Твір-опис тварини в художньому стилі

 

А. Я. Громовик, учитель української мови та літератури, Понятівська ЗОШ І–ІІ ст., Білозерський р-н, Херсонська обл.


 

Мета:

  • ознайомити учнів з жанровими особливостями художнього опису, учити розуміти істотну відмінність наукового й художнього описів предметів;
  • удосконалити творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників,розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки;
  • виховувати любов до тварин.

 

Методи і прийоми: бесіда, творча робота учнів, робота з підручником, виконання вправ.

Обладнання: мультимедіапрезентація, картки, ілюстрації, малюнки учнів.

Вид уроку: урок розвитку усного і писемного мовлення.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

Шановні учні, на адресу нашого класу надійшло таке запрошення:

«Увага! Увага! Школа журналістики запрошує п’ятикласників у свої ряди. Завдання претендентам у члени гуртка — написати твір-опис улюбленої тварини в художньому стилі».

 

ІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку, створення відповідного настрою

Сьогодні ми з вами працюватимемо над створенням твору-опису улюбленої вами тварини, а саме — кішки. Наші дослідники провели опитування й з’ясували, що майже всі ви вважаєте котів своїми друзями, тримаєте їх удома, любите з ними гратися. Біологи нашого класу підготували презентацію «Знайомі незнайомці, або Що ви знаєте про котів», а художники намалювали своїх улюбленців. Отже, у нас діє виставка учнівських робіт, яка надихатиме нас на творчі роботи.

А зараз до вашої уваги предмет нашого опису — презентація «Знайомі незнайомці, або Що ви знаєте про котів». (Група «Дослідники» презентує свою роботу)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників

Учитель. Ви — журналісти-початківці, любителі. З блокнотом і ручкою в руці збираєте робочий матеріал до твору-опису тварини.

З чого почати? Що потрібно знати? Що писати?

 

ІV. Актуалізація опорних знань (мультимедійна презентація)

Учитель. Почнімо із повторення.

Тема— це предмет мовлення, те, про що йдеться у творі.

Ідея — основна думка твору, те, що хотів сказати автор.

Тема нашого твору: «Опис тварини в художньому стилі»

Основна думка твору: домашні тварини — наші друзі й улюбленці.

Жанр твору — опис.

Пригадайте, що таке опис.

Опис— це зображення будь-якого предмета, явища дійсності, особи шляхом перерахування, розкриття його основних ознак. Наприклад, описуючи тварину, ми вкажемо на такі ознаки, як розмір, форму тіла, колір шерсті, вираз очей, поведінку. Мета опису в тому, щоб читач міг уявити предмет опису.

Опис можна використовувати у будь-якому стилі мовлення, у художньому акцент роблять на найяскравіших деталях.

Стиль опису

— Які стилі мовлення ви знаєте?

— Ми будемо описувати кішку в художньому стилі. Які його особливості?

Художній стиль(стиль художньої літератури) використовують у літературних творах різних родів і жанрів: оповіданнях, повістях, романах, віршах і т. ін.

Художній стиль відрізняється від інших стилів тим, що в ньому думки автора зазвичай характеризуються образністю, виразністю, емоційністю, авторською індивідуальністю, багатством мовних засобів.

— Яка відмінність між художнім і науковим описом?

Науковий опис точно й послідовно називає ознаку предмета

Художній опис відображає предмети в яскравій, образній формі з метою емоційного впливу на читача.

Завдання художнього стилю — намалювати живу картину, передати читачеві почуття, які переживає автор.

 

V. Колективна робота з текстовим зразком

Вправа для спостереження. Прочитайте тексти, запам’ятайте інформацію.

Завдання 1

Сіамська кішка

Сіамська кішка — порода короткошерстих домашніх кішок, отримала ім’я від старої назви Таїланду. Припускається, що предком її була місцева бенгальська кішка. Статура струнка, мініатюрна. Голова клиноподібної форми, ніс довгий прямий. Колір очей — блакитний, шерсть густа, тонка, дуже коротка. Має різне забарвлення. Мордочка, вуха, лапи і хвіст більш темного кольору . Сіамські кішки люблять нявкати, вони прагнуть завжди бути в центрі уваги. Улюбленого хазяїна вважають своєю власністю і ставляться до нього ревно. У вихованні кішок цієї породи необхідний неабиякий такт.

