Великдень. Інтегрований урок української мови й трудового навчання у 1-му класі

 

Н. В. Волинкіна, спеціаліст I категорії, ЗОШ I–III ст. № 8, м. Харків


 

Мета: ознайомити учнів зі святом Великодня; мотивувати навчальну діяльність учнів; учити стежити за своєю вимовою, будувати зв’язні тексти (2–3 речення) з опорою на малюнки; закріплювати вміння користуватися шаблоном; розвивати естетичний смак, уяву; виховувати акуратність, точність у виконанні роботи, бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.

 

Обладнання: ситуативні малюнки святкування Великодня; шаблони; клей; кольоровий папір; підручники:

1) Хорошковська О. Н., Охота Г. І. Українська мова. 1 клас.— К. : Освіта, 2012.

2) Сидоренко В. К., Котелянец Н. В. Трудовое обучение. 1 класс.— Х. : Сиция, 2012.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

II. Повідомлення теми уроку

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося про свято Великдень, виготовимо аплікацію «Писанка».

 

III. Актуалізація опорних знань

1. Мовленнєва розминка

Гарна писанка у мене!

Мабуть, кращої нема:

Мама тільки помагала,

Малювала ж я сама.

Промовляння вірша хором двічі-тричі.

2. Практична робота

— Переставте (умовно) місцями «кубики» зі складами — ви дізнаєтеся назву найсвітлішого свята весни.

 

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Повідомлення вчителя

— Великдень — це найзначніше християнське свято на честь воскресіння Ісуса Христа. До свята весни і Великодня (тобто Пасхи) в Україні готувалися завжди: білили хату, мастили долівку в хаті глиною (дерев’яної підлоги не було), прикрашали паперовими квітами світлицю, наводили порядок у дворі. На свято надягали вишивані сорочки.

У ніч з суботи на неділю на пагорбах запалювали великодні багаття (костри). На подвір’ї коло церкви жителі села сходилося на Великоднє гуляння.

Протягом трьох днів свята їм було дозволено дзвонити у церковні дзвони, щоб відстрашити нечисту силу і сповістити про Воскресіння Христа.

Обов’язковими на столі були ковбаса, печене порося, сир, яйця, масло, сало, паски. У ніч з суботи на неділю біля церкви проводили літургію. (Літургія — головне християнське церковне богослужіння.)

Після завершення літургії святили їжу, вітали зі святами одне одного, обмінювалися крашанками, писанками.

2. Вивчення святкового привітання

Розмалюю писанку, розмалюю,

На Великдень татові й мамі подарую.

Намалюю я на ній сонечко, травичку,

Подарую писанку братикові й сестричці.

3. Фізкультхвилинка

— У давніх слов’ян існував звичай — закликати весну веселими піснями, що називали веснянками, або гаївками.

Діти утворюють коло.

Прийшла до нас весна-красна,

Гаївочку нам принесла.

Для дівчаток — гаївочку,

Для хлопчиків — мандрівочку.

Станьмо всі в коло,

Заспіваємо весело.

4. Продовження повідомлення вчителя

— Чи знаєте ви, що таке писанка?

Писанка— яйце, розмальоване різними фарбами й візерунками.

Як і дерево, яйце у слов’ян було символом весняного пробудження та оновлення світу, символом перемоги життя над смертю. Яйце — це ще символ Сонця, а без нього не існує життя.

5. Виготовлення шаблонів писанки

— Виготовте шаблон писанки за зразком на альбомному аркуші.

6. Розповідь про значення кольорів на писанках

  • Ясно-жовтий колір символізує сонце, весняне тепло;
  • блакитний — небо, повітря, чисту воду;
  • зелений — воскресіння (пробудження природи);
  • червоний — радість, любов, святковий настрій;
  • бронзовий — родючу матінку — землю.

7. Робота з кольоровим папером

Учні обирають тло для своєї писанки (один з кольорів, про які почули).

 

V. Закріплення та осмислення знань

1. Розповідь за малюнками (підручник, с. 108)

2. Читання вірша вчителем

Гарна писанка у мене,—

Мабуть, кращої нема!

Мама тільки помагала,

Малювала я сама.

Змалювала диво-пташку,

Вісім хрестиків дрібних

І малесенькі ялинки,

Й поясочок поміж них.

3. Виготовлення аплікацій на шаблоні «Писанка»

Учні обирають з-поміж тих предметів, назви яких почули у вірші:

  • диво-пташка;
  • вісім хрестиків дрібних;
  • малесенькі ялинки;
  • поясочок.

 

VI. Узагальнення й систематизація знань

1. Робота над приказкою

— У народі говорять: «Дівчинка як писанка».

— Як ви розумієте цей вислів? (Дівчинка гарна, красива.)

2. Виставка робіт. Аплікація «Писанка»

 

VII. Підсумок уроку

— Що запам’ятали з уроку?

— Охарактеризуйте урок, використовуючи слово який.

Dounload PDF

Відгуки читачів