Майбутнє нашого міста — це наше майбутнє. Еколого-географічний проект

 

Л. В. Андросова, Шахтарська ЗШ № 11, Донецька обл.


 

Тема «Стан навколишнього середовища в районі проживання»

 

Мета: закріпити знання про природу своєї місцевості, прослідкувати вплив практичної діяльності людини на її стан; дати оцінку екологічного стану навколишнього середовища і запропонувати заходи щодо його поліпшення; розвивати образну пам’ять, уміння висловлювати свою точку зору й аргументовано захищати її; вчити співпереживати, естетично сприймати навколишнє середовище; виховувати почуття господаря своєї землі, дбайливе ставлення до природи.

 

Тип проекту: пізнавальний з елементами досліджень.

 

Учасники проекту: з огляду на складність проведення цього проекту необхідно запропонувати виконання його учням 9–10 класів, що цікавляться географією, екологією, біологією, хімією, відвідують відповідні гуртки.

 

Хід проекту

 

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотиваційно-орієнтовний етап

 

Учитель. Незабаром ви станете підприємцями і лікарями, вчителями і керівниками, вченими і робітниками, просто громадянами, а отже, споживачами ресурсів, і тоді саме ви будете визначати ситуацію в районі, місті, країні. Від того, якими будуть ваші погляди на взаємодію людини і природи, залежить ваше майбутнє, майбутнє ваших дітей.

 

Ці погляди формуються вже зараз, саме у вашому віці ви маєте скласти реальне уявлення про навколишнє середовище та проблеми, пов’язані з погіршенням його стану. З цією метою ми приступаємо до здійснення проекту «Майбутнє нашого міста — це наше майбутнє».

 

Ви поділитесь на окремі бригади. Кожна бригада буде досліджувати окремий об’єкт середовища, збирати інформацію, а потім ми разом запропонуємо заходи щодо поліпшення стану компонентів природи й навколишнього середовища загалом.

 

ІІІ. Спостереження та дослідження учнів

 

План роботи команд:

1. Вибір об’єктів і пунктів спостереження.

2. Проведення спостережень, накопичення матеріалу.

3. Оброблення і оформлення зібраної інформації (звіт).

4. Складання та обговорення напрямів подальшої роботи (заходи щодо поліпшення стану середовища).

 

ІV. Звітування учнів

Орієнтовані відповіді

Бригада № 1 (об’єкт — атмосферне повітря)

Бригадою було встановлено, що в місті Шахтарську є три основних джерела забруднення повітря: промисловість, транспорт, котельні.

У повітря викидаються як газоподібні, так і тверді речовини.

Основними забруднювальними речовинами є: оксиди Нітрогену, карбон (ІV) оксид, сірчистий ангідрид, пил.

Повітря «важке» поблизу автомобільних доріг та підприємств.

Задимленість різко зростає, коли населення спалює опале листя і сміття.

Ми вирішили з’ясувати, як протягом певного відрізку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі.

 

Розрахунки робили на основі теоретичних даних:

1 автомобіль за 24 год викидає 1 кг газів, відповідно за 1 годину — 0,04 кг.

Підрахувавши кількість автомобілів за певні відрізки часу, обчислюємо кількість газів, викинутих ними до атмосфери:

0,04 кг× 188 авто = 7,5 (кг) — за першу годину;

0,04 кг× 142 авто = 5,7 (кг) — за другу годину;

0,04 кг× 164 авто = 6,6 (кг) — за третю годину.

 

Щоб визначити кількість СО2 і NO + NO2 у газах, знову використовуємо теоретичні дані:

1 кгвихлопних газів містить 30 г СО2, відповідно викиди становили:

7,5 кг× 30 (г) = 225 (г) — за першу годину;

5,7 кг× 30 (г) = 171 (г) — за другу годину;

6,6 кг× 30 (г) = 198 (г) — за третю годину.

 

1 кгвихлопних газів містить 6 г NО + NO2, відповідно викиди становили:

7,5 кг× 6 (г) = 45 (г) — за першу годину;

5,7 кг× 6 (г) = 34 (г) — за другу годину;

6,6 кг× 6 (г) = 40 (г) — за третю годину.

 

Багато автомобілістів паркуються біля житлових будинків і створюють додаткове шумове забруднення.

