Цикл задач, які містять здоров’язберігаючі технології, з математики для 5–6 класів

 

Т. В. Богдан, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл.


 

Здоров’я до того переважує всі блага життя, що воістину здоровий жебрак щасливіший за хворого короля. А. Шопенгауер
 
Дедалі частіше на сторінках педагогічної літератури бачимо тривожні цифри, що свідчать про стан здоров’я підростаючого покоління, особливо про «шкільні форми патології».
 
«… З мільйона відносно здорових дітей, які приходять у перший клас, вже за дев’ять місяців у кожного четвертого з учнів лікарі фіксують відхилення.
 
В Україні лише 10 % випускників можна вважати здоровими. За час навчання кількість дітей з короткозорістю збільшується в 5 разів, з порушенням опорно-рухового апарату — в 1,5–2 рази, з нервовими захворюваннями — в 2 рази». Задачі, що містять відомості про здоровий спосіб життя, покликані зацікавити учнів питаннями влаштування тіла людини, а вчителеві під час виконання завдань — систематизувати знання і вміння учнів.
 
Задачі засновані на фактичному матеріалі і складені так, щоб учні звикали цінувати, поважати і берегти своє здоров’я. Розв’язуючи такі задачі, учні дізнаються багато нових фактів про своє тіло, особливості його існування і розвитку на різних етапах життя, можуть поглянути на основні життєві процеси очима математика.
 
1. Складіть діаграму за наведеними даними.
Експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я вважають, що на здоров’я сучасної людини впливають такі чинники:
  • на 20 % — спадковість;99
  • на 20 % — стан довкілля;99
  • на 10 % — медичне забезпечення;99
  • на 50 % — спосіб життя, який веде людина.99
 
2. Складіть діаграму за наведеними даними.
Типові захворювання учнів 6–9 класів (%):
  • карієс — 20,4–22,4;99
  • порушення постави — 11,4–12;99
  • травми, опіки — 4,6–5,7;99
  • захворювання нервової системи — 1,8–3;99
  • погіршення зору — 18;99
  • ГРВІ — 30;99
  • зайва вага — 38.99
3. Один допитливий учений підрахував, що в 1 г бруду з-під нігтів міститься 38 000 000 мікробів, а щоб захворіти, достатньо проковтнути 1/100 частину. Скільки ж це мікробів?
 
4. Підраховано, що в кабінеті на початку уроку знаходяться приблизно 452 400 мікробів. А до кінця уроку їх кількість збільшується в 5 разів. Скільки мікробів заселяють кабінет до кінця уроку, якщо його не провітрювати на перервах?
 
5. За кожен вдих-видих людина поглинає 20 см3 кисню і виділяє 175 см3 вуглекислого газу.  Обчисліть, скільки поглинуть кисню і виділять вуглекислого газу учні вашого класу.
 
6. Відомо, що в середньому 4/5 курців мають захворювання легенів. Знайдіть кількість хворих, якщо курців 500.
 
7. Норма добової потреби учнів у різних вітамінах складає в середньому 125 мг. Одна скурена сигарета знищує 20 % вітамінів. Скільки міліграмів вітамінів краде в себе той, хто курить?
 
8. Кожна скурена сигарета скорочує життя курця. Загалом курці скорочують собі життя на 15 %, що складає 8,4 року. Яка середня тривалість життя в Україні?
 
9. Одна сигарета руйнує 25 мг вітаміну С. Відомо, що якщо людина знаходилася в накуреному приміщенні протягом 1 години, то це рівноцінно 4 скуреним сигаретам. Скільки людина втратила витамину С, якщо вона знаходилася в накуреному приміщенні впродовж 2 годин?
 
10. Через куріння отримали різні захворювання 60 осіб. Підлітків серед них у 2 рази більше, ніж дорослих. Скільки підлітків могли залишитися здоровими?
 
11. Коли людина скурила одну сигарету, у кров потрапило 3 мг нікотину. Скільки нікотину надійде в кров, якщо людина скурить 14 сигарет? (Смертельна доза — 50–100 мг)
 
12. Визначте, скільки відсотків свого річного доходу витрачає на сигарети людина, яка скурює одну пачку на добу, якщо пачка сигарет коштує 9 грн 50 коп., щомісячна зарплата становить 3000 грн (у місяці 30 днів).
 
13. Щоб бути здоровою, людина повинна вживати щодня 3 г білків на кожні 4 кг своєї ваги. Обчисліть кількість білків, необхідну для дитини масою 44 кг на один день.
 
14. Розв’язавши рівняння, ви дізнаєтеся, яка кількість вітамінів потрібна кожній дитині на добу.
60 : x = 20 (В6); 1600 : x = 4(ВС);
50 - x= 48 (В2); 5⋅x = 350(С);
4⋅x = 40(В3); x−8 = 7 (Р);
20 : x = 10(В1); 120 − x= 118 (В2).
 
15. Перевірте, чи правильно розв’язані приклади. Складіть за допомогою символів діаграму «^» — так, «_» — ні.
1) 5*3/4 + 4*2/3=9*5/7;
2) 7*2/3*3=23;
3) 30:5/6=36;
4) 25 % від 160 = 4000;
5) 15/17*34/45=2/3;
6) 6*2/3+4*1/3=10;
7) 17*5/9-8*1/3=9*2/9;
8) 1*7/9:2*2/3=2/3.
 
