КРАСА НЕ РОДИТЬСЯ З КРАСИ, ВОНА — З ЛЮБОВІ

 

В. М. Палій, учитель української мови та літератури вищої категорії, учитель-методист Ганнівського НВК, Верхньодніпровський р-н, Дніпропетровська обл.


 

Тема.«Краса не родиться з краси, Вона — з любові» — провідний мотив збірки «Все про кохання, все — про любов…» дніпропетровського поета С. Р. Бурлакова.

 

Мета:

  • ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом С. Бурлакова;
  • проаналізувати збірку поезій «Все про кохання, все про любов», розкрити таємний світ почуттів, створений поетом;
  • розвивати вміння учнів аргументовано передавати власні роздуми, судження про миттєве й вічне, сенс життя, щастя людини;
  • виховувати усвідомлення того, що любов — найвеличніше із людських почуттів, що необхідно берегти й цінувати; виховувати повагу до художнього слова.

 

Методи роботи: особистісно орієнтований, інтерактивні (робота в малих групах, рефлексія); проектні (дослідження).

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

Визначення емоційного стану учнем перед уроком. Позитивна установка на роботу.

Слово вчителя

— Перш ніж ми розпочнемо роботу на уроці, спробуймо визначити свій емоційний стан і настрій. У вас на партах лежать аркуші паперу з уривками віршів талановитого поета, нашого співвітчизника С. Бурлакова. Вам треба обрати ті рядки з його поезій, які, на вашу думку, найточніше, найкраще розкривають ваш емоційний стан. Прошу.

(Учні 1 хв опрацьовують уривки і обирають для себе.)

 

1) ...Як радісно назвать

Цей світ — красою!

(«Краса не родиться з краси»)

 

2) Спіткнуся —

В тінь терпіння переллю,

Розсиплюся у снах своїх розмаєм.

Хоч мовлю сам, скорившись — не скорись.

(«Люблю тебе..»)

 

3) Кохати — до денця себе відкривати,

Незнане — всім серцем! — сповна упізнати .

(«Кохати — до денця себе відкривати»)

 

4) Вишневий усміх не згасити стужею,

Бо срібно сходить лебедина мить.

(«Віхола»)

 

5) Статичності в цім плині — не знайти,

Байдужості — повік не відшукати.

(«Приходить вересень»)

 

6) Квітуйте, дні! Органьте, океани!

Робото, попросись до юних рук!

Вони всесильні — не юрба, не клани —

В них вічних весен чути перегук.

(«Не уявляю молодість сумною»)

— Дякую, діти, тож гадаю, що всі ми маємо гарний настрій і позитивно налаштовані до уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

1) Оголошення теми уроку

 

2) З’ясування значення досліджуваного матеріалу для практичної діяльності, для пізнання моральних якостей, розвитку індивідуальних особливостей, для використання знань у повсякденному житті.

Слово вчителя.

— Скажіть, будь ласка, чи актуальна ця тема сьогодні, чи потрібно вивчати твори митців рідного краю? Чи корисними будуть здобуті на уроці знання у житті кожного з вас? І чи потрібно людині взагалі вміти любити?

 

ІІІ. Цілевизначення

Слово вчителя.

— Зараз ми з вами визначимо цілі уроку, а ви оберіть для себе ті, яких, на вашу думку, ви зможете досягнути.

 

ІV. Етап організації діяльності учнів на уроці

Учні ознайомимось з епіграфом уроку:

 

Було і буде так в усі часи:

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

І тому світ завжди благословляє

І сонце, що встає, і серце, що кохає.

(В. Симоненко).

 

 

 

2. Слово вчителя (ознайомлення з проблемними питаннями)

— І справді, чому любов так потрібна людині? У чому її велич?

— Чи можна любити віддано і безкорисно усе своє земне життя Вітчизну, рідну матір, мову народу свого, одну-єдину кохану людину?

— І чи може взагалі бути щасливою людина без любові, без вміння любити?

— Дати відповідь на ці вічні запитання, що постають перед людиною, протягом усього життя, допоможе нам чудова поезія збірки «Все про кохання, все про любов…» великого лірика з тонкою і сильною душею, патріота своєї землі, великого майстра слова — С. Р. Бурлакова. Хто він? Людина і філософ. Дивне поєднання життєвої мудрості з високістю устремлінь, глибиною думки. Таких людей легко впізнати по руках, по очах. У них вони — по вінця наповнені любов’ю до всього живого, дитячою беззахисністю, юначою мрійливістю, врівноваженістю зрілості.

