Різноманітність голонасінних. 7 клас

 

Т. О. Мора, учитель хімії та біології, учитель-методист Орлівського НВК, Ямпільський р-н, Сумська обл.


 

Цілі: збагатити знання учнів про відділ Голонасінні, формувати вміння самостійно здобувати знання, розширювати кругозір;розвивати розумові процеси — аналізу, синтезу, навички співпраці;виховувати самостійність, відповідальність, любов до біології якнауки.

 

Обладнання: малюнки із зображенням рослин відділу Голонасінні,гральний стіл із вовчком,енциклопедії та довідники, географічнікарти, чорна скринька.

 

Тип уроку: урок-гра.

 

Хід уроку

 

І.Організаційний етап

 

ІІ. Робота в групах

Діти об’єднуються в чотири групи за класами відділу,описують за планом рослини з відповідного класу: Саговникові, Гнетові, Гінкгові та Хвойні; працюють за підручниками, таблицями та додатковою літературою.

 

План

1. Назва класу

2. Найважливіші ознаки рослин цього класу

3. Представники класу, їх розповсюдження

4. Використання людиною рослин класу

5. Дива класу (араукарія, гінкго дволопатеве, вельвічія…)

 

ІІІ. Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»

1. Кислицязвичайна — мешканець ялинкових лісів,має два види квітів:одні — білі, що високо піднімаються над листям, а інші — жовтувато-білі, малопримітні — тиснуться до землі. Навіщо рослині два види квітів і яка між ними відмінність? (Білі квіти ентомофільні, а жовтувато-білі —самозапильні, оскільки ялинові ліси темній у них мало комах. Крім того,кислиця активно розмножується кореневищем.)

 

2. Спочатку це могутнє дерево мало назву «каліфорнійська сосна»або «мамонтове дерево», бо кривісучки старих дерев були схожі на бивні мамонта.1859 року цю рослину описав англієць і назвав «веллінгтонія гігантеа» — на честь англійського героя,полководця Веллінгтона. Пізніше американські ботаніки опротестували цю назву й, на честь свого національного героя, назвавши його«вашингтонія гігантеа». Ми знаємо його під зовсім іншою назвою, яку воно отримало на честь великого вождя індійців. Назвіть це дерево.(Секвоя гігантська)

 

3. На сухих кам’янистих ґрунтах берегів Середземного моря росте цікава рослина — алепська сосна. До цього дерева з великою повагою ставляться мандрівники-невдахи, яким вона дає неоціненну підказку. За які підказки так поважають рослину мандрівники-невдахи? (Стовбур сосни злегка викривлений і нахилений на південь. За цим нахилом мандрівники легко визначають сторони горизонту. Алепську соснуназиваютьдеревом-компасом.)

 

4. Яке дерево нашої планети є найбільш морозостійким? (Модрина. Росте на полюсі холодув Якутії, де морози сягають –70 °С. Найбільш північна точка на земному шарі,де ростуть деревні породи,знаходиться на 72° 37'північної широти на Таймирі. Там росте найпівнічнішийу світі ліс Ари-Мас(Острів лісу) з модрини.)

 

5. До вашої уваги приклад дивовижної співдружності в природі. Вона — птах завбільшки із синичку, сіро-коричневий, з білими плямками на спині, грудках, черевці. Набирає у свій під’язиковий мішечок від 40 до 70 горішків і ховає їх про запас у гнилі пеньки, мох, під коріння. За сезон вона розміщуєв різних місцях до 20 000 насінин. Про більшість із цих схованокз часом забуває,і тоді з’являється він — могутній красень, дерево-диво, яке даєй корм, і надійний притулок. Зважте, що йдеться не тількипро надземну частину. Його потужна коренева система, поступово відмираючи, створює чудернацькі лабіринти, щоє житлом для різних дрібних тварин. Хто вони,ці загадкові«друзі-нерозлийвода»? (Кедр й горіхівка)

 

6. До вашої уваги вірш-загадка.

Йшов дідусь смерековим лісом

За сухим тріскучим хмизом.

Зупинився шишки порахувати,

А як порахував, побіг кожух готувати.

Навіщо дідусь рахував шишки на деревій до чого тут кожух?

(У результатітривалих фенологічних спостережень було помічено, що коли на смереках рясно вродили шишки, слід чекати суворої зими.)

 

7. Онук дідуся вже вкотре питав

Про сніг, який й досі на землю не впав:

— Коли вже, дідусю, настане зима,

Бо й досі ще снігу на ґрунті нема?

— Не докучай мені, сину, щодня,

Краще дивись на модрину зрання.

Що мав побачити онук на модрині, щоб отримати відповідь на своє запитання? (Восени модрина щороку скидає хвою. Фенологи помітили, що тільки-но модрина скинула хвоїнки, через два-три дні випаде сніг.)

 

8. Пара відвару бруньок цього дерева має протизапальну, дезінфікуючу та відхаркувальну діюв разі бронхіту. Ароматизовані ванни з його листя чудово освіжають, бадьорять, відновлюють сили, знімають утому, головний біль, покращують настрій. Мореплавцій мандрівники в давні часи рятувалися листям від цинги, поповнюючи організм вітаміном С. Що це за рослина? (Сосна звичайна)

 

9. Молодий майстер-червонодеревник щойно отримав диплом про закінчення відповідного навчального закладу. Бажає принести користь країні, примножити славу українських майстрів. Але молодому чоловікові важко визначитися в який регіон йому краще вирушити на роботу. Допоможіть майстрові обрати регіон. Відповідь обґрунтуйте. (Карпатський економічний район. Майстром-червонодеревником називають столяра, який досконало володіє своїм ремеслом, не зіпсує найдорожчу деревинуй зможе виготовити з неї найвишуканіші меблі.

