Інструкція з виховання красномовної дитини

 

Ведуча рубрики Анна Гресь


 

Наскільки важливо, щоб дитина говорила красиво? Безумовно, є речі першочерговіші за своїм значенням. Деякі батьки не вважають це вартим уваги і взагалі не переймаються, якщо їх дитина у мовленні вживає нескінченні «е-е-е», «ну», «це от» або «це саме». Але ж уміння правильно й чітко висловити свою думку, промовляти слова не лише грамотно, але й так, щоб їх добре розчув співрозмовник, — уміння дуже важливе.

 

Можна бути неймовірно розумною людиною, але водночас говорити так, що ніхто не зрозуміє, що ти хотів сказати.

Говорити красиво — зовсім не означає лише правильно вимовляти всі літери абетки. Гарне мовлення – це:

  • правильно побудовані речення;
  • значний словниковий запас;
  • уміння доречно вживати порівняння, слова-замінники, цитати;
  • плавне мовлення, без запинок, повторів і слів-паразитів на зразок «ну», «це от», «типу» та ін.;
  • уміння правильно робити паузи між реченнями й усередині них;
  • уміння змінювати інтонацію, говорити тихіше або голосніше;
  • уміння говорити емоційно, щоб «заражати» слухачів;
  • грамотне використання слів;
  • і, звісно, правильна вимова звуків.

Уміння говорити красиво — прекрасна якість, що допоможе дитині не тільки відповідати біля дошки, але й у майбутньому справляти гарне враження на співрозмовника, уміти володіти аудиторією, досягати своєї мети. Діти, які виросли, але так і не навчилися говорити красиво, можуть постійно відчувати незручність, перебуваючи поміж людей. Погане мовлення заважає спілкуванню, не дає змоги знайомитися, обмежує можливості дитини у виборі професії. Тому варто звернути увагу на розвиток мовлення якомога раніше.

Коли можна починати займатися розвитком мовлення? Відразу ж після народження. Коли батьки співають дитині колискові, розмовляють із нею, схиляючись до колиски, дають послухати гарну музику — це і є перші уроки розвитку мовлення.

Що ж потрібно робити, щоб дитина навчилася красиво говорити? Пропонуємо ознайомитися з декількома чіткими рекомендаціями.

                  Проконсультуйтеся у логопеда

Ця рекомендація — для дитини. Але виконувати завдання логопеда вам доведеться разом.

Дуже часто буває так: привели дитину в перший клас, а вона половину звуків не вимовляє. І коли мамі й татові говорять про це педагоги, батьки дивуються: «Але ж вона маленька, а всі діти її віку не дуже добре говорять». Одного разу мама п’ятирічного хлопчика, яка привела його в садок, назвала групу «раєм для логопеда», маючи на увазі те, що більшість дітей не вимовляють звуки. Мама була права. Сьогодні правильності мовлення приділяють не занадто багато уваги. Батьки вважають, що дитина має вміти читати, писати й рахувати, але чистоту мовлення й правильність вимови не є важливими. Узагалі, навчитися говорити — справа не така проста, як здається. Дитина не вимовляє правильно окремі звуки зовсім не тому, що не хоче цього робити і капризує.

Рекомендація «відвідати логопеда», звісно ж, означає піти до фахівця разом з малюком у тому випадку, якщо ви чуєте, помічаєте, що дитина неправильно, нечітко вимовляє навіть один-два звуки, що в дитини «каша в роті», мовлення не звучить плавно й вільно. Можливо, вам знадобиться лише незначна корекція. Але можливо, доведеться відвідати певну кількість занять із логопедом. Не варто гаяти час: чим раніше ви почнете займатися, тим краще й швидше матимете результат. Усі логопедичні заняття відбуваються в ігровій формі так, що дитина навіть не сприймає їх як уроки.

Не всі батьки це знають, але, виявляється, діти, у яких є логопедичні проблеми, частіше пишуть із помилками, ніж діти з правильним мовленням. Тому варто докласти зусиль не тільки заради того, щоб дитина правильно й красиво говорила, але щоб вона також і грамотно писала.

                     Займіться вокалом

Знайдіть дитині кваліфікованого педагога з вокалу — і можливо, вам не знадобиться навіть логопед.