Мій улюблений кіт

Я завжди хотів мати кота. І нарешті моя мрія збулася — у мене дома з’явився сіамський кіт Кузя. У нього світло-коричнева мордочка, темні вушка, лапки і довгий смугастий хвіст. Його гнучке видовжене тіло, велика кругла голова, настовбурчені вуса і борідка завжди притягують погляди гостей. Особливо заворожують під час першого знайомства яскраво-голубі Кузині очі, колір яких змінюється, коли він злиться або погрожує, зіниці стають то червоними, то зеленими. Вуха у мого кота завжди насторожі, вони уловлюють найменший шурхіт.

Кузя — тварина примхлива. Якщо у нього гарний настрій, він грається, дозволяє себе гладити, дозволяє іншій тварині їсти зі своєї миски, але якщо настрій у нього поганий, він попереджує про це своєрідним нявканням, і тоді краще його не чіпати. І все ж він дуже добрий кіт і любить своїх господарів. Мені дуже подобається наш кіт.

Завдання 2

Прочитайте текст. Виділіть у реченнях художні засоби. Пригадайте визначення епітетів, порівнянь. Яка роль художніх засобів у художніх образах? Визначте настрій уривка.

• Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий, вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі великі, зелені. Увечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах — м’якенька кучерява шерсть.

Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно миє мордочку, вуха і шию.

Художні засоби роблять опис виразнішим

Епітет — художнє означення, яке дає образну характеристику предметові.

Порівняння — це тропи, у яких пояснення одного предмета подають за допомогою іншого, подібного до нього.

Метафора — це слово або вираз, що використовують у переносному значенні.

 

VІ. Формування практичних навичок опису тварини

1. Робота в парах.

Завдання 1

Доберіть антоніми, 2-3 утворених словосполучення введіть у речення (усно).

Меткий рух — повільний рух

Ноги криві — ноги прямі

Шерсть шорстка — шерсть гладенька

Маленька голівка — масивна голова

Тулуб короткий — видовжений тулуб

Дужа істота — слабка істота

Плями темні — світлі плями

Куций хвіст — довгий хвіст

Ніс сухий — ніс мокрий

Вуса обвислі — вуса прямі

Кігті гострі — кігті тупі

Очі сумні — очі веселі

Завдання 2

Дібрати синоніми до слова кіт — чотириногий друг, бігун, дужа істота, слабка істота, звірок, домашній мешканець, улюбленець, котик, «брат менший».

Завдання 3

Доберіть зменшувально-пестливі слова з епітетами.

Голова — голівка, голівонька (вузька, красива).

Тварина — тваринка (рідкісна, обережна, сторожка, прудка, малопомітна, лагідна, агресивна, похмура).

Хвіст — хвостик (пухнастий, пишний, довгий).

Звір — звірок (величенький, сильний, красивий).

Очі — оченята (сірі, похмурі, порожні, веселі).

Лапи — лапки (маленькі, довгенькі, цибаті, міцні).

Шерсть — гладенька, густа, блискуча, шорстка.

Шия — шийка (коротка, пряма, довга, гнучка).

Спина — спинка (м’язиста, коротка).

Кіт — котик, киця, кицюня, кошенятко.

Завдання 4

Прочитайте кілька описів. Знайдіть ознаки, характерні для кожної живої істоти. Які мовні засоби використано для їх змалювання?

1. Собака мав круті груди, дужі лапи, широку міцну спину. Коли б не закручений бубликом хвіст, навіть досвідчені мисливці прийняли б його за вовка (за Г. Кримчуком).

2. Лелека — великий і красивий перелітний птах. Він має чорно-сніжно-білий колір пір’я, довгий прямий дзьоб і довгі ноги (з підручника).

