Запилення. 7 клас

 

Т. С. Красюк, учитель хімії та біології вищої категорії Варварівської ЗОШ, лауреат обласного етапу конкурсу «Вчитель року — 2012» (номінація «Біологія»), Долинський р-н, Кіровоградська обл.


 

Цілі:сформувати в учнів знання про процес запилення, його механізм і способи;розвивати розумові здібності та якості учнів, прагнення до самоосвіти, самовдосконалення;формувати вміння застосовувати теоретичні знання у прикладних сферах діяльності; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Терміний поняття: запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення, нектарники.

 

Обладнання: папки з правилами роботи за інтерактивними технологіями, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології, таблиця «Будова квітки», комп’ютери, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

Немає нічого впорядкованішого за природу. (Цицерон)

 

І. Розминка

Логічна вправа «Постав на місце»

Складіть девіз уроку з «розсипаних» слів: навчати, добре, знати, хто, все, хоче, того.

Відповідь: Добре того навчати, хто хоче все знати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Давайте пригадаємо основні терміний поняття, які ми вивчали в темах «Квітка» та «Суцвіття».

Діти проводять узаємоопитування за ланцюжком.

Повідомлення теми й завдань уроку.

Тема — «Запилення».

 

Завдання:

• ознайомитися з процесом запилення;

• розглянути способи запилення;

• розглянути умови запилення;

• розглянути взаємозв’язок будови квітки та способу запилення.

 

ІII. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання

У різних рослин віночок може бути великий та яскравий, а може бути дрібний і непоказний або взагалі відсутній. Чи випадкова така будова квіток? З чим це пов’язано? (Учні висловлюють свої думки.)

 

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Учитель. Будова квітки пов’язана з процесом запилення.

Запилення — це процес перенесення пилку з тичинок на приймочку маточки.

Існує декілька способів запилення:

  • Запилення
  • Самозапилення
  • Перехресне
  • Штучне
  • Вітром
  • Комахами

 

Ознайомитися з особливостями кожного способу я пропоную за інтерактивною технологією «Ажурна пилка».

Утворімо три групи.

Завдання для груп::

І група — самозапилення; підручник,с. 114.

ІІ група — перехресне запилення вітром; с.114.

ІІІ група — перехресне запилення комахами; с. 115.

Звіт груп.

Учитель. Ми ознайомилися з двома із трьох способів, але ж існує ще й штучне запилення. Про нього нам розкажуть учні, які готували домашній проект. (Учні демонструють презентацію «Штучне запилення».)

Усі описані способи запилення призводять до того, що на маточках квіток одних рослин може опинитися пилок інших рослин. Але проростає пилок тільки в тому випадку, якщо він потрапив на квітку того самого виду рослини. Приймочка маточки й пилок мають здатність розпізнавати одне одного. Пилок дуба ніколи не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби — у маточці берези. Отже,статеве розмноження у природі можливе тільки між рослинами одного виду.

 

V. Осмислення й узагальнення знань

1. За будовою квітки (учні отримують зображення квітки) визначити спосіб запилення рослини.

2. Заповнити таблицюв робочому зошиті, с. 44 (Андерсон О.А. Зошит з біології учня 7 класу. — К.:Школяр, 2010).

Учитель. Обміняйтеся зошитами та здійсніть узаємоперевірку (правильні відповіді записано на дошці) та оцініть їх відповідно до критеріїв.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • На уроці ми вивчили…
  • Існують такі способи запилення: …
  • Ці знання мені знадобляться…
  • Мені найбільше сподобалося…

 

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити § 29, дати відповіді на питання «Поміркуйте».

Проблемне творче завдання: Які переваги мають перехреснозапильні рослини над самозапильними?

Dounload PDF

Відгуки читачів