Ця порада може видатися дивною, але лише на перший погляд. Як стосується спів гарного і правильного мовлення? Але ж саме на заняттях вокалом можна потренуватися, наприклад, правильно дихати. А ще: чи можете ви згадати хоча б одного співака з поганою дикцією, який би говорив неправильно або мав інші проблеми з мовленням? Серйозні заняття вокалом передбачають не просто спів, а виразний спів, з відпрацьовуванням правильного подиху, із чіткою артикуляцією, виконанням розспівок тощо. Усі вокальні вправи — відмінний тренажер для дитячого мовлення. До речі, тим малюкам, чиє мовлення звучить як уривчасте або нагадує розмову «з повним ротом», заняття вокалом особливо необхідні. Корисно співати й тим дітям, хто нервує або внутрішньо стискається, коли доводиться говорити. Адже мовлення може бути переривчастим і через підвищену тривожність дитини. Вокальні заняття іноді допомагають навіть подолати заїкуватість.

                   Читайте книги вголос

Ця порада містить дві частини.

1) Поки дитина ще мала, читатимете книги ви, батьки.

А вже потім малюк навчиться читати й робитиме це сам. Читання художньої літератури, звісно, розширює кругозір, допомагає нам закладати в дитині правильні цінності. Але таке читання ще й допомагає нам спілкуватися з дитиною, знаходячи спільні теми для розмови, обговорюючи незрозумілі слова й вирази.

2) Щойно малюк навчиться читати, нехай ЧИТАЄ ВГОЛОС ДЛЯ ВАС.

Тут важливо саме те, що ви будете слухачем, причому дуже активним і зацікавленим. Як зробити так, щоб малюк захотів це робити? Це дуже просто. Започаткуйте гарну сімейну традицію — щодня перед сном читати одне одному книги. «Сьогодні ти читаєш мені, а завтра я читатиму тобі!» — скажете ви. І обов’язково хваліть дитину за її читання, наголошуйте на особливо вдалих моментах, звертайте увагу на те, щоб дитина виразно читала. «Ти так добре читаєш!», «Молодець! Коли я слухаю, як ти читаєш мені казку, я згадую своє дитинство!» — щирі слова похвали й подяки є мотивацією для дитини, щоб знову взяти книгу й почитати вам.

Можете попросити дитину почитати вам і тоді, коли ви зайняті якоюсь хатньою справою — прасуєте або готуєте обід. Сидіння тривалий час у черзі також можна урізноманітнити читанням, тому обов’язково тримайте  невелику книжку у своїй сумочці або рюкзаку.

                    Слухайте казки

Дуже корисно слухати казки разом. Тоді їх можна обговорювати, що також розвиває мовлення.

Казки — це особливий літературний світ, особливий склад і стиль. І хоча казки можуть різнитися — народні й авторські, прозові або власне віршовані, — але в кожній з них є чого повчитися, коли справа стосується мовлення. Власне побудова речень, незвичайні слова, правильні звороти й порівняння зроблять мовлення вашого малюка яскравішим і багатшим. Не варто забувати й класику, читаючи дітям сучасні казки.

У цьому випадку йдеться про слухання аудіоказок. Саме така форма роботи відмінно розвиває мовлення дитини. Слухання зв’язного тексту, у якому є безліч красивих слів і зворотів, порівнянь, гіпербол, авторських слів, збагачує дитяче мовлення, допомагаючи в майбутньому будувати гарні мовленнєві конструкції.

                     Відвідуйте театр

Звісно ж, разом, усією родиною.

Залучайте дитину до прекрасного. Театральний спектакль — це, насамперед, якісний текст, вимовлений професійними акторами. І якщо ви з малюком хоча б раз на місяць відвідуватимете театр, то це буде дуже корисним. Ляльковий, драматичний, оперний театр — там завжди можна знайти постановки для дітей.

«Ми з Матвієм відвідуємо театри приблизно з того часу, коли йому виповнилося півроку. Спочатку відвідували лише ляльковий театр. Потім почали відвідувати оперний театр, театр оперети. Синок так звик, що якщо ми два тижні не відвідували театр, то він сам просив мене взяти квитки. Мої побоювання, що дитина не розумітиме, про що спектакль, не виправдалися. Зрештою, коли Матвієві щось незрозуміло, він завжди запитує в мене», — розповідає мама шестирічного хлопчика.

                   Розвивайте дрібну моторику

Займайтеся разом із малюком, щоб заняття були цікавими й ефективними.