Якщо відповідь правильна, прочитайте слово в таблиці.
_ ^ ^ _ ^ _ ^ ^
B I T A M I H C
 
16. Дітям 11–15 років на кожен кілограм своєї маси необхідно вживати на день 2,6 г білків, жирів — 2,3 г, вуглеводів — 10,4 г. Обчисліть,
скільки повинен вживати на день білків, жирів і вуглеводів хлопчик 12 років, маса якого 36,9 кг (білків — 95,94 г, жирів — 84,87 г, вуглеводів — 383,76 г). Обчисліть, скільки повинен кожен з вас вживати жирів, білків, вуглеводів, узявши для розрахунку свою вагу.
 
17. Дитина 7–14 років повинна за добу обов’язково вживати продукти тваринного походження. Необхідно розрахувати, скільки за добу дитина повинна вживати молока, м’яса, сиру, якщо сухого сиру в 5 разів менше, ніж м’яса, а м’яса в 3 рази менше, ніж молока. Уся добова норма становить 420 г.
 
18. Мінімально необхідний учневі 10–12 років об’єм молочних продуктів по відношенню до всього об’єму рідини на день складає 3:20. Скільки молочних продуктів (молоко, кефір, ряжанка) повинен випити учень, якщо в денний раціон входить 2 літри рідини?
 
19. За наведеними даними побудуйте діаграму, заздалегідь округливши до одиниць тисяч. Приблизна добова витрата енергії у людей різних професій.
Характер діяльності Загальні витрати на добу (кДж)
Розумова праця 13 474
Легка фізична праця 15 050
Праця середньої важкості 17 270
Важка фізична праця 19 940
 
20. Розв’яжіть приклади, знайдіть однакові відповіді в таблицях, встановіть рівність енергетичної цінності деяких продуктів і витрати енергії за фізичного навантаження.
А) −10,5+9,5; 8,5-13,4; -5,6 - (-6,7);
-4,5 - 7,8; 67 - 108; 89+13.
 
Б) 89 - 90; 7,9 - 12,8; -6,7 - (-7,8);
-8,1 - 4,2; -123+82; 43+59.
Енергетична цінність продуктів (кДж) Відповіді
Цукерка = 83,7 –1
Порція курки з картоплею = 1297 –4,9
Яйце = 356 1,1
Чашка бульйону = 41,8 –12,3
Шматочок торта = 1256 –41
Кава з цукром = 188,4 102
 
Витрата енергії за фізичного навантаження Відповіді
Бадмінтон (20 хв) 102
Гімнастика (1 год) –41
Прогулянка (20 хв) –12,3
Футбол (9 хв) 1,1
Веслування (2 год) –4,9
Гімнастика (15 хв) –1
 
21. Порахуйте, скільки енергії витрачено під час написання контрольної роботи, якщо під час письма людина на 1 кг своєї маси витрачає 6,3 кДж на годину.
 
22. Виробництво зубних щіток розпочав 1780 року англієць Вільям Едіс. Скільки років минуло відтоді?
 
23. Ваня прокинувся, коли годинник показував 7 годин 10 хвилин ранку. Йому знадобилося: 12 хвилин на умивання, 9 хвилин на сніданок, 6 хвилин на прибирання кімнати, 25 хвилин на вправи на фортепіано, 20 хвилин на дорогу до школи. Скільки вільного часу залишилося у Вані перед уроком, якщо уроки починаються о 8 годині 30 хвилин ранку?
 
24. На заняття в предметних гуртках п’ятикласник витрачає за тиждень 18 доби. Скільки часу витрачає учень на заняття в предметних гуртках?
 
25. День п’ятикласника починається о 7 годині ранку і закінчується о 21 годині. Оптимальні інтервали між їжею — 3 години. Скільки разів на день повинен харчуватися учень? Визначте час приймання їжі, враховуючи, що останній прийом має бути не пізніше ніж за 1 годину 30 хвилин до сну.
 
26. Микола на виконання домашнього завдання витрачає 25 % робочого часу (8 год), а Сергій у 2 рази більше того часу, який витрачає Микола. На скільки годин більше часу на виконання домашнього завдання витрачає Сергій, ніж Микола?
 
27. Розкладіть число 216 на два множники так, щоб їх сума дорівнювала 30. До більшого числа додайте одиницю, а від меншого числа відніміть одиницю, і ви дізнаєтеся, у які години працездатність найвища.
 
28. Здоровий сон підлітка складає 13 доби. Сон Світланки складає 14 доби. Обчисліть, скільки годин спить Світланка і чи буде її сон здоровим.
 
29. Лише 15 м’язів задіяно, а скільки варіантів посмішки виходить! Щаслива і сумна, добра і злісна, відкрита і хитра, нахабна і така, що просить вибачення, схвальна і єхидна... і це в 40 разів менше, ніж усі м’язи людини. Скільки м’язів у людини?
 
Література
 
1. Бойченко Т. Е., Василенко С. В. Основы здоровья 5 класс. — К. : Навчальна книга, 2005.
2. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Основы здоровья 7 класс. — К. : Алатон, 2007.
3. Полищук Н. Н. Основы здоровья 6 класс. — К. : Генеза, 2006.
4. Мерзляк А. Г., Полонский В. Б., Якир М. С. Математика 5 класс. — Х. : Гимназия, 2005.
5. Мерзляк А. Г., Полонский В. Б., Якир М. С. Математика
6 класс. — Х. : Гимназия, 2006.
Dounload PDF

Відгуки читачів