Різноманітність рослинного світу. Літні завдання. 7 клас

 

Т. О. Мора, учитель біології та хімії, учитель-методист Орлівського НВК, Ямпільський р-н, Сумська обл.


 

Цілі: розширювати кругозір дітей, розвивати допитливість,спостережливість; спонукати дітей до роботи з додатковимиджерелами знань (енциклопедичною літературою); виховуватилюбов до біології як науки; формуватинавички командної гри.

Обладнання: гральний стіл із вовчком, гербарії рослин із різних родинкласіві відділів.

 

Хід уроку

І. Рольова гра «На прийомі у фітотерапевта»

Один учень грає роль лікаря-фітотерапевта, який повинен надати допомогу хворим, призначити ліки відповідно до діагнозу та хвороби. Хворий,у свою чергу, щоб остаточно одужати,повинен розповісти систематику рослини, що йому призначили як ліки. Діти використовують гербарний матеріал: грицики,мати-й-мачуху, солодку, хвощ польовий, чорницю, цибулю, глід.

 

ІІ. Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»

Командиіз шести учнів грають доти, поки одна з них —гравці чи глядачі — набере 6 балів.

1. У листяних, смерекових та соснових лісах Полісся та Західного Лісостепу росте тендітна рослина —квасениця звичайна. Квітне вона на початку травня.У неї розкриваються гарні білі квіточки з рожевими або ліловими жилками. А ось плоди квасениці побачити важко. Плід нагадує маленьку зелену кульку. Ці кульки діють як маленькі гранати. Поясніть, чому плоди квасениці порівнюють із гранатами. Як називається таке явищеі яке значення для рослини воно має. (Автохорія — самовільне розкиданнянасіння рослиною. Збоку кожна насінинамає пристосування, яке діє на зразок пружини. Коли насіння квасениці дозріває, пружинки вистрілюють, оболонки плодиків розриваютьсяі насіння розлітаєтьсяв усі боки, що нагадує принцип дії гранати.)

2. Якщо в темному одязі необережно притулитися до стовбура десятирічної або старшої за віком берези, на ньому залишиться велика біла пляма, як від крейди. Молоді ж берізки плям на вашому одязі не залишають. Чому?(На десятому році життя берізки активно виробляють речовину бетулін, якай надаєберезовій корі,а заразом і вашому одягу білого забарвлення.Молоді берізки мають коричневу кору.)

3. Давні римляни сливу називалисиньою ягодою, а що перси називали синім помідором? (Баклажани)

4. З одного різновиду південноамериканськоїліани стріхносотримують отруту стріхнін, а що одержуютьз іншого її різновиду?(Отруту кураре).

 

ІІІ. Інтелектуальна хвилинка

Проводять після того,як буде поставлено четверте питання з метою відпочинку та зняття напруги.

Кущі глоду можна побачити де завгодно: на узліссі, по берегах річок,на гірських схилах. Рослина не вибаглива до ґрунтів, морозостійка,не боїться спеки, не реагує на забруднення повітря. Ось чому їїдужечасто саджають у міських паркахі скверах. Там глід виконує трифункції: прикрашає краєвиди, є живою загороддюй домівкоюдлядрібних птахів.

Біля заростей глоду можна спостерігати цікавукартину. Невеличка пташка поспішає до гнізда годувати пташенят, ажось над нею закружляв великий хижий птах. Вонакинуласяв один бік,потімв інший і швиденько сховалася у заростях глоду. А хижак неризикнув сунутисяв чагарник. Тай хіба туди проникнеш неушкодженим, якщов рослини колючки міцніші за хижацькі пазурі — довгі, гострі. Великому птаху непробратися крізь зарості глоду.Ось чому дрібні пташки —славки, коноплянки та інші — люблять будуватигніздав кущахсвого«захисника»глоду.