Дрібна моторика — це не що інше, як робота дрібних м’язів руки. Дитячі пальчики, поки ще дуже неслухняні, потребують постійного тренування. Як же взаємопов’язані дрібна моторика з мовленням? Про це ми вже неодноразово говорили: центри дрібної моторики й центр мовлення розташовані поруч у головному мозку людини, тому розвиток одного із центрів «підтягує» і розвиток іншого. Не даремно руку називають другим органом мовлення. Розвивати дрібну моторику можна за допомогою безлічі прийомів. Ліплення з пластиліну або глини, солоного тіста, малювання, конструювання, орігамі, вишивання, аплікація, викладання крупами, збирання пазлів — усі ці заняття сприяють розвитку дрібних м’язів рук і пальчиків малюка. Через деякий час після початку занять матимете результат.

                   Улаштовуйте домашні вистави

Буде чудово, якщо у виставі візьмуть участь усі домашні, тоді дитина менше хвилюватиметься.

Сімейні свята — відмінна сцена для тренування мовлення. Саме під час сімейних свят малюк може виступити й прочитати вірш або проспівати пісеньку. Близькі люди — вдячні глядачі, які завжди оцінять і підтримають.

Ваше завдання — заздалегідь вивчіть разом із дитиною вірш або пісню, прорепетируйте кілька разів, і тільки тоді виступайте перед рідними.

                    Учіть скоромовки й чистомовки

Виконувати цю інструкцію потрібно разом з малюком, потрібно залучати до вашої гри всю родину.

Вивчіть їх якнайбільше й проговорюйте якнайчастіше. Не даремно майбутні актори й диктори тільки цим і займаються. Важливо не навчитися говорити швидко, а навчитися говорити чітко. Якщо двадцять п’ять разів повторити «От топота копыт пыль по полю летит» або «Карл у Клары украл коралы…», то ці повторення виявляться дуже корисними. Можна знайти скоромовки або чистомовки на будь-який звук, вимова якого спричиняє проблему в дитини. Є малята, які відмовляються повторювати скоромовки. Адже не подобається їм це робити. Повторюйте самі, нехай дитина хоча б чує правильно вимовлені звуки. Улаштовуйте змагання — хто краще й чистіше скаже. Змагайтеся у швидкості проголошення, залучіть до цих веселих занять усю родину, щоб було цікавіше. Зазначайте на спеціальному плакаті вивчені скоромовки й не забувайте хвалити дитину за нові успіхи.

Чистомовки — це такі римування, що містять потрібні «проблемні» звуки. Придумувати такі чистомовки можна й самостійно, це ж зовсім не важко.

На-на-на, на-на-на,

Великі вуха у слона.

 

Жа-жа-жа, жа-жа-жа,

У барлогу ведмежа.

 

За-за-за, за-за-за,

З річки воду п’є коза.

 

Ло-ло-ло, ло-ло-ло,

Ось на дереві дупло.

 

Щі-щі-щі, щі-щі-щі,

Восени ідуть дощі.

 

Га-га-га, га-га-га,

Дайте Каті пирога.

 

                   Говоріть удома правильно й красиво

А цей пункт стосується саме батьків.

Кого дитина чує найчастіше і, головне, кого вона слухає найбільш уважно? Звісно ж, оточуючих. Це її родина — мама й тато, дідусь і бабуся, брати й сестри. Не варто дивуватися, якщо ви почуєте з вуст дитини те, що говорите самі. Адже для малюка ви — найголовніший приклад для наслідування.

«Уявляєте, дитина почала вживати брутальні слова. Не розумію, де вона могла цього навчитися. Хоча сьогодні можна й на вулиці таке почути, і навіть у садку», — з розпачем говорить мама маленького Степана. «А вдома у вас ніхто не може так говорити?» — запитую я. «Ні, ну що ви! У нас інтелігентна родина!» — обурюється молода жінка. А Степан перебиває маму: «Мамо, так тато завжди говорить, коли машину веде і його хто-небудь ”підріже”».

Щоб потім не мати подібний результат, стежте за тим, що говорите. Причому не тільки в присутності дитині, але й завжди. Імовірно, що ви звикли так спілкуватися й вживати деякі вирази, тому в присутності дитині ви просто не зможете стриматися. Те саме стосується і правильності вживання слів. Якщо ви самі вимовляєте слово неправильно, то будьте готовими до того, що й ваша дитина говоритиме саме так.

                    Менше переглядайте телепередачі

Рекомендація стосується всієї родини.