3. Тур — вимерлий жуйний парнокопитний ссавець великих розмірів завдовжки до 2 м. У нього були розложисті нерозгалужені роги, утворені роговими чохлами на кісткових виступах (з підручника).

4. Гепард найшвидший у світі. Його скелет легкий, хребет гнучкий, грудна клітка широка, легені великі, а хвіст утримує рівновагу. Кожний гепард має неповторний узор плям (з підручника).

• З’ясувати лексичне значення незрозумілих слів. У разі потреби скористайтеся словником.

2. Колективне складання плану художнього твору-опису.

1.Вступ

2. Порода кішки.

3. Опис зовнішніх ознак.

4. Характер тварини.

5. Родинне ставлення до тварини.

3. Орфографічна й пунктуаційна робота.

Повторення вживання великої літери у кличках тварин.

Кома між однорідними членами.

Тире між підметом і присудком, вираженим іменником у називному відмінку.

4. Інструктаж до творчої роботи.

Текст твору повинен мати зачин, основну частину, кінцівку. Текст повинен розкривати тему (моє кошеня; домашній улюбленець) та підпорядковуватись основній думці (ставлення до описуваної тварини, впевненість у тому, що «брати менші» потребують піклування).

Але зверніть увагу, діти, на щирість позиції автора, доречність вживання слів, щоб не вийшло у вашому творі так, як у героя гуморески із сайту «Веселина».

Гумореска про братів молодших

— Зараз, дітки, — каже вчитель,

— будем твір писати

про братів молодших наших

— птахів та звіряток,

про пернатих наших друзів і чотириногих.

От Володя і нашкрябав, сам, без допомоги:

«Ми із татом у суботу

йшли по лісосмузі

і підстрелили з берданки

трьох пернатих друзів.

Біг ще друг чотириногий,

тільки дуже спритний,

як шурнув у кукурудзу —

не вдалося вбити.

Все одно у нас в коморі м’яса є багато:

брата меншого в неділю вполював мій тато.

А наступної неділі підем на лисичку.

Гадом буду, як не встрелим бісову сестричку».

5. Творче завдання

• Прочитайте. Доповніть опис тварини означеннями так, щоб вийшов завершений текст. Яке значення вони мають? Скористатися словами з довідки.

У білки ... тіло, вкрите ... шерстю, і... хвіст. На... голівці — два вушка з ... китичками, ... очиці нагадують ... намистинки. Хвіст і мордочка у звірка ..., ніж усе тільце, а черевце... .

Довідка: видовжене, рудою пухнастою, пишний, маленький, темніше, маленькі чорні, блискучі, темніші, світліше.

6. Ознайомлення з пам’яткою «Як описувати тварину».

Як описувати тварину

1. Розгляньте тварину і визначте її важливі й характерні ознаки.

2. Описуйте в тому порядку, як ми сприймаємо тварину загалом: форма, величина, колір. Потім переходьте до деталей.

3. Не слід наводити всі подробиці. Потрібно виділити найважливіші,

якими тварина різниться від інших.

4. Порівняйте невідоме з відомим.

5. Використовуйте певну лексику: порода, масть (колір тварин: кінь гнідий, а не коричневої масті; вороний, а не чорної масті), тулуб (а не тіло), морда (а не лице чи обличчя), шерсть (а не волосся), грива (у коня), дзьоб (а не ніс у птаха), кігті (а не нігті) та ін.

 

VІІ. Самостійне складання твору-опису тварини в художньому стилі

Написати твір-опис про улюблену домашню тварину — кішку.

Робочий матеріал на картках:

тулуб — довгий, маленький, великий, витягнутий;

шерсть — довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста;

лапи — довгі, короткі, криві, рівні;

хвіст — довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблевидний;

вуха — довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі;

морда — загострена, коротка, тупа, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла;

очі — чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, злі, сумні, веселі, радісні, хитрі.

 

VІІІ. Підсумок уроку

IХ. Домашнє завдання

Використовуючи нотатки, зроблені на уроці, написати твір-опис тварини в художньому стилі.

 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 5145