 

У народі «червоним деревом»називають тис ягідний, бо його деревина справді червона. Вона дуже міцна, важка, не гниє, не піддається грибковим захворюванням. Меблі з червоного дерева можуть простояти століття. Росте тис ягідний в усій Західній Європі, зокрема в насу Західній Україні.

 

Карпати — традиційний район художніх промислів, продукція яких користується великим попитом як в Україні, так і за кордоном. Найбільші осередки художніх промислів,таких як різьблення по дереву, зосереджено в м. Косові Івано-Франківської області, м. Львові. Розвиток цих промислів має важливе значення і є досить перспективним.)

 

10. Чому в народі говорять: «Куниця тису ягідному сестриця»? (Куниця живиться солодкуватими принасінниками насіння тису та сприяє його поширенню.)

 

11.У чорній шухлядіє ліки, виготовленіз гілок рослини, що належить до класу Гнетові. В Україні ця рослина поширена в степах Криму та сприяєзакріпленню пісків. Ліки з неї використовують для звуження кровоносних судин, підвищення артеріального тиску та розслаблення гладеньких м’язів. Ліки можуть стати отрутоюв разі непрофесійного ставлення до них. Назвіть цю рослинуй ліки, якіз неї виготовляють. (Ефедра, ефедрин. Приймати ліки слід тільки за призначенням лікаря, бо виготовляють їх із використанням алкалоїду ефедрину.)

 

12. Серед спостережливих монахів існувало таке прислів’я: «У ялинковому лісі — працювати, у березовому гаї — відпочивати, а у… — Бога прославляти».У якому лісій чому,за рекомендаціями монахів,слід прославляти Бога? (У кедровому лісі. Кедр виділяє велику кількість фітонцидів і ефірних олій, які вбивають мікроорганізми, пригнічують життєдіяльність кровосисних комах.Томув кедрачах немає комарів, гнусу, повітря надзвичайно чисте, прозоре, а думки самі собою налаштовуються на урочистий лад. До речі,з цієї ж причинив посудині з кедра молоко довго не скисає, а у скринях із цієї деревини ніколи не заводиться міль.)

 

Гра з глядачами (правильна відповідь —0,5 бала)

1. Скільки класів включає відділ Голонасінні? (4 — Гнетові, Гінкгові, Саговникові, Хвойні)

2. Скільки видів входить до класу Гінкгові? (Один — гінкго дволопатеве)

3. На сосні багато шишок — добре вродить зернова культура… (Ячмінь)

4. Найпоширеніша в Україні рослина з відділу Голонасінні.(Сосна звичайна)

5. На гербі якої азіатської країни зображено кедр? (Лівану)

6. Чим заповнена величезна кількість смоляних ходів сосни звичайної? (Живицею)

7. Чим представлена провідна тканина хвойних? (Трахеїдами — особливими видовженими клітинами із загостреними кінцями)

8. Під час росту пилкової трубки по ній до насінного зачатку рухаються два спермії. Один зі сперміїв зливаєтьсяз яйцеклітиною, утворюючи зиготу, а другий…?(Гине, тому ендосперм голонасінних гаплоїдний, бо він утворений вегетативними клітинами жіночого гаметофіту.)

9. Чомув повітрі хвойних лісів мало бактерій? (Тому що ці дерева виділяють велику кількість фітонцидів)

10. Які з перелічених видів рослин занесено до Червоної книги України: модрину польську, тис ягідний чи сосну кедрову? (Всі три види)

11. «Кедрові горіхи» — це насіння сосни сибірської чи плоди? (Насіння)

12. Які голонасінні трапляються тількив Південній півкулі? (Араукарія)

13. Ефірну олію якої рослини з родини Сосновівикористовують для виготовлення фіксованих мікропрепаратів? (Ялиці білої)

14. Чому соснові ліси світлі? (Нижні гілки сосниз віком відмирають, і крона залишається біля верхівки.)

15. Навіщо в Україні сосну штучно насаджують на піщаних терасах річок? (Для закріплення ґрунту. На піщаних ґрунтах у сосни,крім головного кореня,розвиваються щей бічні, які добре закріплюють ґрунти.)

16. До якого класу голонасінних належить родина Хвойникові та який рід в Україні представляє цю родину? (Клас Гнетові. Рід Ефедрові)

17. Які роди включає родина Соснові? (Сосна, Ялина, Ялиця, Модрина)

18. Які ліси в Росії за часів Петра І називали «корабельними гаями»? (Модринові. Їхню деревину використовували для будівництва кораблів.)

 

ІV. Підбиття підсумків

Оцінювання. Визначення кращого гравця.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 36:

• учням варіанта І знайти народні прикметий фенологічні спостереження стосовно рослин з відділу Голонасінні;

• учням варіанта ІІ знайти матеріал про використання рослин цього відділув народній медицині.

Dounload PDF

Відгуки читачів