Чи корисно для розвитку дитячого мовлення переглядати телепередачі? Так — якщо це телеканал «Культура», старі добрі радянські мультики й фільми, телеканал «Discovery». Ні — якщо це американські мультфільми, новини, ток-шоу, реаліті-шоу й фільми сумнівної якості. Чому так? На жаль, навіть на телебаченні сьогодні не завжди можна почути грамотну українську або російську мову. Помилки, яких припускаються ведучі, політики й актори, навряд чи навчать дитину красиво й грамотно говорити. А вже якщо згадати про переклади іноземних мультфільмів… Тут зовсім сумно. Мовлення-скоромовка, у якому можна лише здогадуватися про зміст, не дуже гарний літературний переклад російською або українською мовами роблять такі мультфільми поганою школою красномовства.

Одна з рекомендацій для батьків, які хочуть, щоб їх дитина говорила красиво й грамотно, — менше переглядати телевізор. Навіть коли він працює фоном, він може зашкодити, натомість мають бути музика, книги, казки, ігри та спілкування.

Цікаве дослідження провели російські психологи. Виявляється, перегляд американських мультфільмів негативно впливає на розвиток мовлення дитини. Обмежений словниковий запас перекладів таких продуктів, найчастіше неграмотність, неправильний наголос призводять до того, що дитина починає так само неправильно розмовляти.

                    Розмовляйте з дитиною

Порада для батьків, які насправді зацікавлені в результаті.

Ця незвичайна, на перший погляд, рекомендація насправді є одним з найефективніших способів навчити дитину красиво говорити. Розмова малюка й дорослого — це завжди діалог. У цьому випадку дуже важливо не стільки говорити самому, скільки слухати малюка, ставлячи йому навідні запитання і даючи можливість висловитися.

– Як ти вважаєш?..

– Розкажи мені, будь ласка…

– А що ти помітив?..

– Мені цікава твоя думка…

– Про що ця книга (фільм, мультфільм)?..

– Чому тобі сподобалося?..

                    Слухайте дитину

Порада для всіх дорослих, хто бере участь у вихованні.

Для того щоб дитина хотіла говорити, розповідати, переказувати, у неї повинні бути уважні слухачі. А хто ж може виявитися найчастішим слухачем малюка, як не мама й тато, дідусь і бабуся?

«А я і так слухаю!» — заперечить батько. Але слухати можна по-різному. Наприклад, відвернувшись від дитини і займаючись своїми справами. Або кермуючи автомобілем і поглядаючи час від часу на малюка в люстерко заднього виду.

А як же слухати правильно, так, щоб дитина відчула, що ви дійсно ставитеся серйозно й уважно до того, що вона вам говорить?

                                       Дивіться на дитину. Коли вона говорить, ви не маєте сидіти до нею спиною і напівобернувшись. Контакт очей надзвичайно важливий не тільки для грудних дітей, але він не менш важливий і для кожної людини. Тоді стає зрозуміло, що співрозмовник тебе слухає, зацікавлений тим, що ти говориш.

                                       Ваша поза має виражати увагу: ледве схилена на бік голова, час від часу можна кивати головою на знак того, що ви уважно слухаєте. Не варто постукувати по столу, виявляти нетерпіння, підхоплюватися, поглядати на двері або годинник, відволікатися на телевізор або на щось інше.

                                       Ваші коментарі також дають дитині зрозуміти, що ви виявляєте цікавість до її розповіді. Дочекавшись закінчення фрази, ви можете ставити навідні запитання, вставляти репліки, що свідчать, як саме ви ставитеся до того, що розповідає малюк.

                                       Після того як дитина щось скаже, обов’язково оцініть те, що вона вам розповіла. Адже малюкові дуже важлива саме ваша думка.

                                       Поцікавтеся думкою дитини. Як вона вважає? Якої думки сама з приводу своєї розповіді?

Як діяти, якщо ви дуже стомилися, у вас був важкий день і ви зовсім не в змозі нікого вислухувати? Краще м’яко, але чесно сказати про це дитині. Але не можна в жодному разі ображати її словами «помовчи», «я так стомився, що не можу слухати тебе» та ін. Натомість послухайте дитину хоча б мовчки. Іноді діти потребують навіть мовчазного слухача.

Отже, щоб навчити дитину говорити красиво, існує чимало простих і ефективних способів цього досягнути. Але головне — це ваша любов і терпіння, віра в малюка й у те, що у вас усе обов’язково вийде.

Dounload PDF

Відгуки читачів