Дихання. 9 клас

 

Л. М. Краснянська, учитель біології вищої категорії Корюківської ЗОШ № 1, Чернігівська обл.


 

Цілі: узагальнитий систематизувати знання учнів про значення дихання, будовуй функції органів дихальних шляхів та органів дихання, особливості газообмінув легенях і тканинах, дихальні рухи та їх регуляцію, хвороби органів дихання та їх профілактику; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, навички спілкування, творчу активність, уміння узагальнювати, логічно мислити, робити висновки, сприяти гігієнічному та екологічному вихованню учнів.

 

Обладнання: комп’ютер,записи фрагментів фільмів, слайди, назви зупинок, мультимедійна дошка, візитні картки, німі малюнкий таблиця дихальної системи, малюнки з помилками «Положення голосових зв’язок під час розмови, мовчання, шептання», конверти з написамий переліком ознак трахеї та бронхів, діаграма Ейлера — Вена, схеми «Газообміну легенях», «Газообміну тканинах», біологічне лото, халат лікаря, діжка з діжечками.

 

Тип уроку: узагальненняй систематизації знань учнів.

 

Форма проведення: урок-подорож.

 

Хід уроку

 

I. Організаційна частина

Учитель

Сьогодні до нас

Завітали гості в клас,

Тож доброго дня їм побажаємо

І урок свій починаємо.

У кожного на парті є візитна картка. Впишіть до неї своє прізвище та ім’я. За роботу на уроці ви будете отримуватий виставлятив картці плюси відповідно до зупинок подорожі.

 

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель.Перегляньте фрагмент фільмуй поміркуйте:

  • Про який життєво важливий процес йдетьсяв ньому? (Дихання)
  • Що таке дихання?
  • Яка система його забезпечує?
  • Чому ж людина може прожити без кисню не більше 2хв?

Відповісти на ці питання необхідно буде наприкінці уроку.

 

III. Повідомлення темий завдань уроку

Учитель.Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож дихальною системоюй узагальнимо та систематизуємо ваші знання про її будову, функції, захворювання.Відкрийте зошитий запишіть тему уроку — «Дихання».

 

IV. Узагальненняй систематизація знань учнів

Учитель. Зупинки нашої подорожі відповідатимуть органам дихальної системи. Щоби визначити ці зупинки, вам необхідно підписати в зошитах частини дихальної системи, зображеної на таблиці та німих малюнках на партах.

 

Бесіда

  • Які органи належать до верхніх дихальних шляхів?
  • Які органи належать до нижніх дихальних шляхів?

Учитель. Перша зупинка нашої подорожі — «Носова порожнина».

Я читатиму вірш. Коли зупинятимуся,ви вставлятимете слово за змістом.

Носова порожнина — орган важливий,

Має він праву і… (ліву) частини,

Між ними є… (перегородка),

Вистилає порожнину слизова… (оболонка).

 

Повітря, яке людина вдихає,

Слиз… (зволожує), кров… (зігріває).

Лізоцим… (знешкоджує) бактерій,

Їх з пилом виділяє війчастий… (епітелій).

Багато є рецепторів — чутливих… (клітин),

Вони сприймають… (запах)різних… (речовин).

 

Бесіда

• Чому не можна дихати ротом?

• Що таке чхання? Чому воно виникає?

 

Учитель. Наступна зупинка подорожі — «Носоглотка, глотка».

 

На слайді показано особливості будови цих органів.

• Чому носоглотку вважають захисним бар’єром дихальних шляхів?

• Які дві трубки починаються від глотки?

• Яку функцію виконують носоглоткай глотка?

 

Наступна зупинка — «Гортань».

• З чого складається гортань?

• Який з хрящів, що сладають гортань є найбільшим?

Проведемопрості досліди.

 

Дослід 1

Знайдіть щитовидний хрящу себе на шиї. Спробуйте ковтнути. Що відбувається із щитовидним хрящем?

 

Дослід 2

Чи дихає людина під час ковтання? Спробуйте ковтнути. Який висновок можна зробити?

 

Питання до учнів

• Зверніть увагу на слайд із зображенням гортані.Яке значення має надгортанний хрящ?

• Яку ще функцію виконує гортань?

• Які частини гортані забезпечують утворення голосу?

• Перед вами на партах малюнок із помилками. Знайдіть помилки, визначивши положення голосових зв’язок під час розмови, шептання, мовчання. Поясніть їх.

 

Учитель. Наступна зупинка — «Трахея. Бронхи».

У кожного на партіє конверт, на якому вказано частину дихальної системи. З переліку ознаку конверті виберіть ті, що характеризують:трахею — I варіант, бронхи — II варіант.

Хрящові півкільця, хрящові кільця, бронхіоли, альвеолярні пухирці,задня стінка з непосмугованих м’язів, слизова оболонка, капіляри, транспортна функція, захисна функція.

 

Учитель. Наступна зупинка — «Легені».

• Що таке легені?Користуючись діаграмою Ейлера — Вена, вкажіть спільній відмінні ознаки в будові правої та лівої легень.

• Яка основна функція легень?

• Де ще відбувається газообміну організмі людини?

• Візьміть на партах схеми (учні І варіанта — «Газообміну легенях», учні IIваріанта — «Газообміну тканинах»). Заповніть схему на картках, поставивши реченняу правильній послідовності.

 

І варіант

Під час вдиху атмосферне повітря надходить до легень →… →… →… →… →… →… →… вуглекислий газ проникає в альвеолий під час видихувиводиться назовні.

 

Речення

1. В альвеолах змішується із залишковим об’ємом повітря.

