ВЧИМОСЯ ЛЮБИТИ ПРИРОДУ (для 5–6-х класів)

 

В. В. Пелех, бібліотекар ЗОШ смт Цумань, Ківерцівський р-н, Волинська обл.


 

Цілі: розвивати в учнів бажання спостерігати; навчити дітей бачити загадкове йказкове; поглибити йзакріпити знання з природознавства;  формувати логічне мислення, пам'ять; розширити кругозір і виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: книжкова виставка «Твоя червона книга», вислови про природу.

 

Природа — це вічне життя, становлення і рух. Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора; вона завжди права; помилки ж і омани виходять від людей. Природа — творець усіх творців. Й. Ґете

Немає нічого більш упорядкованого, ніж природа. Творіння природи досконаліше за творіння мистецтва. Цицерон

 

Світ прекрасний навколо тебе —
Сонце ясне і синє небо,
Птахи й звірі, гори й ріки —
Нехай він буде таким навіки.

Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.

А. Потапова

 

Перша сторінка. Вступ

Бібліотекар. Доброго дня, любі друзі! Хочу звернути вашу увагу на слова поетеси Алли Потапової , що є епіграфом до нашого заходу. На мою думку, вони є дороговказом кожній не байдужій людині на планеті. Сьогодні ми з вами поговоримо про Червону книгу, її значення для охорони окремих видів рослин і тварин.

Чому Червона книга? Тому що червоний колір — сигнал небезпеки. Держави, території, тварини чи рослинияких занесені до червоної книги несуть моральну відповідальність за їх збереження.

1-й ведучий. До 1966 року тварин і рослини, які потребували охорони, заносили у списки. 1966 року вчені провели велику та кропітку роботу, результатом якої стала поява Червоної книги. Вона з’явилася не заради цікавості чи забави. Червона книга закликає: «Ми не маємо права руйнувати те, чого не створювали!!!»

Існує декілька причин, через які людська діяльність негативно впливає на тваринний і рослинний світ нашої планети.

2-й ведучий. Люди знищують неорані землі, хазяйнують у лісі, продовжують прокладати газопроводи, будувати нові міста й розширювати старі. На перший погляд, це й добре, але, знищивши природу, важко повернути її скарби.

Добування корисних копалин, відстріл деяких видів тварин, рубка лісу, збирання трав — усе це пов’язано зі вторгненням людини у світ живої природи.

1-й ведучий. Але в лісі, у полі та на річці людина часто лишається наодинці зі своєю совістю. Тут вона для людини — єдиний закон і контролер. Та є люди, до совісті яких звертатися нема чого: вони знищують рідкісних тварин, заробляючи на цьому великі гроші.

Вбивають тварин навіть у заповідниках — місцях, навмисно відведених для тварин і рослин, які охороняються законом. Наприклад, на Землі залишилося всього декілька тисяч носорогів, та їх усе одно продовжують винищувати, тому що ріг цієї тварини коштує дуже дорого.

2-й ведучий. До сьогодні існують браконьєри — люди , які порушують правила полювання. І хоч існують закони, за якими таких людей слід притягувати до відповідальності, порушень і злочинів не стає менше.

Для того щоби знати, в якому стані перебувають ті чи інші тварини, скільки їх лишилося на Землі, і було створено Червону книгу. 1980 року така книжка з’явилася в Україні. Тварин та рослини в ній поділено на дві групи: А — види, які перебувають під загрозою зникнення, Б — рідкісні види.

1-й ведучий. Для того щоб охороняти та захищати тих, хто цього потребує, їх потрібно знати. Для цього в нас має бути своя Червона книга, до якої входитимуть тварини та рослини території нашого краю.

 

Учні роздивляються книжкову виставку «Твоя Червона книга».

1-й ведучий. Більшість дітей не вбиває й не ловить пташок і тварин. Та самі того не усвідомлюючи, вони завдають шкоди живій природі.

2-й ведучий . Є такий термін — фактор тривоги. Хто може його пояснити? (Відповідь учнів.)