5. Вереск, копитняк, барвінок, фікус, лавр, журавлина… До якої загадки всі ці рослини є відгадкою? (Взимку тавлітку одним кольором)

6. 325 року завойовники Олександра Македонського, прийшовши до Індії,назвали цю рослину «трава, що дає мед без бджіл». Як ми зараз називаємоїї? (Цукрова тростина)

7. Він корисний і смачний, з нього виготовляють варення і масло. Платон вважав, щойого плоди розумні, оскільки мають мозок.Назвіть цю рослину. (Волоський горіх)

8. Серед державних символів пшениця трапляється у семи держав, кукурудза — теж у семи, бавовник — у дев’яти, лавр — у дев’ятнадцяти. А яка рослина трапляється найбільше? (Пальма, 22рази)

9. Як німці називалифрукт, назву якого записано у вас на аркушах, — «apple chin»?І як ми називаємо його? (Китайське яблуко. Апельсин)

10. Чому насіння горобини, яке пройшло крізь шлунково-кишковий тракт птахів, зокрема снігурів, омелюхів,швидше проростає. А що робить людина,щоби прискорити проростання насіння інших рослин? (Насінна шкірка стає тоншою під дією травних соків, і насіння швидше проростає. Людинадля прискорення проростання проводить процес скарифікації — руйнує насінну шкірку механічним шляхом,а також стратифікації — витримує насіння у вологому піску, торфі, моху під дією низьких температур.)

11. 1735 року шведський натураліст Карл Лінней розділив увесь рослинний світ на 24 класи, 23з яких — квіткові, а 24 — таємношлюбні. Які рослини король ботаніки Ліннейвідніс до таємношлюбних? (Спорові)

12. Зріз на пеньку не гірше за компас укаже вам напрямок, за яким треба рухатися далі, якщо ви заблукали, компас загубили, а сонце сховалося за хмари. Проте цим методом можна скористатися лише в наших помірних широтах. У тропічних лісах дерева вам такої «ласки»не нададуть. Чому? (Зі зміною пори року відбуваються змінив рості стовбурів дерев помірного клімату. Наприкінці осенів камбію настає період спокою. Навесні, коли починається рух соку, клітини камбію знову діляться.У такий спосіб утворюються річні кільця. Ширина кілець залежить від умов середовища та сторони горизонту. Чим кращі умови довкілля, тим ширші річні кільця утворює дерево за рік. З північної сторони кільця завжди вужчі, ніж із південної.У тропічних вологих лісах дія камбію не залежить від пір року і сторін горизонту.)

 

ІV. Гра з глядачами

Проводять у формі вікторини після того,як одна з команд (глядачі або гравці) першою набере 6балів. Правильна відповідь —0,5 бала.

1. Назвіть квіти, які запилюються звірами. (Баобаб — кажани, лемури; сагуаро — вдень запилюють птахи, вночі —кажани)

2. Чомув багатьох арктичних рослин товсте коріння? (У ньому накопичуються запаси поживних речовин, необхідних для швидкого росту рослин у період короткого літа.)

3. У яких рослин найменше за розмірами насіння? (Орхідеї)

4. Які комахи сприяють розселенню насіння копитняка європейського? (Мурахи. Мірмекохорія)

5. Чому в природі існує дуже багато отруйного насіння? (Численні птахи, ссавці та інші тварини харчуються насінням. І чимало рослин мають отруйне насіння, щобуберегти себе відпоїдання.)

6. Чому коріння росте вниз? (Кореням рослинпритаманний позитивний геотропізм — ріст за силою тяжіння.)

7. У яких рослинах облаштовують собі дупла сови-карлики, якщо відомо, що вони є мешканцями американських пустель. (У кактусах)

8. Як називаються багаторічні рослини, що мають дуже короткий період вегетації? (Ефемероїди)

9. Чому на різних схилах гори ростуть різні рослини? (Кожен схил однієїй тієї самої гори має свій клімат. З південного боку (з північного бокув південній півкулі) більш сонячной тепло, тоді як з північного сніг і лід не тануть тривалий час.)

10. Чому більшість квітів у тундрі білогой жовтого кольору? (Квітки тундри запилюються переважно мухами — на Крайній Півночі бджіл мало. На відміну від бджіл мухи не розрізняють кольорів.)

11. Яка квітка найпівнічніша? (Північніше за всі квіти росте арктичний мак — на широті 83 градуси)

12. Як рослини розтоплюють сніг? (Рослини, які ростуть під снігом,мають темне листя і стебло. З настанням весни вони притягують сонячні променій таким чином розтоплюють сніг біля себе.)

13. Яке хвойне дерево одночасно є листяним? (Модрина — хвойне дерево. але хвоїнки скидає щороку.)

14. Від якої хвороби рятує хінне дерево? (Малярії)

15. Які ліки виготовляють із рослини беладонна родини Пасльонові? (Атропін, який здатен розширювати зіниці.)

 

V. Підбиття підсумків грий уроку

Вручення призів.

 

VІ. Літні завдання

Dounload PDF

Відгуки читачів