ПОЛІЕТИЛЕН ЯК ПРЕДСТАВНИК ПОЛІМЕРІВ. 9 КЛАС*

 

Є. Г. Дягтеренко, учитель хімії Красноріченської ЗОШ, Кремінський район, Луганська обл.


 

Цілі: охарактеризувати склад, структуру, фізичні та хімічні властивості поліетилену; сформувати поняття полімер, мономер, структурна ланка, ступінь полімеризації, полімеризація, пояснити молекулярну, електронну та структурну формули поліетилену та його елементарної структурної ланки, формувати вміння висловлювати власну думку, користуватися термінологією, оцінювати хімічні явища, орієнтуватися в сучасній хімічній інформації.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Форма уроку: урок-презентація.

 

Поняття та терміни: полімеризація, макромолекула, мономер, полімер, структурна ланка, ступінь полімеризації.

 

Обладнання: моделі атомів, електронний довідник-презентація, підручник «Хімія. 9 клас» (тема 3).

 

Видатні вчені: Герман Штаудінґер, Джуліо Натта, Карл Ціґлер.

 

Хід роботи

I. Організаційний момент

 

II. Підготовчий етап

 

1. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Зверніть увагу на дошку, подумайте й дайте відповідь на запитання: що об’єднує об’єкти на слайді 1? (Слайд 1)

Учні міркують та пропонують варіанти відповіді.

Учитель. Давайте поглянемо на наступний слайд. Що спільного між об’єктами на цьому слайді? (Слайд 2)

Учні міркують та пропонують варіанти відповіді. (Усі об’єкти — це вироби з поліетилену)

Учитель. А скажіть, будь ласка, чи помітили ви спільне між слайдами 1 і 2.

Учні міркують та пропонують варіанти відповіді.  (На обох слайдах усі об’єкти — це вироби з поліетилену)

 

2. Постановка мети й завдань уроку

Учитель. На уроці ми дізнаємося про такі речовини, як полімери, їхній склад і способи одержання. Розглянемо поліетилен як найвідомішу та найпоширенішу полімерну сполуку. Навчимося складати реакцію полімеризації, розпізнавати в ній мономер, полімер, структурну ланку, ступінь полімеризації. (Слайд 3)

Отже, відкриваємо зошити та записуємо дату, «Класна робота», тему «Поліетилен як представник полімерів». (Учні записують тему.)

 

3. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

1. З яких частин складається слово поліетилен? (Політа етилен)

2. Пригадайте й запишіть на дошці повну та скорочену структурні формули етилену.

(Робота на інтерактивній дошці — сторінка 1)

3. Які особливі хімічні властивості характерні для етилену? (Реакції приєднання)

4. Завдяки якій особливості в будові молекули етилен здатен до таких реакцій? (Завдяки подвійному зв’язку)

 

III. Вивчення нового матеріалу

 

1. Формування основних понять

Учитель. Отже, як ми з вами з’ясували, активний центр у молекулі етилену — це подвійний зв’язок, один зі зв’язківякого є більш слабким і досить легко розривається.

Таким чином, беремо молекулу етилену — мономер.

Знайдіть у § 25 визначення поняття «мономер».

Учні швидко шукають поняття.

Учитель. Зачитаємо з тексту параграфа визначення поняття.

Продовжуємо. (Робота на інтерактивній дошці — сторінка 1) Розриваємо подвійний зв’язок та отримуємо структурну ланку полімеру.

Знайдіть у §25 визначення поняття «структурна ланка».

Учні швидко шукають поняття.

Учитель. Продовжимо. (Робота на інтерактивній дошці — сторінка 2) Поєднуємо між собою багато разів структурні ланки відповідно до ступеня полімеризації та одержуємо макромолекулу полімеру — поліетилену.

Знайдіть у § 25 визначення поняття «ступінь полімеризації».

Учні швидко шукають поняття.

Учитель. Поглянемо на фрагмент макромолекули поліетилену. (Слайд 4)

Учитель. Таким чином, макромолекула — це органічна молекула великої молекулярної маси (103 а.о.м. і більше).

 

2. Історичні відомості про розвиток понять «полімер» і «реакція полімеризації». (Слайди 5 і 6) Довідка з історії розвитку поняття «полімери хімії» (презентація слайда)

Запис у зошит прізвищ видатних учених-хіміків (Герман Штаудінґер, Джуліо Натта, Карл Ціглер)

 

3. Формування поняття «реакція полімеризації»

Учитель. Погляньмо на дошку. Етилен — це мономер. Мономер — це... Продовжте речення. За рахунок розриву подвійного зв’язку ми одержимо структурні ланки, які, поєднуючись між собою, утворюють полімер. (На дошці — схема реакції полімеризації)

Формулювання висновку (слайд 7) і мотивація подальшої діяльності.

Учитель. А тепер ми перевіримо, як ви засвоїли основні поняття сьогоднішнього уроку.

 

IV. Закріплення знань

Робота зі слайдами 8, 9 «Застосуйте свої знання й уміння». Робота з тестовими питаннями.

 

V. Підбиття підсумків. Робота зі слайдом «Перевір себе»

Виставлення й аргументація оцінок.

 

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст §25, прочитати, повторити терміни та правила.

2. Скласти список речовин у своєму домі, що виготовлені з поліетилену.

Dounload PDF

Відгуки читачів