, бузок, жасмин), їх оцінка й добір для конкретних умов регіону. Способи розмноження, садіння, догляду за рослинами. Захист від шкідників.

 

2. Практична робота. Відбір і висаджування саджанців. Догляд за рослинами.

 

Об’єкти праці: саджанці декоративних рослин (калини, бузку, жасмину).

 

Дидактичні засоби: підручник (навчальний посібник); робочий зошит проекту декоративних кущових рослин; плакати: «Будова декоративних кущових рослин»; інструкційна карта на висаджування декоративних рослин.

 

Обладнання, інструменти, матеріали: садові лопати, живці бузку, калини, граблі, розмічальні кілочки.

 

Трудові дії, прийоми й операції: висаджування саджанців декоративних рослин.

 

Методи навчання: розповідь; бесіда; показ; демонстрування; фронтальне опитування; практична робота; метод проектів.

 

Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна; групова; робота в парах.

 

Тип уроку: комбінований.

 

План уроку

I. Організаційний момент (2 хв).

 

II. Повторення раніше вивченого матеріалу (5 хв).

 

III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв).

 

IV. Вивчення нового матеріалу (10 хв).

 

V. Закріплення нового матеріалу (5 хв).

 

VI. Практична робота.

6.1. Вступний інструктаж (10 хв).

6.2. Самостійна практична робота учнів та інструктаж учителя (40 хв).

6.3. Заключний інструктаж (3 хв).

 

VII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговим (4 хв).

 

VIII. Підведення вчителем підсумків заняття (5 хв).

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Перевірка присутності учнів та їхньої підготовленості до уроку (наявність зошита проекту, підручника, спецодягу тощо).

Призначення чергових.

Ознайомлення учнів із планом уроку.

 

ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу

Аналіз домашнього завдання (перевірка виконання проектного завдання, винесеного на самостійне опрацювання).

Усне опитування

-Як розмножують калину?

-Яке значення декоративних рослин в озелененні території?

-Чим відрізняються калина, бузок, жасмин від інших садових рослин?

-Коли висаджують калину?

-Які біологічні особливості калини?

-У чому суть догляду за калиною?

 

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Розповідь учителя про важливість вирощування кущових рослин. Перегляд відеоролика «Озеленення території з допомогою кущових рослин».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Загальна характеристика кущових декоративних рослин (калини, бузку, жасмину).

 

Розповідь учителя

— Серед поширених рослин, які використовують для декоративного оформлення, є бузок, калина, жасмин тощо.

 

Бузок— кущова декоративна рослина заввишки до 5 м, із великою кількістю гілок, на яких утворюються суцвіття з квітками, діаметром 2,5 см кожна. Зацвітають вони у травні й квітнуть упродовж 20 днів. Квітки, залежно від виду рослини, можуть бути білого, оранжевого, фіолетового кольорів або їх відтінків. Квіти мають приємний, ароматний запах. Нині селекціонерами виведено близько 300 видів бузку. Усі ці рослини невибагливі до вологи й родючості ґрунту, але краще ростуть і квітнуть на удобрених і добре оброблених ґрунтах. Листя блискуче, темно-зеленого кольору. Восени листя деяких видів бузку стають фіолетовими зверху і жовтими знизу, що робить рослину особливо декоративно привабливою.

 

Калина— гіллястий кущ або невелике (2–4 м) дерево. Листя на калині протягом літа зелене, а восени — жовтого, червоного, пурпурового кольорів з різними відтінками. Черешки листків довгі з залозками при основі. Квітки білі, пахучі. Плоди — червоні кулясті, зібрані в грона, достигають у жовтні й довго тримаються на гілках. Калина зимостійка й вимоглива до вологи рослина, здатна витримати загазованість повітря. Її можна побачити в лісах, на берегах річок, озер, боліт. Розмножується здерев’янілими й зеленими живцями, відсадками, насінням. Однак насіннєвий спосіб незручний тим, що потребує тривалого періоду передпосівної підготовки, а також тим, що сіянці на два-три роки пізніше починають плодоносити. Офіційно зареєстрованих сортів калини не існує. Проте вже виділили й розмножують сорт Київська садова № 1.