2. Поартеріях малого кола кровообігу в легені надходить венозна кров.

3. Полегеневих венах кров надходить до лівого передсердя.

4. Артеріальнакров надходить до великого кола кровообігу.

5. У результаті дифузії кисень проходить через стінки альвеол і капілярів у кров.

6. Кисеньсполучається з гемоглобіном еритроцитів, утворюючи оксигемоглобін.

7. Кров стає артеріальною.

 

II варіант

Артеріальна кров постачає тканини киснем у вигляді оксигемоглобіну→… →… →… →… →… →… →… →…у легенях CO2виводиться з організму.

Речення

1. За законами дифузії,кисень через стінки капілярів переходить у тканинну рідину.

2. Кисень проникає в клітини.

3. Завдяки дифузії з клітин через тканинну рідину CO2надходить у капіляри.

4. Венозна кров надходить до легень.

5. Кисеньвступає в реакції окиснення органічних речовин.

6. У клітинах збільшується вміст вуглекислого газу.

7. Венознакров по венах великого кола кровообігу надходить до правого передсердя.

 

Учні І варіанта зачитують правильну послідовність речень у схемі «Газообміну легенях».

 

Учні II варіанта зачитують правильну послідовність речень у схемі «Газообмін у тканинах».

 

Учитель.Пропоную вам «Біологічне лото». Із запропонованих написів складіть поняттяй дайте їх визначення:

• вдихуване повітря

 

Питання до класу

Скільки у вдихуваному повітрі O2,CO2?

• альвеолярне повітря

• видихуване повітря

 

Питання до класу

Скільки у видихуваному повітрі O2,CO2?

• дихальний об’єм повітря

• додатковий об’єм повітря

• резервний об’єм повітря

• життєва ємність легень

• залишковий об’єм повітря

 

Бесіда, робота зі слайдом

• Які дихальні рухиви знаєте?

• Зверніть увагу на слайд. Поясніть положення діафрагми під час вдиху та видиху.

 

Учитель. Остання зупинка нашої подорожі — «Хвороби органів дихання».

 

Пропоную гру «У лікаря». Ви отримали домашнє завдання —підготувати симптоми захворювання. Лікарю необхідно поставити пацієнту правильний діагноз:

1. У хворого дере в горлі, сухий кашель, який поєднується з відчуттям болю в зіві та за грудиною. Голос стає хриплим.(Трахеїт)

2. Спостерігається періодична задухай кашель під час перебування в дуже накуреному приміщенні. На чистому повітрі цієї хвороби не спостерігають. (Бронхіальна астма)

3. Хвороба розвивається дуже швидко, має дуже важкий перебіг. Уражена слизова оболонка горла. (Дифтерія)

4. Напади кашлю, чхання. Збільшується кількість слизу, який виділяється з носової порожнини хворого. Хвороба швидко поширюєтьсяу скупченні людей.(Грип)

5. Відчуття стиснення горла, біль під час ковтання, підвищена температура, загальне нездужання, гнійні утворення на мигдаликах.(Ангіна)

6. Кашель, часто зі слизовими виділеннями, задишка, біль у грудях, підвищення температури, хрипи.(Бронхіт)

 

Учитель. Подивіться фрагмент фільму про шкідливий вплив палінняй подумайте: чому за тривалого паління виникає кашель?

 

Цікава інформація

1) У спокійному стані, лежачи, людина вживає за добу 400–500 л кисню, роблячи при цьому 12–20 вдихів за хвилину. Для зіставлення: коні роблять 12 дихальних рухів за хвилину, пацюки — 60, канарки — 180. Навесні частота дихання в середньому на третину більша, ніж восени.

 

2) Причиною гикавки є більш різкі, ніж звичайно, скорочення діафрагми. Здавлений звук, що при цьому виникає,є наслідком різкого закриття голосової щілини.

 

3) У стані сонливості, втоми подих стає неглибоким, монотонним. У крові накопичуються вуглекислота та інші продукти обміну, які, впливаючи на дихальний центр, спричиняють позіхання. Під час глибокого повільного вдиху за позіхання кров збагачується киснем. А напруга м’язів, ротової порожнини, обличчя, шиї, що беруть участьу позіханні, сприяє збільшенню швидкості кровотоку в судинах голови. Це поліпшує кровопостачання клітин мозку.

 

4) Позіхання заразне: варто одному почати позіхати, і всі навколо підхоплюють, тому що позіхання легко виникає як наслідувальний рефлекс. Цей рефлекс змушує нас не тільки позіхати, але й посміхатися, якщо поруч хтось сміється.

 

5) Нюх має вплив на поведінку, пам’ять. Це тому, що рецептори в порожнині носа мають зв’язок зі структурою мозку — гіпоталамусом, який відповідає за серцебиття, підтримання артеріального тиску, спрагу, апетит, цикли снуй неспання.

 

Таємниці дихання (фрагмент фільму)

 

Заморочки з бочки

• Де розташований дихальний центр?

• Що визначає гуморальну регуляцію дихальних рухів?

• Збудник туберкульозу.

• Яка ЖЄЛ у жінок?

• Яка ЖЄЛ у чоловіків?

• Прилад для визначення ЖЄЛ.

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Учитель.Пригадайте фрагмент фільму: людина може прожити без кисню не більше2 хвилин. Чому? Яке значення дихання?

Оцінювання учнів

Фрагментфільму «Запорука тривалогой щасливого життя»

 

VII. Домашнє завдання

Виконати тестові завдання, обравши посильний длясебе рівень, повторити матеріал, за який у візитній картці відсутні плюси.

Dounload PDF

Відгуки читачів