Штучні екосистеми. Поле. Рослини та тварини поля. 6 клас

 

Л. В. Мосьпан, учитель біології та природознавства I категорії Маслівської ЗОШ, Херсонська обл.


 

Цілі: продовжити формуванняв учнів поняття «система», розглянути та поглибити знання про штучні системи, їх основні особливості; ознайомити учнів із рослинами та тваринамиполя, методами підготовки насіння до посіву; розвивати вміння пояснювати необхідність догляду за штучними системами, навички самостійної роботи, уміння робити висновки; виховувати спостережливість, самостійність, екологічне мислення.

 

Обладнання: мультимедійна установка, презентація до теми, електронний навчально-методичний комплект«Природознавство. 5–6 кл.», завдання для самостійної роботи учнів, обладнання для практичної роботи (насіння різних рослин, вода, розчинкалій перманганату, горщечки із ґрунтом); підручник Ільченко В.Р. Природознавство.6 кл. (Полтава:Довкілля, 2006); робочий зошит на друкованій основі (автори Т.В. Красильникова, Т.С.Котик).

 

Тип уроку: отриманняй засвоєння нових знань і вмінь.

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Термінологічний кошик» (демонстрація слайда)

 

Учні дають визначення термінам: система, екосистема, ланцюг живлення, консументи, продуценти, редуценти, ґрунт.

 

Вправа «Установіть відповідність», «Складіть ланцюг живлення» (демонстрація слайдів)

 

Учням слід знайти відповідність між термінами та представниками, а також побудувати ланцюги живлення.

 

1. Установіть відповідність.

1. Продуцентиа) Жаба

2. Консументиб) Трава

3. Редуценти  в) Заєць

     г) Миша

     д) Мікроорганізми

     е) Лелека

     ж) Пшениця

     з) Сова

     и) Комар

     к) Гриби

     л) Лисиця

 

2. Складіть із назв організмів ланцюги живлення.

 

Вправа «Що зайве?» (демонстрація слайда)

 

Що зайве?

1) Дуб, каштан, собака, троянда;

2) кіт, кит, кріп, кріль;

3) шипшина, гриби гливи, бактерії;

4) гумус, морква, пісок, вода;

5) перегній, калійна селітра, пташиний послід.

 

Який складґрунту? (Демонстрація слайда)

Який склад ґрунту?

  • Вода
  • Повітря
  • Гумус
  • Живі організми
  • Гірські породи

 

«Доповніть речення»

Учні виконують вправу 1 у робочому зошиті,с. 23.

 

Вправа «Бережіть землю»

За картками: прочитавши рекомендаціїз правильної обробки ґрунту, слід пояснити один із запропонованих заходів.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Демонстрація слайда,розповідь під музичний супровід.

Учитель. У природі існує велика кількість екосистем — моряй океани, горий рівнини, ліси та степи. Але з давніх-давен людина не тільки пристосовувалася до життя в навколишньому середовищі, а й змінювала довкілля заради власних потреб. Людина почала вирубувати ліси, розорювати землі та висушувати болота,зводити містай села, розводити тварин. На зміну природним екосистемам прийшли ті, що створила людина, тобто штучні екосистеми.

Отже, про штучні системи ми сьогодній поговоримо.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Поняття «штучна екосистема»

Перегляд фрагмента уроку з навчально-методичного комплекту«Природознавство. 5–6 кл.» (урок «Штучні екосистеми»).

Штучна екосистема — екосистема, створена людиною для її потреб.

Штучні водойми:

• канали — штучні ріки;

• водосховища (для регулювання поверхневого стоку води на річках);

• ставки (для розведення риби, птиці, поливу).

Які штучні екосистеми,крім названих,створює людина?

Поле — штучна екосистема. Церівна ділянка земної поверхні для вирощування культурних рослин.

 

Культурні рослини

Ті рослини, які людина вирощує для власних потреб,називаютькультурними. Їхвеличезна кількість! Усі культурні рослини можна об’єднати в такі групи:

 

Культурні рослини:

  • Зернові
  • Технічні
  • Овочеві
  • Плодово-ягідні

 

Які рослини належать до цих груп?

Працюємо самостійно з підручником (с. 88, абзаци1–3)

 

Які ж це рослини?

Самостійна робота учнів за підручником, с. 88

• Зернові (пшениця, жито, ячмінь, овес,кукурудза);

• овочеві (огірки, помідори, перець);

• технічні (соняшник, цукровий буряк, льон);

• плодово-ягідні (полуниця, смородина).

 

Перегляд фрагмента уроку з комплекту «Природознавство. 5–6 кл.» (урок «Поле»).

 

Рослини та тварини поля

• Крім основної культури, яку спеціально висаджує людина на полі, які твариний рослини там можуть бути (як складові цієї екосистеми)?

 

Вправа «Друзі та вороги поля»

Учні з переліку вибирають «друзів»та «ворогів»поля, пояснюють свій вибір.

 

Хто є друзями та ворогами поля?

Осот, бджола, миша, щириця, жайворонок, сова, колорадський жук, берізка, сарана, ховрах, кібчик, пирій, джміль, лобода.

 

Як бореться людина з ворогами поля?

• Чи бореться людина з ворогами поля? Як? Що станеться, якщо перестати доглядати поле?

Висновок: поле — нестійка екосистема, що потребує постійного догляду!

 

Руханка (під веселий музичний супровід)

Перегляньте відеофрагмент,поясніть побачене (демонстрація відеофрагмента про проростання насіння)

• Що спостерігали?

• Які умови потрібні для проростання насіння?

• Чи готують ваші батьки насіння до посіву?Як?

 

Підготовка насіння до посіву(самостійна робота в парах із матеріалом на с. 91–92). Обговорення прочитаного:

• замочування;

• проморожування;

• дражування;

• руйнування оболонки;

• протруювання.

 

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

Практична робота №5. Підготовка насіння до посіву

ТБ під час роботи з ґрунтом.

Складіть ланцюги живлення для поля.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника § 13, 16(с. 88–89).

Виконати вправи 1, 4 в зошиті (с. 28).

На вибір:

• підготувати інформацію про сади чи парки (ботанічні, зоологічні) (10–12 балів);

• виготовити картки-опори до теми САД (рослини, тварини, вороги та друзі саду) (7–9 балів).

Dounload PDF

Відгуки читачів