«Безкровне полювання» — полювання з фотоапаратом.Чому це, здавалося б, нешкідливе захоплення потребує особливого вміння й такту? (Відповідь учнів.)

Фактор витоптування.У цих місцях багато рослин не росте, грибів там теж не знайдеш, та й дерева поступово вмирають. (Пояснення учнів.)

Фактор збору квітів. Часто рослини виривають із корінням. Багато хто виправдовується: «Нічого, я ж небагато», «Виростуть інші». Та тільки не завжди вони виростуть. Зірвані рослини не зможуть дати насіння, а значить, не встигнуть дати продовження роду.

1-й ведучий. Ми знаємо, що багато з вас так не роблять, але ви байдуже спостерігаєте, як це роблять інші. Ви можете багато зробити для збереження навколишніх рослин і тварин. Нехай ми не беремо участі в порятунку уссурійського тигра, білого журавля. Це роблять спеціалісти — зоологи. Та ми можемо стати на захист конвалії, первоцвіту. Важливо це зробити не тільки самому, але й переконати своїх друзів.

 

 

Друга сторінка. Екологічний калейдоскоп «Цілющі скарби рідного краю»

2-й ведучий. Зараз ми побачимо, які ви кмітливі та допитливі, як добре знаєте рослинний світ нашого краю.

 

Відгадайте загадки про рослини Червоної книги.

1.                  Білі горошки на зеленій ніжці. (Конвалія)

2.                  Білява-білява перед Богом стояла: «Боже мій милий, моє тіло рубають. Кров мою п’ють». (Береза)

3.                  Стоять в лузі сестрички, золоті очі, білі вічки. (Ромашки)

4.                  Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Водяні лілії)

5.                  Все мороз подушив, а його цвіту не заняв. (Барвінок)

6.                  Живе один батько й тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді)

 

Відгадай слово

1-й ведучий. Завдання: закінчити відомі вислови, прислів’я про цілющі властивості рослин.

1.                  Погляньте, оце — горицвіт,
На землі він росте тисячі літ,

Людей рятує — серце (лікує).

2.                  Це жовтенький звіробій
Він лікує (шлунок) твій.

3.                  Кропива, ромашка, хміль —
Ними (голову) помий.

4.                  Із калини і шипшини
Пийте чай — то (вітаміни).

 

Відгадай назву дерева

2-й ведучий. Відгадайте про яке дерево йдеться.

1.                  Модниця, усі квіти виставляє на показ. Пахучі, жовті, медоносні. Квіти використовують у народній медицині як засіб від застуди. Так іще називають найтепліший місяць року. (Липа)

2.                  Листя цього дерева не їдять гусінь і жуки. У це дерево ніколи не влучає блискавка.

Деревину використовують для виготовлення музичних інструментів. Листок цього дерева є на прапорі однієї держави. (Клен)

3.                   Стоїть дерево все зелене, і має чотири користі: перша — хворим на здоров’я (ліки з бруньок і листя), друга — в бані допомагає, третя — від темноти світло, від холоду тепло (скіпка і дрова), четверта — втамовує спрагу (сік). (Береза)

1-й ведучий. На закінчення нашого конкурсу хочемо дати вам пораду. Люби природу, шануй її дари, ощадливо користуйся нею, бережи кожну стеблину. І природа тобі відплатить — будеш здоровий. Адже найбільш корисні ліки — це ліки «зеленої аптеки».

 

Третя сторінка. Екологічна гра «Відгадай тварину»

2-й ведучий. Друзі! До нас надійшли скарги від тварин. Давайте ознайомимося з ними й вирішимо, чи правильно вчинила людина.

Скарга 1.«Сама знаю, що не красуня. А якщо буду поряд, багато хто втікає й навіть каменем у мене кидає. А за що? Від мене ж велика користь». Хто це? (Жаба. Жаба оберігає город від гусениць і черв’яків. Якщо в дома завелися таргани, принесіть жабу — вони зникнуть.)