 

Жасмин— кущова рослина з духмяними квітами. Відомо близько 300 її видів. Вирощують як декоративну рослину або для отримання з квіток ефірного масла, яке використовують у парфумерії, харчовій промисловості для ароматизації виробів тощо.

 

2. Особливості планування

Розповідь учителя

— Декоративне оформлення присадибної ділянки розпочинають із розробляння її плану. З цією метою на ньому наносять у масштабі розмір земельної ділянки, місця розташування будівель, планують місця майбутніх клумб, газонів, бордюрів тощо.

Як же правильно розмістити рослини на присадибній ділянці? Для прикрашання входу до присадибної ділянки використовують великі дерева, а по краях доріжок, алей висаджують кущові декоративні рослини. Кущові рослини заввишки 1–1,2 м, висаджені вздовж алей, доріжок, називають бордюрами. Бордюри з кущових рослин восени періодично «стрижуть», надаючи їм певної геометричної форми, для їх формування можна використати жасмин, бузок, калину й інші кущові рослини. Низькорослі кущові рослини висаджують на передньому плані, вищі дерева — на задньому плані для захисту чи фоноутворювання.

Формуючи декоративні насадження на присадибній ділянці, необхідно враховувати, що бузок, жасмин — світлолюбні рослини, гарно квітнуть у разі значного попадання на них сонячного проміння. Менше їх квітіння в затінених місцях. Калина порівняно менш вимоглива до світла, але більше потребує вологи, тому її часто висаджують для декоративного оформлення поблизу криниць, басейнів, фонтанів.

 

3. Особливості вегетативного розмноження рослин

Розповідь учителя

— Розмножують кущові рослини вегетативно, здебільшого кореневими пагонами. Для цього ранньою весною або восени, після завершення цвітіння рослини, добре розрослі й розвинені кореневі паростки відкопують садовою лопатою й пересаджують на постійне місце. Цей спосіб має ряд переваг. Рослини швидко ростуть, повністю зберігають декоративні форми материнської рослини, тоді як вирощеним із насіння ці властивості здебільшого не вдається зберегти. Утворені кореневі паростки можна викопувати разом із коренем материнської рослини й не боятися, що їх можна пошкодити, а рослина — загине. Навпаки, материнська рослина при цьому збільшує кількість кореневих паростків і краще квітне.

 

4. Технологія висаджування й догляду за кущовими декоративними рослинами

Розповідь учителя

— Важливим етапом вирощування кущових декоративних рослин є висаджування. Практично його можна виконувати з весни до осені. Проте кращий результат дає висаджування ранньою весною до початку активного росту рослини або восени після її цвітіння.

 

Крони кущових рослин формують ранньою весною до початку соковиділення чи восени після завершення цвітіння, коли температура навколишнього середовища не перевищує 4-5 °С. При цьому видаляють секатором зламані, перекручені, пошкоджені, перехрещені гілки й частини рослини, які можуть надати їй непривабливого зовнішнього вигляду. Необхідно стежити також, щоб під час відрізання пошкодженої або зайвої гілки не утворити тріщин на основній частині рослини, відшарування чи ушкодження кори, надто великих залишків частини гілки, що видаляють. Відрізаючи товсті гілки садовою пилкою, необхідно спочатку виконати надріз із нижнього боку на 1/3 її діаметра, а потім продовжити цю саму операцію зверху.

 

Місця зрізування покривають спеціальною суспензією (варом), який реалізують у торговельній мережі, або масляною фарбою світлого кольору. Квітки, що відцвіли, треба також обрізати, оскільки вони споживають із рослини поживні речовини. У результаті зменшують їх доступ до тих частин рослини, що квітнуть.