 

Бригада № 2 (об’єкт — вулиці, парки, двори)

 

Бригадою було виявлено місця, де сміття вивозять нерегулярно і де відсутні урни для побутових відходів, а відсутність спеціальних місць для сміття є причиною викидів його у лісосмуги, у ставки, у яри. Стихійні смітники є першим джерелом поширення інфекції. Особливо тривожить стан приватного сектора. Тут було виявлено несакціоновані смітники з побутовими відходами і купами опалого листя. Як з’ясувалось, у приватному секторі відсутня централізована система вивозу сміття, тому жителі викидають відходи на стихійні смітники та в лісосмуги. Жителі погоджуються на вивіз сміття за плату.

 

Жителі приватних будинків, крім побутових відходів, викидають померлих свійських тварин, не прикопуючи їх. Сморід відчувається на значні відстані, залишками «ласують» собаки, які можуть переносити інфекції.

 

Невчасно вивезене сміття від багатоповерхових будинків розносить вітер, тварини.

 

Спеціальні служби намагаються забезпечити місто урнами для сміття, але жителі не завжди користуються ними, і тому наші вулиці, парки, двори залишаються засміченими.

Неабиякоїшкоди паркам завдають смітники, які залишаються після відпочивальників. Серед сміття не лише папір, а й пакети, консервні банки, одноразовий посуд тощо. Вони вітром розносяться по парку, у ставки.

 

Бригада № 3 (об’єкт — поверхневі води)

На стан поверхневих вод нашого міста впливають промислові та комунальні будівлі, транспорт, господарська і побутова діяльність людини.

Не всі підприємства міста мають споруди очищення виробничих стічних вод, системи зливної каналізації міста перебувають у незадовільному стані.

Прибережні зони й русло річки забруднені сміттям (склом, залізяччям, шинами тощо).

Серед основних речовин, які забруднюють воду, є емульсії, феноли, азотисті сполуки, продукти нафтопереробки, солі важких металів.

Ми досліджували колір, запах і прозорість водойм міста.

Виразний запах є характерним для проб, узятих з водойм Міського ставу та біля «Вікторівської греблі». Вода має гнильний запах, забарвлення інтенсивне. Це свідчить, що кількість розчиненого кисню мала, а вміст органічних речовин — високий. Процес самоочищення відбувається повільно. Прозорість невисока: 15–19 см.

Біля берегів ставків вода має специфічний колір, якого їй надають продукти нафтопереробки, які потрапляють сюди після миття автотранспорту. Крім того, населення у ставковій воді пере коври, доріжки, виганяє у воду домашню водоплавну птицю, тому вода не може відповідати нормам за бактеріологічними і фізично-хімічними показниками.

 

V. Обговорення заходів щодо поліпшення екологічної ситуації в місті

1. Організувати пости контролю за викидами газів.

2. Необхідно встановлювати більше газоочисних систем, пиловловлювачів, фільтрів і накопичувачів, збільшити площі зелених насаджень.

3. Необхідно здійснювати раціональне транспортне планування, підвищувати якість моторних бензинів, установлювати на старих автомобілях каталізатори.

4. Сміття потрібно сортувати, як це роблять у країнах Європи й Америки: харчове сміття знищувати, консервні банки перероблювати, скляні чи пластмасові пляшки використовувати повторно або перероблювати і знову запускати у виробництво.

5. Установлювати на підприємствах системи оборотного водопостачання.

6. Працівники виконкому мають попереджати жителів міста про адміністративну відповідальність за створення стихійних смітників і запропонувати укласти договір з відповідними організаціями про вивезення сміття.

7. Залучати інвестиції, які допомогли б здійснити ряд заходів у місті: ревізія і ремонт водогінних мереж, зливних приймачів, каналізаційних мереж, ремонт очисних станцій.

8. Учні шкіл та жителі міста повинні вести пропаганду за здоровий спосіб життя в екологічно чистому середовищі, насаджувати дерева, кущі, квіти, підтримувати чистоту в під’їздах, біля будинків, у парках; проводити конкурси малюнків і плакатів, присвячених захисту природи, проводити фотовиставки.

 

VІ. Підсумок проведення проекту

Dounload PDF

Відгуки читачів