Скарга 2.«Ой, не люблять мене люди. Голос мій їм не подобається, й очі, говорять, у мене негарні. Вважають, що я приношу біду. А чи так це? Якби не я, довелося б декому сидіти без хліба». (Це сова. З 1946 року вона перебуває під охороною держави. Одна сова за літо знищує 1000 мишей, які можуть знищити тонну зерна.)

Скарга 3.«Ми смокчемо кров людини. Через нас люди не можуть нормально працювати й відпочивати. Від нашого тоненького голосу багато людей починає чухатись». (Це комарі. Але вони необхідні природі. Личинки комарів живуть у воді, ними харчуються риби, а дорослими комахами — багато птахів.)

 

Відгадай загадку

1-й ведучий. А зараз, любі друзі, ми пропонуємо вам відгадати загадки про тварин.

1.                  Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. (Лелека)

2.                  Тричі родиться, а тільки раз помирає. (Метелик)

3.                  Перша пташка весни. (Грач)

4.                  Хто першим оре землю? (Черв’як)

5.                  Що за звір, скажіть, друзі, що може сам у себе заховатись? (Норка)

6.                  У кого голова розташована на нозі? (Равлик)

 

Пригадаймо прислів’я

2-й ведучий. Давайте, друзі, згадаємо прислів’я та приказки про тварин.

1.                  Де багато пташок, там нема комашок.

2.                   Грак відлетів — чекай снігу.

3.                  У кого серце вовче, той їсть кого хоче.

4.                  Гадюку як не грій, вона все одно вкусить.

5.                  Голуби воркують — тепло віщують.

 

Оповідання-загадка

1-й ведучий. Послухайте текст і знайдіть у ньому помилки.

Зимовий день(оповідання-загадка)

Тихо взимку в лісі, і тільки де-не-де чути голоси синиць і шпаків. Напередодні випав сніг, на ньому добре видно сліди деяких тварин. Ось пробіг заєць. А це чиї сліди біля галявини? Це, напевно, сліди їжака чи хом’як . Неочікувано стежинка привела нас до краю лісу, де росли поодинокі листяні дерева, зелені голки яких визирали з-під снігу. Чомусь не видно білочок, напевно, сплять у своїх дуплах.

Між березами зроблено годівничку, в якій лежить сіно, а поряд — сіль-лизунець. Це лісники приготували корм для звірів, щоб їм не було голодно зимою. Ідучи вздовж поля, можна побачити багато слідів тварин біля копиці сіна. Напевно, це вовк ловив мишей у сіні. Справді, зимовий ліс — це дивна загадка.

Помилки

1.                  Шпаки — перелітні птахи, взимку їх не буває.

2.                  Їжак і хом’як узимку впадають у сплячку.

3.                  Взимку на листяних деревах немає голок. Вони обпадають восени.

4.                  Білки взимку не сплять, вони ведуть активний спосіб життя.

5.                  Ловить мишей лисиця, а не вовк.

2-й ведучий. Погляньте, який чудовий світ оточує нас: ліси, річки, поля, гори, птахи та звірі. Усе це природа! Скажіть, а що би сталося з нашою планетою, якби на ній зникли птахи, звірі? Це навіть неможливо уявити. Тож бережімо братів наших менших.

Птахи, риби, тварини в душу людям дивляться,
Ви їх жалійте, люди, не вбивайте дарма:
Адже небо без птахів — не небо, а море без риб — не море,
І земля без тварин — не земля, не земля.

 

Четверта сторінка. Підбиття підсумків

Бібліотекар. Ось і добігає кінця наша зустріч. Усі ми бачимо, що ви добре знаєте навколишній світ, шануєте й любите природу, вмієте ощадливо користуватися нею. Бережіть кожну стеблину, кожну тваринку! І тоді природа вам відплатить свою вдячністю.

Давайте попросимо в Бога:

Боже! Хай воля Твоя допоможе
Нам мудрими стати.
Землиці дар зберігати —

Барвисте ошатне вбрання.
Не йти по землі навмання,
А бачити кожну стеблину,
У серці нести Україну!

Dounload PDF

Відгуки читачів