Здорова планета — здоровий ти. Урок у 6 класі

 

Н. М. Ющишина*, Рівненська обл.


 

Мета: дати учням уявлення про взаємовплив людини і природи, формувати навички адекватної поведінки людини в природному середовищі; розвивати екологічну свідомість; виховувати любов до природи.

 

Обладнання: аркуші паперу формату А4, кольорові олівці або фломастери, стікери, правила роботи групи на тренінгу (у вигляді ромашки), малюнки яблучок (за кількістю учасників) і дерева, слайди або плакати із завданнями, презентація «Стежиною нашого села», фото забруднених територій, емблеми мікрогруп, картки із завданнями для роботи в групах, відеоролики екологічного змісту, глобус.

 

Хід тренінгу

І. Привітання

Побажаємо одне одному успіху!

 

ІІ. Знайомство

Пропоную вам познайомитися.

Розкажіть про те, що ви любите, що вмієте. Продовжіть фразу: «Я мрію…».

 

ІІІ. Визначення правил роботи

Пригадаємо правила, які будуть потрібні для нашого тренінгу.

(Діти пропонують і затверджують правила, учитель складає їх у вигляді ромашки.) Наприклад:

  1. Працювати злагоджено.
  2. Уважно слухати.
  3. Не перебивати.
  4. Поважати думку кожного.
  5. Спілкування за принципом «тут і зараз».
  6. Активність усіх учасників.
  7. Не повторюватися.

 

ІV. Повідомлення теми й мети тренінгу

Наші завдання: дізнатися, як здоров’я людини залежить від здоров’я планети;

що потрібно робити, аби планета була здоровою й приносила нам користь;

навчитися берегти здоров’я планети й своє.

 

V. Очікування

На зображеннях недозрілих яблучок напишіть, чого ви очікуєте від тренінгу. Після закінчення заняття, якщо ваші сподівання справдяться, то «яблучка» «дозріють», якщо ні — залишаться зеленими.

(Кожен учасник тренінгу отримує стікер-«яблучко»).

 

VІ. Основна частина тренінгу

1. Інтерактивна вправа «Закінчи думку»

Продовжіть фразу:

«Здоров’я людини залежить від здоров’я планети, тому що…»

Отже, дуже важливо, щоби планета не хворіла, тоді вона зможе дарувати здоров’я нам. Вона, наче мати. І, як кожна мати, Земля дбає про здоров’я своїх дітей. То що ж вона нам дає, щоб ми були здоровими?

(Воду, повітря, продукти харчування, житло, одяг тощо)

Отже, усе те, що потрібно для життя.

2. Вправа «Зворотній зв’язок»

Усі ми любимо природу. Милуємось її неперевершеною красою. І саме від нас залежить, чи побачить ще хтось ці краєвиди, чи зможе насолодитися таємницями природи.

Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо зламати одну гілочку, зірвати квіточку, задушити метелика. Але це не так! Бо кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка — це маленька рана, якої ви завдаєте природі. Рано чи пізно та шкода, яку ми спричинили природі, повернеться до нас бумерангом. Адже ліс, вода, повітря, їх екологічний стан тісно пов’язані зі здоров’ям людини.

 

Переглянемо відеоролики, що відображають реакцію природи на втручання людини.(Перегляд відеороликів).

1. Які негативні наслідки від роботи заводу ви помітили?

Як їх вирішили?

2. Який результат від застосування різних аерозолів?

3. Як краще використати природні багатства?

3. Інтерактивна вправа «Бумеранг»

— Діти, хто знає, що таке бумеранг? Так, це зброя, яка завжди повертається до свого господаря. Я пропоную вам пограти в однойменну гру.

Правила її такі:

Уявіть, що я — людина, ви — планета. Коли я вам буду кидати «шкоду», яку може завдати людина планеті, ви мені повертаєте наслідок, що буде від неї, так як це ви бачили у відеороликах.