 

У кожного поета є свої Віра, Надія, Любов. Звідки ж родом вони у С. Бурлакова? У чому таємниця його поетичного світу?

 

Щоб це пізнати, вам потрібно було виконати домашнє завдання таким чином, щоб дослідити матеріали про життя і творчість поета С. Бурлакова, знайти відомості про збірку «Все про кохання, все про любов…», прочитати його вірші, а ті, що найбільше вас вразили і зворушили, вивчити напам'ять.

 

Тож прошу, будь ласка, до відповіді групу, що досліджувала матеріали про життєвий шлях С. Бурлакова.

 

3. Виконання випереджального завдання-дослідження

 

Інформація І групи про любов як почуття.

Інформація ІІ групи про творчий шлях митця.

Інформація ІІІ групи про збірку «Все про кохання, все про любов…».

 

Слово вчителя.

— Дякую, діти, за змістовну роботу, за цінні відомості про життя і творчість С. Бурлакова, що належав до плеяди шістдесятників. Творчість його багатогранна та багатоаспектна. Остання збірка його поезій «Все про кохання, все про любов…» містить кращі ліричні твори поета. Наука цих віршів — це виклик нашій реальній дійсності, у якій ми перестали вміти любити й цінувати свою Вітчизну, кохати одну-єдину, на все життя, жінку, зачаровуватися джерельною чистотою народної пісні… Це виклик сірій, безликій буденщині, а можливо, то просто природне й мудре прагнення митця в жорстокій веремії різних зламів переоцінювання цінностей говорити з читачем передусім про таємне і неминуче, про те, що, врешті-решт, тримає на цій святій і грішній землі.

 

Читаючи чудову поезією С. Бурлакова, ви, діти, мабуть, помітили, що основним пафосом збірки є любов, осмислена автором у трьох вимірах :

  1. громадському (любов до України, до рідної землі, її природи, до народу, мови материнської);
  2. суто особистісному (кохання до жінки як глибинна, нерозгадана таємниця серця, до матері своїх дітей);
  3. філософському (джерело гармонії, істина людського буття, одвічна боротьба добра і зла, любові й ненависті).

 

Що ж є любов для власне автора збірки? Це — передумова оновлення людського єства, світлих початків доброго, непроминущого. І в цьому — коріння його віри у всесильність кохання. Тож не дивно, що епіграфом до збірки є саме такі його чудові слова:

 

Краса не родиться з краси,

Вона — з любові.

(Повернення до проблемних питань.)

— То що ж таке любов?

— Кого і що ми повинні навчитися самовіддано любити?

— Щоб дати відповідь на ці питання, ми повинні безпосередньо попрацювати з поезією С. Бурлакова.

 

4. Робота в малих групах (завдання-дослідження)

 

Завданням І групи буде знайти й проаналізувати вірші, що, на думку учнів, розкриває любов за громадським параметрам (любов до Вітчизни).

Завданням ІІ групи буде проаналізувати твори, що виражають любов у суто особистісному вимірі (любов до коханої дружини, матері своїх дітей).

Завданням ІІІ групи буде проаналізувати твори, що виражають любов у філософському параметрі (істина людського буття, одвічна боротьба добра і зла).

 

— У вас на партах лежать аркуші паперу з віршами автора.Перш за все, дорогі діти, звернімось до літературознавчого словника за редакцією доктора філологічних наук, професора Р. Гром’яка і з’ясуймо визначення понять «філософська лірика», «громадянська лірика», «інтимна лірика». На столах у вас лежать аркуші паперу з визначенням.

 

Отже, громадянська лірика — це…

інтимна лірика — це…

філософська лірика — це…

Слово вчителя.

 

— Отже, дорогі діти, час настав презентувати виконані завдання. Прошу до слова І групу, яка аналізуватиме поезію збірки «Все про кохання, все про любов…» С. Бурлакова за першим параметром — громадським. Будь ласка, ми всі уважно слухаємо.

 

а) Презентування відповіді І групою.

 

— Нами було опрацьовано низка творів поета, присвячених любові до Вітчизни, народу українського, щирої материнської мови. З-поміж них «Я вас люблю «Зелені трави» (40), «Калина з великого лугу» (119), «Степ у материнці» (138), «У кожного свій урочий час» (107), «Мов насущний хліб» (106) та багато інших. Для аналізу ми хочемо взяти твір С. Бурлакова «Калина з великого лугу» (119) (слайд 4), перейнятий духом боротьби за волю і незалежність нації, сердечною шаною і вдячністю за героїчні звитяги нашого народу (учень читає вірш, зразки вірша є у кожного на парті).