 

Восени рослини необхідно підготувати до зимівлі. Листя в цей період краще не прибирати. Воно захищає кореневу систему від промерзання.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Запитання для закріплення вивченого матеріалу

-Які ви знаєте біологічні особливості кущових декоративних росли?

-Яка роль декоративних рослин в озелененні території?

-Які особливості розміщення бузку, калини, жасмину під час формування декоративних насаджень?

-Які ви знаєте способи вегетативного розмноження декоративних рослин?

 

VІ. Практична робота

Відбір і вирощування саджанців декоративних кущових рослин.

 

Мета: навчити учнів висаджувати декоративні кущі рослин із метою озеленення території.

1. Вступний інструктаж

Учитель повідомляє учням, що під час цієї практичної роботи вони одночасно виконують технологічну частину проекту, який вони розробляють («Бузок — окраса довкілля»), а потім будуть захищати. Працюють учні за розробленою технологічною картою, одночасно ведучи робочі зошити проекту за визначеними завданнями.

 

2. Інструктаж до виконання практичної роботи

Учитель повідомляє, що, комбінуючи розміщення кущових рослин, можна декоративно оформляти будь-яку земельну ділянку. Проте для цього необхідно знати, які з рослин більше, а які менше вимогливі до родючості ґрунту, які сонцелюбні, а які — тінелюбні, які морозостійкі, які швидко ростуть, а яким для цього потрібно більше часу. У декоративному оформленні необхідно також ураховувати колір листя, кори, квіток у різні пори року, форму й структуру крони, висоту в різні періоди розвитку. Із урахуванням цих особливостей можна формувати різні варіанти композиції. Кущові рослини, наприклад жасмин, висаджують групами на відстані 0,5-2 м один від одного, а бузок — 1-3 м. Групу із кущових рослин можна висаджувати суцільно або з невеликими проміжками між окремими групами від 2 до 5 м.

 

За принципом побудови групи можуть бути симетричними, тобто з висадженими у вершинах трикутника, чотирикутника тощо, або компактними — висадженими по кілька штук один біля одного, чи вільно висадженими.

 

Висаджуючи кущові декоративні рослини, необхідно знати їх вимогливість до ґрунтів. Калина й бузок — не досить вимогливі до родючості, а перед висаджуванням жасмину ґрунт необхідно удобрити перегноєм і торфом. Після висаджування всі рослини ретельно поливають.

 

Практичну роботу виконують групами. Кожна група отримує інструкційну картку з послідовністю виконання агротехнічних операцій. Для економії часу краще в групах розподілити виконання робіт між учнями, провести практичну роботу в формі гри-імітації, коли кожний член групи набуває навичок певної сільськогосподарської професії.

 

3. Інструктаж із безпеки праці

Можна використати такі ігрові форми:

1) учитель демонструє виконання правила й озвучує його початок, учні мають його продовжити; учні виконують роботу в групах; учитель оцінює, яка група скоріше продовжить правила;

2) учитель демонструє виконання правил із порушенням, учні мають його виправити, озвучивши правило правильно.

 

4. Виконання практичної роботи

Практичну роботу виконують відповідно до пори року:

1) садіння декоративних рослин;

2) відбір і висаджування саджанців;

3) естетичне оформлення (фігурне обрізування) кущів і дерев, догляд за рослинами (видалення сухих пошкоджених гілок, прибирання).

Роботу учнів увесь час треба контролювати, учасно поправляючи тих, хто допускає помилки. Доцільно час від часу нагадувати про прийоми безпечної праці.

 

VІІ. Підсумки уроку

Учитель просить учнів самим оцінити виконану роботу, аналізує якість виконання робіт, зазначає недоліки, пояснює способи їх усунення.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника. Виконати завдання до проекту «Бузок — окраса довкілля».

Dounload PDF

Відгуки читачів