1. Я покроплю на городі гербіцидами бур’яни —

  • загинуть корисні комахи й рослини;
  • рештки шкідливих речовин залишаться в ґрунті й у наступні роки зменшать урожай;
  • зменшаться врожаї тих культур, які могли б запилити комахи, що загинули.

2. Я зрубаю дерева на пагорбі —

  • утвориться водна ерозія: талий сніг буде змивати родючий шар ґрунту;
  • не буде місця для гніздування птахів;
  • гризуни, що жили в цій посадці, переберуться до житла людей;
  • не буде захисту від вітру.

3. Я спалю опале листя в садку —

  • небезпечні речовини потраплять у повітря;
  • у людей виникнуть захворювання дихальних шляхів.

4. Я буду зливати відходи з ферми в річку —

  • забрудниться вода;
  • загинуть риби та інші жителі водойм;
  • вода із річки потрапить до інших водойм і таким чином розповсюдяться шкідливі речовини;
  • поширяться неприємні запахи;
  • споживати в їжу рибу з такої водойми небезпечно для здоров’я.

5. Я люблю користуватися засобами для миття посуду й сантехніки —

  • хімічні речовини осядуть у воді та ґрунті, потраплять до колодязів, річок через ґрунтові води.

6. Назбиралося сміття біля дому (зламаний термометр, поліетиленові пляшки, торбинки), я вивезу його в ліс чи посадку —

  • накопичаться в ґрунті та повітрі шкідливі речовини, котрі не розкладаються і є небезпечними для життя;
  • накопичиться ртуть;
  • забрудню навколишнє середовище.

7. Я не можу обійтися без різних аерозолів (для тіла, для поліпшення запахів на кухні, у туалеті) —

  • руйнуватиметься озоновий шар.

Отже, бачимо, що яку б шкоду ми не чинили, вона обов’язково повернеться до нас.

4. Руханка

Йшли ведмедики малі,

Нахилились до землі.

Потім встали, руки в боки,

І зробили три підскоки.

Потім розминали плечі:

Руки вгору опустили

І на стільчик тихо сіли.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».Робота в групах

Наші пращури стверджували, що життя людини тісно пов’язане з трьома стихіями — повітрям, водою, землею. Тож об’єднаємося в три групи:

1 «повітря»,

2 «вода»,

3 «земля» .

Завдання: дайте відповідь на запитання.

— Як має чинити людина, щоб ця стихія приносила їй тільки користь, а не шкоду?

Вправа «Коло ідей»

Запропонувати ідеї, які зможуть допомогти зберегти здоров’я планети, а відповідно, і наше здоров’я.

  1. Що робити зі сміттям?
  2. Що робити зі старими речами?
  3. Як економити електроенергію?
  4. Як збагатити повітря киснем та очистити його?
  5. Як не забруднювати навколишнє середовище?
  6. Що робити, щоб уберегти своє здоров’я від продуктів із хімічними домішками?
  7. Що робити з органічними відходами?
  8. Що можна зробити для нашого села?

Інтерактивна вправа «Від серця до серця»

Подумайте, що кожен із вас хоче зробити для здоров’я нашої планети? Свої ідеї напишіть на стікері-сердечку і «подаруйте» його планеті. (Прикріплюють сердечка до глобуса.)

 

VІІ. Заключна частина тренінгу

1. Аналіз очікувань

— Чи справдилися ваші очікування від тренінгу?

Кожен учасник тренінгу встає та озвучує, чого очікував(ла). Якщо сподівання справдилися, то яблучко дозріває (обертаємо на зворотній бік жовтого кольору), а якщо ні, то яблучко залишається «недозрілим».

2. Закінчення тренінгу (колективне проговорювання слоганів)

Якою міркою відміряємо ми, такою відміряють нам!

Наша планета — наша домівка. Збережемо її — і вона збереже нас.

Наше здоров’я — у наших руках!

Dounload PDF

Відгуки читачів