 

Образ червоної калини — це образ України, непереможної, звитяжної, вільної.

 

— Наступним твором є «У кожного є свій урочий час» (107), у якому автор характеризує призначення людини й стверджує, що без любові до рідної землі, до роду свого славного, неможливо бути патріотом, вірним сином пращурів наших.

 

І на завершення хочемо презентувати вашій увазі вірш «Мов насущний хліб» (106), у якому С. Бурлаков з гордістю і шаною виражає свою синівську любов до вкраїнського слова, мови, козацької мужності, кобзарської мудрості — всього сущого, що зветься одним словом — Україна (учень читає вірш, зразки вірша є в кожного на парті).

 

Слово вчителя.

— А тепер, дорогі діти, спробуємо скласти початок інформативного грона і розкриємо сутність любові за першим, громадським параметром.

 

Слово вчителя.

 

— Перейдімо до презентування відповіді ІІ групи. Вам треба було підібрати зі збірки ті поезії, що розкривають другий параметр лірики митця — суто особистісний. Митець глибоко переконаний, що без любові до коханої дружини, матері своїх дітей неможливе щасливе, повноцінне життя.

 

Любовна лірика поета — це романтичний погляд на світ, шляхетність душі, щирість зізнань, культура вислову. Жінка, наречена, кохана, мати — образи, у яких втілено найсвітліші постаті почування, джерела духовності. Тож чи вдалося вам знайти твори, які б переконали нас у цьому?

 

б) Презентування відповідь ІІ групою.

Так, ми знайшли чимало поезій, яскравим прикладом цього є чудова поезія, яка називається «Як час летить» (виразне читання поезії).

Велике почуття любові автор проніс крізь усе своє життя. І воно не змаліло, ні, а навпаки, стало високим і благородним. Він говорить про своє кохання так щиро, відверто і безпосередньо, а водночас і так піднесено-урочисто, що не можна не вірити. Наприклад, у поезії «Ти річка вранішня» (виразне читання поезії напам’ять).

 

Слово вчителя.

—  А зараз прослухаємо виконане завдання ІІІ групи, якій треба було обрати твори із збірки С. Р. Бурлакова, які висвітлюють любов у третьому, філософському параметрі (розуміння цінності життя, одвічна боротьба добра і зла, любов й ненависті, безкорисливості й підлості).

 

В) Презентування відповіді ІІІ групою

 

Цій тематиці митець присвятив чимало поезій: «Міра», «Поезія», «Комусь до грошей не стачає слави» та багато інших. Ми ж хочемо зосередити вашу увагу на таких його творах, як: «Закликання», «Скільки літ в протистоянні».

 

У творі «Скільки літ в протистоянні» автор переконливо доводить, що скільки б літ не минуло, але життя одне і сутність його — у добрі, любові до всього сущого: до «цвіту троянди», до квітучого саду, до хмелю живоплітного». Усе ж це можливо завдяки одній великій істині — істині добра, злагоди, материнської любові, миру в душах людських і по всій землі.

 

Отже, цей твір нас переконує, що без любові до самого життя, без вміння помічати прекрасне — щасливою людина бути не може. Вірш «Комусь до грошей не стачає слави» (виразне читання поезії).

 

Підтвердженням цієї теми є, на нашу думку, ще один твір — «Закликання». Послухаймо його. У цьому творі С. Бурлаков закликає кожного з нас плекати чисту душу і гаряче серце, міцну волю, глибоку віру яких сам автор зберіг і не зрадив. Ми глибоко переконані: людина створена на світі для всього великого, доброго, вічного.

 

г) Слово вчителя.

 

— Дякую, діти, за гарно виконану роботу. А зараз докреслимо гроно любові, без якої неможливе щастя людини.

 

Отже, людина повинна вміти ще любити саме життя, людей в ньому. Поезія С. Бурлакова  сповнена справжнім гуманізмом, щирою довірою до людини, безмежною любов’ю. Щастя людини неможливе без любові, бо людина створена на світі для любові і краси. І саме лірика С. Бурлакова, одного з кращих митців Придніпров’я, надихає читача бажанням жити, творити прекрасне і вічне, тому сенс і щастя людського життя — в любові, бо це і є краса (виразне читання вірша «Краса не родиться з краси…»).

 

V. Рефлексія(вправа «Незакінчене речення»

Для мене поезія Сергія Бурлакова — це…

 

VІ. Оцінювання

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Чим для мене є почуття любові?»

Dounload PDF

Відгуки читачів