У країні геометричних фігур. Конкурс веселих математиків 5 класу

 

Г. І. Подольська, м. Одеса


 

Мета: в ігровій формі повторити геометричний матеріал, вивчений у 5 класі; розвивати логічне мислення, кмітливість, творчі можливості; виховувати взаємоповагу, доброзичливість.

 

Хід гри

 

Ведучий 1. Ми раді вітати всіх присутніх на конкурсі веселих математиків 5 класу. Веселі, сміливі, кмітливі математики об’єднані у дві команди «Трикутник» і «Квадрат».

 

Ведучий 2

Країною цікавою крокуємо

І про різні фігури міркуємо:

Прямокутники, трикутники, квадрати —

Треба добре цю країну всім нам знати.

 

Привітання команди «Трикутник»

Усім наш уклін і трикутний привіт!

Хай усміхається радісно світ!

Ваша підтримка важлива для нас,

Уболівайте сьогодні за нас!

 

Привітання команди «Квадрат»

Ми раді, що до нас ви завітали.

«Квадрат» команду ми свою назвали,

Тому що квадратний

До всього придатний.

 

Ведучий 1

Щоб змагання було чесним,

Вибрали журі почесне.

Погляньмо разом з вами, друзі,

Хто буде в цім почеснім крузі.

 

Конкурс «Розминка»

 

Ведучі ставлять запитання по черзі кожній команді. За правильну відповідь на запитання — 1 бал.

1. Скільки прямих можна провести через дві точки?

2. Чи можна виміряти довжину прямої?

3. Чим відрізняється координатний промінь від променя?

4. Скільки точок з координатою 5 можна позначити на координатному промені?

5. Чому дорівнює величина розгорнутого кута?

6. Чому дорівнює величина прямого кута?

7. Скільки сторін у п’ятикутника?

8. Скільки вершин у шестикутника?

9. У яких одиницях вимірюють площу?

10 У яких одиницях вимірюють об’єм?

 

Конкурс «Відгадай загадку»

 

Ведучий читає загадку, а відповідає та команда, гравець якої першим підніме руку.

1. Ця лінія впевнено сполучає дві точки,

Серед інших вона — найкоротша.

(Відрізок)

 

2. Той, хто геометрії не знає,

Так її і за фігуру не вважає.

Між тим, істота ця маленька

Тут зустрічається частенько.

На прямій її загубиш —

Промінь не збудуєш.

Не поставиш її в центрі —

Круг не нарисуєш.

(Точка)

 

3. Чотири рівні сторони,

Є й кути — прямі вони.

Знають учні всі підряд,

Що фігура ця…(квадрат)

 

4. Першу ми обчислюємо і знаходимо,

Вимірюємо в одиницях ми квадратних.

На іншій же проводять мітинги й паради,

І прогулятися ми нею завжди раді.

(Площа)

 

5. Я вам назву властивості свої:

Прямі усі кути мої.

І сторони пов’язані всі долею одною:

Усі чотири рівні між собою.

(Квадрат)

 

6. Я прямокутний, якщо один з кутів

Прямим у мене бути захотів.

Як гострі всі кути, я — гострокутний,

Як є один тупий, я — тупокутний.

Ім’я у мене є — …

(Трикутник)

 

Конкурс «Будь уважним»

 

Ведучий формулює твердження, серед яких є і правильні, і неправильні. Якщо гравець вважає, що твердження правильне, піднімає праву руку, якщо вважає, що неправильне — ліву. Гравець, який помилився, вибуває з гри. Перемагає команда, в якій по закінченні конкурсу залишилось більше гравців. Кожний гравець, що залишився, приносить команді 1 бал.

1. Кут, величина якого дорівнює 39°, — тупий.

2. Ар є одиницею вимірювання площі.

3. Прямокутник, дві сторони якого рівні, називають рівнобедреним.

4. У рівнобедреного трикутника всі сторони рівні.

5. Величина прямого кута дорівнює 180°.

6. Літр є одиницею вимірювання об’єму.

7. У куба всі виміри рівні.

8. Гранями прямокутного паралелепіпеда є прямокутні трикутники.

9. Транспортир — це прилад для вимірювання кутів.

10. Промінь має початок, але не має кінця.

11. У кубі шість граней.

12. У прямокутному паралелепіпеді 12 вершин.

 

Конкурс «Закінчи речення»

 

Команда шикується в одну лінію. На запитання відповідають усі члени команди по черзі. Ведучий читає початок речення, а гравець має його закінчити. Якщо відповідь правильна, гравець відходить праворуч, якщо неправильна — ліворуч. За кожну правильну відповідь на запитання команда отримує 1 бал.

Приклади запитань

(Кількість запитань дорівнює кількості гравців в обох командах.)

1. Щоб знайти периметр квадрата, потрібно...

2. Щоб знайти площу прямокутника, потрібно…

3. Щоб знайти об’єм куба, потрібно…

4. Щоб знайти периметр прямокутника, потрібно…

5. Щоб знайти площу квадрата, потрібно…

6. Щоб знайти периметр рівностороннього трикутника, потрібно…

7. Щоб знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда, потрібно…

8. Щоб знайти площу поверхні прямокутного паралелепіпеда, потрібно…

 

Конкурс капітанів

 

Кожному з капітанів пропонують набір слів, частиною яких є геометричні терміни. Завдання капітанам: знайти ці терміни і сформулювати їх означення.

1. Виточка, інкубатор, спокута.

2. Скутер, скубти, заточка.

 

Конкурс «Домашнє завдання»

 

Команди повинні були вдома придумати по три задачі про геометричну фігуру, на честь якої названо команду. Команди обмінюються задачами і розв’язують їх колективно. Журі оцінює і умову задачі, і розв’язання. За правильно сформульовану умову — 1 бал, за правильне розв’язання — 2 бали.

 

Приклади задач команди «Трикутник»

1. Сторони трикутника дорівнюють 13 см, 15 см і 17 см. Чому дорівнює периметр трикутника?

2. Периметр рівностороннього трикутника дорівнює 18 см. Чому дорівнює сторона трикутника?

2. Бічна сторона рівнобедреного трикутника дорівнює 8 см, а периметр — 22 см. Чому дорівнює основа трикутника?

Приклади задач команди «Квадрат»

1. Сторона квадрата дорівнює 5 см. Чому дорівнює площа квадрата?

2. Периметр квадрата дорівнює 36 см. Чому дорівнює площа квадрата?

3. Сторону квадрата збільшили у 8 разів. Як змінилася площа квадрата?

 

Конкурс уболівальників

 

Ведучий читає вірш. Завдання вболівальникам: назвати геометричні терміни, які зустрічаються в цьому вірші, і сформулювати їх означення. За кожний названий термін уболівальник отримує 1 бал, який може віддати команді, за яку вболіває.

Встигли дещо повторити,

Уже й час перепочити.

Ми фігури не забудемо,

Бо вони корисні людям.

Коло світить біля хмари,

Ось схрестились дві прямі.

На квадратиках оселі

Ромби, наче снігурі.

А кути прямі та гострі

На подвір’ї ми знайдемо.

Руки в боки, твердим кроком

В геометрію підемо.

 

Підбиття підсумків. Нагородження переможців

 

Література

1. Панішева О. В. Супутник учителя математики. — Х. : Видавнича група «Основа», 2008.

2. Панішева О. В. Математичні пасажі. — Х. : Видавнича група «Основа», 2010.

3. Маркова І. С. Математика після уроків. — Х. : Видавнича група «Основа», 2004. 

Dounload PDF

Відгуки читачів