Розробляння моделі предмета побуту на основі природної форми («Образотворче мистецтво», 6-й клас)

 

Т. М. Шлєєнкова, заслужений учитель України, учитель початкових класів та образотворчого мистецтва, КЗ «Навчально-виховне об’єднання ЗОШ № 24 — ЦДЮТ „Оберіг”», м. Кіровоград


 

Мета: ознайомити учнів із поняттями «дизайн», «біоніка»; формувати вміння трансформувати та моделювати форми побутових предметів на основі природних форм; удосконалювати вміння працювати з різними художніми матеріалами; розвивати спостережливість, уяву, фантазію, уміння аналізувати та синтезувати, творчі здібності; виховувати пізнавальний інтерес, естетичний смак.

 

Оснащення уроку

Зоровий ряд: роздавальний матеріал; світлини із зображенням дизайнерських речей; готові роботи; комп’ютерна презентація.

Музичний ряд: аудіозапис (П. Чайковський «Вальс квітів» із балету «Лускунчик»).

Матеріали та інструменти: підручні матеріали; різних види паперу; паперові склянки; дріт; капронові кришки; кольоровий папір; клей; ножиці.

Обладнання: ПК; проектор;

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Привітання. Організація робочого місця

Учитель. Запорука вдалої роботи — гарний настрій. Усміхнемося одне одному, передамо тепло своїх рук!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Робота зі слайдами

На дошці — світлини зі зразками різних видів образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, декоративно-ужиткове мистецтво, архітектура, дизайн).

Завдання: визначте вид образотворчого мистецтва, до якого належать запропоновані зображення.

Бесіда

- Чи знайоме вам слово «дизайн»?

- Що вам відомо про мистецтво дизайну?

- Дайте визначення дизайну.

(Відповіді учнів.)

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

Учитель.Сьогодні ми ознайомимося з мистецтвом дизайну, дізнаємося, що вивчає наука біоніка, випробуємо себе в ролі художників-дизайнерів і створимо моделі предметів побуту на основі природних форм.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. З давніх часів людина прагнула прикрасити свій одяг, житло та побут. Так виникло мистецтво дизайну.

Дизайн— художнє конструювання зручних і красивих предметів.

 

Робота в групах

Учні працюють із роздавальним матеріалом.

- Визначте, до якого виду дизайну належать ці речі. (Відповіді учнів.)

- Ще раз погляньте на світлини. Які природні форми вам нагадують зображені речі? (Відповіді учнів.)

- Що надихнуло художників-дизайнерів на створення цих речей? (Природа)

Розповідь учителя

— Форми багатьох предметів люди запозичили у природи, переробивши та пристосувавши їх до власних потреб. Людям у цьому допомагає біоніка.

Біоніка— наука, що застосовує знання про форми та конструкційну побудову живої природи в техніці та будівництві.

Природна форма впливає на уяву, фантазію та образне мислення художника.

- Погляньте на природну форму, зображену на слайді (бабка, кит, гусениця). На створення якої речі вона вас надихнула б? (Відповіді учнів.)

Для того щоб отримати нову форму предмета, дизайнер дотримує певні етапи:

а) аналізування природної форми;

б) трансформація (перетворення) природної форми;

в) створення ескізу загальної форми виробу.

 

Постановка практичного завдання

Учитель. Ми також трансформуватимемо природні форми в предмети побуту. Ви об’єднаєтеся в групи і створюватимете власну модель освітлювального приладу, узявши за основу одну із природних форм. Яку саме — визначите, прослухавши фрагмент музичного твору.

Звучить «Вальс квітів» із балету П. Чайковського «Лускунчик».

- На якій природній формі буде засновано освітлювальний прилад? (Квітка)

Можна обрати дзвіночки, тюльпан, ромашку, лілію, нарцис, підсніжник та будь-які інші квіти.

- Чим різняться квіти? Порівняйте нарцис, дзвіночки й ромашку.

 

Інструктаж

Етапи виконання роботи

1.     Розподілити обов’язки в групі (за допомогою координатора групи).

2.     Задекорувати ніжку освітлювального приладу (обмотавши креповим папером дріт).

3.     Надати цікавого вигину ніжці плафона.

4.     З’єднати основу лампи з плафоном.

5.     Трансформувати (перетворити) обрану форму квітки у плафон.

6.     Задекорувати модель світильника.

Повторення правил техніки безпеки під час роботи з ножицями, клеєм, дротом

 

V. Практична робота учнів

Учні створюють дизайн освітлювального приладу на основі трансформації квітки.

Учитель контролює та коригує роботу учнів.

 

VI. Аналізування та оцінювання готових робіт

Критерії аналізування робіт:

-форма;

-творчий задум (оригінальність роботи);

-охайність.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Бесіда

- З якими новими поняттями ознайомилися сьогодні?

- Чого навчилися?

- Чи сподобалося вам бути художниками-дизайнерами?

- Де можна застосувати створені вами моделі освітлювальних приладів?

(Відповіді учнів.)

 

VIII. Домашнє завдання

Dounload PDF

Відгуки читачів